A cantat cu Joe Zawinul in Weather Report, Weather Update, The Zawinul Syndicate si WDR big-band. Ca muzician de studio a participat la realizarea a peste 1000 de inregistrari cu artisti din diferite zone muzicale precum Joe Zawinul, Sonny Rollins, Mary J Blige, Lady Gaga, Sting sau Madonna.

Victor BaileyFoto: victorbailey.com

Instrumentist, compozitor si aranjor, Victor Bailey vine cu proiectul sau personal in Romania, proiect ce ii include pe Poogie Bell, Peter Horvath si Michael "Patches" Stewart:

  • 1 noiembrie, ora 22:00, Hard Rock Cafe, Bucuresti
  • 2 noiembrie, ora 22:00, Vintage Pub, Sibiu

Un eveniment MHO Music

HotNews.ro: In calitate de basist ai fost invitat sa canti alaturi de foarte multi artisti, din genuri muzicale diferite. Victor Bailey Group inseamna o afirmare de identitate ca muzician sau ca solist?

Victor Bailey: Nu sunt sigur ca exista vreo diferenta intre "solist" si "muzician". Pentru mine cel putin nu este nicio diferenta. Orice mare solist este un mare muzician. In cazul Victor Bailey Group este vorba de afirmarea mea ca basist, solist, compozitor, lider de trupa. Spre deosebire de alti basisti, in trupa mea nu vreau sa demonstrez ce mare solist sunt eu sau cate solo-uri pot face pe fiecare piesa. Vreau sa arat ce inseamna muzica mea, ceea ce implica toti membrii trupei, nu doar pe mine. Pe cat de mult imi place sa fac solo-uri, la fel de mult imi place sa cant liniile de bas pentru ceilalti artisti de pe scena.

HotNews.ro: Mai exista vreun artist alaturi de care iti doresti sa canti?

V.B.: Singurul muzician cu care nu am apucat sa colaborez si cu care mi-as dori sa o fac este Herbie Hancock. Este un geniu si face cam aceleasi lucruri pe care le fac si eu, in acelasi timp punandu-si amprenta personala asupra muzicii. Am cantat cu el cateva piese la un spectacol in memoria lui Jaco Pastorius, dar doar atat.

HotNews.ro: A existat vreun moment de revelatie in viata ta in care sa spui "da, sunt unul dintre cei mai mari muzicieni de bas din lume"?

V.B.: Am stiut ca voi fi unul dintre cei mai buni basisti din momentul in care am pus mana pe bas. Nu stiu daca era adevarat, dar asa credeam. Dupa liceu, in 1978, cand am plecat din Philadelphia in Berkeley, de indata ce am ajuns acolo am stiut ca sunt unul dintre cei mai buni muzicieni de bas din lume. Erau unii care aveau tehnica dar nu "feeling", altii care simteau ce canta dar nu aveau cunostinte sau indemanare, altii care puteau canta swing dar nu puteau canta funk, altii care nu puteau canta funk dar nu swing.

De mic puteam sa le fac pe toate: sa cant funk, swing, sa scriu, sa citesc muzica, sa am un sound bun si groove. Lumea nu te place pentru ca spui asta, dar am stiut tot timpul ca sunt unul dintre cei mai buni.

HotNews.ro: Muzica ta in formula Victor Bailey Group este o muzica de nisa, pentru un public "profesionist" sau pentru ascultatori "obisnuiti" de jazz?

V.B.: Ce inseamna ascultatori obisnuiti de jazz? Unii oameni cred ca jazz-ul inseamna Charlie Parker si Miles Davis, altii cred ca inseamna Kenny .Victor Bailey Group se adreseaza oamenilor deschisi la minte atunci cand este vorba de muzica.

Daca vrei sa asculti o noapte intreaga acelasi lucru - fie ca este vorba de swing, de funk, groove sau de armonii complicate - s-ar putea sa nu iti placa ceea ce fac eu. Fac cate putin din toate si asta ma defineste ca intreg. Publicul meu este format din foarte multe tipuri de fani ai jazzului: oameni care asculta standard jazz, funk, rock, tineri, batrani, albi, de culoare, indieni, asiatici, barbati, femei... Nu e nimic aparte, e doar muzica.

HotNews.ro: Turneul tau de acum include foarte multe orase din Europa si nu este prima data cand concertezi pe acest continent. Exista diferente intre publicul european de jazz si cel american?

V.B.: Nu, nu exista nicio diferenta. Singurul lucru care face diferenta este calitatea muzicii. Bineinteles ca publicul european este mult mai deschis la diferite genuri muzicale. America acum inseamna in special rock, r&b, hip hop, pop si country. O buna parte a asa numitului public de jazz asculta si cumpara "smooth jazz". Publicul american este influentat de TV, radio si presa. Un artist, evident nu unul de talia mea, nu este vizibil in niciuna dintre mass media, cu exceptia catorva reviste de jazz. Pentru majoritatea, indiferent unde te-ai afla, raspunsul publicului depinde de muzica.

HotNews.ro: In ceea ce priveste stilul tau, putem vorbi de "tehnica Bailey" sau de "feeling-ul Bailey"?

V.B.: Nu incerc sa descriu asta. Imi este foarte greu. In general presa face asta. Tot ce pot spune este: Asculta si judeca singur! Daca trebuie sa spun ceva despre filosofia mea de basist, este faptul ca exista o diferenta intre a canta bine la bas si a face muzica. Pot canta la bas la fel de bine ca oricine, dar cateodata asta nu este suficient pentru a face muzica. (...) Daca vrei sa vezi cele mai impresionante tehnici de bas din lume in zilele noastre exista niste baieti tineri cu mult mai multa indemanare decat mine. Unii dintre ei nici macar nu pot canta. Daca vrei sa auzi pe cineva facand ca muzica sa se intample cu ajutorul basului, vino sa ma vezi. In ceea ce priveste feeling-ul il ai sau nu-l ai. Toata lumea stie ca eu il am. Folosesc toate tehnicile existente, am si inventat un stil (n.n. "piano style tapping"), dar cel mai important lucru este ca indiferent de tehnica pe care o folosesc, incerc sa fac ca totul sa sune bine.

Victor Bailey (bas)

Inca de la sfarsitul anilor '70, Victor Bailey a inceput sa fie considerat unul dintre cei mai buni basisti ai lumii. A castigat recunoastere internationala la inceputul anilor '90 cand s-a alaturat trupei de jazz fusion Weather Report, dupa retragerea lui Jaco Pastorius.

A cantat in toate formulele de trupa ale lui Joe Zawinul: Weather Report, Weather Update, The Zawinul Syndicate si WDR big-band record (proiectul de dinaintea mortii lui Zawinul).

Ca muzician de studio a participat la realizarea a 1000 de inregistrari cu artisti din diferite zone muzicale precum Joe Zawinul, Sonny Rollins, Mary J Blige sau Madonna.

Influente: Stanley Clarke, Alphonso Johnson, Jaco Pastorius, Larry Graham, Joe Zawinul, Miles Davis, Charlie Parker, John Coltrane

"Low Blow", "That's Right" si "Bottom's Up" sunt albumele de autor semnate Victor Bailey si sunt in prezent considerate drept cele mai bune productii muzicale din toate timpurile realizate de un basist.

Poogie Bell (tobe)

Tobele lui Poogie Bell pot fi auzite pe cele mai bune albume din jazz, neo-soul, R&B si hip-hop. Instrumentist, producator, compositor, aranjor - despre Poogie Bell ati auzit alaturi de nume precum Chaka Khan, Marcus Miller, Roberta Flack, Erykah Badu, David Bowie, David Sanborn, Al Jarreau, Vanessa Williams and Randy Crawford.

Nascut in New York intr-o familie de muzicieni (tatal sau profesor de muzica si muzician de jazz) a inceput sa cante de la varsta de 10 luni iar concertul de debut l-a sustinut la varsta de 2 ani si jumatate, la Pittsburg Carnegie Hall alaturi de tatal sau. La varsta de 5 ani aparea deja in show-ul lui Mike Douglas cu Pearl Bailey. A copilarit muzical alaturi de Max Roach, Ornette Coleman (saxofonist), Omar Hakim, Marcus Miller, Lenny White and Bernard Wright, Weldon Irvine.

Lista colaborarilor muzicale este ampla. Poate cel mai cunoscut hit al sau in Romania este "Touch and Go", compus pentru Force MD, cu care a castigat premiul ASCAP Writer's Award pentru TOP 10 Sngles in 1998.

Turneele sale includ numeroase nume de top din diverse genuri muzicale. In prezent inregistreaza si este implicat in proiectele lui Marcus Miller, Alex Bugnon, Victor Bailey si Erykah Badu - iar lista poate sa continue.

Michael "Patches" Stewart (trompeta)

Poate ca rolul trompetistului Michael "Patches" Stewart a fost de la inceput acela de a continua linia lui Miles Davis. Cantand cu Marcus Miller, Stewart se apropie foarte mult de stilul muzical al marelui Davis in ultimii sai ani.

Primul sau material discografic a fost inregistrat cand avea doar 16 ani, alaturi de Patti LaBelle. De atunci a lucrat cu Quincy Jones, David Sanborn, George Duke and Whitney Houston, si a petrecut 8 ani ca parte a band-ului Al Jarreau. De la mijlocul anilor '90, cele mai remarcabile colaborari sunt cele cu Marcus Miller, intr-o formula care se apropie foarte mult de sound-ul ultimei trupe Miles Davis.

Peter Horvath (keyboard)

Canta, colaboreaza, inregistreaza si a mers in turnee alaturi de Bobby Hutcherson, Joe Henderson, Aretha Franklin, Lalah Hathaway, Melba Moore, Keith Washington, Richie Cole, Ernie Watts, Oakland Symphony, Ray Obiedo.