Cronica de eveniment

Concert Stefan Hrusca la Sala Palatului: Daca incep sa am fani la varsta asta, inseamna ca mai am de cantat

de Cosmin Navadaru     HotNews.ro
Marţi, 16 decembrie 2008, 14:29 Life | Prin oraş

Stefan Hrusca
Daca nu ar fi existat, ar fi trebuit inventat. Caci cine a mai pomenit Craciun romanesc fara Hrusca? In ciuda vremii ploioase, Sala Palatului a fost neincapatoare sambata seara: parinti si copii, bunici si nepoti au venit sa asculte colindele unui maramuresean care, desi locuieste in Canada de aproape doua decenii, nu a uitat sa vorbeasca, sa cante si sa simta romaneste. Stefan Hrusca a prezentat colinde maramuresene si ardelene, a povestit si a explicat "ritualul" colindatului si a induiosat publicul cu celebra piesa Ruga pentru parinti.

Inceput la 19:40, concertul a adus pe scena un grup de colindatori - "Dubasi", apoi Deschide nana usile a facut intrarea in scena a celui mai mare colindator roman. "Va spun bun gasit intr-o seara a Postului Craciunului, 2008, in capitala tarii, in Bucuresti. Ma bucur ca v-ati facut timp pentru o reintalnire cu colindul nostru stramosesc. Va multumesc din suflet si v-asteptam sa colindati cu noi", a spus Stefan Hrusca.

Cerul si pamantul, interpretat in mod stralucit, i-a adus un buchet de flori din partea unei fetite. "Mi-a spus <<multumesc tare fain. Sunt un fan al dumneavoastra>>. Daca incep sa am fani la varsta asta, inseamna ca mai am de cantat", a constatat artistul. "Ce-am observat: am inceput turneul pe 29, la Sibiu. S-a deschis targul de iarna in acea piata superb amenajata de sibieni. Vreau sa va spun ca poate sa rivalizeze cu orice piata din capitalele Europei, foarte frumos amenajata, si am observat ca vin foarte multi tineri, multi copii, ceea ce nu poate decat sa ma bucure. Este un mare lucru ca ceea ce am mostenit de la parinti, de la bunici, tot ceea ce s-a creat, frumosul acela, firescul, curatul, traditia - sa ramana si s-o duca ei mai departe. M-as bucura ca peste 20 de ani sau 10 ani, cand n-o sa mai pot canta, sa pot sa-i vad pe ei urcand pe scena, sa vin sa-i aplaud. Si multumesc parintilor care le dau astfel de educatie copiilor lor."

Seara a continuat cu Afara ninge linistit si cu un alt colind celebru, Linu-i lin, dar publicul a inceput sa cante versurile abia la Florile dalbe.

un colindator intr-un cadru de poveste

"<<Sa traiti! Haidati in casa>>, zice gazda la colindatori. Primii sunt coconii, i-ati vazut aicea aliniati. Iar cand intra-n casa, gazda le da ce-a pregatit pentru ei: mere, bomboane, nuci, alune, niste bani, craitari le ziceam, sau in euro", a povestit Hrusca amuzat. "Feciorii si fetele canta incepand de la 10 seara pana spre dimineata, pe la 5-6, cum se mijeste de ziua. S-atunci fiecare pleaca spre casa, dupa o noapte intreaga de colindat. Unii mai obositi, altii mai putin verji. De multe ori, ceterasii, care si ei umbla la colindat, se intalnesc in casa gazdei cu colindatorii. Si-atunci gazda le mai spune sa mai cante si alte cantece, lumesti, cum le zicem noi, cantece de petrecere, de lume."

"Dati-mi voie sa ma consider de la dumneavoastra in Ajunul Craciunului si sa va cantam trei cantece de o cu totul alta factura. Mi se pare ca-i nimerit. Va simt foarte aproape si pot sa va spun un cantec pe care l-am compus cu ani in urma, pe versurile poetului Adrian Paunescu, si doua cantece din Maramures, la care o sa va cer sa ma ajutati." Ruga pentru parinti, cantec ce ar putea face si pietrele sa planga, a intristat sala, pentru ca veselia sa fie readusa de Saraca inima me si de versuri ca "daca pui de morosan/ sa nu dai cu bolovan" sau "cate mandre-n brate-am strans/ tate dupa mine-or plans", alaturi de precizarea "cantecu-i asa".

Au urmat prezentarile celor doi prieteni de pe scena: Ionut Cadariu (clape) si Mario Florescu (percutie). Usor neatent, Hrusca l-a prezentat pe Ionut drept "un absolvent al conservatorului din Cluj. Ba nu, fac o corectare: el o terminat Conservatorul la Timisoara. Daca ma vad prietenii lui si m-aud, ma cearta. Ma iarta?" "No, acuma dansul o terminat conservatorul la Cluj", si a inceput prezentarea lui Mario, responsabil pentru instrumente precum clopotei, talangi, zorzoane.

"Romanul vrea din nou sa asculte colindele. Si poate-ncet incet, ii facem sa mearga si la colindat, ca degeaba ascultam colinde, daca nu mergem sa colindam parintii, fratii, rudele, prietenii. Asa-i frumos obiceiul colindatului. Toti de aici din Sala Palatului, dupa ce terminati de vazut concertul, mergeti la colindat. Bine, poate nu acuma, dar in noaptea de Craciun. Este cel mai frumos obicei crestinesc si romanesc, de a merge sa urezi de bine, pentru sarbatori, celor dragi. Faceti asta si o sa va curatati si o sa va simtiti mult mai bine sufleteste, va spun cu drag", ne-a indemnat Stefan Hrusca.

Pentru ca "tema pastoritului este foarte prezenta in colindele romanesti", au urmat si cateva colinde ale oierilor, iar Trei pastori a fost cantata cu ajutorul publicului. "Multumesc tare fain", a raspuns Hrusca si a marturisit ca "mie mi-or trecut emotiile."

Dupa Sculati, sculati, boieri mari si Deschide usa, crestine, a reaparut pe scena corul "Dubasi". Emotionati, copiii au incurcat versurile, spre amuzamentul publicului, care i-a ajutat pe "dubasi" prin aplauze. Raspunsul copiiilor a fost pe masura: au urmat cantece vesele, "de-nvartit", pentru ca tot ei sa ne ureze, in cele din urma, "ani noi fericiti".

Dubasi mici

Reaparitia lui Stefan Hrusca pe scena a adus imediat si promisiunea de a-i mai aduce pe tinerii colindatori in Bucuresti pentru alte spectacole: "o sa-i mai chemam in Capitala, sa vada becurile. E bine?"

Dupa Flori de mar si Coborat-o coborat, a venit randul unor colinde din alte zone ale tarii. "Dupa primele albume pe care le-am realizat cu colinde de acasa, din Maramures, incepand din '96 am inceput sa cutreier Ardealul, impreuna cu un foarte drag om, poetul si regretatul prieten al nostru si-al dumneavoastra, George Tarnea. Am cutreierat zone din Ardeal care inca pastreaza frumusetea colindului, pastreaza colindul, autenticitatea, postul, obiceiul, traditia. Si-am cules colinde si din alte zone, spunand ca-i bine sa aduni cat mai multe, acelea care ne sunt pe suflet, sa le pot reda celor care asculta colinde."

Au urmat astfel trei cantece din zona de Bihor si de Hunedoara, "ale noastre, nu ale mele, ale noastre, ale tuturora". "Un colind al feciorului, i se spune june, junele tinerelu'. I se face pofta de insuratoare, dar pentru ca e postul craciunului si nu se fac nunti, trebuie sa astepte primavara, cand o sa faca si el nunta lui si o sa fie bucuros"

Dupa Junelui tinerelu' a venit randul unui colind al pomului, Pom inramuratu', continuat cu Marut margaritar, un cantec pentru cei mici. "Sper ca n-au adormit. Daca au adormit, ii rugam pe parinti sa-l invete si sa-l spuna maine sau pana la Craciun, ca sa stie sa-l colinde".

cadouri pentru un colindator

Vine marea, Ia'n iesi gazda si Ziurel de ziurel au incheiat seara, adica o ora si 40 de minute de cantat. Spectatorii au aplaudat in picioare la ultima piesa, dar bis-ul nu a mai venit. Au venit insa fulgii artificiali de zapada care au umplut sala ("Mama, zici ca esti ninsa, mama!", exclama o fetita), dar si promisiunea lui Stefan ca cei care vor ramane in foaier vor primi "iscalituri autografe, pe orice aveti, biletele, afise, CD-uri. Ne facem si poze cu telefoanele, apoi mergem spre casa sa ne gandim pentru noaptea de Craciun ce avem de facut. Va multumesc din suflet."

"Saracu'! Pai il sfasie astia in curand", s-a aratat ingrijorata o batranica, auzind ca artistul va da autografe.

clopotei, talangi, zorzoane

3390 vizualizari

corectie (Marţi, 16 decembrie 2008, 17:12)

margot [anonim]

"dupa pui de morosan", nu "io-s puiut de morosan"; "tate dupa mine-or plans", nu "toate dupa mine-au plans" - asta pentru rigoare, daca tot ati vrut sa scrieti in limbajul neaos morosan.

in plus, corul de copii nu se numeste "dubasii". ei sunt dubasii. adica e un cor de dubasi. dubasii sunt luntrasi, in limba motilor.

in rest, frumos concert.
    :) (Marţi, 16 decembrie 2008, 17:50)

cos [anonim]

"Dubasii", articulat, n-a zis nimeni. "Dubasi", da, zice chiar comunicatul de presa
      ai schimbat (Marţi, 16 decembrie 2008, 18:57)

margot [anonim] i-a raspuns lui cos

am vazut, ai corectat in text. tu ai scris initial "a reaparut pe scena corul "Dubasii"". ai modificat in text si dupa aceea ai raspuns aici. felicitari.
    Penal (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:08)

Andrei George [anonim]

Sta 11 luni in Canada si in Decembrie vine sa isi scoata parleala de la fraieri. Colindator profesionist pe bani multi. Ba ma pune si copyright pe colinde din popor...
      dorinutza travestita canadiana (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:29)

ESTI PENAL DOMNULE ANDREI GEORGE !! [anonim] i-a raspuns lui Andrei George

ok....si ???? care este problema dvs.domnule george !!!ma indoiesc ca aveti acces la conturile domnului hrusca.aci este vorba despre actul artistic, unic romanesc /colinda de craciun/, care ar trebui promovat in ue, de super guvernantii din romania.
      si ca de obieci vine un roman sa improste cu noroi un artist .un negativism fara margini !!! negativism dati negativism primiti !
      si ce daca? (Vineri, 26 decembrie 2008, 15:01)

bia [anonim] i-a raspuns lui Andrei George

Si ce daca sta 11 luni in Canada? Si, ca tot veni vorba, in Canada nu doar "sta" ci are concerte prin care ii incanta pe romanii plecati din tara, le mentine vii amintirile de acasa, ii tine legati de graiul romanesc si ii ajuta sa tina capul sus, si sa fie mandrii ca sunt romani. Vi se pare putin, domnule andrei george???Faptul ca a profitat de ocazia care i s-a ivit, de a pleca din tara intr-un loc in care poate trai mai bine si le poate oferi copiilor sai un viitor mai bun, e de admirat, nicidecum de condamnat, cum considerati dumneavoastra si altii. Si in aceasta privinta, Hrusca ar trebui sa fie un exemplu pentru noi. Nu este doar un artist cu un talent extraordinar, ci si un om cu initiativa, care stie sa se descurce in viata. Stim cu totii situatia in care se afla muzica folk la ora actuala si ca un artist nu mai poate trai doar din asta, asa ca, bravo lui ca a stiut sa se descurce. Deci, de ce ar sta Hrusca in Romania? Oricum, colindele nu se canta decat o luna pe an.Patriotismul lui Stefan Hrusca este mare, indiferent de ce s-ar spune. Cum poti sa condamni un om care traieste doar din muzica, un om care, in ciuda tendintelor din prezent, mai ales in muzica, duce mai departe minunatele traditii romanesti, pe care le stie de cand s-a nascut si care stie ca sunt in pericolul de a disparea si de a fi uitate pt totdeauna, un om care nu a renuntat la dialectul maramuresean, pe care il are mereu pe buze, un om care a declarat ca nu a cantat niciodata in alta limba, in afara de limba roamana. Nu ar trebui sa comentam in privinta asta, sau sa-l criticam pentru banii pe care ii ia din concerte. Pana la urma, nimeni nu e obligat sa mearga sa il asculte. Si totusi, de fiecare data umple salile pana la refuz... Si sa nu uitam de numeroasele lui concerte cu intrare libera...
      respect (Vineri, 26 decembrie 2008, 15:31)

Lumea totusi il apreciaza... si are si de ce. Este un om si un artist unic. Nimeni nu va mai fi in stare, probabil, sa depuna efortul pe care el l-a depus de a "culege" colinde stramosesti din locuri uitate de noi, de a le prelucra intr-o maniera cat mai placuta, oferinu-le orchestratia potrivita dar mentinandu-le totusi originalitatea, si de a le face cunoscute in toata lumea, pentru ca toti sa stie cat de minunat este "la noi acasa" de Craciun. Si oricat de multe critici i s-ar aduce, singurul lucru care nu poate fi contestat este talentul sau. Este cu siguranta una dintre cele mai bune voci din Romania, si nu numai. Vocea sa calda, simpla dar unica, imbinata cu frumoasele colinde, dau Craciunului romanesc acea atmosfera de liniste si bucurie, care nu se uita niciodata si care contribuie la faptul ca "romanul, de Craciun, e mai aproape de cer", dupa cum spunea chiar stefan hrusca. Este un om in care si-au gasit loc atat extraordinarul, cat si simplitatea... Atunci cand canta, iese in evidenta talentul si profesionalismul pe care i l-au oferit aproape 30 de ani de creatie si de concerte live, dar cand se opreste din cantat, morosanul simplu iti zambeste cald, iti raspunde calm la intrebari, iti strange mana, iti da bucuros autografe si iti vorbeste cu graiul sau de maramu, incat ai impresia ca celebritatea a trecut pe langa el fara sa-l atinga.
      Pentru toate cate a facut pentru ca mununatele colinde si traditii romanesti sa nu dispara in uitare pentru totdeauna, pentru numeroasele concerte pentru romanii plecati din tara, pentru placerea cu care vine in fiecare an acasa, de peste hotare, sa ne colinde, pentru indemnurile adresate romanilor, de a mentine viu ceea ce ne face unici in lume, pentru faptul ca nu a uitat de unde a plecat si ca este mandru de originea sa, Stefan Hrusca merita toata admiratia si respectul nostru (si banii pentru copyright si pentru biletele la concert, ca sa nu uitam de critici).
    Merge in stargate... (Miercuri, 17 decembrie 2008, 21:17)

ac [utilizator]

... intr-un rol de goa'uld. Poate il baga intr=un sarcofag si invie in seria a 12-a: Stargate Christmas Revival. Amin si noroc.
  • -2 (2 voturi)
    concert stefan hrusca (Miercuri, 17 decembrie 2008, 23:17)

m nicolae [anonim]

Este de mirare ,si totodata regretabil ca se mai gasesc indivizi refulati care au curajul si obraznicia sa arunce in derizoriu sau sa persifleze actul artistic al unui ROMAN ADEVARAT cum este STEFAN HRUSCA. Trebuie sa fi un antiroman daca nu un bolnav retardat sa poti vorbi despre unul dintre cei mai mari artisti si cantareti ai timpului nostru la modul la care ,,anglosaxonii ,, de trotuar sau discoteca isi etaleaza prostia erudita.. Adevarul mai este si faptul ca marile valori pot fi apreciate de cunoscatori si nu de toti plebeii. felicitari pentru articol. LA MULTI ANI ROMANULE HRUSCA CU OCAZIA ANULUI 2009 SI A ANIVERSARII ZILEI TALE DE NASTERE . , Nicolae M.
  • -2 (2 voturi)
    Colind (Joi, 18 decembrie 2008, 19:48)

Maria [anonim]

Cine nu l-a cunoscut pe Stefan Hrusca nu poate intelege nimic din muzica lui...Oamenii astia trebuie sa fie ignorati. Nu trebuie sa-i convingem de nimic...Asa simt ei...Noi, altfel. E dreptul nostru sa spunem ca-l admiram. Sarbatori Fericite !
    offff!!!offff!! (Duminică, 1 februarie 2009, 19:15)

miti [anonim]

Nu pot sa comentez....d-nul. George a facut un comentariu foarte urat si deplasat....sa-i fie rusine!
    Daca Stefan locuia acum in Ieud sau in alt oras din Romania, ar fi contat?
    Eu consider ca ceea ce face este o munca, o munca destul de complicata deoarece muzica este o arta si nu poti sa fii placut, idolatrizat si indragit de catre public cu un lucru facut de mantuiala.Iar un bilet la spectacol, un CD cu colinde sau muzica folck il platesc ca vreau eu,Stefan n-a bagat nimanui mana in buzunar.Si persoanele ca mine considera ca munca trebuie platita.Asa ca domnule George nu vad care ar fi treaba ta?