Jurnalista americana Lisa Pollak, castigatoarea unui Premiu Pulitzer, va vorbi la conferinta internationala The Power of Storytelling (17-18 octombrie) despre cum gasim si scriem povesti extraordinare despre viata de zi cu zi a oamenilor.Lisa Pollak a castigat un Premiu Pulitzer pentru un articol emotionant aparut in The Baltimore Sun. A lucrat 12 ani in presa scrisa, apoi ca producator la popularul radio public american This American Life. Mai jos, un scurt interviu cu ea:

Lisa_PollakFoto: webPR.ro

1. De ce iti place sa spui povesti in munca ta de jurnalist?

De cand eram tanara reporter de ziar am fost atrasa de povesti, pentru ca imi doream sa fac mai mult decat sa strang si sa transmit informatii. Voiam sa scriu povesti asa cum erau cele pe care le citeam cu placere: povesti interesante, emotionante, pe care sa nu poti sa le lasi din mana pana la ultima propozitie. Am fost impresionata de modul in care povestile ma faceau sa-mi pese de oameni si de subiecte, pe care probabil le-as fi ignorat altfel, si de cum cele mai bune povesti scot la iveala adevaruri profunde despre ce inseamna sa fim oameni.

2. Cum ai defini o poveste buna si care sunt, in opinia ta, principalele elemente ale uneia?

Cred ca povestile cele mai bune ne fac sa ne pese de oameni si situatii pe care le-am ignora sau le-am judeca diferit, daca nu le-am cunoaste. Povestile bune ne capteaza atentia inca de la inceput si ne tin aproape pana la punctul final. Ne fac sa plangem sau sa radem - sau, in mod ideal, sa plangem si sa radem. Iar atunci cand isi ating potentialul maxim, ne ajuta sa ii intelegem mai bine pe cei din jur, dar si pe noi.

O poveste buna trebuie sa aiba personaje captivante, care trec printr-o incercare sau depasesc un obstacol in urma caruia ceva se schimba in ei, scene la care cititorii sa simta ca participa si o tema sau o idee generala, care sa ofere povestii o semnificatie ce merge dincolo de intamplarile factuale.

In mod ideal, mi-ar placea sa am toate aceste elemente enumerate mai sus, in special tema generala, fundamentala. Si as mai vrea un acces bun: atat fizic, sa pot vedea personajele in momente si situatii cheie pentru evolutia lor, cat si acces emotional la sentimentele si gandurile lor.

3. Ai lucrat si in presa scrisa, si in radio. Cu ce difera povestile radio de alte tipuri?

In primul rand, fie ca e vorba de radio sau de print, povestile bune impartasesc multe din elementele caracteristice unei structuri narative enumerate mai sus.

Apoi, pentru mine, cea mai importanta diferenta este ca, in radio, personajele trebuie sa fie si buni vorbitori. Asta poate insemna lucruri diferite, dar pentru mine, un bun vorbitor este cineva care isi spune povestea intr-un mod atat de emotionant, personal si asumat, incat devine greu pentru ascultatori sa schimbe postul. Vocea unui bun vorbitor poate releva trasaturi de personalitate si sentimente care pot fi greu de transmis in scris. Cred ca vorbitorul potrivit poate adauga un sentiment de apropiere si intimitate unei povesti.

4. Ne-a placut povestea ta despre fetita care a pierdut un concurs de facut turnuri din biscuiti Oreo. Poti sa ne spui cum ai ajuns la ea?

Sigur. Pe atunci lucram la departamentul de features al ziarului The Baltimore Sun, si un editor mi-a trimis un comunicat de presa despre un baiat din zona Baltimore care castigase un concurs de facut turnuri din biscuiti Oreo. Am luat legatura cu el, dar cand l-am cunoscut, nu mi s-a parut ca ar iesi o poveste interesanta. In mod normal, am fi renuntat acolo, dar am aflat ca la concurs participase si o fetita pe nume Nyasha, tot din Baltimore. Iar cand am cunoscut-o, am inteles ca pentru ea miza participarii la concurs era alta, si asta m-a convins ca ar iesi o poveste buna.

N-a fost greu de scris, cred ca cel mai dificil a fost ca editorul meu sa fie de acord cu abordarea non-conformista. Dar a fost OK, poate chiar placut surprins ca am gasit o poveste intr-un banal comunicat de presa.

Despre Lisa si The Power of Storytelling

Lisa Pollak a castigat un Premiu Pulitzer pentru un articol emotionant aparut in The Baltimore Sun. A lucrat 12 ani in presa scrisa, apoi ca producator la popularul radio public american This American Life.

Lisa este unul dintre invitatii conferintei internationale The Power of Storytelling, care are loc pe 17-18 octombrie, la Bucuresti. Aflata la a patra editie, singura conferinta de storytelling din Europa de Est aduce la Bucuresti 10 jurnalisti, oameni de marketing si specialisti in antreprenoriat digital care vor vorbi despre puterea povestilor de a crea conexiuni, de a inspira si de a produce schimbare. Ei vor ajuta participantii sa identifice, sa construiasca si sa spuna povesti mai bune si mai relevante pentru domeniul lor de activitate, fie ca e vorba de jurnalism, marketing, comunicare sau leadership.

Mai multe informatii gasiti pe site-ul conferintei si pe pagina de Facebook.