Cronica de film: Cum fu „Kung Fu Panda”

Luni, 30 iunie 2008, 16:21

Iulia Blaga
Po este un urs panda cu burta cat un balon, care, in loc sa viseze taietei, asa cum spera tatal sau – proprietar de restaurant -, viseaza maestri kung fu. Ideea e simpla si veche: esti ceea ce vrei sa fii, esti propriul tau erou tralala – dar e livrata intr-un ambalaj care fosneste la fiecare miscare elastica a eroilor. Cand nu plezneste sub picioarele „flacide” ale eroului.

Ma rog, elastic e si Po, doar ca in inertia de dinaintea aflarii Prevestirii, el se rezuma la a visa cu ochii inchisi sau deschisi si la a se manifesta ca un fan sadea al kung fu-ului. Filmul de animatie produs de DreamWorks, lansat la Cannes in luna mai si de vineri, 4 iulie si in Romania, are cateva atuuri pentru care merita si banii, si timpul. In primul rand, are un erou pe care nu poti sa nu-l placi atata vreme cat e uman pana in adancurile osanzei.

Po e un mare mancacios, e jovial, bun la suflet si rezistent ca un taur – dar fara a se incrancena. Pornind de la aceste trasaturi, povestea se construieste ca una clasica pentru un film de animatie (urmeaza-ti visul, poti deveni bucatar chiar daca esti sobolan, poti ajunge in lumea oamenilor chiar de esti albina etc. etc), dar mentine in permanenta un suras autoironic pe buze.

„Kung Fu Panda” e serios si e in acelasi timp satiric cu stilul serios-initiatic- new age-ist de buzunar. Replicilor de genul „Nimic nu e intamplator”, repetate de un maestru (pe nume Oogway), care e o broasca testoasa cu buzele cat pumnul (pentru ca e batrana si n-are proteza), filmul regizat de John Stevenson si Mark Osborne le pune in fata imaginea terre-à-terre a lui Po, care, iata, poate deveni Maestru Dragon, The Chosen One atata vreme cat crede ca poate si care il va sili pe Maestrul Shifu sa-si reevalueze sistemul de antrenament, adaptandu-l la realitate. Lui Po ii place sa bage in el pesmeti si fursecuri? Va fi motivat sa se antreneze cu pesmeti si fursecuri. Si va deveni un maestru adevarat.

O data ce eroul are scai la spectator, mare parte din batalie e castigata. Mutritele lui vor smulge zambetele spectatorului, chiar daca, la o prima privire, profilul sau nu pare deosebit din cale-afara. Dar Po e mereu in miscare, si insufletit de vocea lui Jack Black si de concertul celorlalte personaje, reuseste sa se impuna. Un mare avantaj sunt vocile actorilor – Dustin Hoffman, Lucy Liu, Angelina Jolie, Seth Rogen si chiar Jackie Chan.

„Kung Fu Panda” nu e rupt din soare, dar e un film agreabil care te cucereste prin glumele lui de bun-simt, prin efecte spectaculoase dar veridice si printr-o buna dispozitie care adoarme simtul critic al cinefilului obosit probabil de atatea animatii cu sentimente frumoase si eroi atotputernici.

P.S. Cuvantul „flacid” a fost preluat din traducerea filmului. El e un calc nefericit preluat din engleza, unde „flaccid” inseamna „flasc”. Nu poti sa nu modifici in gand versurile celor de la Timpuri Noi – „Oile flacide s-au asternut la iernat...”)

Trailerul "Kung Fu Panda" - aici

Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

993 vizualizari

. (Marţi, 1 iulie 2008, 10:03)

bataia cu betisoarele va fi de coperta!