​Proiect sustinut de Gerovital

Portrete din multime. Andreea Litescu, pilot pe Airbus 320: Cand te urci la mansa unui avion esti pilot, indiferent daca esti femeie sau barbat

de     Smile Media
Joi, 17 martie 2016, 11:24 Life | Portrete

Andreea Litescu
Foto: Hotnews
Pentru Andreea totul a inceput acum 14 ani in Pitesti, la aerodromul Geamana unde a vazut pentru prima data un avion acrobatic decoland. A stiut de atunci ca vrea sa devina pilot. Acum are  6300 de ore de zbor pe diferite tipuri de aeronave si crede ca aviatia merita orice efort si fiecare clipa petrecuta la 12000 de m este absolut minunata.

Povesteste-ne despre drumul spre aceasta meserie. De unde vine iubirea pentru zbor?

Totul a inceput acum 14 ani in orasul meu, Pitesti, la aerodromul Geamana unde am vazut pentru prima data un avion acrobatic decoland. De atunci am stiut ca vreau sa devin pilot si le-am spus parintilor mei despre acest gand. Au trecut foarte multi ani de atunci, dar sunt foarte fericita ca am luat aceasta decizie. Astazi zbor la Wizz Air pe Airbus 320 si sunt Base Captain (Sef de baza) pentru cei 100 de piloti de pe baza Otopeni si cele 7 aeronave.


Cum au reactionat prietenii si familia in momentul in care le-ai spus ca asta vrei sa faci in viata?

Prima data cand le-am spus parintilor au crezut ca este doar inca o idee ca multe altele pe care le mai aveam la 17 ani, dar fiind alaturi de mine mereu, m-au sustinut din prima clipa. Prietenii de atunci erau de fapt colegii de liceu care mereu stiau ca sunt mai diferita si mereu fac altceva, dar au fost mereu langa mine. Majoritatea prietenilor sunt astazi din aviatie si toti ne intelegem si ne sustinem in ceea ce facem.



Cate ore de zbor sunt necesare pentru a aplica pentru o slujba ca a ta? Cate ore ti-ai petrecut in aer de cand ai inceput sa pilotezi? Iti amintesti primul zbor?
Pentru a putea profesa ca pilot este nevoie in primul rand de a trece examenul medical si apoi inceperea cursurilor de zbor pana la nivelul de CPL (Comercial Pilot License) si ATPL cursuri de teorie. Este nevoie de aproximativ 200 de ore de zbor pentru a putea incepe ca si copilot intr-o companie aeriana. Momentan am 6300 de ore de zbor pe diferite tipuri de aeronave: Boeing 737 si Airbus 320, precum si pe elicoptere. Primul zbor a fost la aerodromul Geamana langa Pitesti si bucuria pe care am simtit-o atunci m-a facut sa aleg aviatia ca si cariera.
     



De ce nu sunt mai multe femei care piloteaza avioane?

Momentan sunt din ce in ce mai multe femei care piloteaza avioane de linie de diferite tipuri ,precum si elicoptere. Cred ca in timp vom avea tot mai multe fete care vor alege sa piloteze pentru ca este o meserie intr-adevar spectaculoasa. 



Ti-a fost mai greu pentru ca esti femeie?

Cand te urci la mansa unui avion esti pilot, indiferent daca esti femeie sau barbat. Cel mai important este sa vrei cu adevarat sa faci asta.



Ai avut urgente medicale sau evenimente neprevazute in timpul zborului? Daca da, cum s-au rezolvat?
Fiecare pilot de linie este testat si pregatit la fiecare 6 luni in simulator pentru orice situatie de urgenta care poate sa apara in timpul unui zbor, dar din fericire nu am avut pana acum nicio situatie de acest gen. Urgente medicale au mai fost de-a lungul anilor si cel mai important este sa aterizezi cat mai repede pe un aeroport unde pasagerul respectiv poate sa primeasca ingrijiri medicale cat mai repede.

Povesteste-ne un moment inedit din cariera ta.
Cu siguranta cel mai frumos moment a fost cand am devenit commandant la Wizz Air pe Airbus 320 in anul 2013. Prima cursa a fost pe aeroportul Luton (Londra) si imi aduc aminte ca a fost un sentiment de implinire sa devin comandant dupa atatia ani de zbor si munca. Wizz Air mi-a oferit sansa sa ajung comandant si Base Captain pentru una dintre cele mai mari baze, Otopeni, ceea ce este extraordinar.


Daca ar fi sa zbori azi spre o destinatie de vacanta, ce ai alege?

As zbura imediat catre Male, Maldives si apoi as lua o barca catre o insula unde sa ma relaxez cateva zile pe o plaja superba.

Ce sfaturi practice ai transmite pentru femeile care vor sa devina piloti?

