În Tunisia anilor ’70, micul Dhafer Youssef îşi construieşte singur propriul oud, un instrument muzical tradițional arab. La 19 ani ajunge la Viena unde îşi continuă studiile muzicale şi devine un virtuoz al acestui instrument, considerat strămoşul chitarei acustice.

Dhafer YoussefFoto: Hotnews

“Dacă m-aş fi născut în Africa aş fi bătut la tobe. Dacă eram din New York aş fi cântat la saxofon. Dar s-a întâmplat să mă nasc în Tunisia, aşa că voi cânta la oud.”

Captivat de jazz încă din copilărie, Dhafer Youssef duce sunetul local al instrumentului său într-un spațiu universal. Şi nu e singurul său instrument.

Vocea sa, care cândva răsuna din vârful unui minaret din oraşul natal, e acum purtată spre noi experimente contemporane. Au acompaniat-o, în diverse colaborări, artişti importanți precum Paolo Fresu, Nils-Petter Molvaer, Tigran Hamasyan, Eivind Aarset, Bugge Wesseltoft, Omar Sosa, Uri Caine, Jon Hassell sau Markus Stockhausen.

Nominalizat la BBC Music Awards For World Music în 2006, artistul tunisian mărturiseşte că îşi imagineaza muzica sa ca pe o coloană sonoră a unui film personal, proiectat doar în imaginația sa, în care personajul principal este mereu în căutarea spiritului.

Ai concertat în România în 2012, în cadrul Festivalului Enescu. Ce amintiri ai din acea vizită în ţara noastră?

Aşa este! La acea dată, concertul din Bucureşti a fost primul meu contact cu acest oraş. M-a impresionat cât de pasionali sunt oamenii şi felul în care se abandonează muzicii în timpul concertului.

Ai un nou album foarte bun, numit Birds Requiem. Ne poţi spune mai multe despre el? Care e povestea din spatele titlului şi cum a decurs procesul creativ care a dus la apariţia acestui disc?

Titlul albumului a venit abia după ce l-am înregistrat. Pe măsură ce-l ascultam, acest nume s-a impus pur şi simplu. Este de departe cel mai personal album al meu şi e structurat în jurul a Birds requiem suite (Birds Canticum, Fuga Hirundinum, Archaic Feathers şi Whirling birds ceremony), structură care simbolizează două entităţi care se întrepătrund: vocea şi clarinetul.

Cât despre procesul creativ, Birds Requiem a fost rezultatul mai multor întâmplări care au inspirat în 2013 naşterea acestui album. A fost totodată ocazia să reiau colaborarea cu minunaţii artişti care au înregistrat alături de mine în studio.

Cât de des ai ocazia să cânţi în ţara natală, Tunisia, şi cum este primită muzica ta?

Ultima dată am cântat în Tunisia în vara lui 2012, la Carthage Internaţional Festival, cu proiectul “Dance of Invisible Dervishes”. A fost o seară minunată!

Ai fost creditat într-un articol cu o voce care ar putea opri războaie. Simţi vreodată nevoia să-ţi foloseşti creativitatea pentru a protesta faţă de lucrurile urâte care se întâmplă în jurul nostru?

Iau ca pe un compliment această opinie exprimată de autorul recenziei respective. Am, evident, o aversiune faţă de orice formă de nedreptate. Îmi place mai degrabă să-mi folosesc muzică ca pe o metodă de a uni oamenii, şi mai puţin ca pe un instrument de protest.

Faptul că eşti vocalist te-a ispitit să-ţi scrii şi să-ţi cânţi propriile versuri?

Ca să fiu sincer, m-am aventurat în zona asta când eram mai tânăr. Pe măsură însă ce carieră mea s-a conturat, m-am concentrat pe compoziţie şi pe cântatul la instrumente.

Ai cântat cu mulţi muzicieni renumiţi, există cineva cu care visezi încă să cânţi, poate în afara scenei de jazz?

În mod sigur, da! De fapt, am o listă atât de lungă încât ne-ar trebui o noapte întreagă să o discutăm.

Îţi place foarte mult muzica nordică, ai o explicaţie pentru vrajă pe care o are asupra ta? Să fie cumva introspecţia, melancolia, ‘’vinovatele’’?

Ai intuit aspectul central al fascinaţiei mele pentru această muzică. Pentru mine, chiar şi instrumentul la care cânt (Oud) este pură melancolie. De altfel, muzical vorbind, este un sentiment care m-a însoţit întotdeauna.

Viaţa în turneu poate fi solicitanta, cum te menţii în formă, ce faci în zilele tale libere?

Încerc să scap de stresul acumulat făcând puţină gimnastică, citind şi relaxându-mă de câte ori programul îmi permite.

Ne poţi spune câteva cuvinte despre muzicienii care se vor afla alături de tine pe 10 Aprilie la Sala Radio?

În Bucureşti vor cânta cu mine pianistul Kristjan Randalu, contrabasistul Phil Donkin şi bateristul Ferenc Neméth.

Ai deja foarte mulţi fani în România, ai un mesaj pentru cei care vor veni la concertul tău?

Abia aştept să vă prezint noul meu album ‘’Birds Requiem’’, pe scena Sălii Radio din Bucureşti!

Pe 10 Aprilie 2014, Dhafer Youssef prezintă la Sala Radio al patrulea album, intitulat Birds Requiem, cel mai recent material discografic al său, la care a contribuit şi celebrul trompetist norvegian Nils Petter Molvaer.

Evenimentul face parte din seria de concerte Jazz Night Out, organizate de Twin Arts.

Biletele pentru acest eveniment costă 80, 120, 140 de lei în funcţie de categorie şi pot fi achiziţionate prin reţeaua Eventim (magazinele Germanos, Orange Shop, Vodafone, Domo, librăriile Cărtureşti şi Humanitas) şi online pe www.eventim.ro