Proiect de civilizare a Dambovitei: coloana vertebrala a orasului intre Lacul Morii si Parcul Izvor

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Duminică, 18 octombrie 2009, 15:38 Life | Prin oraş

Cum ar arata o parte din malul Dambovitei
Foto: HotNews.ro
Raul Dambovita ar putea deveni altceva decat locul in care se deverseaza gunoaiele Bucurestiului. Conform unui proiect initiat de o retea bucuresteana de ONG-uri, circa 1.000 de hectare din jurul cursului de apa s-ar putea transforma intr-o oaza de verdeata, cu spatii de promenada, locuri pentru spectacole si centre culturale.

Proiectul poara numele de ECO Bucuresti 2015 si are ca principal obiectiv crearea unei coloane vertebrale verzi a orasului intre Lacul Morii si Parcul Izvor. Concret, in zona inundabila a Lacului Morii s-a propus amenajarea unui parc, iar de-a dreapta si de-a stanga Dambovitei, pana la Parcul Izvor, crearea unor spatii verzi. Tot la Lacul Morii, initiatorii proiectului au propus amenajarea unui muzeu al Tehnologiei.

Din nefericire, terenurile pe care se doreste amenajarea acestor spatii sunt aproape in totalitate proprietati private, iar pentru realizarea proiectului, acestea ar trebui expropriate. Desi in alte capitale europene se procedeaza in acest fel, Gheorghe Patrascu, arhitectul-sef al Capitalei spune ca la noi proiectul este o utopie.

Lacul Morii - masterplan
Lacul Morii - masterplan
Foto: HotNews.ro
„Teoretic se poate, insa la noi din nefericire se expropriaza numai pentru drumuri si autostrazi. Pentru ca asa ceva sa se realizeze este nevoie de vointa politica”, a spus acesta. De asemenea, o parte dintre terenurile pe care ar urma sa se amenajeze parcul de la Lacul Morii sunt de mult construibile, proprietarii avand in plan sa ridice aici turnuri de 30 de etaje, nu parc.

Pe langa imbunatatirea calitatii vietii, prin acest proiect initiatorii spera sa mai atraga investitii de peste 6 miliarde de euro in urmatorii 5 ani. „Axa verde are in jurul ei niste centre de invatamant: Politehnica, Facultatea de Drept, zona institutelor de cercetare. Noi practic le legam intre ele si cream o infrastructura care poate fi folosita de investitori. Astfel, investitia nu se mai face dupa nas, ci mergi la sigur cu functiuni conexe. In schimb, le putem cere dezvoltatorilor sa foloseasca tehnologii eco pentru noile cladiri”, ne-a declarat Theodor Frolu, initiatorul proiectului.

Proiectul a fost realizat de arhitecti de la Space Syntax, in parteneriat cu Art Promo si The Ark - Bursa Marfurilor Creative.


Citeste mai multe despre   





















11893 vizualizari

  • +18 (18 voturi)    
    Capitala europeana (Duminică, 18 octombrie 2009, 16:18)

    Orpheus [utilizator]

    Orice oras din Europa care are norocul sa treaca prin el un curs de apa l-a amenajat si a devenit un centru de frumusete si relaxare.

    La noi, Dambovita arata ca si restul Bucurestiului: murdar, neingrijit, nepasator.
    • +3 (3 voturi)    
      Propunere (Luni, 19 octombrie 2009, 6:49)

      Vizitiul [utilizator] i-a raspuns lui Orpheus

      Sa civilizam populatia Romaniei :)
      • 0 (2 voturi)    
        Utopie (Luni, 19 octombrie 2009, 9:47)

        neaosh [utilizator] i-a raspuns lui Vizitiul

        Civilizarea Romaniei este o utopie ca si acest proiect.
        :((
        • +2 (2 voturi)    
          utopia... (Luni, 19 octombrie 2009, 10:44)

          me [anonim] i-a raspuns lui neaosh

          ...este mentinuta de lamentari penibile prin care multi isi asuma soarta de a fi nepasatori si indolenti...