Sa se bucure de fiecare moment petrecut in avion pentru ca acela o sa fie biroul si casa lor pentru mult timp. Sa respecte aviatia si oamenii care sunt implicati in acest domeniu. Sa lupte mereu pentru orice vis oricat de imposibil ar parea pentru ca nimic nu este usor in viata, dar aviatia merita orice efort si fiecare clipa petrecuta la 12000 de m este absolut minunata.


Ce i-ai spune unei persoane careia ii este teama sa zboare?

Sa stie ca noi pilotii suntem acolo pentru a ii duce in siguranta la destinatie si suntem pregatiti si testati periodic pentru a face asta in cele mai bune conditii.

Cum iti imbini viata personala cu viata profesionala ? Cat timp liber ai?

Avand foarte multi prieteni din aviatie de cele mai multe ori viata personala este legata tot de zbor. De asemenea imi place sa merg la munte, sa calatoresc cat mai mult si sa ma bucur de fiecare zi petrecuta cu familia sau prietenii, iar de cand a aparut Nor in familia noastra (un pui de Samoyed) ador sa ies la plimbari lungi cu el prin natura.








Citeste si celelalte episoade:





13562 vizualizari
  • +18 (18 voturi)    
    succes (Joi, 17 martie 2016, 12:16)

    NeneaGogu [anonim]

    Am zburat intr-un avion pilotat de doamna comandant Litescu.
    Un zbor placut fara probleme din punctul meu de vedere al pasagerului.
    Imi aduc aminte cum o privea personalul de la sol, aeroportul era undeva in nordul Europei, in timp ce verifica avionul intre zboruri, probabil pentru are o aparenta fragilitate si este si foarte tanara.
    Succes si cat mai multe zboruri line!
    • +6 (14 voturi)    
      Pai poate o confundau... (Joi, 17 martie 2016, 13:24)

      JestersTear [utilizator] i-a raspuns lui NeneaGogu

      ... cu o stewardesa curioasa.
      :-)
  • +6 (8 voturi)    
    Felicitari ! (Joi, 17 martie 2016, 17:12)

    Andra99 [utilizator]

    si mult succes in cariera ! Pacat ca lipseste o poza la mansa unui avion !
    • +9 (9 voturi)    
      :) (Joi, 17 martie 2016, 17:38)

      mimo [utilizator] i-a raspuns lui Andra99

      Airbus are joystick, nu mansa... :)
      • +5 (5 voturi)    
        da, dar...:-) (Joi, 17 martie 2016, 21:17)

        Andra99 [utilizator] i-a raspuns lui mimo

        a zburat si cu clasicele Boeing 737 !
        • +1 (1 vot)    
          uite poza (Vineri, 18 martie 2016, 9:39)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Andra99

          http://www.evz.ro/femeile-cuceresc-aerul-la-mansa-avioanelor-de-linie-835163.html
      • +3 (3 voturi)    
        pfff (Vineri, 18 martie 2016, 23:11)

        florinul [utilizator] i-a raspuns lui mimo

        Da băh, joystick, nu manșă. Ce țăran.
  • +7 (11 voturi)    
    Bravo! (Joi, 17 martie 2016, 17:40)

    mimo [utilizator]

    Bravo Andreea! Esti un exemplu de urmat!
  • +3 (7 voturi)    
    Beautiful (Vineri, 18 martie 2016, 0:20)

    utilizator1 [utilizator]

    Beautiful pictures of her. Nota 10 pt fotograf si nota 10 pentru o femeie care îndrăznește sa faca cariera într-un domeniu dominat de bărbați.
    • +2 (8 voturi)    
      pam pam (Vineri, 18 martie 2016, 8:31)

      muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui utilizator1

      Iti tremura mana daca scriai 'faine poze' in loc de 'beautiful pictures'?
  • 0 (6 voturi)    
    Pentru frumoasa ANDREEA (Vineri, 18 martie 2016, 8:30)

    ursul.mare [utilizator]

    Orice comentariu este de prisos!!! Mă bucur ca exiști!
    Viața și meseria aleasa de tine trebuie doar admirata,
    NU COMENTATĂ !
    • +1 (5 voturi)    
      frumoasa, dar... (Vineri, 18 martie 2016, 19:18)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui ursul.mare

      A suferit ceva interventii chirurghicale ca sa arate ca in poza postata de HN.
      Nu am rautati, nu ma deranjeaza când cineva isi aranjeaza look-ul, dar sunt atat de multe femei care arata bine asa cum le-a lasat natura.

      ca sa fie demonstratia completa am postat mai sus o poza cu ea inainte de a trece prin cateva interventii care pot sa fie considerate minore.

      Mai mult, frumusetea aceasta este ambasador al unei companii aviatice care uite ca stie sa exploateze aceasta oportunitate oferita de Gero si HN.

      Nimic rau, numai ca este bine sa stim cum sede treaba, de la cap la coada sio viceversa.

      Data viitoare poate o sa fie prezentata o casnica - femeie frumoasa, curajoasa, desteapta si care are grija de casa si familia sa - fara alte interese mascate.

      Na, ca le-am scris ca sa nu zica lumea ca nu am spus.
  • -2 (4 voturi)    
    Acorduri . (Vineri, 18 martie 2016, 14:47)

    Napolion [utilizator]

    Eu tot cred ca mai corect este "pilota" !
  • +2 (6 voturi)    
    Stereotipuri (Vineri, 18 martie 2016, 17:28)

    red.herring [utilizator]

    Sint femeie, si stiu ca ce spun suna groaznic de discriminatoriu, dar n-am ce face, asa simt. De cite ori urc intr-un avion, ma simt mai in siguranta sa stiu ca pilotul are o virsta, sa zicem, peste 40 de ani. Stiu ca e discriminare pe baza de virsta, si ca nu e OK, dar parca ma incred mai mult in "old school", decit in scolile care ni l-au dat pe Lubitz.
    Pina la articolul asta, nici macar nu imi trecea prin cap ca exista si piloti de linie femei (de femei care conduc avioane militare stiam deja, dar na, credeam ca e o chestie pe care o face armata pentru ca trebuie sa dea impresia sanselor egale, samd).
    Deci, eram convinsa ca doar barbatii au acces la aceasta meserie. Si am fost surprisa sa aflu ca ma insel, si am fost si mai surprinsa de faptul ca gindesc teribil de misogin: cred ca totusi ma simt mai in siguranta intr-un avion condus de un barbat. Stiu ca e gresit sa gindesc asa, dar uite ca nu ma pot opri sa o fac - si vai si amar, ma consider feminista. Dar pare-se ca feminismul meu tine doar la nivelul solului, nu si la 12 km pest nivelul marii.
    Imi pare rau sa imi descopar limitele de gindire, dar recunosc ca nu m-as simti foarte in siguranta intr-un avion pilotat de o femeie. Deci, aflu cu tristete ca nu discriminez doar pe baza de virsta, ci si pe baza de gen. In fine, nu prea conteaza, ca oricum urc in avion, de obicei fara sa stiu cine e pilotul. Dar daca ar fi sa aleg, as alege pilotul batrin, si nu femeia-pilot tinara. Insa sint convinsa sa domnisoara pilot Litescu s-a intilnit deja de nenumarate ori cu prejudecati ca ale mele, si jos palaria in fata ei, ca nu s-a impiedicat de ele!
    • +2 (4 voturi)    
      ce pacat ... (Vineri, 18 martie 2016, 19:27)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui red.herring

      Crezi ca ii pasa de aceste prejudecati?
      Daca ii pasa nu ajungea unde a ajuns!

      Dar mare pacat ca nu va simtiti in siguranta pe mana unei tinere femei pilot.

      Si acum - real story - o poveste adevarata cu el si ea din aviatie.
      Poveste este despre o famile in care si ea si el au facut Facultatea de Aeronave, si el si ea au zburat, este drept cu avioane usoare, nu pe cele comerciale.

      Am asistat la o faza in familia lor.
      El achizitionase un joc cu avioane si a dorit sa il incerce pe loc, desi erau si alti prieteni la ei in casa. Nu reusea sa faca avionul ales de el sa aterizeze pana când a venit ea, care cu mult calm i-a explicat ca nu scotea flapsul ca sa reduca viteza de aterizare si de aceea avionul rata mereu aterizarea...

      Pam Pam!
      Cam asa a scris cineva mai sus...

      Concluzie
      Femeia poate conduce la fel de bine si de sigur orice masinarie ca si un barbat!

      Poate aflam daca avem si o femeie pilot de incercare, sau pilot de curse de viteza auto!
      Valabil si din categorta woman - from all over the World!
      Merci!
  • +2 (2 voturi)    
    Odata. (Sâmbătă, 19 martie 2016, 22:54)

    Gipsi [utilizator]

    Odata ajunsa acolo unde este acum, adica pilot de aeronava la o companie comerciala, nu trebuie sa se mai intrebe nimeni daca e capabila sau nu.
    Ar trebui sa va simtiti mai in siguranta cu o femeie pentru ca pilotajul in ziua de azi nu prea mai tine de nici un skill specific barbatesc ci de: disciplina si seriozitate in munca, lucruri la care femeile stau mai bine ca barbatii.
    Avioanele moderne (dupa 1970 incolo) se piloteaza in mod automat in regim de croaziera, uneori si aterizarea se face in mod automat. Insa ca regimul automat sa mearga fara erori, pilotii au proceduri stricte de urmat, multe fiind repetetive si poate plictisitoare, dar foarte importante. De exemplu, inainte de fiecare decolare au de parcurs un check-list de aproape 30-40 de pasi din care daca se omite numai unul, decolarea poate esua.
    Nu va ganditi ca pilotii stau cu joystickul in mana si "conduc" avionul. Fac asta doar uneori la aterizare, atat. In rest, totul este automat. Inclusiv in mod manual, daca ar conduce direct avionul, computerele de control nu le permit sa faca manevre care sa puna in pericol avionul.
    Felicitari doamnei pilot!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri