Circul fraudulos, impusca-ma!

de Bianca Nicolae     HotNews.ro
Marţi, 16 decembrie 2008, 14:15 Life | Prin oraş

Din cand in cand, in RATB, se aude din boxe o voce sinistra care te indeamna sa nu circuli fraudulos, contribuind astfel la un transport in comun civilizat. Cum se ajunge de la lipsa legitimatiei de calatorie la haos, circ si atitudine necivilizata? Ei bine, aici intra in scena agentii de control. Sa-i primim cu surle si trambite, sa facem o plecaciuna si sa le aducem mici ofrande, ca respect al puterii pe care o detin.

Da, este perfect normal sa existe o autoritate care sa combata acest gen de frauda, mai ales in conditiile in care multor romani transportul in comun le este sinonim cu "mergi moca unde vrei". De asemenea, este natural ca toti calatorii sa prezinte controlorilor legitimatiile de calatorie, iar in cazul in care nu detin asa ceva, sa accepte amenda. In mod personal, nu am vazut nici macar procesul unei singure amenzi care sa decurga firesc: "Legitimatiile la control!". "N-am belet.". "Amenda.". "O merit, multumesc."

Nuuu, trebuie sa facem scandal. Urlam pentru inceput cinci minute ca nu avem buletinul la noi, poate-poate nu ne mai amendeaza sau ii prostim si le dam niste date fictive. Daca asta nu merge, inventam scuze. Nu am avut timp sa-mi cumpar bilet; aveam bilet, l-am compostat si l-am bagat in buzunar, dar stupoare, buzunarul este rupt, deci acum biletul este undeva in captuseala; mi-am uitat biletul acasa. Controlorii se enerveaza, te indeamna sa cobori cu ei la prima ca sa te amendeze, iar daca refuzi, te vor trage afara, ei si restul calatorilor posesori de bilet, deci civilizati. De aici incolo n-am stiut cum se deruleaza actiunea, insa curiozitatea mi-a fost satisfacuta pe linia lui 331, de catre doua doamne-controlor.

Urca, valideaza vreo doua legitimatii, un baiat pe la vreo 18 ani ii informeaza nonsalant, dar nu obraznic, ca n-are bilet. "Cobori cu noi acum.". Baiatul nu protesteaza, zeci de ochi il privesc cu repros, usile se deschid, se coboara. Eu raman in preajma lor ca sa pot trage cu urechea. Care e procesul? "Ai cinci sute de mii la tine? Ca sa-i dai acum, ca dup-aia...". "N-am.". "Atunci iti facem proces verbal. Buletinu'.". "N-am buletinul la mine.". "Cum sa n-ai?! Ia arata ghiozdanul.". Incepand cu aceasta replica, ochii mi se casca incontrolabil a revolta. Tanarul desface fermoarul ghiozdanului, scoate portofelul si il desface. "Ia sa vad, cati bani ai acolo?". "Pai, n-am decat doua sute de mii si sunt banii de mers acasa.". "Ia uite, ai si permis de conducere. Si abonament de metrou. Asa e si la autobuz, baiete, ca si la metrou. Nu intri daca n-ai bilet.". "Da, dar la metrou imi pot lua bilet la oricare statie m-as afla.". "Nu exista. Daca n-ai bilet, nu te urci.". "Si ce fac, raman in statie pana creste acolo o casa de bilete ca nu cumva sa circul fraudulos?". "Ei dracia dracului. Hai, zi datele sa-ti scriu amenda. Ia stai. Ia deschide fermoarul ala mic de la portofel.". Tanarul de conformeaza. STUPOARE. Nici acolo bani. "Ce facem, fata?". "Io stiu? De unde esti ma?". "Din Ploiesti.". Controloarele se uita scarbit-miloase una la alta, iar dupa vreo alte 30 de secunde de presiune psihica, una din ele spune: "Te iert, ca esti de-al meu...". Tanarul isi pune portofelul in ghiozdan, ghiozdanul in spate, multumeste si pleaca.

Profesionalism, executie perfecta a slujbei, putere. Aceasta farama de putere care le da aptitudini deosebite de tirani. DA-MI. ARATA-MI. IA SA VAD. Vreau sa vad, ca regulamentul de la metrou, un regulament al RATB care spune exact drepturile pe care le are un agent de control. Vreau sa vad ca doar pentru ca are o uniforma a statului pe umeri nu are "legea in buzunar" si nu poate abuza de puterea pe care o primeste pin natura muncii lui.




















3029 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    singura parte relevanta (Marţi, 16 decembrie 2008, 16:40)

    karellen [utilizator]

    "In mod personal, nu am vazut nici macar procesul unei singure amenzi care sa decurga firesc: "Legitimatiile la control!". "N-am belet.". "Amenda.". "O merit, multumesc.".
    da, as adauga, nici eu. ne plangem ca legile nu sunt respectate in romania - de catre altii, mereu altii! - dar cand vine vorba de propriile persoane, totul se schimba. legea devine facultativa, nedreapta sau buna de aruncat la gunoi. civilizatie din plin...
  • 0 (0 voturi)    
    Problema importanta ridicata (Marţi, 16 decembrie 2008, 22:24)

    Astor [utilizator]

    Ce ne facem cu tonele de statii RATB unde nu sunt case de bilete, si cea mai apropiata casa e la 1 km? Am abonament, inainte sa-mi sariti in cap, dar mi s-a intamplat cand nu aveam sa ma trezesc intr-o statie RATB fara sa am de unde sa-mi cumpar un bilet. Si na ca ma trezesc cum calaoresc fraudulos, din cauza lipsei de gandire logica a mai-marilor RATB.
    • 0 (0 voturi)    
      ratb (Miercuri, 17 decembrie 2008, 0:45)

      Nicolae [anonim] i-a raspuns lui Astor

      in alte tari vand si soferii bilete
      • +1 (1 vot)    
        olanda (Miercuri, 17 decembrie 2008, 13:01)

        eugen [anonim] i-a raspuns lui Nicolae

        In Olanda soferii nu numai ca vand bilete, dar le si controleaza. Acolo urcarea se face numai pe la sofer. Coborarea pe la celelate usi.
        Si culmea, imbarcarea se face rapid: multi au abonament, sau bilete ptr mai multe calatorii. Pe acestea soferul doar pune niste stampile...
        Daca ai doar bani, cumperi bilet pe loc, si primesti rest pana la ultimul cent...

        Iar soferii aia mai stiu si engleza... asa ca mi-a fost usor sa ma descurc cu sistemul lor....
  • 0 (0 voturi)    
    in alte tari (Miercuri, 17 decembrie 2008, 3:04)

    unguru [anonim]

    in alte tari sint automate cu monezi in fiecare statie dar in alte tari nu e oprescu primarul capitalei si nu au guvern fsn
    • 0 (0 voturi)    
      în alte ţări? (Miercuri, 17 decembrie 2008, 18:02)

      bex [anonim] i-a raspuns lui unguru

      În Satu-Mare am văzut staţii cu automate de bilete...
  • 0 (0 voturi)    
    R.A.T.B. (Miercuri, 17 decembrie 2008, 6:38)

    ANONIM [anonim]

    Stau intr-o statie,pe langa mine trec o sumedenie de tramvaie : 4 si 7 aproximativ goale, dar toata lumea asteapta pe 25 DE CE ?In cele mai putin aglomerate se poate executa controale RATB, dar in 25 nu si totusi multa lume coboara la o statie principala. MAI DEPINDE SI DE NOI SI DE EDUCATIA PE CARE O AVEM
  • 0 (0 voturi)    
    de unde sa cumperi bilete (Miercuri, 17 decembrie 2008, 10:59)

    oldman [anonim]

