INTERVIU ​Nelu Dumitrescu, Iris: Daca analizam fiecare tara din Europa, eu zic ca stam bine la libertatea de exprimare

de Cosmin Navadaru     HotNews.ro
Luni, 15 noiembrie 2010, 13:08 Life | Muzică

Nelu Dumitrescu (Iris)
Foto: HotNews.ro
​Adrian Paunescu - "un om destept, care si-a iubit tara si neamul", Mircea Badea - "isi da sufletul, asta e frumos la el", Lady Gaga si Justin Bieber - "daca eram tanar, ii injuram", a spus Nelu Dumitrescu, baterist si fondator al trupei Iris, intr-un interviu acordat HotNews.ro. Pe 21 noiembrie, celebra formatie va prezenta albumul 12 porti, intr-un spectacol care va imbina show-ul Iris cu regia si scenografia: "incercam sa nu ne plictisim si sa nu plictisim".

HotNews.ro: Camera Deputatilor a adoptat de curand o lege privind obligativitatea radiodifuzorilor ca in 40% din timp sa difuzeze opere muzicale romanesti. Sunteti de acord cu aceasta lege sau credeti, cum spun altii, ca este o lege comunista?

Nelu Dumitrescu: Sunt de acord cu protejarea limbii, cum se intampla si in Franta. E bine totusi sa dai muzica romaneasca. Suntem aici, cantam aici si se dau numai cei de afara. E o initiativa buna, nu pentru ca ne-ar da pe noi, dar muzica romaneasca ar fi auzita mai mult. Avem si noi valorile noastre si cred ca se poate face o emisiune si cu muzica romaneasca, impreuna cu cea de afara.

HotNews.ro: Ce a insemnat pentru Iris domnul Adrian Paunescu?

Nelu Dumitrescu: Este o pierdere mare. Doar daca il vedeai ca apare la TV, daca era ceva grav prin tara si doar aparea si vorbea, te linistea. Stiai ca exista un om acolo care tine cu tine, care stie ce zice. Asa a fost sa fie. Un om extraordinar, o pierdere mare, mare, mare. A fost un om destept, care si-a iubit tara si neamul.

HotNews.ro: Deja a inceput sa se vorbeasca de posibile spectacole de tipul Cenaclului Flacara, sau pur si simplu evenimente-omagiu. Ar fi Irisul dispus sa participe la astfel de concerte?

Nelu Dumitrescu: Cenaclul Flacara a fost facut pentru folkisti, iar pentru noi a fost o onoare ca am fost in acea perioada, in '82. A tinut la noi si noi am tinut la dansul. Erau vremuri grele, a stiut sa ne apere de cei de la Consiliul Culturii, ne-a tinut sub aripa dansului acolo. Dar Cenaclul Flacara se bazeaza mai mult pe folkisti, pe textele scrise de el.

Noi avem doar o piesa scrisa de el, in 15 minute: Trenul fara nas. Eram noi la mare, i-am cantat cu chitara rece, cu vocea, cu Cristi si imediat s-a nascut Trenul fara nas. Nu stiu, sa inceapa ei sa faca aceste evenimente si vedem. Dar nu o sa se faca decat daca vrea baiatul lui. Poate doar asa, o omagiere, la un an de la moartea lui.

HotNews.ro: Mircea Badea a avut un protest, zilele trecute, impotriva CNA-ului. Trupa Iris a avut si ea probleme privind libertatea de exprimare, inainte de '90. E normal ca la 20 de ani de la Revolutie, in Romania se sa mai ridice problema libertatii de exprimare, sa ne mai luptam cu cenzura?

Nelu Dumitrescu: Depinde ce fel e cenzura. Am iesit si eu afara in ultima vreme. Am fost de doua ori pana acum in America si zici ca e comunism acolo. Toata viata se bazeaza pe niste reguli. N-ai voie sa pasesti aici! Ai pasit aici, te-am luat! Nu o sa vezi niciodata, in emisiuni TV, la 6 sau la 8 seara, fete dezbracate in America. Eu, cel putin, nu am vazut asa ceva. Adica si la ei exista o limita. La noi se mai depaseste...

Daca luam in mare ideea de libertate a cuvantului, sunt de acord sa fie libertate. Dar totusi sa ne gandim ca in alte parti poate e mai putina libertate in a vorbi. Daca analizam fiecare tara din Europa, eu zic ca stam bine sau ca macar nu suntem pe ultimul loc in ce priveste libertatea de exprimare. Inteleg ca astea sunt jocurile democratiei. Nu poate exista democratie fara vreo regula.

Nu ma refer la Badea acum. Ma mai uit seara la emisiunea lui si il vad cum se lupta saracul. E o placere sa il auzi, sa il vezi, e bine ca rezista acolo. Isi da sufletul, asta e frumos la el.

Sa spui ceva pe post si sa te amendeze ca ai facut-o, asta nu are cum sa iti pice bine... Mai mult politic cred ca se pun oamenii la CNA. Noi n-am avut treaba cu astfel de institutii. Daca am vrut sa facem ceva, ne-am dus si i-am intrebat: "Putem sa facem asta? Sa zicem asta in spectacol sau altundeva?" S-au si mirat ca ne-am dus sa-i intrebam.

Realizez insa ca daca aveam 20 si ceva de ani, si eu as fi fost pornit. Sincer, sa se fi luat cineva de mine, muream... Daca eram nevinovat, desigur. Daca imi fac treaba, nu se ia nimeni de mine! E greu sa fii batjocorit. Bineinteles ca sunt de acord cu manifestatia lor, este foarte bine ca au facut-o doar ei doi, ca n-au atatat oamenii sa vina. Pentru ca apareau poate alti trepadusi si stricau totul.

HotNews.ro: In ultima vreme, au reusit sa patrunda in lumea muzicii nume ca Lady Gaga, Justin Bieber (noi o avem pe Inna), artisti care au reusit sa se impuna intr-o perioada scurta de timp.

Nelu Dumitrescu: N-ai ce face! Daca eram tanar, ii injuram: ziceam ca tot ceea ce fac eu e mai bun decat ce fac altii. Dar am ajuns la concluzia ca n-ai cum. Daca lumea iubeste pe cineva care canta cu o coarda la chitara sau mai stiu eu cum, fals, n-ai ce face...

Cum era punk-ul inainte: Sex Pistols, spre exemplu, care dorea un solist vocal care sa cante fals. Dar din punk s-au create altele, muzica punk a fost absorbita de muzica mondiala. Se folosesc si in ziua de azi teme de chitara stil punk si toba... Dar nu ai cum sa te lupti daca lumea ii iubeste.

Ce e mai deranjant e ca televiziunile promoveaza asa ceva. Televiziunile dau pe orice om de pe strada, e o moda mondiala sa vorbesti de divorturi, despre ce a facut nu-stiu-cine... Prin Spania era nebunia cu Beckham, m-am interesat si eu... Amanta numarul 4 aparea la televizor si tinea asta o saptamana. Saptamana urmatoare, aparea cealalta amanta. N-ai ce sa-i faci.

HotNews.ro: Este succesul lui Lady Gaga datorat si marketingului foarte bun?

Nelu Dumitrescu: Da, a reusit prin ce vorbeste ea, prin felul in care se comporta. Managerul ei a zis: "Asa faci, asa trebuie sa faci. Mai arunca pe geam nu stiu ce, cheama presa...!"

Mi-aduc aminte ca eram in America, iar un domn de acolo ne-a povestit o intamplare cu un pod cu etaj, din Chicago. Pe deasupra, pe acolo, trecea o masina cu o trupa de care nu stia nimeni. Si mergea cu un "van" din acela cu dormitoare. Soferul a deversat buda exact pe soseaua de dedesubt. Repede a venit presa, politistii i-a amendat cu 60.000 de dolari, iar in ziua aceea toti au auzit de ei. Sunt si astea niste tactici...   

HotNews.ro: V-ati obisnuit fanii cu spectacole care au avut mereu in spate un concept, cu seri care nu s-au bazat doar pe muzica. Ce pregateste Irisul pentru 21 noiembrie, cand isi lanseaza, la Sala Palatului, discul 12 porti?

Nelu Dumitrescu: Am incercat mereu si incercam si de acum incolo sa imbinam show-ul Iris cu regia, cu scenografia. Nu vrem sa dam in pop, dar ati observat ca aproape toti artistii pop au pe langa ei dansatori, mereu se intampla ceva.

Noi incercam sa avem asa ceva, dar nu in fata, sa ne ocupe noua scena... Noi ne facem treaba, iar in spate se intampla o poveste ce are legatura cu titlul albumului. Va fi in genul spectacolelor de Craciun si de Martisor, dar nu chiar asa. Acolo a fost o povestire, vorbea cineva. Dar "pe spate" se va intampla ceva ce va avea legatura cu cele 12 porti. Fiecare piesa va transmite o stare umana, sau un calup de 4 piese va transmite o stare umana.

Altfel, era un concert pur si simplu. Puneai o instalatie de sunet, lumini, prezentai si noul album, si piesele vechi si cu asta basta. Insa noi incercam ceva, sa nu ne plictisim si sa nu plictisim. Sa fie o placere, nu doar prin ce se aude, ci si prin ce se vede.


Citeste mai multe despre   























1570 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Iris Maxima (Luni, 15 noiembrie 2010, 16:58)

    Marius [anonim]

    Bafta baieti la lansarea noului album si a concertului de promovare .
    Sa auzim numai de bine.
  • 0 (0 voturi)    
    Bravo, Nelu Dumitrescu....! (Luni, 15 noiembrie 2010, 21:51)

    Prodan I [anonim]

    Mai sunt si oameni de bun simt in tara asta , carora nu totul le miroase urat si sunt gata sa-si injure tara in care s-au nascut, numai sa dea bine pe sticla.
  • 0 (0 voturi)    
    Libertate de exprimare (Sâmbătă, 20 noiembrie 2010, 18:35)

    Martens [anonim]

    Da, in RO avem o libertate mai mare de exprimare decat in tarile "democrate", unde una-doua te trezesti saltat sau cu proces daca spui ceva care nu e conform teoriei oficiale a holocaustului sau ceva impotriva perversilor sexual.
  • 0 (0 voturi)    
    chiar asa nea? (Duminică, 12 iunie 2016, 14:48)

    naeionescu [anonim]

    Stie el ce inseamna un amendament? Sti el ce inseamna “Freedom of speech? “ stie el ce inseamna minciuna asa cum a facut=o ani si ani de zile mintind cu nerusinare uitind sa aminteasca actul de tradare de furt intelectual daca stie ce este aia? Si-au asumat de exemplu piese apartinind altuia si trecute la modul compozitie “IRIS?” stie el ce inseamna sa cinte piesele unei trupe din anglia si la care prin omisiune pare a fi piesa formatiei iris ' De vei veni” piesa ce apartine trupei WHITESNAKE? Stie el cum este cu toate astea? Stie le ce inseamna impostor si plagiat? Cum dracu sa stie cind el se mira si acum dece ninge daca se tot topeste zapada? Da asa s-a exprimat dind fara sa vrea definitie suprarealimsului. Pentru el totul se masoara in pui la rotisor la a avea bani si bani. Stie el sa ne spuna dece nu toti din IRIS sint platiti egal si ca doar banul concertelor ii mai tine in viata? Ca facatura de minculescu cu priza la public este azi minculescu si trupa IRIS nu spune mult? Pentru bani acest Dumitrescu accepta orice de la Paunescu care il ironiza si din prost nu-l scotea. Un om ca el ar fi facut azi ca romanica sa fie la fel. S-a asuns si nu dorea sa supere partidul. Putregaiuri de oameni lasi ascunsi care nu au facut nimic de fapt si se dau azi dizidentii ma-sii? Adevarul va iesi la iveala. SI daca azi are cancer sau ca fostul coleg Ion Olteanu fiu de colonel analfabet de securitate au turnat au mintit au stat capra pentru regim i-a facut sa reziste. NU a spune nu nu in a milita pentru adevarata libertatea de exprimare. Nici nu stie facatura asta cu doi neuroni ce inseamna asta. Ferice de rockul romanesc sa aiba analfabeti ca astia care se tot asund in munti ca partizanul care nu e cautata de nimeni . Au avut libertatea si dece nu au ajuns afara sa cinte sa fie un nume? Penru ca nu pot mai mult. Au avut o presa care i-a tolerat dar nu va mai fi. In rest sa nu uite ca in occident platesti pentru orice fara de lege care o faci. Pe cind in romanica nu se face.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi