Nu suna ca o cantareata de jazz si nu arata ca o cantareata de jazz. Cu o voce pe care o foloseste ca un instrument muzical, sud-coreeana e o cascada capricioasa si imprevizibila la frontiera cu jazz-ul. Youn Sun Nah pare posedata in momentele de improvizatie, iar publicatia Le Monde o descrie ca un "OZN care intra in contact cu universul jazz-ului".

Youn Sun NahFoto: Sung Yull Nah

Initial actrita de musical in tara natala, sud-coreeana se muta la Paris si studiaza jazz-ul. 10 ani mai tarziu Guvernul Francez ii acorda ordinul "Cavaler al Artelor si Literelor" pentru merite deosebite in domeniul artei. Albumul sau "Same Girl" a fost cel mai bine vandut album de jazz in Franta in 2011 si in acelasi an, a castigat premiul Echo Awards pentru cea mai buna vocalista de jazz invingand nume rasunatoare ca Stacey Kent si Lizz Wright.

Youn Sun Nah canta pentru prima data in Romania impreuna cu chitaristul suedez Ulf Wakenius cunoscut pentru colaborarile sale cu Oscar Peterson, Niels-Henning Oersted Pedersen si Ray Brown. Concertul are loc pe 14 octombrie la Sala Radio in deschiderea extraordinarului trompetist italian Paolo Fresu si al sau Devil Quartet.

Interviul cu Youn Sun Nah

Cel mai nou disc al tau, Lento este deopotriva versatil si profund, o realizare artistica extraordinara. Ne poti descrie drumul creativ care a stat la baza sa?

Dupa doi ani de turneu intens, a trebuit sa ma intorc in studio cu hotararea de a scoate un nou disc. Doream sa compun, dar aveam si cateva idei de covers. De asemeni, voiam ca muzicienii cu care lucrez sa participe la procesul compozitional si sa vina cu idei.

Nu am avut prea mult timp la dispozitie, si cum eu lucrez foarte lent n-a mers foarte bine. Intr-un final a trebuit sa acord mai mult timp acestui demers, de aceea abumul se numeste Lento. Odata intrati in studio insa, a mers foarte rapid. Am inregistrat in doua zile, devine mai simplu cand ai de respectat niste parametri de timp, mergem direct la tinta. In plus, lucrez cu aceiasi muzicieni si cu acelasi inginer de sunet de multi ani. Prezenta lor a fost esentiala in compunerea acestui album.

Piesa Hurt este o pagina de jurnal muzical foarte personala si dureroasa a lui Trent Reznor de la Nine Inch Nails. Cum te-ai hotarat sa o reinterpretezi si cum iti alegi coverurile de obicei?

Ulf Wakenius, chitaristul meu mi-a propus aceasta piesa. Dar, intr-adevar mi-a luat ceva timp sa ma conving ca vreau sa o fac. In special pentru ca asa cum ai spus si tu, este o poveste foarte personala si ma tot intrebam daca o sa reusesc sa-i dau viata. A trecut mult timp pana mi-am facut curaj sa o cant pe scena si intr-un final am inregistrat-o pe Lento. Sper ca fanii NIN sa nu fie foarte suparati pe mine.

In ceea ce priveste alegerea coverurilor, e destul de simplu. Ma decid pentru un cover atunci cand am in minte o idee de aranjament muzical. Cum a fost cazul Hurt, de exemplu-un muzician imi propune o piesa, o cantam in formula de duo sau de cvartet si daca suna bine incercam sa o cantam live. Daca nu iese grozav trecem mai departe, incercam cu alta piesa.

Ce ti-ar placea sa experimentezi pe un album viitor?

As vrea sa colaborez cu artisti coreeni de muzica traditionala. Am facut deja un proiect cu cvartetul meu si doi muzicieni coreeni. De atunci simt nevoia de a merge un pic mai in profunzime. Sunt un pic rusinata ca trebuie sa recunosc, am devenit doar de putin timp interesata de muzica traditionala coreeana. Partea buna este ca am descoperit multi oameni talentati cu care vreau sa lucrez.

Care este cel mai amuzant moment de care ai avut parte pe scena?

In timpul concertelor cant mai mereu "My favourite things" la Kalimba, un instrument care se mai numeste sanza, dar si "pian de deget". Ei bine, la unul dintre concerte, cei de la sala mi-au pregatit un pian mare, crezand ca am nevoie de el.

Ce muzica ai in ipod, ce asculti in ultima vreme?

Diferite genuri, o multime de vocalisti si vocaliste, esti familiar cu cantareata franceza Camille? Ii urmaresc cariera din 2005, o admir foarte mult.

In aceeasi seara, pe 14 Octombrie la Sala Radio vei imparti scena cu cvartetul trompetistului Italian Paolo Fresu. Ii cunosti muzica?

Da, il apreciez de foarte mult timp si sunt fericita sa cant la Jazz Night Out in aceeasi seara cu el. Sper sa am ocazia sa stam de vorba.

Cat de des ai sansa sa canti acasa, in Coreea de Sud si cum este primita muzica ta acolo? Exista artisti de jazz sud-coreeni pe care ni-i recomanzi pentru auditie?

Sustin cam 12 concerte pe an, impartite in doua turnee. E mai mult alegerea mea sa nu concertez mai des. Sunt norocoasa sa cant in teatre pentru ca in timpul stagiunilor salile nu sunt foarte deschise la jazz sau muzica similara.

Scena de jazz se dezvolta in Coreea, sunt din ce in ce mai multi muzicieni talentati. Totusi, din nefericire sunt doar cateva locuri in care artistii se pot exprima. Exista doi muzicieni de jazz extraordinari, necunoscuti in afara Coreei, saxofonistul Kang Tae Hwan si trompetistul Choi Sun Bae, nascuti in anii 40. In alt timp si in alta tara, ar fi fost cu siguranta staruri internationale.

Stiu ca ai studiat literatura franceza, care este autorul tau francez favorit?

Imi plac atat de multi, nu ma pot opri la unul singur, dar uite, ca sa-ti raspund totusi, imi plac foarte mult textele unui adevarat poet, cantaretul Leo Ferre.

Va fi primul tau concert in Romania. Ai un mesaj pentru fanii din tara noastra?

Sunt foarte fericita sa vin in Romania, in special la Bucuresti si abia astept sa ne vedem!

Biletele pentru acest eveniment costa 85, 125, 145 de lei, in functie de categorie si pot fi achizitionate prin reteaua Eventim (magazinele Germanos, Orange Shop, Vodafone, Domo, librariile Carturesti si Humanitas) si online pe www.eventim.ro. Jazz Night Out este un proiect Twin Arts.

Detalii complete despre eveniment pe www.twinarts.ro.