La ora pranzului, restaurantul din IKEA e plin de oameni care poarta la gat cartela magnetica de corporatie. Pentru 10 lei primesti doua felii de piept de pui, o portie de cartofi prajiti si o bere. Cu 8 lei mananci somon si cu 6 lei mananci chiftelute. Racoritoarea costa 2,5 lei; prajitura, tot in jur de doi lei.

Miercuri la 11, restaurantul Ikea e plin. In aproape trei ore, in restaurantul de la etajul 1, din incinta Ikea se vantura peste 200 de persoane. Pe langa o masa ocupata de muncitori in uniforma firmei trece un sir de barbati la costum. Unul dintre ei are ochelari de soare tip "Man in Black" si handsfree cu bluetooth. Zambeste multumit in timp ce plimba tava din coltul cu platourile de plastic pana la casa de marcat. "Mancarea e asa -si- asa. Nu pot sa zic ca e cea mai buna, dar e cea mai ieftina din tot complexul comercial (n.r. Carrefour, Bricostore, Mall Baneasa si Ikea) ieftin si aproape de serviciu", spune unul dintre colegii lui. Care a adaugat ca e multumit fiindca sistemul de autoservire il ajuta sa economiseasca timp.

Drumul tavilor Ikea

Pe acest traseu gasesti panouri cu diferite scheme de cumparare a mancarurilor. Meniul de chiftelute, de exemplu, poate fi cumparat cu 6 lei sau cu 8 lei. Pe langa portia de 5 sau 7 chiftelute primesti cartofi in sos de smantana si gem. Cei mai multi se inghesuie sa manance piept de pui.

Membrii unui grup dezbat aprins: "somon sau nu?". O fata spune: "am mancat toata saptamana trecuta somon, nu stiu ce sa mai iau". In cele din urma, toata echipa alege meiul de chiftelute. Unul singur se multumeste doar cu o prajitura.

"Chiftelute cleioase"

In afara de angajatii companiilor din zona, la restaurant poposesc si alti clienti. Elevul 1 si elevul 2 vorbesc despre scoala, excursie, frica de bacalaureat fotbal si Ikea. "E ieftin rau, aici" - un subiect asupra carora s-au inteles amandoi.

Un subiect unde nu au picat de acord e gustul mincarii. "Chiftelutele astea sunt cam cleioase si au un gust ca si cum n-ar fi facute", zice primul. Elevul 2: "Esti tu taran si nu stii". Mai ia cateva inghitituri si revine: " Daca nu sunt bune, de ce ti-ai luat?".

Dupa ei vine o serie de salariati, 40 de ani, imbracati tip "inginer de varsta a doua" - curat, dar fara stil sau fite. "Eu nu ma impac cu gemul asta de la chiftelute!". "Lasa-le in farfurie", ii raspunde un coleg.

Cool versus un-cool

Soseste inca un grup de cinci oameni galagiosi. Trei femei, tinere, sub 30 de ani, si doi barbati, cam in aceeasi grupa de varsta. Vorbesc de zor despre diferiti colegi de serviciu si relatiile lor cu ei, intamplari marunte, Vama Veche si despre un sef al carui secrete tocmai l-au aflat: se drogheaza.

"Mama, ce bun e somonul asta", zice la un moment dat o tanara din grup. "Mai ales la banii astia. Sunt preturi foarte cool", i se raspunde. Dupa ce termina masa, grupul de colegi paraseste restaurantul intr-un mod relativ un-cool. Au lasat tavile si servetele pe masa, ignorand panourile din Ikea, care explica de ce e bine sa iti strangi singur masa.

Baneasa, cartierul companiilor mari

In zona Baneasa au sediul cateva dintre cele mai mari firme din Capitala. Pe langa Aeroportul Baneasa, au sediul Avenir Telecom - unul din principalii distribuitori europeni de produse şi servicii de telefonie, Colgate-Palmolive, Mercedes-Benz Romania, Mobexpert si Omniasig- Asigurari de Viata. In plus, in Baneasa Business & Technology Park au inchiriat sedii companii ca Moeller Electric, DuPont, BMW Romania si F. Zanti Com.