    din pacate, trebuie sa circul cu autoturismul cam tot timpul. dar si ala, se paote strica. l-am dus intr-o seara la ora 20:00 la service pentru un control in vederea schimbarii anumitor piese.
    de la service pana acasa, la 2km, se paote ajunge cu tramvaiul, sau pe jos. (k taxiul nu te ia pentru atata drum, cel putin la noi in bucuresti) am ales sa iau tramvaiul. statia de langa service, n-avea toneta d-aia de bilete. am mers pe jos la urmatoarea. nici asta n-avea. in drept cu a treia, era casa de bilete, deschisa pana la ora 20:00 si n-am putut lua bilet. ulterior am aflat ca toate casele de bilete se inchid la ora 20. de ghicit cum m-am intors la service, doua ore mai tarziu, sa ridic masina.
    • 0 (0 voturi)    
      hai sa ghicesc (Miercuri, 17 decembrie 2008, 16:17)

      nedumerit [anonim] i-a raspuns lui oldman

      pe jos??? 2km = aprox. 20 minute = doua tigari sau cu tramvaiul ca era deja zece noaptea si nu mai era nici un control la ora aia??? Eu as fi mers pe jos, nu de alta dar nu mi-a placut niciodata sa astept in statie.

      @unguru: ce treaba are primaru ca lumea nu-si cumpara bilete1, si 2 ca controlorii sunt orice numai poeti nu???
      Acuma intre noi fie vorba, meseria de controlor nu presupune nicio pregatire, asa ca nu trebuie sa mire coportamentul lor, la fel cum nu ne mira comportamentul gunoierilor sau al maturatorilor samad.

      Morala: la noi, exista ideea de munci rusinoase. Cand nu o sa mai avem idei dintr-astea (munca e munca si atat), e o intrebare care face cat un viitor.

      @toata lumea: frumos si in Olanda si in Germania si peste tot. Dar noi nu suntem in Olanda: introducerea de tonomate de cumparat bilete ridica probleme "specifice". Un tonomat nepazit, nu numai ca va fi vandalizat ci furat cu totul (pt fier vechi).
      Eu cred ca trebuie schimbat sistemul radical. Cineva care merge cu tramvaiul o statie plateste la fel ca cineva care merge de la un cap la altul. Normal ca ala care merge doar o statie nu are chef sa mai plateasca. Si ce te faci cu cineva care trebuie sa schimbe de trei ori dar care merge mai putin decat unul care merge de la un cap la altul (Pantelimon-Ghencea versus Baneasa-Ghencea). Ar trebui copiat sistemul german: bilet cu perioada de valabilitate pe o anumita zona geografica (exemplu: intr-o ora ai dreptul sa circuli cu cate linii vrei tu, inclusiv metrou in zona X - zone desemnate de RATB).

      Am circulat cu multe "RATB"-uri europene. Parerea mea e ca RATB-ul, daca e sa ne luam dupa factorul frecventa depaseste cu mult orice omolog european. Daca e sa ne luam dupa factorul confort (mai bine zis conditii decente), tot primii suntem in UE dar la coada. Iar la cum sunt calatorii romani, factorul confort scade drastic la zero, indiferent de cate imbunatatiri ar aduce RATB-ul. Asa ca prefer frecventa mare, macar scap mai repede.
      • 0 (0 voturi)    
        RATB (Miercuri, 17 decembrie 2008, 16:54)

        kid [anonim] i-a raspuns lui nedumerit

        Scuza-ma, dar <"RATB"-uri europene>.nu exista.

        RATB exista doar in bukales si este de fapt "Regia Autonomă de Transport Bucureşti".

        In alte tari oamenii inteleg importanta transportului in comun si nu isi bat joc de acest serviciu prin devalizarea statiilor sau a dotarilor din statii.

        Ungurul are dreptate. Respectivele automate chiar functioneaza in alte tari si iti dau restul pina la ultimul cent.
        • 0 (0 voturi)    
          mdeah, te scuz ca esti kinder inca (Miercuri, 17 decembrie 2008, 17:28)

          nedumerit [anonim] i-a raspuns lui kid

          "RATB-uri" e o denumire generica. Multumesc ca mi-ai tradus si mie ce inseamna RATB, mie, care ma dau cu troleul de pe vremea ITB-ului. Cat despre peiorativul "bukales" acesta te descalifica din start ca fiind un om cu ceva frustrari pe suflet (frustrari de provincial poate?).

          In alte tari oamenii isi bat joc de "acest serviciu" (asta nu tine de rasa ci de natura umana; diferenta dintre noi si nemti e data de cuantumul amenzii); diferenta e ca dotarile din statiile "lor" sunt gandite sa reziste la vandalism (iar asta costa).

          Ungurul nu are dreptate ca nu e treaba primariei sa explice cetateanului ca nu e bine sa mergi clandestin. Asta tine de bun-simt.

          In alte tari nu exista automate (Italia, Spania etc), iar in tarile in care automatul iti da rest, nu exista automate in toate statiile ci doar in cele importante, in rest iti da bilet nenea soferul.

          In alte tari biletul costa al dreaq de mult (in Olanda sau in Anglia mi s-a parut jaf pe fata pretul biletului).
          In Germania, un bilet normal costa aprox 2,20 Euro. Tu ai da 8 lei pe o calatorie (Universitate-Gara de Nord)???

          Asa ca la 1 leu si un pic calatoria, eu zic ca RATB-ul e parfum. Da, sigur ca exista loc de mai bine, dar toate lucrurile in plus se vor traduce intr-un pret al biletului mai mare.

          Depinde ce vrei. Eu ma simt satisfacut de o frecventa mai mare si un pret mai mic. Iar din asta poti sa intelegi ce vrei.
        • 0 (0 voturi)    
          of of of (Miercuri, 17 decembrie 2008, 17:28)

          alina [anonim] i-a raspuns lui kid

          omule... "RATB" intre ghilimele trebuie luat ca atare ..Chiar crezi ca nu stie ce e RATB u ?
          da unii e mai destepti
  • 0 (0 voturi)    
    sisteme si sisteme (Miercuri, 17 decembrie 2008, 22:55)

    stefan [anonim]

    Intii trebuie spus ca exista diverse sisteme de transport local, dar guvernate de o lege economica simpla: sa fie rentabile. Daca nu, primariile locale le acorda diferenta.
    Apoi exista diverse forme de plata:
    -abonament, cel mai ieftin;
    -bilete, cu varianta ca-s bune si la metrou (dar nu peste tot) sau valabile un timp sau un numar de calatorii. In general din max. 2 autobuze ar trebui sa ajungi unde trebuie.
    - bani- cel mai scump.
    Banii nu se dau soferului, ci se pun intr-o cutie ce-i numara si la care soferul nu are acces. Daca n-ai fix, nu primesti rest.
    Liniile trebuie optimizate ca trasee ( nu unele zone prea multe si altele deloc) si ca frecventa (mai dese intre 6 si 9:30 si de la 15 la 19 si mai rar apoi.
    In opinia mea, avind in vedere ca Bucurestiul are metrou, tramvai, troleibuz si autobuze cu un pic de munca (statistica numartului de calatori pe linii si ore) se poate optimiza foarte bine si acoperi tot Bucurestiul.
    N-are rost sa ai si tramvai si troleu si autobuz pe aceeasi zona,dar cum nu eu decid....
    Dar cum nimeni nu trage la raspundere pe directorii RATB daca sunt rentabili...
    Ia sa faca un mers de autobuze asemanator celui de tren, cu orar fix, nu cum il stiu eu, ca trece la 5 minute sau 10 minute.
    In plus lumea a evoluat la carti magnetice, n-a ramas la bilete compostate. Sa vezi ce simplu ar fi atunci: urcarea prin fata, coada pe 1 rind la asteptare, si soferul iti poate spune politicos sa cobori daca n-ai bilete pe cartea magnetica sau abonament expirat. Sau ar deveni "nasii" de pe tren?
    • 0 (0 voturi)    
      Circul fraudulos, impusca-ma! (Luni, 22 decembrie 2008, 12:05)

      bogdan [anonim] i-a raspuns lui stefan

      Stefan, cred ca tu plutesti. Cind vei cobori pe pamint, vei observa ca traficul auto din Bucuresti (de fapt se numeste corect "blocajul" auto) are drept consecinta imposibilitatea de a prognoza durata calatoriei intre 2 statii. Deci chiar nu stiu de unde ti-a venit geniala idee cu orarul fix de mers al autobuzelor...Iar faptul ca traseul tramvaielor, autobuzelor si troleibuzelor se suprapune este determinat de incapacitatea financiara a RATB de a cumpara un singur tip de mijloace de transport in comun. La ora actuala RATB asigura cam 78% din necesarul pedestrasilor bucuresteni. Pina sa avem suficiente autobuze, tramvaie, troleibuze, ca sa calatorim decent, o sa vedem la fata si succesorii lui Oprescu.
  • 0 (0 voturi)    
    bv (Marţi, 23 decembrie 2008, 16:12)

    cris [anonim]

    ce scarba mi-e de controlorii astia. cand vine unu beat la tine sa iti ceara biletu, parca ai vrea sa il arunci pe fereastra de nervi. cat despre tipu ala de care ziceai, ma indoiesc ca maimutele alea 2 aveau dreptu sa il perchezitioneze.
  • 0 (0 voturi)    
    Funny (Marţi, 6 ianuarie 2009, 22:23)

    maria [anonim]

    Si eu am patit asemanator dar cu 2 tipi controlori.
    La fel mi-a cerut 500 de mii ca dupa aia tre sa platesc mai mult. Am deschis portofelul, se uita si el sa vada cati bani am; aveam 200 de mii(lei vechi). Apoi mi-a soptit ca ma iarta daca-i dau aia 200 de mii :) si s-a prefacut ca-mi scrie o amenda. Mi se pare amuzant acum cand ma gandesc, dar atunci m-am bucurat ca am scapat mai ieftin :D
  • 0 (0 voturi)    
    RATB sux (Duminică, 18 ianuarie 2009, 10:40)

    LogicByte [anonim]

    Azi am luat o "amendă". A intrat o doamnă blondă în autobuz (123) după ce că am aşteptat 20 de minute, îmi împinge în nas legitimaţia ei şi strigă răspicat "biletele la control". Bun.. mă caut de bilete... (aveam unul de ziua de ieri că am călătorit la cineva), găsesc unul şi îl înmânez... bineînţeles nu era bun. Poc.. AMENDĂ! Urcasem la Lucian Blaga.

    Cobor la I.C. Brătianu, îmi completează procesul verbal, etc... toată liturghia asta... mă rog.. la urmă... după ce îmi înmânează o întreb dacă e ok să îi arat abonamentul de pe card. Începe să zâmbească şi să-şi ceară într-un mod destul de ipocrit scuze (de lăudat însă că a avut bunul simţ să facă asta). Îmi cere abonamentul, care era validat... şi constată că de fapt sunt în regulă. Şi cere procesul verbal care îl primisem de la ei. Am refuzat să le înmânez procesul verbal, motivându-mi gestul de a trimite în judecată firma RATB pentru daune morale.

    Pe lângă faptul că au dat dovadă de lipsă de profesionalism, au şi completat aiurea procesul verbal:

    Constatarea s-a făcut între staţiile Traian - Unirea. Eu ştiu că nu există staţia Unirea.

    Martori: nici unul. De fapt erau două doamne, în compania cărora mi s-a completat procesul verbal.

    Ultima neregulă pe care am observat-o a fost .. ştampla de pe procesul verbal, care evident lipsea. Spun asta fiindcă ca orice reprezentat al unei firme care a fost păgubită, în cazul meu călătoritul fraudulos, trebuie să mi se facă dovada faptului că acel proces verbal nu poate fi replicat. Până şi poliţistul care îţi întocmeşte procesul verbal la accident poartă cu el ştampila secţiei de la care face parte. În cazul RATB primitivitatea e în floare, probabil îi costă să-şi doteze controlorii (600 după cum spunea una din doamne) cu ştampile sau parafe.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version