​VIDEO Carol al II-lea - "rege al culturii", "rege al taranilor"

de Cosmin Navadaru     HotNews.ro
Joi, 3 noiembrie 2011, 15:32 Life | Prin oraş

Carol al II-lea
Foto: Agerpres
​"Carol al II-lea avea un fond de cultura si se misca fara dificultate pe teren intelectual. Isi pusese in minte ca domnia lui trebuie sa fie si o mare epoca culturala", scrie istoricul Lucian Boia in noul sau volum, "Capcanele istoriei. Elita intelectuala romaneasca intre 1930-1950". "Regele citea? Poate, dupa unele marturii. Oricum, daca citea, isi ascundea bine aceasta indeletnicire".

  • Vezi mai jos cateva fragmente despre Carol al II-lea, citite de actorul Victor Rebengiuc cu ocazia lansarii noului volum al lui Lucian Boia.
  • Cateva aspecte mai putin cunoscute de romani in privinta lui Carol al II-lea: a incurajat cultura (inclusiv financiar), a dorit ridicarea satelor (in plan intelectual, economic, sanitar, religios si moral) si s-a declarat de partea literaturii noi.


Carol al II-lea, "rege al culturii"

 
Regele Carol al II-lea a avut, aproape in egala masura, mari calitati si mari defecte. A vrut sa fie un rege al culturii. Se poate spune ca a reusit.
 
 
Lucian Boia, istoric
"Regele Carol al II-lea a avut, aproape in egala masura, mari calitati si mari defecte. I-a semanat foarte bine mamei sale, regina Maria, cu care de altfel nu s-a inteles deloc. Ca si ea, era inteligent si avea darul unor raporturi firesti cu oamenii.

Incurajarea culturii ramane probabil singurul capitol fara umbre in cariera lui regala. A vrut sa fie un rege al culturii. Se poate spune ca a reusit. I-a ajutat ajutat pe "creatori" si material, intr-o anumita masura, dar mai ales dandu-le sentimentul ca reprezinta ceva in societatea romaneasca. Toate aceastea, fara a le cere alinierea la vreo formula ideologica sau literara.

Regele citea? Poate, dupa unele marturii. Mircea Eliade consemneaza in Memorii ca regele "citise, pare-se, entuziasmant, Maitreyi". Potrivit lui Alexandru Rosetti, suveranul ar fi facut "aprecieri elogioase" pentru "cartea distractiva" a lui G. Calinescu; daca e vorba, cum se pare, de Viata lui Mihai Eminescu, am prefera ca regele sa n-o fi citit decat sa se amuze copios, citind-o.

Oricum, daca citea, isi ascundea bine aceasta indeletnicire. In Jurnalul lui, destul de detaliat, nu apare nici un titlu de carte. Apar insa filme, nenumarate filme. Se mai relaxeaza cu colectia lui de timbre si, destul de des, jucand poker.

 
​Blaga avea in ochii Regelui doua mari calitati: isi extragea seva din lumea rurala, dar o turna intr-o poezie de factura moderna
 
 
Lucian Boia, istoric
Regele nu era totusi un ignorant. Avea un fond de cultura si se misca fara dificultate pe teren intelectual. Avea si intuitia valorilor si a tendintelor.

Mai presus insa de orice, isi pusese in minte ca domnia lui trebuie sa fie si o mare epoca culturala.

Era bine sfatuit in domeniul culturii. Cel mai aproape il avea pe generalul Nicolae Condiescu, de care il lega o puternica afectiune."




Carol al II-lea, "rege al taranilor"

"Rege al culturii, Carol si-a dorit sa fie si un "rege al taranilor" si si-a gasit colaboratorul ideal in persoana lui Dimitrie Gusti.

Gusti infiintase Institutul Social Roman, orientat spre sociologica rurala. Carol, la randu-i, pe cand era principe mostenitor, a pus bazele Fundatiei culturale "Principele Carol", in scopul ridicarii satelor in plan intelectual, economic, sanitar, religios si moral.

In 1938 se adopta legea "serviciului social", potrivit careia toti tinerii, de ambele sexe, care isi incheiau studiile universitare, erau obligati ca timp de un an de zile sa mearga la sate pentru a-si pune competentele in aplicare. Institutia centrala a fiecarui sat urma sa fie "caminul cultural", cu sectiuni distincte: sanitara, economica si educationala. Legea n-a functionat insa decat un an".





Carol al II-lea, promotor al literaturii noi

"In disputa anilor 1936-1937 privitoare la actul de creatie literara, Regele s-a plasat fara echivoc de partea literaturii noi.

