​Zgarie-nori sub forma de flacara, cladiri iluminate in exces, Mercedes-uri albe si bulevarde impresionante si curate ca-n palma, asa arata partea stralucitoare a capitalei Aazerbaidjanului, Baku, oras care si-a gasit prosperitatea cu banii din petrol. Totusi, la o aruncatura de bat de centru dai de strazi cu trotuarul spart si de magazine de telefoane mobile in gang-uri mizere. In articol puteti citi pe larg despre un oras in care benzina e uimitor de ieftina, iar viata e extrem de scumpa, un oras plin de contradictii si de surprize, pe malul Marii Caspice. `

Foto:

Petrolul a adus bani cu duiumul si cu un secol in urma, dar si in prezent

Cand spui Baku si Azerbaidjan iti vin poate in minte imagini de razboi, mafie si nesiguranta, si e de inteles, fiindca vorbim despre un loc cu iz exotic, pe malul Marii Caspice, ce numai destinatie de concediu nu este. Baku este un loc sigur si chiar unul uimitor. Noaptea, sute de cladiri sunt puternic luminate, din oras spre aeroport se merge la un moment dat chiar si pe sase benzi pe sens, iar curatenia e desavarsita, cel putin pe bulevardele principale.

Capitala azera are o istorie zbuciumata din secolul 12 si pana in prezent, dar a mai avut perioade faste ca si cea de acum. De pe la 1870 a inceput extractia petrolului, iar lucrurile au mers atat de bine incat in 1905 jumatate din petrolul lumii venea din acest loc.

Baku este unul dintre orasele care s-au schimbat cel mai mult in ultimii 20 de ani, iar imboldul a fost dat de deschiderea in 1994 a conductei BTC care duce petrol catre Turcia, conducta ce a permis ca petrolul sa ajunga in Europa fara a mai trece prin zone dificile precum Iran si Rusia.

Marile corporatii au venit in tara caspica, iar statul a avut bani sa investeasca in autostrazi, in poduri spectaculoase si in constructii inalte, cum ar fi Turnurile Flacarilor care se inalta la aproape 200 de metri si constrasteaza cu vechile monumente islamice din Orasul Vechi. (Foto 3)

Mercedes e rege, taxiurile londoneze vinetii sunt peste tot

Ca si in alte orase estice, dupa caderea comunismului s-a format o clasa de oameni foarte bogati care au tinut sa si arate asta, luandu-si masini de fite. In Baku, marca la moda este Mercedes si culoarea cea mai apreciata este albul. Evident ca sunt multe Mercedes-uri si din anii 80', nu doar foarte noi, iar o categorie aparte o formeaza SUV-urile asiatice, in general tot albe.

Nu au disparut masinile vechi rusesti, Lada si Volga sunt mult mai prezente in Baku decat sunt in Bucuresti Daciile 1300. O categorie speciala tine insa de taxiurile londoneze pe care presedintele azer Ilham Aliyev le-a vrut in oras pentru a impresiona turistii veniti la concursul Eurovision din primvara lui 2012. (Foto 9)

Acum, sunt peste 1.000 de astfel de taxiuri, culoarea aleasa este ciudata, masinile produse de London Taxi in China fiind vinetii. Cand au fost aduse, s-a spus ca soferii vor fi pusi la cursuri de engleza, pentru ca in Baku mai nimeni nu vorbeste altceva decat azera, rusa si turca, lucru dificil pentru vizitatorii straini.

In aceste taxiuri soferul sta singur in fata si este separat de pasageri printr-un geam cu un mic ghiseu pe unde este platita cursa. Pasagerii stau fata in fata in partea care le este destinata in masina, acolo existand si un scaunel rabatabil.

Strazi aerisite, cladiri renovate, aer oriental

Baku are strazi largi, in unele locuri sunt chiar si patru benzi pe sens in zonele centrale, dar asta nu inlatura imensele blocaje in trafic. Pentru pietoni, traversarea unor bulevarde largi e periculoasa, asftel ca prin oras sunt o multime de pasaje subterane cu scari rulante ce usureaza masiv lucrurile. Pe langa asta, in mici portiuni trotuarele sunt inaltate la peste jumatate de metru fata de carosabil.

Ca in multe orase care s-au schimbat enorm in ultimii ani, toate marcile de lux au magazine, mai ales pe strazile pietonale largi cu copaci plantati pe mijloc. Ce merita remarcat este ca mai toate cladirile din centru au fost refacute, fatadele innegrite de vreme sunt greu de gasit in zona centrala, lucru ce contrasteaza cu periferiile intesate de blocuri sovietice cenusii.

Nu lipsesc nici contrastele tipice unor orase care s-au imbogatit rapid. La trei minute de stralucitoarele cladiri de birouri, babute vand pe trotuar varza din saci ponositi. La doua minute de un mall impecabil vezi strazi cu pavajul spart si zeci de magazine de telefoane mobile in gang-uri sordide.

Orasul vechi - Restaurare cu exces de zel, strazi pustii, carticele in limba romana

Contrastul cu greu putea fi mai mare fiindca la doar cateva minute de mers de zgarie-norii in care s-au investit 300 milioane euro se afla vechiul oras islamic care e inconjurat de ziduri crenelate ce te duc cu gandul la castelele medievale. Inauntru se gasesc moschei, un turn imbratisat inestetic de schele si mai ales Palatul Sahilor din Shirvan, complex construit cand Baku era in plina glorie, acum cinci secole. (Foto 12, 13, 14)

Palatul este nemobilat pe dinauntru si impresionant pe dinafara, insa restaurarea facuta de curand a fost mai mult decat atat: o reconstructie care face ca locul sa arate mult prea nou. Moscheea de langa este mica, minaretul este foarte putin inalt, iar interiorul este auster.

Strazile orasului vechi sunt pustii chiar si la orele dupa-amiezei, semn ca Baku nu este un oras turistic. Chiar si pe strazi de mai putin de 2 metri latime au fost adaugate balcoane ce vin a nuca-n perete in comparatie cu cladirile vechi la care au fost atasate, iar uneori, aceste balcoane situate pe de o parte si de alta a strazii ajung sa se "pupe", atat sunt de apropiate. (Foto 7)

Din putinele usi deschise razbat in strada interjectii care te fac sa tresari fiindca par a fi in romana. E doar o parere insa, limba azera este foarte apropiata de cea turca si unele cuvinte par sa semene cu cele din romana. Prin acele usi deschise mai ajung in strada si mirosuri imbietoare de mancare, mai ales de miel si oaie, carne ce se gaseste in zeci de feluri de mancare, cum ar fi traditionalul plov central-asiatic care contine pe langa pilaf, si fructe, in special caise si stafide.

Cel mai vechi monument din Baku, Qiz Qalasi (Turnul Fecioarei) dateaza din secolul 12 si acum e imbracat in schele care il fac inestetic. Prin jurul turnului, la mici tarabe, se vand nelipsitele suveniruri, mai ales magneti de frigider, esarfe, oglinzi, machete si binecunoscutele papusi Matriosca. Foarte putini vanzatori stiu engleza, insa te poti targui cu toti prin intermediul calculatoarelor de buzunar unde fiecare tasteaza suma dorita de el. Poti vedea cum se face o paine la un cuptor cilindric traditional din argila numit tandir (in stilul celebrului tandoor indian, insa orasul vechi iti rezerva ca roman o surpriza...intelectuala.

Pe una dintre stradute se gasste un muzeu unic, cel al Cartilor in Miniatura. Fondatoarea a strans pste 6.000 de exemplare din cateva zeci de tari si vorbim chiar de carti mici, multe dintre ele fiind de dimensiunea unei cutii de chibrituri, insa cele mai mici au doar cativa milimetri grosime, astfel ca trebuie lupa doar pentru a fi vazute cat de cat mai bine. In acest muzeu se gasesc si carti in romana, carti scrise de autori din Republica Moldova precum Iulian Filip si Nicolae Motoc. (Foto 10)

Benzina foarte ieftina, mancare foarte scumpa

Baku e un oras cu totul special prin risipa de energie afisata: bulevardele mari sunt luminate din belsug, la fel si sute de cladiri care sunt intesate cu reflectoare. Nu e de mirare, intr-o tara cu rezerve extinse de petrol si gaze, nici ca benzina costa 0,5-0,6 euro/litru, deci de doua ori si ceva mai putin decat la noi. In consecinta, si intretinerea este foarte ieftina intr-o capitala unde oricum iernile sunt mai calde decat la noi si sunt rari anii in care temperaturile scad sub -10 grade.

Partea negativa tine de faptul ca mancarea, adusa aproape in totalitate din import, este foarte scumpa si la fel sunt si chiriile, depasind in destule cazuri valorile din capitale vest-europene cu traditie.

De fapt Baku este, asa cum am spus de mai multe ori pana acum, o capitala a contrastelor, a contradictiilor, autoritatile de acolo straduindu-se ca totul sa arate bine la suprafata si ascunzand dupa ziduri inalte sau dupa blocuri stralucitoare, casele darapanate si strazile sparte.

Una dintre explicatii este ca Baku a investit enorm pentru editia de anul trecut a Eurovisionului, considerand concursul muzical ca un eveniment de importanta istorica ce va aduce tara in prim-planul europenilor. Evident ca foarte multi vizitatori au fost uimiti de cat de bine arata orasul in zonele centrale, insa, asa cum de multe ori se intampla, pe primele pagini ale ziarelor au ajuns lucrurile negative.

Iar aceasta mediatizare negativa nu a fost pe nedrept fiindca, nu doar ca au fost daramate o serie de blocuri de locuinta pentru a se face loc salii ultra-moderne unde s-a tinut concursul, dar conflictul cu Armenia a facut victime intr-un mod uimitor. Practic, cativa azeri care, ca semn de protest fata de regimul lui Ilham Aliyev, au votat prin SMS cu melodia Armeniei, au fost dusi la Politie pentru interogatorii, semn ca regimul de la Baku nu prea tolereaza disidentii...

Dincolo de lucrurile bune si de cele rele este clar ca Baku este unul dintre orasele care s-au schimbat cel mai mult in ultimul deceniu. Arhitectura ultra-moderna combinata cu cea medievala si viata de noapte deosebita fac din Baku un loc neobisnuit si interesant.