          Exista propunerea de proiect, exista dorinta de mai bine -> inseamna ca totusi exista speranta ca se poate face ceva... nu datul din cap "vai la noi nu se poate" va fi solutia ...
  • +15 (15 voturi)    
    Ar fi bine, deci nu se face (Duminică, 18 octombrie 2009, 16:21)

    Wasile [utilizator]

    Ce bine ar fi să mai schimbăm din cenuşiu în verde, din întunecat în luminos, din aglomeraţie în spaţii largi! Dar.. utopie, cum zice în articol... la noi calitatea vieţii înseamnă ce salariu ai, se uită de poluare, praf, aglomeraţie şi timp liber...
    E bine că se propun soluţii, e aiurea că nu ţine nici dracu cont de ele. Şi cum ar ţine vreun funcţionar cont de asemenea proiecte, când astea nu dau şpagă precum turnurile de 30 de etaje de birouri?
    Ia faceţi voi ca la Amsterdam, birourile în oraşul de lâng oraş, şi atunci locuitorii vor putea trăi, nu supravieţui...
  • -13 (13 voturi)    
    O Idee furata (Duminică, 18 octombrie 2009, 16:30)

    Maxmind [utilizator]

    Proiectul asta este defapt doar o idee furata de la francezi - In Lyon pe malul raului Rhone a fost amenajat tot pentru promenada si divertisment, spatii de joaca pt. copii, zone de concert in aer liber etc. macar sa crediteze sursa de inspiratie daca tot plagiaza..
    • +4 (4 voturi)    
      - (Duminică, 18 octombrie 2009, 19:19)

      rontzaila [utilizator] i-a raspuns lui Maxmind

      si acuzatia asta de plagiat e copiata de undeva, cred ca am auzit-o de mii de ori pana acum.
    • +5 (5 voturi)    
      Ai dreptate (Luni, 19 octombrie 2009, 8:10)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Maxmind

      Si munca a fost inventata de altii, de asta nu prea e moral sa muncesti in Romania. Nu mai stiu cine a inventat apa calda si sapunul...dar sigur au fost altii inaintea noastra.
  • -5 (5 voturi)    
    intrebare (Duminică, 18 octombrie 2009, 16:40)

    ploiesteanu [anonim]

    si raul unde-i ?
  • +6 (6 voturi)    
    ! (Duminică, 18 octombrie 2009, 16:43)

    robert [anonim]

    Bravo!!! Bagati mare! In sfarsit...
    • +3 (7 voturi)    
      pacat (Duminică, 18 octombrie 2009, 18:00)

      daniel [anonim] i-a raspuns lui robert

      Prietene Robert,
      Vei fi dezamagit - e tot ce pot sa-ti spun, din pacate.
      Mai devreme de 6-8-10 ani nu vei vedea asa ceva in Bucuresti, e cursul firesc al civilizarii noastre.
      • 0 (0 voturi)    
        6810 ani (Marţi, 20 octombrie 2009, 11:36)

        mir [utilizator] i-a raspuns lui daniel

        ...ca bine-ai zis
  • +11 (11 voturi)    
    Frumoasa initiativa... (Duminică, 18 octombrie 2009, 17:00)

    lucius [anonim]

    Felicitari autorilor!
    In ziua in care un astfel de proiect va fi si pus in practica, Romania va incepe sa se cheme "tara civilizata".
    Eu sunt optimist si zic ca vor trece cam 15 ani pana atunci.
    • 0 (6 voturi)    
      no (Duminică, 18 octombrie 2009, 17:52)

      mario [anonim] i-a raspuns lui lucius

      eu sunt mai pesimist si spun vreo 50 de ani
    • -8 (12 voturi)    
      Ro este o tara civilizata!Dar Bucurestiul... (Duminică, 18 octombrie 2009, 18:34)

      traian [anonim] i-a raspuns lui lucius

      Am mari indoieli ca Bucurestiul va ajunge sa fie un oras civilizat! Nici Casa Poporului si nici metroul sau alte lucrari edilitare de pana in 1990 nu au reusit sa schimbe ceva in ceea ce priveste mentalitatile si comportamentul bucuresteanului mediu.!Nu generalizez dar constat!
  • +3 (5 voturi)    
    "Civilizarea" Dâmbovitei si "Parcul" Izvor (Duminică, 18 octombrie 2009, 18:07)

    the [utilizator]

    au început prin demolarea abuziva a mii de cladiri si deplasarea fortata a zeci de mii de persoane, fara nici o alta idee decât fixatiile paranoice ale unui taran parvenit.
  • -1 (7 voturi)    
    Exproprierea (Duminică, 18 octombrie 2009, 18:54)

    moroes [anonim]

    Foarte frumoasa initiativa. In special partea cu exproprierile. Intr-adevar, cate lucruri nu s-ar putea infaptui daca ni s-ar da dreptul de a-l expropria pe vecinul, fie pentru ca este de origine nesanatoasa, fie pentru a imi "imbunatati calitatea vietii" MIE.
    Daca acest proiect de amenajare al Dambovitei ar incepe in apartamentele intiatorilor, sunt sigur ca entuziasmul acestora ar fi considerabil redus.
    • +4 (4 voturi)    
      ... (Duminică, 18 octombrie 2009, 21:29)

      Gigi Maybachistu' Rational [anonim] i-a raspuns lui moroes

      Unde vezi apartamente acolo?... terenul dintre Lacul Morii şi primul şir de blocuri din Crângaşi e un "spaţiu maro" că "verde" n-a fost niciodată, plin de gunoaie, moloz şi pământ, cu o stradă care se înfundă între nişte maidane. Dacă primarii ar fi avut ceva între urechi ar fi făcut un drum care să înconjoare lacul, ca să elimine aglomeraţia ce a transformat Crângaşii în viespar, ar fi amenajat ştrandul construit pe vremea Piticaniei Împuşcate şi care se tot degradează de atunci şi ar fi aranjat cumva piaţa care a devenit o ţigănie generalizată, cu toate că pe harta lor se numeşte pretenţios "Activităţi culturale, de servicii şi comerciale" :))
      • -4 (4 voturi)    
        Expropriere 2 (Duminică, 18 octombrie 2009, 21:51)

        moroes [utilizator] i-a raspuns lui Gigi Maybachistu' Rational

        Nu vream sa spun ca vor fi demolate locuinte pentru a construi acest proiect, ci sa atrag atentia asupra principiul (ne)respectarii proprietatii private. Consider ca dreptul la proprietate trebuie protejat, indiferent ca vorbim de terenuri sau case, apartamente etc. Asa cum nici mie nu mi-ar placea sa mi se ia cu japca terenul / casa de catre stat, nu sunt de acord cu exproprierile ce ar fi necesare construirii acestui spatiu verde. Referindu-ma la apartamentele celor care au venit cu aceasta propuenere, doream sa pun in evidenta ipocrizia ideii de a ajuta societatea nu prin eforturi si sacrificii personale, ci cu bunurile si averea altora.
        • +3 (3 voturi)    
          ... (Duminică, 18 octombrie 2009, 22:27)

          Gigi Maybachistu' Rational [anonim] i-a raspuns lui moroes

          Exproprierea în baza legii cu un preţ corect, egal cu al pieţei când nu negociezi, a îmbogăţit pe mulţi care nu îşi puteau vinde proprietăţile în niciun fel şi indiferent de eforturile lor. La construcţia Pasajului Basarab s-au plătit bani foarte buni pe fiecare cocioabă de acolo.

          La un moment dat, când au apărut buldozerele pentru a demola ultimele 3 case, (foştii) proprietari s-au încăierat cu oamenii Primăriei şi jandarmii şi muncitorii, fiindcă în intervalul scurs de la semnarea contractului şi momentul demolării au auzit că vecinii primiseră mai mulţi bani pe proprietăţile lor :))
    • +4 (4 voturi)    
      No uite de aia... (Duminică, 18 octombrie 2009, 21:42)

      lucius [anonim] i-a raspuns lui moroes

      ... bucurestiul nu e precum Londra si Parisul si nici dumneavoastra precum un occidental, pentru ca posedati gandirea tipica a unui carcotas balcanic.
      Deasemenea din acea cauza traiti precum un roman, si de locuiti in Bucuresti o sa muriti ca un roman - adica 10 ani mai repede intoxicat de poluare.
    • 0 (0 voturi)    
      :)) (Luni, 19 octombrie 2009, 10:01)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui moroes

      Initiatorii proiectului si-ar da totul numai sa vada proiectul realizat. Nu toti pun interesul personal in fata, inca mai sunt oameni care vor sa faca diferenta, tot respectul celor ce au pus proiectul in picioare si l-au adus in reflectoare, stiu ca nu a fost usor. Bafta sa il vedem si pus in opera!
  • +1 (1 vot)    
    Lacul Morii si... (Duminică, 18 octombrie 2009, 19:36)

    nicu [anonim]

    Interesanta idee! Ramine problema expropririlor. Vad ca multi spun ca sa fie expropriati cei ce detin terenuri acolo. Sigur niciunul nu detine teren si casa pe acolo. Nici eu nu am insa cunosc citiva oameni care au acolo teren, teren si casa. Unii chiar de aproape 100 de ani si de citiva ani l-au capatat prin actiunea legii in urma unor procese destul de scumpe. Pe schita se vede la Rosu, cine stie zona stie ce spun, un port de agrement. Este chiar pe locul unde un lac mic, vecin Lacului Morii si dependent de el ca nivel al apei, este astupat de citiva ani, putin cite putin, de actualul primar al comunei Chiajna. Si care s-a improprietarit cu el. Mai locuiesc pe acolo si alte obraze subtiri pe linga locuitorii vechi ai satului caci s-a construit mult pe acolo. Sa vedem ce va iesi.
  • 0 (0 voturi)    
    UNDE PE DAMBOVITA? (Duminică, 18 octombrie 2009, 21:11)

    nu venim cu pluta [anonim]

    Unde sunt spatiile acelea? Strandul, vis-a-vis de el,
    terenurile Min mediului, ceva 'Semanatoarea', teren Politehnica sau parcul operei? Sau Casa Radio?
    Sa inteleg ca toata zona va fi un parc?!? Super! lol
  • 0 (2 voturi)    
    bucuresti drag (Duminică, 18 octombrie 2009, 22:30)

    io [anonim]

    io nu inteleg mare lucru din poza aia. doar ca locurile o sa arate asa peste muuuuuuuuuulta vreme, si ca macar fantomele noastre (figurinele alea albe) or sa apuce sa le vada.
    serios vorbind acuma, sunt de acord cu comentariul d-lui "the" - anterioara"civilizare" a dambovitei a fost indeajuns de barbara incat sa sper ca urmatoarea nu va fi realizata de indivizii care dau autorizatii de constructie in bucuresti in ziua de azi. cand imi povesteste maica-mea cum arata zona piata unirii - splaiul independentei prin anii '70, ma gandesc ca mai rau decat acuma nu se poate. sa speram la mai bine, deci :)
  • -2 (2 voturi)    
    reclama moca (Duminică, 18 octombrie 2009, 23:09)

    gheo [anonim]

    de ceva vreme arhitectii au timp liber; se mai fac doar putine proiecte azi si alea pt a spala bani, sa le zicem gri...
    si intre cateva proiecte de blocuri 'futuriste', adica niste odioase cladiri strambe lucioase si-au facut timp pentru un pic de reclama moka
    adica au desenat vreo saptamana, vreo 50-60 de planse despre un 'plan'. nu zic, ideile nu-s rele dar sunt enorm de departe de vreo realitate.
    in urma cu vreo 10 ani era in fata primariei sectorului 1 un nebun, care statea pe o gura de aerisire de canal, la semi-inaltime si emitea tot felul de idei. la fel ca si ale arhitectilor nostri, unele erau chiar bune :)
    propun sa-i trimitem dupa nebun :)
    lucruri nerealizabile propun toti in tara asta; as fi vrut sa vad o idee marunta, care cu un pic de efort a devenit realitate... si poate cu 10.000 de astfel de idei orasul ar arata altfel...
    dar utopii e usor sa aruncam, sunt moka
    la fel si reclama obtinuta de 'creatorii' acestui 'plan'
  • +1 (1 vot)    
    Green (Luni, 19 octombrie 2009, 8:35)

    M Andrei Iulian [anonim]

    Nu imi place Bucurestiul din prisma faptului ca-i aglomerat, stau in provincie intr-un oras mic unde nu-i necesar sa ma urc in cine ce stie ce microbuz ca sa ajung in piata.Daca m-as trezi in centrul Bucurestiului cred as fi coplesit, daca un bucurestean s-ar trezi in centrul orasului unde stau mic cred ca s-ar simtii neatins de imprejurari.
  • +1 (1 vot)    
    Parerea mea (Luni, 19 octombrie 2009, 10:00)

    Ardeleanu Ion [anonim]

    Parerea mea este ca ar trebui inceput cu civilizarea miticilor, apoi continuat cu raurile.
    • +1 (1 vot)    
      miticii si civilizatia ardeleana (Luni, 19 octombrie 2009, 18:05)

      ceangau maghiarizat fortat [anonim] i-a raspuns lui Ardeleanu Ion

      felicitari pentru proiect .poate vor trece cativa ani buni dar se va realiza...cat despre idiotenia stereotipica privind "miticii" a d-nului janos erdely hai sa vedem ce sunt acesti mitici la origine ...daca veti cerceta atent veti observa ca peste 1/4 din populatia bucurestiului sunt la origine ardeleni ..intre 1918 si 1940 au venit in bucuresti 180.000 de ardeleni si sau stabilit aici iar intre 1968 si 1984 numai ceausescu a adus 330.000 de ardeleni si banateni .....majoritatea covarsitoare au ramas aici .....iar un lucru interesant in 1930 bucurestiul era al doilea oras cu populatie maghiara dupa budapesta....ce zici de asta..beszéled a magyart?
  • 0 (0 voturi)    
    Dictatura proprietatii private (Luni, 19 octombrie 2009, 10:14)

    escu [anonim]

    F.F.BUN acest proiect insa vor fi obstacole majore din partea celor care ridica in slavi proprietatea privata !!
    Pe traseul proiectului sunt o serie de proprietatzi private, dobandite dubios bineintzeles, pentru ca zona a fost o mlastina anterior reabilitarii ei de catre Ceausescu .
    Se va spune din nou ca este un proiect comunist, un atentat la ,,sfanta proprietate privata" weah!!!
    Suntem victimele anticomunistilor de carton devenitzi promotorii capitalismului salbatic ce nu mai tzine cont de om! Si-au facut si legi care sa-i protejeze impotriva noastra. Si isi zic ,,crestini-democratzi !!??
  • 0 (0 voturi)    
    Zona de relaxare (Luni, 19 octombrie 2009, 12:55)

    Oana M [anonim]

    Mda, zona de relaxare este. Mai ales in parc la Opera Romana unde vara poti vedea prezervative pe jos. Zona asta este deja integrata in acest sublim proiect. Sper ca nepotii sau copii conducatorilor nostri sa dea si ei nas in nas cu prezervative si gunoaie. oriunde s-ar afla.

    Griji nu imi fac, deja vad politicieni murind tineri sau de boli ce genereaza suferinta mare. Nu pot decat sa le urez la mai multe decese, boli dureroase si copii depravati. Si puterea gandului e mare.
  • 0 (0 voturi)    
    cine nu stie face omleta, nu va face chateubriand. (Luni, 19 octombrie 2009, 15:13)

    Dedalus [anonim]

    Pai, "numai problema" expropierilor e exact piedica majora in proiectul asta. Din aceasta cauza, el nu va putea fi niciodata realizat.

    DE altfel, este caracteristic abordarii romanesti sa "uite" de partea financiara si de problema proprietatilor.

    Si, sincer, de 20 de ani nu s-au putut planta doi pomi in Parcul Izvor si ce au reusit acum sa faca frizeaza nebunia (rinduri de piatra alba sa "dea bine", tot felul de bazaconii si aiureli.


    Cat priveste banii de investitie, nici in 50 de ani de acum inainte nu va fi cineva in stare sa ia bani europeni cat timp sunt gestionati de maimutele alea de la ADR-uri, iar banii din bugetul capitalei...vreti sa vorbim despre ei?

    Am si o poprunere constructiva: proeictul poate fi utilizat pentru o carte de benzi desenate sau ilustrarea unor carti de beletristica. Ca sa nu se piarda de tot. Vorbesc serios.
    Asa ca sa fim seriosi cu Eco-Bucurestiul.
  • 0 (0 voturi)    
    ? (Marţi, 20 octombrie 2009, 8:39)

    Armand [anonim]

    Despre ce exproprieri vorbiti voi aici ?

    In primul rand mare parte din teren este a nimanui. In al doilea rand s-au construit vile noi pe unele parcele, deci acelea nu vor putea fi demolate.
    In al treilea rand , daca se pune problema exproprierilor, asta va dura 30 de ani. Pentru pasajul Basarab inca nici nu s-au terminat desi este un proiect strategic.

    Proiectele ecologice nu au fost niciodata prioritare.
  • 0 (0 voturi)    
    Nu sunt de acord (Marţi, 20 octombrie 2009, 8:54)

    Cornel [anonim]

    Nu cheltuiti banii pe amenajari, eu vreau sosea suspendata... Nu o sa vedeti nimic, clasa politica are alta treaba: sa bage capu` la fund adversarilor.
  • 0 (0 voturi)    
    proiect de civilizare a (Marţi, 20 octombrie 2009, 21:02)

    mad [anonim]

    da foarte interesant proiect si surrinzator cum acest theodor frolu si arhitectii de la space... - gen abdul gemil esenghiul fac proiecte ei pentru bucuresti, cum au ei dragutii numai initiative bune cum e si cea din zona uranus - cu camerele de relaxare unde mint oamenii cu niste perspective furate, tot inainte cu spor


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă