Intalnire SmartWomen

Mihaela Miroiu, profesor la SNSPA, a discutat online: Peste 3-4 legislaturi am putea avea o femeie presedinte

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 19 mai 2009, 12:00 Life | Life

Mihaela Miroiu
Foto: Arhiva personala
Elena Udrea, Elena Basescu, Mona Musca. Cum au reusit aceste femei sa patrunda pe scena politica romaneasca? Mihaela Miroiu este profesor universitar la SNSPA si s-a aflat in redactia HotNews.ro pentru a raspunde la intrebarile cititorilor legate de rolul si importanta femeilor in politica. Are studii universitare si doctorat in filosofie la Universitatea Bucuresti, studii postdoctorale in Stiinte politice si Studii de gen in Marea Britanie. A fost bursiera Fulbright in Statele Unite, la Indiana University unde a fost si de doua ori Visiting Felow al Institutului de Studii Avansate.

  • Intalnirea s-a incheiat
  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
A publicat si publica in presa culturala la Revista 22, aLtitudini, Dilema, Observator cultural. Sinteza articolelor sale feministe a fost publicata in volumul Nepretuitele femei (2006), iar cea a articolelor pe teme de etica politica in volumul Dincolo de ingeri si draci. Etica in politica romaneasca (2007). Este cunoscuta international prin articole si conferinte de etica politica, analiza tranzitiei si teorie feminista.

Membra a International Association of Political Science; International Association of Women Philosophers; International Association for Philosophy Teachers; Societatea Romana de Stiinte Politice; Societatea de Analize Feministe AnA si Presedinta de onoare a FILIA: Centru de Dezvoltare Curriculara si Studii de Gen

A obtinut premiul pentru Promovarea Egalitatii de Sanse in Romania, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminarii in 2005, premiul pentru promovarea drepturilor femeilor, Femeia Anului 2005 din partea Revistei Avantaje si premiul de excelenta Profesor Bologna din partea Asociatiei Nationale a Organizatiilor Studentilor in 2008.


Citeste mai multe despre   















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 SG

    1.De ce aceasta tema?Nu e prea tirziu pentru acest subiect ?A fost in Anglia MT; in Germania-cancelara AM ; in Ukraina etc..
    De ce mai este necesar sa facem aceasta departajare dupa sex, azi?
    E adevarat ca eu , ca barbat , ma uit dupa Elena - dar in ceea ce priveste faptele ei si votul - o judec- in consecinta...
    Stiti , acum 7 ani - aparuse o carte interesanta - "De ce se uita femeile in oglinda si barbatii la televizor?" - asa si cu aceasta intrebare...(scuze!)
    2.Se construiesc altfel liderii - femeie - decit liderii barbati?...

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      1. O sa fie tarziu pentru acest subiect atunci cand o sa hotaram la paritate legile si impartirea resurselor publice.
      2. Liderii femei ar trebui sa se construiasca altfel decat liderii barbati pentru ca se presupune ca sunt mai empatice cu interesele politice ale femeilor. Si ca impartasesc aceleasi experiente.

  • Întrebarea nr. 2 tudorina

    Doamna profesoara, va rog sa explicati de ce e nevoie sa existe femei in politica.

    Credeti ca sunt femeile romance constiente de faptul ca exista posibilitatea sa fie dezavantajate atunci cand legile, bugetele, politicile publice sunt opera exclusiva a barbatilor?

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      La ora actuala 1 300 000 de bugetari platesc contributii la asigurari sociale si au salarii in genere mici. Dintre acestia aproximativ 72% sunt femei care lucreaza in sanatate educatie si administratie. 350.000 de bugetari au cele mai mari salarii si nu platesc contributii la asigurari sociale, cu alte cuvinte, noi ceillati contribuabili le platim pensiile. Acesti 350.000 lucreaza in armata, ministerul de interne, SRI, SIE sau sunt magistrati. Cred ca sexul majoritar al acestora, aproape 90% il cunoasteti, este vorba despre barbati.

  • Întrebarea nr. 3 Axul

    Care considerati ca este mecanismul prin care femeilor li se ingreuneaza accesul in politica in Romania?
    Considerati feminitatea un atu sau un dezavantaj pentru o femeie politician?

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      Mecanismele prin care se ingreuneaza accesul in politica romaneasca sunt invocarea traditiei patriarhale, tratarea femeileor cu ironie si umor, incurajarea imaginii mediatice in proportie de 80% ca sunt interesante doar daca sunt sexy nu si pentru mintea lor, utilizarea femeilor in partide pe post de executanti, secretare si eventual trofee estetice si lipsa banilor (o campanie de succes inseamna aproape 100.000 de euro. Cei 300 de mari bogati ai Romaniei sunt in jur de 94% barbati si acestia isi finanteaza confratii, nu consurorile. Este rational ca barbatii misogini sa doreasca sa se descotoroseasca de o jumatate din competitori, dar nu este nici democratic si nic moral.

      Daca femenitatea inseamna inclinatie spre grija, spre cooperare, spre mai multa echitate, spre transparenta, spre dezvoltare locala, bunavointa, sensibilitate, bun simt si empatie, atunci feminitatea este un avantaj.

  • Întrebarea nr. 4 Adina

    In care dintre tarile europene femeia este cel mai bine receptata in viata politica? Ce factori au contribuit la afirmarea ei?

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      Tarile scandinave sunt campioane absolute. Lor li se alatura Irlanda. Se pare ca in tarile scandinave cultura clasica si obiceiurile comunitatii au dat in genere multa putere pentru femei in administrarea bunurilor comune. Inclusiv legendele lor au mai putine zane si mai multe femei de mare forta. Ulterior, de la sfarsitul secolului 19, aceste atuuri s-au convertit in cel mai eficient feminism politic din Europa. In Irlanda femeile au jucat un rol exceptional in atragerea fondurilor comunitare europene si in scoaterea societatii din subdezvoltare si saracie.

  • Întrebarea nr. 5 Ionel

    De ce exista discutii despre "femeile din politica" iar despre barbati, nu? Este asa o mare problema daca o femeie face politica?

    Chiar este necesara distinctia asta intre femeile politician si barbatii politician? Nu sint toti politicieni? In acest caz, ce rost au aceste discutii? Exista vreun complex sau se incearca vreo "discriminare pozitiva"?

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      Sa presupunem ca in primariile din Romania ar fi 94% femei, in Parlamentul Romaniei, 91% femei, in marile structuri de decizie, inclusiv in Guvern in jur de 87% femei. Ca primul ministru ar fi femeie, presedintele ar fi femeie si ca eu v-as pune intrebarea E asa o problema ca barbatii nu sunt in structurile de decizie? Nu pot sa gandeasca femeile pentru ei? Poate ar fi mai bine sa se odihneasca si sa-si vada de fotbal in timpul liber. Eu cred ca raspunsul meu v-ar ofensa. Este insa greu sa te pui in situatia celuilalt.

  • Întrebarea nr. 6 Rodica Anghel

    Stimata doamna profesoara,

    Rolul femeii in politica este un subiect interesant, dar in opinia mea este construit in mentalul colectiv de mass media. As fi interesata sa aflu parerea dumneavoastra in legatura cu educarea copiilor si adolescentilor in legatura cu comunicarea mediatica, specificul construit, stereotip al media, care sa le permita detasarea de ceea ce vad si aud dar rareori pun la indoiala sau analizeaza. Rolul femeii in politica poate fi semnificativ daca in mod real femeilor li s-ar permite sa fie parte a deciziilor politice, economice.

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      Analiza stereotipurilor in mass-media facuta recent sub coordonarea Laurei Grunberg arata clar ca femeile exista 83% ca vedete fotomodele, cantarete, artiste, 5,6% ca delicvente, 5% ca batrane sarace si 5,3% ca profesioniste si studente. Desi in Romania, la ora actuala, 51,6% dintre profesiile intelectuale sunt ocupate de femei. Prin urmare mass-media chiar nu are nicio legatura cu realitatea.
      Scoala are doua pacate capitale in sprijinul acestui lucru: prezinta modele literare si istorice clasice demne mai ales de secolul XIX si inceputul secolului XX,( este depasita), 2. educatia pentru viata privata: casatoria, nasterea, responsabilitatea pentru copii, managementul domestic, parteneriatul de cuplu, parintii singuri si divortul, sunt ca si inexistente. Iesim din scoala analfabeti functionali in privinta vietii noastre private.

  • Întrebarea nr. 7 Ericka

    1. Care credeti ca sunt particularitatile societatii romanesti care au facut ca in anul 2009 in Romania sa fie doar aproximativ 4% femei in politica?

    2.Care sunt tarele patriarhatului cel mai greu de demontat si cum s-ar putea face asta?

    Multumesc!

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      1. Societatea romaneasca este 40% taraneasca si traditionala, proportie careia i se adauga peste 30% populatie care traieste in mahalale si orase mici dezindustrializate unde emanciparea este un cuvant gol de continut. Comunitatea roma traditionala traieste in privinta femeilor intr-un feudalism timpuriu. Din pacate nu avem mai mult de 20%-25% populatie care sa constituie o clasa de mijloc emancipata si emancipatoare. La acestea se mai adauga ortodoxia patriarhala prin natura ei si latinitatea frivola tot prin natura ei.
      2.Acestea sunt si tarele patriarhatului, cum s-ar putea face aceasta, respectiv sa se demonteze tarele patriarhatului?
      Sunt 2 cai principale: una este guvernarea, respectiv politicile de nediscriminare si egalitate de sanse, iar cea de-a 2-a educatia non-sexista cu valori androgine. Prima este o solutie rapida dar adesea formala, cea de-a doua este o solutie de termen lung, consistenta insa, dar dependenta de politicile de educatie.

  • Întrebarea nr. 8 Ileana Pintilei

    De ce aceasta intrebare, ce latura se doreste sa se atinga, considerati ca femeile nu sant suficient de pregatite , motivate si ca nu au determinarea de a finaliza angajamentele luate?Doamna Profesoara, sant una din interlocutoarele din cadrul emisiunii ,,Femei singure" din 02.09.2007, a ramas o problema nerezolvata . Va rog frumos sa ma contactati.Poate initiati o actiune despre cum poate o mama singura sa-si creasca copii

    • -1 (3 voturi)    
      Mihaela Miroiu

      Femeile sunt pregatite. Dovada? Peste 70% dintre absolventii de stiinte politice, drept, sociologie, studii economice, administratie publica (tipul de studii necesare guvernarii) sunt femei. Dupa stiinta mea, ele sunt foarte motivate. Dar traiesc sub clopotul de sticla impus de reguli politice in care intrarea cu demnitate egala in clubul barbatilor pare imposibila in absenta unor politici afirmative (cote de reprezentare).
      Atunci cand se vor vota legile referitoare la sistemul unitar de salarizare si pensii, vor ramane bani pentru protectia sociala a celor real aflati in nevoie. 92% dintre parintii care isi cresc singuri copiii sunt femei. Avem promisiunea presedintei Comisiei pentru Egalitate de Sanse din Camera Deputatilor, Cristina Pocora, ca va initia o schimbare legislativa in acest sens.

  • Întrebarea nr. 9 andi

    Care ar putea fi in zilele noastre satisfactiile unui politician? Intrebarea este mai mult retorica tinand cont ca in ultima perioada viata politica a fost foarte zbuciumata - asa am vazut-o si perceput-o eu.

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      Depinde de politician.Unii se simt foarte bine ca au in mana painea si cutitul si taie painea in favoarea unei clientele proprii. Altii se simt foarte bine fiindca politica este singura lor sansa sa iasa din anonimat si sa devina vedete ale micilor ecrane. Altii, foarte putini, vor cu adevarat sa conceapa si sa distribuie bunurile comune, sa faca mai multa dreptate, sa dea cetatenilor mai mult acces la bunurile publice si de ce nu, sa faca istorie. Nu avem decat sa ne dorim ca ultima categoroe sa ajunga repede sa faca o masa critica incat sa avem cu adevarat actori politici, nu saltimbanci politici sau pradatori politici.

  • Întrebarea nr. 10 Andreea

    De ce avem atat de putine femei in pozitii cheie?De ce femeile din politica romaneasca nu prea fac politici pentru femei? De ce femeile care au reusit sa intre in viata politica au tendinta sa renunte la interesele feminine? De ce nu se ia atitudine pentru a incuraja femeile sa participe la viata politica?

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      La prima intrebare cred ca am raspuns anterior.
      Au existat si exista femei in politica romaneasca pregatite si motivate sa faca politici pentru femei: Smaranda Dobrescu, Paula Ivanescu, Valeria Stoica, Aurelia Cazacu, Minodora Cliveti, Mona Musca, Renate Weber, Monica Macovei, Daciana Sarbu, Cristina Pogora, Anca Boagiu.
      Celelalte nu fac politici pentru femei din mai multe motive: nu stiu sa le faca (nu au avut curiozitatea sa invete, au intrat in politica depinzand de vointa sefilor si si-au asumat agendele acestora).

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      Tendinta sa renunte la interesele femeilor nu este demonstrata. In cazul in care ea se manifesta, se datoreaza presiunii celorlalti 90% care pun problemele si interesele femeilor la coada listei de prioritati, le uita, nu le bugeteaza, cu alte cuvinte le ingroapa. Ar trebui sa existe intr-un Parlament cel putin 30% femei pentru ca aceasta tendinta sa fie stopata. Cata vreme sunt ultraminoritare, femeile nu pot impune politici pentru femei.
      Atitudinea de incurajare ar trebui s-o ia in primul rand femeile din partidele politice. Organizatiile de femei din aceste partide se comporta ca anexe ale partidului sau sunt acceptate daca fac opere de caritate si eventual propaganda in favoarea sefilor. In absenta feminismului politic, aceasta stare nu s-a schimbat in nicio tara.

  • Întrebarea nr. 11 sabin

    Stimata doamna Miroiu,

    1. Sunt femeile mai vulnerabile ca politicieni decat barbatii? Ma refer la imaginea lor si criticile aduse in spatiul public.

    2. Trece Romania dincolo de aparente in prezenta femeilor in politica la nivel local (unde, sa zicem, procentajul e mai mare decat in Parlament si Guvern)? Au femeile un cuvant serios de spus?

    3. Schimba o femeie politician in activitatea ei raportul de egalitate dintre barbati si femei in societate sau odata ajunsa in pozitii de conducere perpetueaza politicile si practicile cu tenta patriarhala (gen Condoleeza Rice, Madeleine Albright, Margaret Thatcher)?

    4. Care e plusul pe care il (poate) aduce o femeie in politica in comparatie cu barbatii? Care sunt avantajele de a avea mai multe femei in politica?

    5. Ce ar trebui sa schimbam in societate pentru a avea o relatie de parteneriat in politica (femei-barbati, alegatori-politicieni, centru-periferie)? Ce poate face un cetatean 'de rand'?

    6. De ce credeti ca sunt atat de putine intrebari pentru dumneavoastra din partea cititorilor Hotnews? :-)

    Multumiri si ganduri bune!

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      1. Da sunt cel mai vulnerabile. Politicienii in genere sunt criticati si atacati dar nu si pentru ca sunt barbati. Cred ca ne este clar cat de strain este vocabularului nostru termenul misandrie si cat de familiar ne este termenul misoginism.
      2. La nivel local, femeile sunt si mai slab reprezentate. Acolo chiar ca nu au proape nicun cuvant de spus. Degeaba si-ar dori bunuri comune cum ar fi canalizare, gaza, crese, gradinite, ca banii nu se impart cum vor ele.
      3. Exemplele date de dumneavoastra sunt categoric exemple de politiciene puternice dar fara accente de feminism politic. Sunt insa multe altele (Hillary Clinton, presedinte din tarile scandinave) care ajunse in pozitii de conducere fac politici pentru femei.
      4.Plusul pe care il pot aduce femeile este acela de a orienta bugetele spre nevoi concrete, spre comunitati locale, spre standarde de civilizatie, igiena si ingrijire mult mai mari decat cele pe care le avem. In plus, fiind mai inclinate spre cooperare decat spre conflict, ar putea "sa corupa" barbatii spre politica de proiect in locul politicii de adversitate.
      5. Am raspuns la aceasta intrebare in legatura cu guvernarea si educatia. Ar trebui de asemenea sa ne facem obiceiul sa interpelam sistematic reprezentantii nostri in consiliile locale si in parlament in legatura cu promisiunile electorale si cu propriile noastre interese politice.
      Ar trebui sa le aducem aminte sistematic ca ei sunt de fapt prestatori de servicii de guvernare angajati de noi printr-un concurs numit alegeri si platiti de noi in calitate de contribuabili.
      6.Probabil ca subiectul intereseaza mult mai putina lume. Eu nu candidez si nu sunt personaj politic, deci sunt mai putin interesanta. Ma bucur insa ca intrebarile sunt foarte bune.

  • Întrebarea nr. 12 bogdan

    1. De ce nu se respecta si in politica romaneasca procentul de reprezentare al femeilor in viata politica de 30% cum se intampla la Bruxelles?
    2. De ce femeile care se evidentiaza mai mult pe scena politica romaneasca sunt marginalizate, trimise in organizatii de partid de nisa, sau in Parlamentul European?
    va multumesc

    • 0 (2 voturi)    
      Mihaela Miroiu

      1. Din lipsa de vointa politica. Din lipsa de dezvoltare democratica. Din lipsa de lobby consistent facut de catre politicieni, intelectuali publici, activisti civici si din dezinteresul aproape complet al mass-media pentru subiect.
      2. Tendinta sa-ti marginalizezi concurentii este mare. daca ii mai prinzi si cu "genul necorespunzator" ai si acordul tacit al misoginilor mioritici barbati si femei deopotriva. In Parlamentul European sunt trimise fiindca asa este politica europeana, non-mioritica, iar Parlamentul European a cerut expres revenirea unor parlamentare de marca, complet capabile sa faca politici europene. Acolo ne jucam mai putin de toanele sefilor. Criteriile competentei si eficientei primeaza. Asteptam cu interes aceste criterii in politica bastinasa.

  • Întrebarea nr. 13 schmoukiz

    Promovarea in politica a unui tip de femei desprinse din revistele glossy, ajuta la schimbarea mentalitatilor sau doar intareste prejudecatile machoiste? Ma refer la femeile care primesc functii importante avand in CV participari la concursuri de miss, aparitii in reclame la sapun sau pe afisele din campania partidului. Nu va ingrijoreaza faptul ca in topul intocmit de Catavencu, aproape toate femeile din noua generatie politica au cate un protector care le sustine din cu totul alte motive decat cele profesionale?

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      Aveti dreptate. Da, desigur ca ma ingrijoreaza si pe mine.

  • Întrebarea nr. 14 Addy

    1. Considerati prezenta Elenei Basescu si a Elenei Udrea in viata politica de bun augur pentru emanciparea politica a femeilor?

    2. Prezenta femeilor in politca trebuie sa se faca intr-o nota masculina (un bun exemplu, cred, este Norica Nicolai) ? Daca nu, care este viziunea dumneavoastra ?

    3. Cati ani vor mai trece pana cand o femeie va deveni presedintele Romaniei ? (Si de aici o alta dilema: De ce nu exista forme de feminim pentru cuvintele ce desemneaza functii politice ? Sau daca exista de ce sunt percepute mai degraba ca un soi de ironie? )

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      1. Depinde ce or sa faca in politica. Si barbatii pot sa intre pe usa din dos, dar asta nu-i scuteste pe unii sa devina politicieni veritabili.
      2. Cred ca am raspuns la intrebarea aceasta anterior. Cred ca femeile trebuie sa ramana femei cu toate virtutile lor. De altfel exista un exemplu clar de autenticitate femeiasca, eficienta si de succes pana nu a fost "sinucisa": Mona Musca.
      3. 3-4 legislaturi. In limba romana acordul de gen pentru functii poate fi facut: deputata, senatoare, presedinta, ministra, cutuma insa este masculina si foarte putine persoane descurajeaza lipsa acordului de gen pentru functii. Aveti dreptate ca sunt percepute cu un soi de ironie, mai ales cand profesiile sau functiile sunt formultate la diminutiv cand sunt la feminin, de exemplu primarita.
      Nicio profesoe si nicio functie masculina nu sunt diminutivate, deci nu sunt ironizate.

  • Întrebarea nr. 15 FFF T

    Ce ati sfatui-o pe politiciana Elena Basescu?

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      Sa-si stabileasca propriul domeniu din politica in care sa activeze, sa-si precizeze agenda politica si valorile in care crede si sa nu mai calatoreasca singuratic la umbra numelui patern.

  • Întrebarea nr. 16 miruna

    Ne puteti da cateva exemple de femei din Romania care reusesc sa faca politica intr-un mod civilizat? Sa presupunem ca ar trbeui sa votati o femei politician in Romania pentru parlament, dumneavostra pe cine ati vota? (fara sa luam in considerare apartenenta politica, e doar un exercitiu)

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      Femei care fac politica in mod civilizat:
      - Renate Weber, Adina Valean, Ramona Manescu, Cristina Pocora, Mariana Campeanu(PNL)
      - Monica Macovei, Oana Antonescu, Anca Boagiu (PDL)
      - Daciana Sarbu, Minodora Cliveti, Corina Cretu, Ecaterina Andronescu, Adriana Ticau (PSD)
      - Regret ca nu pot sa dau niciun exeplu de la UDMR. Pe ei ii intereseaza doar drepturile barbatilor maghiari.

      As vota: Renate Weber, Daciana Sarbu, Monica Macovei, Cristina Pocora.

  • Întrebarea nr. 17 cucu

    exista si diferente obiective intre barbati si femei; nu intamplator 90% din ingineri sau matematicieni sunt barbati; exista inclinatii intelectuale diferite.

    la fel poate si in politica;de ce sa fortam o egalitate intr-o zona in care poate femeile nu sunt interesate?

    de ce sa nu dam atunci si o lege prin care sa impunem ca 90% din mecanicii auto sa fie femei?

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      Va rog sa cititi raspunsurile anterioare.

  • Întrebarea nr. 18 Diana

    De ce credeti ca nu reusim sa gasim femei valoroase in politica romaneasca? degeaba aducem in prim planul politicii femei, daca nu au valoare si calitate.....

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      Exista femei valoroase in politica romaneasca, pe unele dintre ele le-am pomenit mai sus. Ele sunt inca putine fiindca proportia lor este extrem de mica.

  • Întrebarea nr. 19 gianina

    Stimata doamna,
    pentru ca va respect foarte mult, intrucat v-am cunoscut si personal, nu numai prin intermediul cartilor publicate, mi-ar placea sa aflu opinia dvs. legata de "portretul robot" al femeii politician care sa faca o cariera in Romania.
    V amultumesc!

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      In jur de 40 de ani, inalta, cu un zambet cald, cu farmec discursiv, bine pregatita politic si juridic cel putin, care are pe langa interese politice si credinte personale pentru care traieste, cu o cariera profesionala in spate, pregatita sa reprezinte cetateni si cetatene deopotriva, capabila sa nu privilegieze pe nimeni dar sa fie dreapta, cu o voce puternica, calda si temperanta, cu curajul sa se bata pentru credintele ei, de preferinta mama si profund atasata democratiei liberale, frumoasa prin structura caracterului, capabila sa introduca mai multa moralitate in politica. Si aceastea toate cred ca o fac si frumoasa ca persoana si femeie.

  • Întrebarea nr. 20 Crina Moscovici

    Distinsa doamna Miroiu,
    Va rog sa comentati reclamele evident misogine si prezente in media televizata si radio de aproape 20 de ani.
    Stim cat de puternic este impactul imaginii. De ce doar femeile spala rufe cu Bonux, freaca zimbitoare mochete, pline de entuziasm gatesc, iar fetitele nu gasesc ceva mai destept de relatat societatii decat cum isi doresc ele, cand se fac mari, sa fie vajnice gospodine, ca mami...
    Stiu despre traditionalismul societatii romanesc, dar nu pricep in ruptul capului de ce CNA-ul aproba astfel de reclame, in timp ce "onoarea nereperata" a politistului gras , prostovan si incult, din celebra reclama interzisa "N-ai cu cine !" s-a rezolvat urgent! In fine, ar fi atatea de spus in acest punct al discutiei cu domnia-voastra.
    Multumesc

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      In CNA dupa cate stiu nu sunt specialisti de discriminare de gen. Prin urmare receptivitatea lor la problemele acestea este redusa de necunoastere. In compozitia CNA sunt obligatorii asemenea specialisti.

  • Întrebarea nr. 21 ioana vrabiescu

    de ce femeile din politica nu fac nimic pentru femei?
    care sunt metodele de a schimba mentalitatea femeilor fata de feminism si problemele femeii, stiindu-se ca tocmai femeile abuzate, victime, sunt cel mai greu de determinat sa adopte o pozitie diferita fata de propria demnitate.
    de ce femeile care reusesc in cariera politica se fac vinovate in aceeasi masura ca barbatii de perpetuarea imaginii "usuratatii, goliciunii, slabiciunii" femeii ca o caracteristica esentiala a ceea ce sunt femeile.
    de ce nu exista o lege normala impotriva violentei domestice, violentei de pe strada impotriva femeilor din romania?
    va multumesc

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      Am raspuns anterior.
      Exista o lege impotriva violentei domestice si impotriva violentei de strada. E slab bugetata, desi in Romania mor de 50 de ori mai multe femei batute in casa decat soldati romani pe fronturile din Afganistan si Irak. Femeile nu pot sa-si schimbe mentalitatea fata de feminism daca nu au ocazia sa se intalneasca cu aceasta oferta intelectuala si politica. Iar media nu le da ocazia. Scoala la fel.

  • Întrebarea nr. 22 gogu

    intrebari:
    ce ar fi impiedicat-o pe Mona Musca sa devina prim-ministru, presedinte sau mai stiu eu ce, daca nu s-ar fi impiedicat singura? (intrebare retorica)
    se poate masca incompetenta cu discriminarea?
    aveti vreun exemplu pozitiv de femeie politician in Romania? dar negativ?
    considerati ca femeile in pozitii de putere nu sunt capabile de un comportament discriminator pe baze sexuale fata de barbatii subordonati?
    care sunt efectele adverse sau dezavantajele emanciparii femei pentru societate si femei?
    considerati cavalerismul o forma de discriminare sexuala?

    • +1 (1 vot)    
      Mihaela Miroiu

      "Pacatele" Monei Musca sunt absolut minore fata de ale barbatilor de stat aflati in pozitii de putere. Nu s-a impiedicat tocmai singura. A fost ajutata de concurenta.
      Exemple pozitive am dat mai sus. Exemplele negative de politiciene fac parte din aceeasi specie: sunt degeaba in politica (la fel ca foarte multi barbati figuranti sau devin portavoce a unor lideri nationalisti, sovini sau pur si simplu aparate de propaganda pentru sefii lor fara nicio alta agenda politica. Exemplele le cunoasteti si singuri.
      Da, consider ca femeile pot discrimina la fel ca si barbatii. Tocmai de aceea sunt feminista, fiindca eu cred in competitie cu sanse egale, in respect pentru deminitatea celuilalt in parteneriat de gen si nu in tendinte hegemonice, nu in politici adversative de tipul care pe care.
      Exista un cavalerism benign atunci cand este insotit de respect autentic. Si exista un cavalerism malign atunci cand este un fel de condescendenta pentru cineva etern vulnerabil si infantil. Granita este subtila, dar reala. Nu voi da peste mana niciunui barbat care imi saruta mana si nici nu il imping daca imi tine haina, cu o conditie: ca prin nimic altceva sa nu ma injoseasca in calitate de om si ca femeie.









5112 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Intrebari simple (Luni, 18 mai 2009, 21:09)

    SG [anonim]

    1.De ce aceasta tema?Nu e prea tirziu pentru acest subiect ?A fost in Anglia MT; in Germania-cancelara AM ; in Ukraina etc..
    De ce mai este necesar sa facem aceasta departajare dupa sex, azi?
    E adevarat ca eu , ca barbat , ma uit dupa Elena - dar in ceea ce priveste faptele ei si votul - o judec- in consecinta...
    Stiti , acum 7 ani - aparuse o carte interesanta - "De ce se uita femeile in oglinda si barbatii la televizor?" - asa si cu aceasta intrebare...(scuze!)
    2.Se construiesc altfel liderii - femeie - decit liderii barbati?...
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 12:02)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui SG

      1. O sa fie tarziu pentru acest subiect atunci cand o sa hotaram la paritate legile si impartirea resurselor publice.
      2. Liderii femei ar trebui sa se construiasca altfel decat liderii barbati pentru ca se presupune ca sunt mai empatice cu interesele politice ale femeilor. Si ca impartasesc aceleasi experiente.
  • 0 (0 voturi)    
    de ce e nevoie de femei in politica (Luni, 18 mai 2009, 22:51)

    tudorina [anonim]

    Doamna profesoara, va rog sa explicati de ce e nevoie sa existe femei in politica.

    Credeti ca sunt femeile romance constiente de faptul ca exista posibilitatea sa fie dezavantajate atunci cand legile, bugetele, politicile publice sunt opera exclusiva a barbatilor?
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 12:05)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui tudorina

      La ora actuala 1 300 000 de bugetari platesc contributii la asigurari sociale si au salarii in genere mici. Dintre acestia aproximativ 72% sunt femei care lucreaza in sanatate educatie si administratie. 350.000 de bugetari au cele mai mari salarii si nu platesc contributii la asigurari sociale, cu alte cuvinte, noi ceillati contribuabili le platim pensiile. Acesti 350.000 lucreaza in armata, ministerul de interne, SRI, SIE sau sunt magistrati. Cred ca sexul majoritar al acestora, aproape 90% il cunoasteti, este vorba despre barbati.
  • 0 (0 voturi)    
    Cum functioneaza discriminarea? (Marţi, 19 mai 2009, 0:10)

    Axul [anonim]

    Care considerati ca este mecanismul prin care femeilor li se ingreuneaza accesul in politica in Romania?
    Considerati feminitatea un atu sau un dezavantaj pentru o femeie politician?
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 12:10)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Axul

      Mecanismele prin care se ingreuneaza accesul in politica romaneasca sunt invocarea traditiei patriarhale, tratarea femeileor cu ironie si umor, incurajarea imaginii mediatice in proportie de 80% ca sunt interesante doar daca sunt sexy nu si pentru mintea lor, utilizarea femeilor in partide pe post de executanti, secretare si eventual trofee estetice si lipsa banilor (o campanie de succes inseamna aproape 100.000 de euro. Cei 300 de mari bogati ai Romaniei sunt in jur de 94% barbati si acestia isi finanteaza confratii, nu consurorile. Este rational ca barbatii misogini sa doreasca sa se descotoroseasca de o jumatate din competitori, dar nu este nici democratic si nic moral.

      Daca femenitatea inseamna inclinatie spre grija, spre cooperare, spre mai multa echitate, spre transparenta, spre dezvoltare locala, bunavointa, sensibilitate, bun simt si empatie, atunci feminitatea este un avantaj.
  • 0 (0 voturi)    
    Comparatie cu alte tari (Marţi, 19 mai 2009, 8:31)

    Adina [anonim]

    In care dintre tarile europene femeia este cel mai bine receptata in viata politica? Ce factori au contribuit la afirmarea ei?
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 12:13)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adina

      Tarile scandinave sunt campioane absolute. Lor li se alatura Irlanda. Se pare ca in tarile scandinave cultura clasica si obiceiurile comunitatii au dat in genere multa putere pentru femei in administrarea bunurilor comune. Inclusiv legendele lor au mai putine zane si mai multe femei de mare forta. Ulterior, de la sfarsitul secolului 19, aceste atuuri s-au convertit in cel mai eficient feminism politic din Europa. In Irlanda femeile au jucat un rol exceptional in atragerea fondurilor comunitare europene si in scoaterea societatii din subdezvoltare si saracie.
  • +2 (4 voturi)    
    Este o problema? (Marţi, 19 mai 2009, 9:22)

    Ionel [anonim]

    De ce exista discutii despre "femeile din politica" iar despre barbati, nu? Este asa o mare problema daca o femeie face politica?

    Chiar este necesara distinctia asta intre femeile politician si barbatii politician? Nu sint toti politicieni? In acest caz, ce rost au aceste discutii? Exista vreun complex sau se incearca vreo "discriminare pozitiva"?
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 12:16)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ionel

      Sa presupunem ca in primariile din Romania ar fi 94% femei, in Parlamentul Romaniei, 91% femei, in marile structuri de decizie, inclusiv in Guvern in jur de 87% femei. Ca primul ministru ar fi femeie, presedintele ar fi femeie si ca eu v-as pune intrebarea E asa o problema ca barbatii nu sunt in structurile de decizie? Nu pot sa gandeasca femeile pentru ei? Poate ar fi mai bine sa se odihneasca si sa-si vada de fotbal in timpul liber. Eu cred ca raspunsul meu v-ar ofensa. Este insa greu sa te pui in situatia celuilalt.
  • 0 (0 voturi)    
    Educatia tinerilor in legatura cu mass media (Marţi, 19 mai 2009, 9:33)

    Rodica Anghel [anonim]

    Stimata doamna profesoara,

    Rolul femeii in politica este un subiect interesant, dar in opinia mea este construit in mentalul colectiv de mass media. As fi interesata sa aflu parerea dumneavoastra in legatura cu educarea copiilor si adolescentilor in legatura cu comunicarea mediatica, specificul construit, stereotip al media, care sa le permita detasarea de ceea ce vad si aud dar rareori pun la indoiala sau analizeaza. Rolul femeii in politica poate fi semnificativ daca in mod real femeilor li s-ar permite sa fie parte a deciziilor politice, economice.
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 12:22)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Rodica Anghel

      Analiza stereotipurilor in mass-media facuta recent sub coordonarea Laurei Grunberg arata clar ca femeile exista 83% ca vedete fotomodele, cantarete, artiste, 5,6% ca delicvente, 5% ca batrane sarace si 5,3% ca profesioniste si studente. Desi in Romania, la ora actuala, 51,6% dintre profesiile intelectuale sunt ocupate de femei. Prin urmare mass-media chiar nu are nicio legatura cu realitatea.
      Scoala are doua pacate capitale in sprijinul acestui lucru: prezinta modele literare si istorice clasice demne mai ales de secolul XIX si inceputul secolului XX,( este depasita), 2. educatia pentru viata privata: casatoria, nasterea, responsabilitatea pentru copii, managementul domestic, parteneriatul de cuplu, parintii singuri si divortul, sunt ca si inexistente. Iesim din scoala analfabeti functionali in privinta vietii noastre private.
  • -1 (3 voturi)    
    diferente seminificative (Marţi, 19 mai 2009, 9:37)

    Ericka [anonim]

    1. Care credeti ca sunt particularitatile societatii romanesti care au facut ca in anul 2009 in Romania sa fie doar aproximativ 4% femei in politica?

    2.Care sunt tarele patriarhatului cel mai greu de demontat si cum s-ar putea face asta?

    Multumesc!
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 12:28)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ericka

      1. Societatea romaneasca este 40% taraneasca si traditionala, proportie careia i se adauga peste 30% populatie care traieste in mahalale si orase mici dezindustrializate unde emanciparea este un cuvant gol de continut. Comunitatea roma traditionala traieste in privinta femeilor intr-un feudalism timpuriu. Din pacate nu avem mai mult de 20%-25% populatie care sa constituie o clasa de mijloc emancipata si emancipatoare. La acestea se mai adauga ortodoxia patriarhala prin natura ei si latinitatea frivola tot prin natura ei.
      2.Acestea sunt si tarele patriarhatului, cum s-ar putea face aceasta, respectiv sa se demonteze tarele patriarhatului?
      Sunt 2 cai principale: una este guvernarea, respectiv politicile de nediscriminare si egalitate de sanse, iar cea de-a 2-a educatia non-sexista cu valori androgine. Prima este o solutie rapida dar adesea formala, cea de-a doua este o solutie de termen lung, consistenta insa, dar dependenta de politicile de educatie.
  • 0 (0 voturi)    
    Dorim si alte subiecte cu si despre femei (Marţi, 19 mai 2009, 10:05)

    Ileana Pintilei [anonim]

    De ce aceasta intrebare, ce latura se doreste sa se atinga, considerati ca femeile nu sant suficient de pregatite , motivate si ca nu au determinarea de a finaliza angajamentele luate?Doamna Profesoara, sant una din interlocutoarele din cadrul emisiunii ,,Femei singure" din 02.09.2007, a ramas o problema nerezolvata . Va rog frumos sa ma contactati.Poate initiati o actiune despre cum poate o mama singura sa-si creasca copii
    • -1 (3 voturi)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 12:34)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ileana Pintilei

      Femeile sunt pregatite. Dovada? Peste 70% dintre absolventii de stiinte politice, drept, sociologie, studii economice, administratie publica (tipul de studii necesare guvernarii) sunt femei. Dupa stiinta mea, ele sunt foarte motivate. Dar traiesc sub clopotul de sticla impus de reguli politice in care intrarea cu demnitate egala in clubul barbatilor pare imposibila in absenta unor politici afirmative (cote de reprezentare).
      Atunci cand se vor vota legile referitoare la sistemul unitar de salarizare si pensii, vor ramane bani pentru protectia sociala a celor real aflati in nevoie. 92% dintre parintii care isi cresc singuri copiii sunt femei. Avem promisiunea presedintei Comisiei pentru Egalitate de Sanse din Camera Deputatilor, Cristina Pocora, ca va initia o schimbare legislativa in acest sens.
  • 0 (0 voturi)    
    satisfactiile unui politician (Marţi, 19 mai 2009, 10:35)

    andi [anonim]

    Care ar putea fi in zilele noastre satisfactiile unui politician? Intrebarea este mai mult retorica tinand cont ca in ultima perioada viata politica a fost foarte zbuciumata - asa am vazut-o si perceput-o eu.
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 12:37)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui andi

      Depinde de politician.Unii se simt foarte bine ca au in mana painea si cutitul si taie painea in favoarea unei clientele proprii. Altii se simt foarte bine fiindca politica este singura lor sansa sa iasa din anonimat si sa devina vedete ale micilor ecrane. Altii, foarte putini, vor cu adevarat sa conceapa si sa distribuie bunurile comune, sa faca mai multa dreptate, sa dea cetatenilor mai mult acces la bunurile publice si de ce nu, sa faca istorie. Nu avem decat sa ne dorim ca ultima categoroe sa ajunga repede sa faca o masa critica incat sa avem cu adevarat actori politici, nu saltimbanci politici sau pradatori politici.
  • 0 (0 voturi)    
    De ce NU? (Marţi, 19 mai 2009, 11:20)

    Andreea [anonim]

    De ce avem atat de putine femei in pozitii cheie?De ce femeile din politica romaneasca nu prea fac politici pentru femei? De ce femeile care au reusit sa intre in viata politica au tendinta sa renunte la interesele feminine? De ce nu se ia atitudine pentru a incuraja femeile sa participe la viata politica?
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 12:42)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andreea

      La prima intrebare cred ca am raspuns anterior.
      Au existat si exista femei in politica romaneasca pregatite si motivate sa faca politici pentru femei: Smaranda Dobrescu, Paula Ivanescu, Valeria Stoica, Aurelia Cazacu, Minodora Cliveti, Mona Musca, Renate Weber, Monica Macovei, Daciana Sarbu, Cristina Pogora, Anca Boagiu.
      Celelalte nu fac politici pentru femei din mai multe motive: nu stiu sa le faca (nu au avut curiozitatea sa invete, au intrat in politica depinzand de vointa sefilor si si-au asumat agendele acestora).
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 12:46)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andreea

      Tendinta sa renunte la interesele femeilor nu este demonstrata. In cazul in care ea se manifesta, se datoreaza presiunii celorlalti 90% care pun problemele si interesele femeilor la coada listei de prioritati, le uita, nu le bugeteaza, cu alte cuvinte le ingroapa. Ar trebui sa existe intr-un Parlament cel putin 30% femei pentru ca aceasta tendinta sa fie stopata. Cata vreme sunt ultraminoritare, femeile nu pot impune politici pentru femei.
      Atitudinea de incurajare ar trebui s-o ia in primul rand femeile din partidele politice. Organizatiile de femei din aceste partide se comporta ca anexe ale partidului sau sunt acceptate daca fac opere de caritate si eventual propaganda in favoarea sefilor. In absenta feminismului politic, aceasta stare nu s-a schimbat in nicio tara.
  • 0 (0 voturi)    
    relatii parteneriale in politica? (Marţi, 19 mai 2009, 11:24)

    sabin [anonim]

    Stimata doamna Miroiu,

    1. Sunt femeile mai vulnerabile ca politicieni decat barbatii? Ma refer la imaginea lor si criticile aduse in spatiul public.

    2. Trece Romania dincolo de aparente in prezenta femeilor in politica la nivel local (unde, sa zicem, procentajul e mai mare decat in Parlament si Guvern)? Au femeile un cuvant serios de spus?

    3. Schimba o femeie politician in activitatea ei raportul de egalitate dintre barbati si femei in societate sau odata ajunsa in pozitii de conducere perpetueaza politicile si practicile cu tenta patriarhala (gen Condoleeza Rice, Madeleine Albright, Margaret Thatcher)?

    4. Care e plusul pe care il (poate) aduce o femeie in politica in comparatie cu barbatii? Care sunt avantajele de a avea mai multe femei in politica?

    5. Ce ar trebui sa schimbam in societate pentru a avea o relatie de parteneriat in politica (femei-barbati, alegatori-politicieni, centru-periferie)? Ce poate face un cetatean 'de rand'?

    6. De ce credeti ca sunt atat de putine intrebari pentru dumneavoastra din partea cititorilor Hotnews? :-)

    Multumiri si ganduri bune!
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 12:56)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui sabin

      1. Da sunt cel mai vulnerabile. Politicienii in genere sunt criticati si atacati dar nu si pentru ca sunt barbati. Cred ca ne este clar cat de strain este vocabularului nostru termenul misandrie si cat de familiar ne este termenul misoginism.
      2. La nivel local, femeile sunt si mai slab reprezentate. Acolo chiar ca nu au proape nicun cuvant de spus. Degeaba si-ar dori bunuri comune cum ar fi canalizare, gaza, crese, gradinite, ca banii nu se impart cum vor ele.
      3. Exemplele date de dumneavoastra sunt categoric exemple de politiciene puternice dar fara accente de feminism politic. Sunt insa multe altele (Hillary Clinton, presedinte din tarile scandinave) care ajunse in pozitii de conducere fac politici pentru femei.
      4.Plusul pe care il pot aduce femeile este acela de a orienta bugetele spre nevoi concrete, spre comunitati locale, spre standarde de civilizatie, igiena si ingrijire mult mai mari decat cele pe care le avem. In plus, fiind mai inclinate spre cooperare decat spre conflict, ar putea "sa corupa" barbatii spre politica de proiect in locul politicii de adversitate.
      5. Am raspuns la aceasta intrebare in legatura cu guvernarea si educatia. Ar trebui de asemenea sa ne facem obiceiul sa interpelam sistematic reprezentantii nostri in consiliile locale si in parlament in legatura cu promisiunile electorale si cu propriile noastre interese politice.
      Ar trebui sa le aducem aminte sistematic ca ei sunt de fapt prestatori de servicii de guvernare angajati de noi printr-un concurs numit alegeri si platiti de noi in calitate de contribuabili.
      6.Probabil ca subiectul intereseaza mult mai putina lume. Eu nu candidez si nu sunt personaj politic, deci sunt mai putin interesanta. Ma bucur insa ca intrebarile sunt foarte bune.
  • 0 (0 voturi)    
    2 intrebari (Marţi, 19 mai 2009, 11:30)

    bogdan [anonim]

    1. De ce nu se respecta si in politica romaneasca procentul de reprezentare al femeilor in viata politica de 30% cum se intampla la Bruxelles?
    2. De ce femeile care se evidentiaza mai mult pe scena politica romaneasca sunt marginalizate, trimise in organizatii de partid de nisa, sau in Parlamentul European?
    va multumesc
    • 0 (2 voturi)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 13:01)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui bogdan

      1. Din lipsa de vointa politica. Din lipsa de dezvoltare democratica. Din lipsa de lobby consistent facut de catre politicieni, intelectuali publici, activisti civici si din dezinteresul aproape complet al mass-media pentru subiect.
      2. Tendinta sa-ti marginalizezi concurentii este mare. daca ii mai prinzi si cu "genul necorespunzator" ai si acordul tacit al misoginilor mioritici barbati si femei deopotriva. In Parlamentul European sunt trimise fiindca asa este politica europeana, non-mioritica, iar Parlamentul European a cerut expres revenirea unor parlamentare de marca, complet capabile sa faca politici europene. Acolo ne jucam mai putin de toanele sefilor. Criteriile competentei si eficientei primeaza. Asteptam cu interes aceste criterii in politica bastinasa.
  • +1 (1 vot)    
    orice fel de femei? (Marţi, 19 mai 2009, 11:59)

    schmoukiz [utilizator]

    Promovarea in politica a unui tip de femei desprinse din revistele glossy, ajuta la schimbarea mentalitatilor sau doar intareste prejudecatile machoiste? Ma refer la femeile care primesc functii importante avand in CV participari la concursuri de miss, aparitii in reclame la sapun sau pe afisele din campania partidului. Nu va ingrijoreaza faptul ca in topul intocmit de Catavencu, aproape toate femeile din noua generatie politica au cate un protector care le sustine din cu totul alte motive decat cele profesionale?
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 13:40)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui schmoukiz

      Aveti dreptate. Da, desigur ca ma ingrijoreaza si pe mine.
  • 0 (0 voturi)    
    Intrebari (Marţi, 19 mai 2009, 12:05)

    Addy [utilizator]

    1. Considerati prezenta Elenei Basescu si a Elenei Udrea in viata politica de bun augur pentru emanciparea politica a femeilor?

    2. Prezenta femeilor in politca trebuie sa se faca intr-o nota masculina (un bun exemplu, cred, este Norica Nicolai) ? Daca nu, care este viziunea dumneavoastra ?

    3. Cati ani vor mai trece pana cand o femeie va deveni presedintele Romaniei ? (Si de aici o alta dilema: De ce nu exista forme de feminim pentru cuvintele ce desemneaza functii politice ? Sau daca exista de ce sunt percepute mai degraba ca un soi de ironie? )
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 13:40)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Addy

      1. Depinde ce or sa faca in politica. Si barbatii pot sa intre pe usa din dos, dar asta nu-i scuteste pe unii sa devina politicieni veritabili.
      2. Cred ca am raspuns la intrebarea aceasta anterior. Cred ca femeile trebuie sa ramana femei cu toate virtutile lor. De altfel exista un exemplu clar de autenticitate femeiasca, eficienta si de succes pana nu a fost "sinucisa": Mona Musca.
      3. 3-4 legislaturi. In limba romana acordul de gen pentru functii poate fi facut: deputata, senatoare, presedinta, ministra, cutuma insa este masculina si foarte putine persoane descurajeaza lipsa acordului de gen pentru functii. Aveti dreptate ca sunt percepute cu un soi de ironie, mai ales cand profesiile sau functiile sunt formultate la diminutiv cand sunt la feminin, de exemplu primarita.
      Nicio profesoe si nicio functie masculina nu sunt diminutivate, deci nu sunt ironizate.
  • 0 (0 voturi)    
    un sfat pentru Elena Basescu (Marţi, 19 mai 2009, 12:10)

    FFF T [utilizator]

    Ce ati sfatui-o pe politiciana Elena Basescu?
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 13:40)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui FFF T

      Sa-si stabileasca propriul domeniu din politica in care sa activeze, sa-si precizeze agenda politica si valorile in care crede si sa nu mai calatoreasca singuratic la umbra numelui patern.
  • 0 (0 voturi)    
    exemple (Marţi, 19 mai 2009, 12:19)

    miruna [anonim]

    Ne puteti da cateva exemple de femei din Romania care reusesc sa faca politica intr-un mod civilizat? Sa presupunem ca ar trbeui sa votati o femei politician in Romania pentru parlament, dumneavostra pe cine ati vota? (fara sa luam in considerare apartenenta politica, e doar un exercitiu)
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 13:40)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui miruna

      Femei care fac politica in mod civilizat:
      - Renate Weber, Adina Valean, Ramona Manescu, Cristina Pocora, Mariana Campeanu(PNL)
      - Monica Macovei, Oana Antonescu, Anca Boagiu (PDL)
      - Daciana Sarbu, Minodora Cliveti, Corina Cretu, Ecaterina Andronescu, Adriana Ticau (PSD)
      - Regret ca nu pot sa dau niciun exeplu de la UDMR. Pe ei ii intereseaza doar drepturile barbatilor maghiari.

      As vota: Renate Weber, Daciana Sarbu, Monica Macovei, Cristina Pocora.
  • 0 (0 voturi)    
    exista diferente obiective (Marţi, 19 mai 2009, 12:33)

    cucu [anonim]

    exista si diferente obiective intre barbati si femei; nu intamplator 90% din ingineri sau matematicieni sunt barbati; exista inclinatii intelectuale diferite.

    la fel poate si in politica;de ce sa fortam o egalitate intr-o zona in care poate femeile nu sunt interesate?

    de ce sa nu dam atunci si o lege prin care sa impunem ca 90% din mecanicii auto sa fie femei?
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 13:40)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui cucu

      Va rog sa cititi raspunsurile anterioare.
  • 0 (0 voturi)    
    de ce? (Marţi, 19 mai 2009, 12:42)

    Diana [anonim]

    De ce credeti ca nu reusim sa gasim femei valoroase in politica romaneasca? degeaba aducem in prim planul politicii femei, daca nu au valoare si calitate.....
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 13:41)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Diana

      Exista femei valoroase in politica romaneasca, pe unele dintre ele le-am pomenit mai sus. Ele sunt inca putine fiindca proportia lor este extrem de mica.
  • 0 (0 voturi)    
    caracteristicile femeii politician (Marţi, 19 mai 2009, 12:45)

    gianina [anonim]

    Stimata doamna,
    pentru ca va respect foarte mult, intrucat v-am cunoscut si personal, nu numai prin intermediul cartilor publicate, mi-ar placea sa aflu opinia dvs. legata de "portretul robot" al femeii politician care sa faca o cariera in Romania.
    V amultumesc!
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 13:41)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui gianina

      In jur de 40 de ani, inalta, cu un zambet cald, cu farmec discursiv, bine pregatita politic si juridic cel putin, care are pe langa interese politice si credinte personale pentru care traieste, cu o cariera profesionala in spate, pregatita sa reprezinte cetateni si cetatene deopotriva, capabila sa nu privilegieze pe nimeni dar sa fie dreapta, cu o voce puternica, calda si temperanta, cu curajul sa se bata pentru credintele ei, de preferinta mama si profund atasata democratiei liberale, frumoasa prin structura caracterului, capabila sa introduca mai multa moralitate in politica. Si aceastea toate cred ca o fac si frumoasa ca persoana si femeie.
  • 0 (0 voturi)    
    Reclame (Marţi, 19 mai 2009, 12:49)

    Crina Moscovici [anonim]

    Distinsa doamna Miroiu,
    Va rog sa comentati reclamele evident misogine si prezente in media televizata si radio de aproape 20 de ani.
    Stim cat de puternic este impactul imaginii. De ce doar femeile spala rufe cu Bonux, freaca zimbitoare mochete, pline de entuziasm gatesc, iar fetitele nu gasesc ceva mai destept de relatat societatii decat cum isi doresc ele, cand se fac mari, sa fie vajnice gospodine, ca mami...
    Stiu despre traditionalismul societatii romanesc, dar nu pricep in ruptul capului de ce CNA-ul aproba astfel de reclame, in timp ce "onoarea nereperata" a politistului gras , prostovan si incult, din celebra reclama interzisa "N-ai cu cine !" s-a rezolvat urgent! In fine, ar fi atatea de spus in acest punct al discutiei cu domnia-voastra.
    Multumesc
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 13:41)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Crina Moscovici

      In CNA dupa cate stiu nu sunt specialisti de discriminare de gen. Prin urmare receptivitatea lor la problemele acestea este redusa de necunoastere. In compozitia CNA sunt obligatorii asemenea specialisti.
  • 0 (0 voturi)    
    de ce femeile nu fac nimic pentru femei (Marţi, 19 mai 2009, 12:52)

    ioana vrabiescu [anonim]

    de ce femeile din politica nu fac nimic pentru femei?
    care sunt metodele de a schimba mentalitatea femeilor fata de feminism si problemele femeii, stiindu-se ca tocmai femeile abuzate, victime, sunt cel mai greu de determinat sa adopte o pozitie diferita fata de propria demnitate.
    de ce femeile care reusesc in cariera politica se fac vinovate in aceeasi masura ca barbatii de perpetuarea imaginii "usuratatii, goliciunii, slabiciunii" femeii ca o caracteristica esentiala a ceea ce sunt femeile.
    de ce nu exista o lege normala impotriva violentei domestice, violentei de pe strada impotriva femeilor din romania?
    va multumesc
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 13:41)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ioana vrabiescu

      Am raspuns anterior.
      Exista o lege impotriva violentei domestice si impotriva violentei de strada. E slab bugetata, desi in Romania mor de 50 de ori mai multe femei batute in casa decat soldati romani pe fronturile din Afganistan si Irak. Femeile nu pot sa-si schimbe mentalitatea fata de feminism daca nu au ocazia sa se intalneasca cu aceasta oferta intelectuala si politica. Iar media nu le da ocazia. Scoala la fel.
  • 0 (0 voturi)    
    falsa problema (Marţi, 19 mai 2009, 12:52)

    gogu [anonim]

    intrebari:
    ce ar fi impiedicat-o pe Mona Musca sa devina prim-ministru, presedinte sau mai stiu eu ce, daca nu s-ar fi impiedicat singura? (intrebare retorica)
    se poate masca incompetenta cu discriminarea?
    aveti vreun exemplu pozitiv de femeie politician in Romania? dar negativ?
    considerati ca femeile in pozitii de putere nu sunt capabile de un comportament discriminator pe baze sexuale fata de barbatii subordonati?
    care sunt efectele adverse sau dezavantajele emanciparii femei pentru societate si femei?
    considerati cavalerismul o forma de discriminare sexuala?
    • +1 (1 vot)    
      a (Marţi, 19 mai 2009, 13:41)

      Mihaela Miroiu [hotnews.ro] i-a raspuns lui gogu

      "Pacatele" Monei Musca sunt absolut minore fata de ale barbatilor de stat aflati in pozitii de putere. Nu s-a impiedicat tocmai singura. A fost ajutata de concurenta.
      Exemple pozitive am dat mai sus. Exemplele negative de politiciene fac parte din aceeasi specie: sunt degeaba in politica (la fel ca foarte multi barbati figuranti sau devin portavoce a unor lideri nationalisti, sovini sau pur si simplu aparate de propaganda pentru sefii lor fara nicio alta agenda politica. Exemplele le cunoasteti si singuri.
      Da, consider ca femeile pot discrimina la fel ca si barbatii. Tocmai de aceea sunt feminista, fiindca eu cred in competitie cu sanse egale, in respect pentru deminitatea celuilalt in parteneriat de gen si nu in tendinte hegemonice, nu in politici adversative de tipul care pe care.
      Exista un cavalerism benign atunci cand este insotit de respect autentic. Si exista un cavalerism malign atunci cand este un fel de condescendenta pentru cineva etern vulnerabil si infantil. Granita este subtila, dar reala. Nu voi da peste mana niciunui barbat care imi saruta mana si nici nu il imping daca imi tine haina, cu o conditie: ca prin nimic altceva sa nu ma injoseasca in calitate de om si ca femeie.
  • 0 (0 voturi)    
    De ce nu vorbeste dna Miroiu si despre cazul ... (Marţi, 19 mai 2009, 16:46)

    Septimiu [anonim]

    "Andreea Vass"
    Nu ma intereseaza cazul ei personal, ci tiparul indus de ea si marginalizat. Este o profesionista buna, cu succese remarcabile, eleganta, culta, a luptat pentru drepturile femeilor, chiar si aici pe Hotnews, si le-a inserat in programul de guvernare al PDL cu acelasi principiu de minimum 30% femei in prima linie a politicii, s-a luptat pentru ideile liberale si a fost propulsata pe un onorabil loc 24 pe listele pentru Parlamentul European, cand lumea din jur stie bine ca era mai mult decat bine pregatita pentru asta. Persoane cu totul si cu totul controversate iau luat "fata" fara ca dvs. sa aveti vreo pozitie fata si de celelalte doamne competente din coada listei PDL. Nu aveti frisoane creditand cazuri sinistre precum cel al Elenei Udrea sau Elena Basescu. Nu ati iesit sa aparati cazul Monei Musca cand avea cu adevarat mare nevoie. Nu reactionati cand apar mugurii de politiciene adevarate. De ce?
    • 0 (0 voturi)    
      pt. dl. septimiu (Marţi, 19 mai 2009, 18:28)

      mihaela miroiu [anonim] i-a raspuns lui Septimiu

      Dna Vass a fost marrginalizata politic impreuna cu intregul grup de specialisti care a facut programele politice ale PDL sub girul lui Valeriu Stoica si Theodor Stolojan. Din acest grup am facut si eu parte.
      Deci, fara alte comentarii.
      In ce priveste restul personajelor, va inselati complet. Dati un search pe google si va lamuriti care a fost pozitia mea publica.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Ultimele articole din Life | Life

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version