Momentul culminant l-a reprezentat cuvantarea pe care a tinut-o la Academie: Regele il elogiaza pe Blaga, insa tinteste mai departe, prin el sustinand raspicat tendintele moderne in literatura.

Blaga avea in ochii Regelui doua mari calitati: isi extragea seva din lumea rurala, dar o turna intr-o poezie de factura moderna."




Citeste mai multe despre   



















4300 vizualizari

  • +3 (9 voturi)    
    Faptele nu intentiile (Joi, 3 noiembrie 2011, 16:30)

    cir [anonim]

    Pentru un cap incoronat faptele conteaza si nu intentiile. Cand a venit, a primit nemeritat o tara cu resurse mari si in curs de dezvoltare, cand a abandonat, tara era sfartecata de marii rechini totalitaristi: Germania si URSS. Consider ca tot ce a fost bun in perioada regelui Carol al II-lea s-a datorat sistemului politic existent, iar acest rege nedemn a reusit sa distruga un mecanism democratic, inaugurand o serie de dictaturi care au distrus generatii de elite. Destinul Romaniei era scris de alte forte, prea puternice pentru a fi infruntate de un rege, insa nevolnicia celui aflat la conducere a facilitat subjugarea tarii de catre nazisti.
    • +2 (4 voturi)    
      moncher (Joi, 3 noiembrie 2011, 16:50)

      Mumulea [utilizator] i-a raspuns lui cir

      tara era penetrata de bolsevici pana la nivel de pat regal unde se faceau jocurile politice si planurile asasinatelor individuale si in masa, a fost sfartecata mai ales de nevolnicia "marelui" titulescu, mare iubitor de bolsevici daca nu chiar cartita bolsevica si a fost subjugata de bolsevici, nu de socialistii nationalisti germani. Acestia din urma au platit tot ce-au consumat.
    • +5 (5 voturi)    
      Daca ai fi citit macar pe sarite ... (Joi, 3 noiembrie 2011, 16:53)

      Marse [anonim] i-a raspuns lui cir

      ... ai fi observat ca este laudat rolul de animator cultural al Regelui Carol II, suveranul avand realizari cu care s-ar fi putut lauda si tzari mai importante decat Romania .

      In cea ce priveste "nevolnicia" celui care ar fi facut ca "tzara sa fie subjugata de catre nazisti", astea-s simple lozinci comuniste, pe care nu le probezi cu nimic . Esti dintre cei care stie totul de la inceput si nu greseste niciodata, asa-i ?
      • 0 (4 voturi)    
        mari realizari, moncher (Joi, 3 noiembrie 2011, 19:18)

        Mumulea [utilizator] i-a raspuns lui Marse

        Ar putea povesti Mircea Eliade cum i-a fost potentata implinirea culturala de cazarea regala in lagarul de la Miercurea Ciuc fara judecata si cum doar intamplarea a facut sa nu aiba soarta unei executii sumare. Sau poate Nae Ionescu de-ar invia, poate ne-ar spune de-i adevarat ce zic gurile rele despre tigara otravita cu exces de nicotina. Dar nici poetul Radu Gyr nu scria rau, dar tot in lagar cu Eliade l-a pus priapicul patron al artelor.
        Emil Cioran, de fericire, a decis sa plece din Romania cat mai era liber si sa nu mai scrie vreodata in romaneste. O, da, patron al artelor in acel moment era mult iubitul de mai sus.
        • -2 (4 voturi)    
          Eliade? (Joi, 3 noiembrie 2011, 19:55)

          j. chinez [anonim] i-a raspuns lui Mumulea

          Nu inteleg de ce aduci in discutie aceasta caricatura de "om de stiinta"? ce merite nemaicunoscute are acest individ pentru a merita sa fie adus la nesfarsit in disutie? un individ fara merit si fara calitati... un alt Iorga a culturii Romanesti...
          • +3 (3 voturi)    
            really? (Vineri, 4 noiembrie 2011, 16:08)

            me [anonim] i-a raspuns lui j. chinez

            Iti dau doar un exemplu despre ce a facut Eliade pentru cultura universala: a scris prima istorie completa a religiilor! mai citeste domnule draga!
          • +1 (1 vot)    
            ce-i drept.... (Vineri, 4 noiembrie 2011, 20:09)

            -Myth- [utilizator] i-a raspuns lui j. chinez

            ... si prostii aia de americani care habar nu au de nmic, i-au facut la zero-ul asta de Eliade catedra la Univeritatea din Chicago, dobitocii de francezi i-au dat titlul de Doctor Honoris Causa si majoritatea indolentilor care studiaza religia si scot tratate sunt destul de prosti sa-i citeze opera non-stop.
            Noroc ca noi romanii suntem mai destepti si-l ignoram pe incultul asta ca altfel ar ajunge lumea de rapa....
    • +6 (6 voturi)    
      Cand a venit? (Joi, 3 noiembrie 2011, 16:54)

      radu [anonim] i-a raspuns lui cir

      Cand a venit cine? Carol al II-lea, caci depsre el se vorbeste "in propozitie" s-a anscut in Romania, nu a venit de nicaieri. D-le draga, cata vreme nu esti edificat nici macar in privinta locului nasterii regelui Carol al II-lea, nu poti emite opinii demne de luat in considerare vizavi de domnia si activitatea acestuia. Sunt convins totusi ca esti un om normal si ca orice om normal, iti cunosti limitele. Sunt totusi nedumerit de ce, desi cunoscandu-ti limitele, te aventurezi pe un teren necunoscut. Ignorarea ignorantei propri a devenit un modus vivendi in tara lui basescu. "La ce-mi foloseste sa stiu ca Neagoe Basarab a domnit inter 1412 si 1421", declara mai marele inainte citat, cu mandrie proletcultista. "tie, la nimic" i-a raspuns ultimul roman adevarat si eternul dizident, Paul Goma!
      • 0 (0 voturi)    
        Subscriu la opinia dvs ... (Sâmbătă, 5 noiembrie 2011, 17:31)

        Marse [anonim] i-a raspuns lui radu

        ... mai putin la anii de domnie ai lui Neagoe Basarab (din neatentie, ati gresit cu exact un secol) . Savuroasa de tot anecdota, oricum .
    • 0 (4 voturi)    
      Regele Carol al ii-lea (Joi, 3 noiembrie 2011, 17:02)

      sandu [anonim] i-a raspuns lui cir

      Ai dreptate.Si Franta sau Anglia tremurau si chiar Europa ia platit lui Hitler tribut.
      Ca conceptie semeni foarte mult cu D-l Basescu.Dece regele Mihai nu sa opus Rusilor.Cine a indrasnit?
      Churchil era timid si Rosevelt se facea ca nu vede.In rest atat Regele Carol II si Regele Mihai au mostenit Romania distrusa dupa 2 rasboaie.
      Sa vedem Romania obiectiv si Istoric nu POETIC.
  • 0 (4 voturi)    
    Interesant... (Joi, 3 noiembrie 2011, 16:47)

    Tura de noapte [anonim]

    Ultimul Rege al romanilor a ajuns subiect de carte pentru un fost secretar de partid. Tare asta!
  • 0 (4 voturi)    
    Reinstaurarea Monarhiei in Romania (Joi, 3 noiembrie 2011, 17:11)

    Klaus_CT [utilizator]

    Cauta pe facebook "Reinstaurarea Monarhiei in Romania" si da like!
  • 0 (4 voturi)    
    regele DERBEDEU (Vineri, 4 noiembrie 2011, 13:13)

    monarhorepublican [anonim]

    Rămâne un hoţ şi derbedeu a cărui activitate nu a avut ca scop decât interesele personale legate de acumulări frauduloase de avere prin furt, şperţ, şantaj, pretenţii......toate dominate de obsesia sexsuală.
    În memoriile foştilor miniştri ai vremii (Armand Călinescu, Argetoianu, Duca........) toţi sezizează că guvernele de la Paris şi Londra întrebau ce se întâmplă că regele Carol înfundă băncile din ţările respective cu valori imense. A venit fraudulos în ţară, şi-a adus şi curva după el, prgătit să acumuleze cât mai mult pentru următoarea fugă. Pupaţil cât vreţi crezând că devebiţi aristocraţi dar acest individ rămâne un ticălos. Mai citiţi istorie!!!
  • +6 (6 voturi)    
    mda (Vineri, 4 noiembrie 2011, 17:53)

    io [anonim]

    Nu inteleg de unde pretentia asta la romani de a avea tot timpul conducatori luminati si mai presus de greseala.
    Anglia, Franta, Spania etc, toti si-au permis sa aiba de-a lungul secolelor regi "derbedei", incapabili, chiar retardati mintal la propriu in multe randuri si totusi nu s-au dus de rapa.
    Am avut si noi un rege mai excentric si ne plangem ca muierile ca din vina lui a pierdut Romania totul. Vina este a noastra ca natie ca nu am fost mai puternici, agresivi, etc de-a lungul secolelor. A da vina pe o singura persoana e nerealist.
    E inevitabil sa nu ai numai "despoti luminati" la conducere, ci oameni cu calitati si defecte, care fac si ei ce pot in limita talentului, posibilitatilor si conjuncturii istorice. Succesul nu este garantat si nu este "dreptul" nici unei natii, pur si simplu se intampla daca natia in sine persevereaza.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică