​Automobilul FN Herstal, primul inmatriculat in Capitala, este oferit spre vizionare publicului timp de o luna, in lobby-ul principal al Muzeului National de Istorie a Romaniei. Fabricat la Liege (Belgia), autovehiculul face parte dintr-o serie de 47 de automobile produse de constructor, la Bucuresti ajungand cea cu nr. 40. In lume mai exista doar cateva exemplare. Automobilul a apartinut lui Bazil C. Assan (primul roman care a explorat regiunile arctice si primul roman care a facut o calatorie in jurul lumii). Deoarece printul George Valentin Bibescu dorea ca automobilul lui sa fie primul inmatriculat, dar vehiculul lui Assan primise deja nr. 1, Prefectura Capitalei a gasit o solutie de compromis, inregistrand autoturismul printului cu numarul 0.

Foto:
  • Vezi in fotogalerie si automobilele De Dion Bouton (1898), Oldsmobile Curved Dash (1901) si EGO (1924). Automobilele au fost expuse in weekend, in cadrul evenimentului "Bucurestii la primul claxon".

De Dion Bouton (1898) (Muzeul de Istorie - Galati)

Automobil derivat din triciclul aparut in anul 1894.

Productie: Franta.

Caroserie neacoperita din lemn de frasin.

Rotile de butuc, janta si spite, echipate cu pneuri de 20 de toli, protejate de aripi arcuite din lemn de frasin modelat prin fierbere si presare.

Lungime: 224 cm; latime: 128 cm; inaltime: 140 cm

Sasiul este din teava de otel.

Are trei viteze pentru mersul inainte si una pentru mersul inapoi.

Franarea se face pe transmisia cardanica.

Pornirea masinii se face cu ajutorul unei manivele.

Sistemul de lumini este compus din doua faruri cu flacara, alimentate cu acetilena de la un generator.

A devenit proprietate a muzeului in 1956, insa provenienta sa exacta este incerta. Cel mai probabil a apartinut farmacistului si omului politic Constantin Tinc, fost primar al Galatiului de mai multe ori, intre 1898 si 1917.

Automobilul FN Herstal (colectia MNIR)

Produs in anul 1900, are seria de fabricatie nr. 40.

Caroserie de tip faeton cu doua locuri.

Propulsia este asigurata de un motor biciclic dispus transversal, in fata.

Motorul este pus in functiune prin actionarea unei manivele care, introdusa printre spitele rotii stanga fata, se cupleaza la arborele cotit.

Aprinderea se realizeaza prin scanteie electrica furnizata de doua magnetouri de joasa tensiune.

Un rezervor de gazolina este plasat sub bancheta pasagerilor, combustibilul ajungand printr-o conducta intr-un amestecator (precursorul carburatorului).

Tot sub bancheta se afla rezervorul de apa, racirea fiind asigurata de un radiator de tip serpentina.

Frana de serviciu, cu banda, actioneaza prin intermediul unei pedale asupra unui tambur fixat central pe arborele de transmisie. Simultan se realizeaza si decuplarea motorului de transmisie prin deplasarea curelei de pe tamburul fix pe tamburul liber. Frana de mana actioneaza pe cei doi tamburi ai puntii spate.

Transmisia are doua trepte de viteza si functioneaza prin intermediul a doua curele de frictiune incrucisate. Ambreiajul este de tipul progresiv cu banda, schimbarea vitezelor facandu-se prin deplasarea unui levier plasat pe coloana de directie (tr. I/stanga, tr. a II-a/dreapta).

De la arborele de transmisie cuplul este transmis prin intermediul a doua lanturi. Ambele punti sunt rigide, suspensia fiind asigurata de arcuri longitudinale cu foi.

Actionarea directiei se face prin intermediul unui lant si doua leviere de directie. Acceleratia este actionata manual printr-o rozeta de pe coloana de directie si un sistem de scripeti.

Pentru a putea circula noaptea, automobilul este dotat cu doua felinare cu petrol.

Rotile sunt prevazute cu bandaje de cauciuc. (www.retromobil.ro)

Oldsmobile Curved Dash (1901) (Muzeul National Tehnic "Dimitrie Leonida")

Produs in SUA

Sasiul, realizat din otel, se sprijina in cele patru colturi pe doua arcuri lamelare longitudinale/

Motorul monocilindric, orizontal, in patru timpi, dezvolta o putere de 4cp.

Viteza maxima: 30 km/h.

Aprindere cu magnetou actionat de o cama comandata de o parghie de cricket.

Carburator vertical; racirea motorului se face cu apa, in circuit inchis cu o pompa cu doua pinioane.

Pornirea se efectueaza prin intermediul unei manivele.

Comanda acceleratiei se face printr-o parghie de 1500 mm.

Sistemul de directie este compus din doua leviere si o tija transversala care este actionata de "mansa" de comanda aflata in fata banchetei.

Transmisia este un lant gall si diferential cu pinioane cilindrice si sateliti.

Automobilul are doua viteze inainte si una inapoi, cuplarea motor transmisie facandu-se printr-un sistem de tamburi.

Frana cu saboti este cu comanda mecanica pe rotile din spate.

Rotile au spite din lemn, cele din spate fiind fixate pe axe prin pene de lemn; cauciucurile sunt masive.

Greutate: 270 kg.

Sistemul de iluminare este cu carbid, generator de acetilena si dispozitiv de reglare a gazului.

EGO (1924) (Muzeul Mixt Tecuci)

Model 4/14, decapotabil, tip cabriolet, cu 4 locuri.

Produs in Germania.

Capacitate cilindrica: 1014 cmc. / CP

Masa proprie: 720 kg; masa totala: 1015 kg.

Lungime: 363 cm; latime; 140 cm; inaltime: 175 cm.

Doua faruri, oglinda exterioara, claxon trompeta, extinctor.

Aparatura de bord: ceas, manometru.

Masina a fost restaurata de inginerul Gabriel Jelea.

Automobilul a aparut in productia romaneasca "Restul e tacere" in regia lui Nae Caranfil, suma restaurarii fiind suportata de firma care a produs filmul.

Din acest model au fost produse doar sapte exemplare. Se pare ca in lume mai exista un singur astfel de automobil, in afara celui expus aici. In Romania au fost doua masini EGO, una apartinand colonelului Gheorghe Petrascu, cel care a donat-o Muzeului din Tecuci.

Din istoria automobilelor

"La scurt timp dupa aparitia masinii cu abur a fost inventat si primul automobil. Un precursor al automobilului poate fi considerat vehiculul autopropulsat construit de inginerul francez Nicolas-Joseph Cugnot, in 1796, destinat remorcarii pieselor grele de artilerie. Era de fapt o masinarie din lemn cu trei roti, motor cu aburi in doi cilindri, ce dezvolta o viteza maxima de 9,5 km/h.

Dupa aproape un veac, in 1875, Siegfried Marcus realizeaza primul autovehicul cu motor in patru timpi si carburator, pentru ca un an mai tarziu, Nikolaus August Otto sa construiasca si sa breveteze primul motor in patru timpi cu supape laterale. O noua etapa in constructia automobilelor incepe in 1892, cand Rudolf Diesel solicita brevetarea motorului cu combustie interna. Cu un randament dublu decat cel al motorului cu abur, motorul Diesel avea ca principiu de functionare autoaprinderea carburantului si aducea si o alta inovatie: pompa de injectie.

Primul automobil cu tractiune electrica a fost construit in 1899 de inginerul belgian Camille Jenatzy. Acesta este primul vehicul ce putea depasi viteza de 100 km/h. Un pas important in evolutia automobilului a fost facuta de Henry Ford, care incepe productia de serie, in 1909, a unui automobil cu motor in patru timpi, ambreiaj si cutie de viteze cu trei trepte. Din acest moment incepe o etapa noua in istoria de automobile, numeroase firme si industriasi contribuind la construirea si perfectionarea automobilelor. Industriasul german Wilhelm Maybach perfectioneaza motorul brevetat de Otto, Karl Benz realizeaza un automobil cu trei roti si motor monociclic orizontal, in timp ce Panhard & Levassor fabrica primul automobil "modern", cu motorul in patru cilindri dispus in fata, ambreiaj si tractiune pe spate. Acesta este de altfel si primul automobil cu volan.

Odata cu trecerea timpului, producatorii de automobile aleg sa se adreseze atat marii mase a populatiei, cat si elitelor, pentru care sunt fabricate vehicule cu caracteristici tehnice superioare si un design mai elaborat. Astfel, Rollls-Royce scoate pe piata, in 1906, un model cu motor in sase cilindri si cu caroserie cu elemente de argint". (sursa: expozitie MNIR)

Primele automobile in Romania

"Romania este printre primele tari din lume care au introdus automobilul. Din cartea de aur a ACR, unde erau inscrise autovehiculele importate, rezulta ca la sfarsitul secolului al XIX-lea si in primii ani ai secolului al XX-lea, in Romania se aflau

  • o trasura-automobil fabricata de firma Peugeot (proprietar Barbu Bellu)
  • trei trasuri-automobile de tip Benz
  • doua automobile cu abur construite de firma franceza Gardner Serpollet
  • un automobil Rochet-Schneider
  • un triciclu Bollee
  • unul din primele automobile Oldsmobile
  • un automobil electric (proprietar Leon Leonida) etc.

Daca pana in anul 1906 au fost in importate in Romania 150 de automobile, numarul acestora creste spectaculos in anii urmatori, ajungand la 447 in anul 1909 si la 850 in anul 1912. Cu toate ca in timpul primei conflagratii mondiale mai bine de doua treimi dintre autovehiculele din Romania au fost distruse, in 1926 numarul acestora a ajuns la 11.300 de autoturisme (cea mai importanta crestere inregistrandu-se dupa 1922), pentru ca in 1939 sa fie inregistrate in circulatie 25.876 automobile. Un rol important l-a avut uzina Ford, care din 1935 incepe productia de autoturisme in Romania (model cu motor in V cu 8 cilindri si care dezvolta 60 CP)".