HotFilm 

Cronica de film: „Terminator: Salvarea”

de Iulia Blaga     HotNews.ro
Marţi, 9 iunie 2009, 20:01

"Terminator: Salvarea"
Foto: InterComFilm Distribution
„Ne aflam in anul 2018. Ziua Judecatii a venit si a trecut” – suna primele cuvinte din notele de productie ale celui de-al patrulea „Terminator”. E reconfortant sa stii ca mai ramane ceva dupa Apocalipsa care vine si trece ca acceleratul lui Toparceanu. Adica cel putin trei-patru speriati care lupta impotriva masinilor. Merita filmul? Cineva spunea ca e un fel de joc video pentru lenesi.

Dar multe dintre filmele care se fac acum in America sunt un fel de jocuri video pentru oameni care nu trebuie sa miste niciun neuron. Chiar daca nu se bazeaza pe urmariri si confruntari.

Faptul ca sunt realizate dupa sablon ne pune in situatia de a sta ca popandaii si de a privi neimplicat filme turnate dupa retete verificate. Singurele imbunatatiri sunt la nivelul, ca sa zic asa, al caroseriei: efectele speciale, costumele, scenografia, permutarea vedetelor.

Evident, „Terminator: Salvarea” nu e Shakespeare, dupa cum nici filmul lui James Cameron din 1984, primul din serie, nu pretindea ca e „Hamlet”. Dar daca Arnold Schwarzenegger avea umor, nu mai e cazul acum.

Schwarzy apare intr-un singur loc, dar ce vorbesc, nici macar nu e el, ci figura lui data prin masina de spalat a computerului. Nici robotul T-800 nu mai exista asa cum il stiam din SF-urile grosolane (haha) ale anilor 80, caci forma acestuia s-a trecut de mult.

(T-600 este pe langa T-800, in opinia regizorul McG, ca un Buick din 1957 pe langa un Mercedes din 2009). Probabil ca, asa cum alcoolul absoarbe magneziul din organism, si tehnicizarea a mancat umorul din filmele americane de aventura sau actiune.

Uitati-va la „Razboiul stelelor” in care tot poporul coreean are acum sabii laser, de toate culorile, si unde nu mai gasesti o poanta. Toate luptele si conflictele sunt al naibii de serioase.

Mi-au placut notele de productie de la „Terminator: Salvarea” si, in loc sa enunt in cateva fraze subiectul filmului, ma multumesc sa culeg niste termeni, stiind ca veti asambla usor ideea:

Ziua judecatii, peisaj post-apocaliptic, bunkere, gherila, inteligenta artificiala, constiinta de sine, anihilare nucleara, soarta umanitatii.

Daca nu aveti nicio problema de logica cu exprimari de genul „John Connor este acum din ce in ce mai nesigur de faptul ca va trai suficient pentru a initia evenimentele din care el va lua nastere”, sau daca ele va provoaca un fel de gadilat, semi-poetic, semi-anarhic (nu te simti mai bine cand stii ca s-ar putea sa nu mai poti crea evenimentele care sa duca la nasterea ta?), aveti sansa de a construi ceva pe directia aceasta de lectura.

Desi filmul se ia cu totul in serios, sau poate mai ales pentru ca se ia in serios, el iti permite totusi sa percepi un soi de auto-ironie involuntara. Schema fixa e un indiciu.

Jocul lui Christian Bale poate fi citit, de pilda, ca o parodie la stilul de joc, asexuat si lipsit de acute, al lui Keanu Reeves.

Ca intr-un joc video sau ca un robotel, Christian Bale (care n-a acceptat rolul pana nu s-a convins ca filmul nu va fi un simplu film de actiune) da impresia ca s-a exersat cu un ochi la „Matrix” sau „The Day the Earth Stood Still”.

Voce studiat gajaita si vag soptita, nicio spranceana nu pleaca de la locul ei, economie generala de mijloace, ca si cum, o data pornite, acestea ar face prapad.

Jocul lui, sobru si aplicat, merge la fix cu seriozitatea regizorului care vorbeste despre T-600 si T-800, drone, Hunter-Killers, Moto-Terminatori, Harvester-i si Transportori ca despre niste persoane reale. In fond, aici e comicul, daca e sa-l cautam.

„Terminator: Salvation” este insa un bun film de actiune pentru cine nu cere decat asta. Personajele sunt schematice - asa cum trebuie sa fie -, liniile de actiune ale intrigii la fel, dar exista un pariu castigat in natura ambivalenta a lui Marcus Wright (Sam Worthington), care a fost odinioara om (rau) si care a fost transformat (dupa moarte) intr-un robot (posibil) bun, adica un android umanizat.

De fapt, nici nu e un robot suta la suta. Inima si mintea sunt de om, iar „harnasamentul” osos si muscular de robot. Este el capabil sa simta ca un om, adica sa manifeste remuscare, iubire, ura, recunostinta?

Nu acest lucru e insa important, ci faptul ca transferul se face pe negandite: cu cat noi suntem mai lipsiti de umanitate, cu atat androizii din filme devin mai umani si mai de incredere.

Psihologii vor vedea in asta, probabil, o proiectie facuta dintr-o nevoie de compensare. E ca si cum oamenii s-ar teme ca n-ar mai trai evenimentele care le-au dat nastere, nu?

„Terminator: Salvarea”/”Terminator Salvation” – regia McG, cu: Christian Bale, Sam Worthington, Anton Yelchin, Moon Bloodgood, Bryce Dallas Howard, Common Jane Alexander si Helena Bonham Carter.


Citeste mai multe despre   























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

4254 vizualizari

  • +1 (9 voturi)    
    Slab film. (Marţi, 9 iunie 2009, 20:31)

    t1001 [anonim]

    Spre deosebire de restul filmelor in acesta nu exista un terminator care sa urmareasca non stop pe eroul principal. Nu se compara cu T1 sau T2. Nici skynet nu are o aparitie prea spectaculoasa in film si e detronat din rolul de "bad guy" de comandantul rezistentei care e dispus sa distruga skynet cu tot cu prizonierii.
    • -1 (1 vot)    
      ...suna bine (Miercuri, 10 iunie 2009, 15:23)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui t1001

      merg si eu sa-l vad ;)
  • +2 (8 voturi)    
    Nu e prost... (Marţi, 9 iunie 2009, 20:57)

    gaspy [utilizator]

    ... e doar mediocru (ceea ce intr-un fel e si mai rau).

    Cred ca asa ajungem sa apreciem si mai mult T2-ul lui Cameron.
    • +1 (3 voturi)    
      [sub]mediocru (Miercuri, 10 iunie 2009, 9:03)

      nomemory [anonim] i-a raspuns lui gaspy

      Macar au facut transplat de inima la final...
  • -1 (11 voturi)    
    draga autor (Marţi, 9 iunie 2009, 20:58)

    theman [anonim]

    Nici nu ma asteptam ca o femeie sa aiba o parere buna despre acest film , femeile sant recunoscute ca fiind anti-filme SF , dar iti garantez de pe acuma ca o sa aiba incasari mari acest film . Ramane de vazut daca eu sau tu ai dreptate , ceva imi spune ca totusi eu am dreptate si acest film este bun in nisa lui .... cat despre altii care isi doresc ca si partea a patra sa alerge non-stop un terminator dupa personajul principal ...........
    • +5 (7 voturi)    
      Si nu este normal... (Marţi, 9 iunie 2009, 21:14)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui theman

      ...ca Terminatorul sa alerge dupa unul din personaje pentru a'l termina?!
    • +1 (7 voturi)    
      Pai... (Marţi, 9 iunie 2009, 21:29)

      uwe [anonim] i-a raspuns lui theman

      ...Tie nu ti s-a intamplat niciodata sa mergi la un film doar pentru ca mai erau cativa prieteni de-ai tai care mergeau?
      Sau mai rau... nu ti s-a intamplat sa mergi la un film ca sa vezi cat e de prost? Ca sigur ai fost la multe filme din pura curiozitate. Si de fiecare data ai platit bilet.
      Nu din incasari se masoara popularitatea unui film. Sigur stii si tu asta.
    • +1 (9 voturi)    
      review sau articol "clickme"? (Marţi, 9 iunie 2009, 22:21)

      Stef [anonim] i-a raspuns lui theman

      Eu sunt de acord cu theman. Cred ca articolul asta este la fel de comercial ca orice film SF din 2000 incoace.
      Daca un film nu merita vazut, atunci nici comentat.
      Dar de ce sa nu castigam si noi(in speta autoarea cronicii) putina notorietate, nu-i asa? Probabil ca o ecranizare a vreunei opere scrisa de Shakespeare ar fi atras maxim 10 click-uri, dar un titlu care contine Terminator...
      Articol slab, desi trebuie sa recunosc... ai dovedit ca ai vocabular, frumoasa compunere.
    • 0 (2 voturi)    
      mai usor cu generalizarile (Miercuri, 10 iunie 2009, 18:14)

      hbunny [utilizator] i-a raspuns lui theman

      sunt femeie si imi plac la nebunie filmele SF, ba chiar si cartile SF...
  • +1 (7 voturi)    
    Comparatie (Marţi, 9 iunie 2009, 22:10)

    Weather [utilizator]

    Terminator fara Arnold e ca sexul fără femeie...
  • +1 (15 voturi)    
    Ce poti sa ceri de la un telenovelist (Marţi, 9 iunie 2009, 22:15)

    xxx [anonim]

    Din pacate pentru tine serialul Regina de pe Acasa TV este o capodopera, pe cand Terminator Salvation este un joc video... Cum am spus si in titlu..;. Ce poti sa ceri de la un telenovelist... Sunt fanii acestui gen de filme, sunt fanii Terminator, fanii X-Men, Razboiul Stelelor, Star-Trek, etc... dar na... Articolul tau de 2 bani se adreseaza nu stiu cui... Da' hai sa mai punem un articol pe site sa spunem ca ne-am castigat si astazi painea...

    Mai bine fugi la tv ca incepe Telenovela Preferata... si lasa-ne...
  • +3 (7 voturi)    
    mda (Marţi, 9 iunie 2009, 22:26)

    dodo [anonim]

    nu e la fel de bun ca si T1 si mai ales T2, dar este totusi un film de actiune SF peste medie, chiar daca "story-ul" si dialogurile sunt un pic cam sarace. Dar oricum, dupa cum spunea cineva mai sus, extrem de rare sunt femeile care se aprecieze genul acesta de film, indiferent cat de bine ar fi realizat la toate capitolele...
    • 0 (6 voturi)    
      ete na... (Miercuri, 10 iunie 2009, 9:34)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui dodo

      mai sunt mort dupa SF, si sincer nu mia placut nici T3 nici T4...

      un film care nu are o poveste calumea nu merita vazut...
      pana una alta toate filmele din ziua de azi au efecte speciale extraordinare... pur si simplu nu e un criteriu...
      daca vreau sa vad efecte speciale si atat ma uit pe discovery...
  • +3 (11 voturi)    
    iulia, cam de clasele primare (Marţi, 9 iunie 2009, 22:34)

    gic [utilizator]

    daca l-ai vazut acasa, pe calculator te cred, domnisoara... de faci trimitere la Shakespeare...

    cum ar fi sa zic si eu ca articolul nu prea aduce a Plesu.

    lasa-ne! atat.

    p.s. filmul e cel putin decent si cu siguranta merita vazut la cinema
  • 0 (6 voturi)    
    m-am oprit (Marţi, 9 iunie 2009, 22:40)

    ee [anonim]

    din citit la partea cu "daca ele va provoaca un fel de..." parerea ta nu mai conteaza
  • -2 (6 voturi)    
    terminator este un film pentru cei ce inteleg HRI (Miercuri, 10 iunie 2009, 1:55)

    dedeiu [anonim]

    Este vorba dintre interactiunea om robot. Sunteti incapabili de a asimila o consecinta dintre interactiunea omuluii cu robotul. Asta ne arata si T1 si T2 si T3 si acum T4 in diferite situatii. Eu zic sa puneti mana si sa citit despre HRI, sa vedeti seria robocop, fara suparare.
    • +2 (6 voturi)    
      lol (Miercuri, 10 iunie 2009, 9:31)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui dedeiu

      citesc SF de suficient timp...
      am citit si ceva robotica
      si despre inteligenta artificiala (sunt programator)

      si tot mi se pare ca T3 si T4 au fost niste abratii de filme... trebuiau pur si simplu sa se opreasca la T2...

      nu cred ca gradul de cunostinte de specialitate te fac sa apreciezi un film... Filmele nu sunt facute pentru specialisti intr-un domeniu, dimpotriva, cand esti specialist in acel domeniu incepi sa-l judeci si sa-i gasesti scapari...
  • +3 (7 voturi)    
    Nu inteleg reactia (Miercuri, 10 iunie 2009, 8:10)

    gaspy [utilizator]

    Nu inteleg de ce sariti in sus cu totii doar pentru ca "reviewer"-ul e femeie. Stereotipurile conform carora femeile 'gusta' doar telenovelele ar trebui depasite.

    Dincolo de toate astea, oricum ati intoarce-o, T4 e un film slabut. Nu stiu ce-i lipseste, dar e lipsit de viata. Oamenii nu par cu mult mai umani decat robotii. Partea cu Marcus fiind robot putea fi mult mai subtil realizata, asa nu a fost nicio supriza, stiind deja din trailere ce va fi.

    Am primit voturi negative pentru ca am zis ca T4 e mai slab decat T2. Hai sa vedem ce zic si altii:

    IMDb:
    The Terminator: 8.1
    Terminator 2: 8.5
    Terminator 3: 6.7
    Terminator 4: 7.2 (si acum e votat in pricipal de fani, peste cateva luni va fi 6.5)

    Rotten Tomatoes:
    T1: 100% (OK, e cam exagerat)
    T2: 97%
    T3: 70%
    T4: 33%
  • +2 (6 voturi)    
    Rahat (Miercuri, 10 iunie 2009, 8:30)

    Lucian [anonim]

    Nu numai ca nu merita sa vad filmul, dar nu merita nici sa citesc articolul despre el. Povestea s-a terminat cu Terminator 2, finalul lui nici nu mai lasa loc pentru vreo continuare. Industria de film de la Hollywood are o mare boala: dupa ce se mai intampla sa scoata cate un film bun se reped sa faca bani cat mai multi de pe urma lui, iar sequelurile devin inevitabil niste facaturi comerciale din care dispare orice valoare artistica. La fel s-a petrecut si cu Matrix, si cu Razboiul Stelelor si cu multe altele.
    • 0 (2 voturi)    
      aberezi, my friend... (Miercuri, 10 iunie 2009, 10:39)

      hollow [utilizator] i-a raspuns lui Lucian

      Star Wars nu are sequel-uri. A fost conceput de la bun inceput ca o trilogie, iar "Empire..." e cel mai bun din serie.
      Daca te referi la noua trilogie, poate ca e cam slaba, dar si ea a fost prevazuta - e indeajuns sa ai in vedere faptul ca in '77 Star Wars avea numarul 4.
      • -1 (3 voturi)    
        Chiar asa? (Miercuri, 10 iunie 2009, 12:08)

        Lucian [anonim] i-a raspuns lui hollow

        A fost conceput ca trilogie pe dreaq', "Empire Strikes Back" si "Return of the Jedi" au fost sequeluri, e drept nu atat de proaste ca cele de 20 de ani mai tarziu, dar nici la fel de bune ca primul episod. Chestia cu "Episodul IV" a fost adaugata cand s-a lansat varsiunea reeditata a episodului original in 1997, nici vorba sa fi fost prezenta initial. Mai informeaza-te si ai sa vezi cine abereaza. Iar in ce priveste ceea ce numesti tu "a doua trilogie", "putin cam slaba" nu cred ca reflecta adevarata valoare a acestor subproductii comerciale care daca nu ar fi avut deja o baza consistenta de fani ar fi fost catapultate direct in divizia C a filmelor submediocre, in ciuda bugetului si a prezentei unor actori ca Liam Neeson. Nici nu stiu cum le poti compara.
        • 0 (0 voturi)    
          Gresesti (Joi, 11 iunie 2009, 1:08)

          KidChinoT [utilizator] i-a raspuns lui Lucian

          Scenariile la toate filmele din a doua trilogie sunt scrise dupa retete tipic hollywoodiene, fata de primul episod. Si la ce ma refer cand zic asta e ca desi au pornit de la premisa ca spun povestea dinaintea impreiului au adaugat in fiecare episod cate un element nou. In primul au adaugat o batalie pe pamant intre armate. In al doilea un love story si in al treilea a fost toata chestia cu premonitiile lui anakin. Au scos banii si atat. Aia era si important!
  • -1 (3 voturi)    
    mda (Miercuri, 10 iunie 2009, 9:27)

    liviu_ [utilizator]

    mie personal mi se pare ok articolu...
    de mult sunt si eu de parere ca jocurile si filmele sunt la fel (cu exceptia graficii/efectelor speciale, sunetelor si cam atat)
  • 0 (2 voturi)    
    Criticul de film (Miercuri, 10 iunie 2009, 10:51)

    Radu [anonim]

    Imi place atunci cand un critic de film incearca sa fie mai destept decat pe care l-a vazut. T4 e un film mediocru de actiune, cu un C. Bale mediocru si un S.Worthington cu mult peste Bale. Atat. Nu incearca sa fie mai mult decat un film de actiune, poate doar prin personajului lui Worthington, care duce filmul de la 5 la 6. El singur.
    P.S: Normal ca T-600 si T-800 nu sunt "real", dar cred ca d-asta de duci la un film. Sa incerci sa crezi universul prezentat... Daca nu incerci e vina ta. Daca nu poti, desi incerci, e vina filmului.
  • -1 (5 voturi)    
    cel mai prost T (Miercuri, 10 iunie 2009, 11:21)

    brigantes [anonim]

    cu siguranta este cel mai prost realizat Terminator de pana acum. Dar sunt aproape sigur ca va veni unul si mai prost. Poveste se leaga de primele 3, dar realizarea este dezastroasa. Apropae tot filmul este ilogic, culminand ca finalul in care "Arnold" rupa in doua un Terminator, dar da de pamant de vreo 20 de ori cu "omul" John Connor acesta supravietuind in final chiar si dupa ce e "penetrat" de o bara.
    • +1 (5 voturi)    
      Ipocrizie dom'le... (Miercuri, 10 iunie 2009, 11:52)

      Stef [anonim] i-a raspuns lui brigantes

      Pfeai da' esti culmea! Si ce voiai frate? E UN SF!!!! Cuvantul FICTIUNE iti spune ceva? Daca vrei realitate uita-te la documentare. Este valabil pt toti cei care se duc la un film SF, oricare ar fi acela si apoi emit comentarii din "aria" lui: "mnu a fost ireal, cum sa cada de la etaju 10 si sa supravietuiasca?". Daca nu va place genul nu-l mai "consumati"!
      • 0 (4 voturi)    
        SF... (Miercuri, 10 iunie 2009, 12:18)

        brigantes [anonim] i-a raspuns lui Stef

        chiar daca e SF, nu inseamna ca trebuie sa fie lipsit de logica. Asta e problema filmului. Pai robotii aia fac pe dracu-n patru sa scape de Connor asta: ba s-o omoare pe ma-sa inainte sa-l nasca, pe urma sa-l omoare pe el cat era mic, acum sa-l omoare pe tac-su inainte s-o cunoasca pe ma-sa trimis fiind chiar de fiu(nu ma iau de incalcarea principiului cauza/efect si logica in bucle) si cand culmea un Terminator pune mana pe el se multumeste sa fie sadic si sa dea cu el putin de pereti in loc sa-l rupa in doua la fel cum facuse cu un alt robot cu cateva secunde inainte. Nu m-am luat de faptul ca robotii aia parca erau proiectati de romani si nu nimerea nicicum atunci cand trebuia, tot timpul filmului au tras doar pe langa cine trebuia, dar ii nimeraeau din prima pe bietii figuranti :), dar partea de final a fost ILOGICA pentru ce a aratat filmul pana atunci(in toate cele 4 serii)
    • +1 (1 vot)    
      pattern (Miercuri, 10 iunie 2009, 15:41)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui brigantes

      cu siguranta esti unul(una) dintre indivizii care au o parere proasta despre tot. Te-am ghicit? Exista ceva bun pe lumea asta? Nu ma refer la altii din alte tari despre care nu stii nimic dar simti tu cum ca o duc bine, ci la lucrurile despre care ai cunostinta directa. :)
      • -1 (1 vot)    
        ceva bun pe lumea asta... (Miercuri, 10 iunie 2009, 18:51)

        brigantes [anonim] i-a raspuns lui Alex

        pai unul din lucrurile bune ar fi Terminator 2, nu?
        Dar cu iguranta tu stii totul despre toti cei care posteaza pe aici, cat si despre altii de peste mari si tari despre care eu nu stiu nimic, dar pe care tu ii cunosti personal pe toti. Asa ca te rugam, impartaseste-ne si nou o mica parte din cunostintele tale, ca sa ne mai luminam si sa nu mai scriem prostii peste tot.
  • 0 (0 voturi)    
    Asa si asa... (Miercuri, 10 iunie 2009, 19:02)

    Alex [anonim]

    Am vazut filmul luni...
    Si am ramas cu vreo 2 nelamuriri:
    De ce imbraca SkyNet-ul robotii/sau se imbracau ei de frig ? (de specificat: zdrente !!! ba un fular la cap, ba o pereche de pantaloni...)
    Si cum naiba a sarit Connor in apa (din avion) si ajuns in submarin (baza principala) doar cu sireturile umede ???
    Si ce s-a intamplat cu Terminatorul lichid ??? ala din T2.

    Una peste alta... Le-am vazut pe toate celelalte, trebuia sa-l vad si p-asta. Mi se pare cam...
    Christian Bale nu a scos untul (in sensul bun) din Terminator asa cum a facut-o cu Batman...

    Oare o mai fi o continuare ?


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri