Compozitorii Horia Moculescu si Mihai Pocorshi si Adrian Iorgulescu, presedinte al Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania - Asociatia pentru Drepturi de Autor, au vorbit in cadrul unei conferinte de presa despre doua initiative legislative care ar avea "consecinte nefavorabile fata de actul artistic". Daca ele ar fi aplicate, artistii ar urma sa plateasca un impozit de 31,3%, pe langa alte patru obligatii de plata deja existente, iar statul ar fi privilegiat in raport cu sectorul privat, prin neplata drepturilor de autor. "Nu se faceau distinctii nici in plin comunism, in perioada dejist-ceausista, intre utilizatorii de stat si cei privati. Toti erau obligati sa plateasca drepturilor de autor", a "acuzat" Adrian Iorgulescu.

CAS-ul, o "povara" prea mare pentru artisti

Conform reprezentantilor UCMR-ADA, primul pericol pentru artisti este legea pensiilor, care prevede introducerea unui CAS de 31,3% pentru autorii care nu au un contract de asigurari in acest moment. CAS-ul ar urma sa fie platit in intregime de catre angajati (in prezent, un salariat plateste doar 10,5%, iar angajatorul plateste inca 20,8%).

Ce autor mai are interesul sa scrie daca este taxat in acest hal de catre statul roman? Eu inteleg foamea de bani a Guvernului, dar acest bir este unul excesiv, care va avea consecinte nefavorabile fata de actul artistic.

Adrian Iorgulescu

"De ce nu lasa autorul sa plateasca (daca doreste acest lucru) in sistemul privat de pensii?", a declarat Adrian Iorgulescu, fost Ministru al Culturii. "De ce trebuie sa platesc in sistemul de stat de pensii? Sau de ce sunt obligat sa platesc? Poate doresc sa nu platesc. E treaba mea cum imi asigur batranetea!"

Horia Moculescu a explicat ca, oricum, acest impozit "nu se poate opri lunar. Pentru ca drepturile de autor nu sunt coerente. Ele nu vin in mod sistematic. Eu pot sa iau niste drepturi de autor in luna februarie 2010, iar urmatoarele incasari sa-mi vina in 2016. Cui ii foloseste acest pumn care ni se da noua in plex?"

Cu ce e mai valoros Maresalul Averescu decat George Enescu? De ce un militar trebuie sa aiba un anumit sistem de acordare a pensiei, iar ceilalti un altul?

Horia Moculescu

Impozitul de 31,3% ar urma sa se adauge altor obligatii de plata, in urma carora "autorul nu mai ramane cu nimic":

  1. impozitul pe venit al fiecaruia
  2. cotele pe care autorii le platesc societatilor de gestiune colectiva pentru functionarea acestora
  3. 6% pentru ajutorul de boala (asigurari de sanatate)
  4. 5% luat de catre societatile de gestiune pentru fondul social cultural

Scutirea de la plata drepturilor de autor a institutiilor publice

In cadrul conferintei de presa, membrii UCMR-ADA au acuzat si o initiativa a unor parlamentari PD-L privind neimpozitatea, pe drept de autor, a platilor pentru folosinta drepturilor de autor.

Daca aceasta enormitate legislativa va trece si de Camera Deputatilor, ne vom adresa Curtii Constitutionale.

Adrian Iorgulescu

"E vorba de anumite institutii ale statului, in principal primarii, care sunt exonerate, prin efectul acestui act normativ, astfel incat se creeaza o clara inechitate intre institutiile private si persoanele private, pe de-o parte, si cele de stat, pe de-alta parte", a explicat Adrian Iorgulescu. "Unele sunt obligate sa plateasca drepturi de autor, altele nu sunt. Traim intr-o economie de piata. Cum poti sa privilegiezi statul in raport cu privatul?"

Am vazut ca vine Elton John. Daca e adus de Primarie, credeti cumva ca Elton John va admite prin contractele lui sa renunte la drepturile de autor?

Horia Moculescu

Actuala lege a fost chiar acuzata de membrii UCMR-ADA ca nu aduce nici un element in plus fata de Decretul-lege privitor la perceperii dreptului de autor, publicat in 1942, sub semnatura Maresalului Antonescu.

"Exista compozitori si textieri pe care i-a lovit Dumnezeu si care au pensie de validitate. In momentul in care unul dintre acesti oameni primeste un leu din drepturi de autor - a fost cantata la radio, s-a cantat intr-un bar - pensia respectivului, de invaliditate, este suspendata. Va

Nu se faceau distinctii nici in plin comunism, in perioada dejist-ceausista, intre utilizatorii de stat si cei privati. Toti erau obligati sa plateasca drepturilor de autor.

Adrian Iorgulescu

dati seama ce aberatie?", spune Adrian Iorgulescu, invocand probleme nascute de aplicarea legii.

In Romania exista aproximativ 80.000 de persoane care au incheiate contracte pe drepturi de autor.

Organizatiile internationale sprijina demersurile UCMR-ADA

Reprezentantii UCMR-ADA au anuntat ca au inceput sa adune semnaturi vizavi de cele doua initiative, una guvernamentala si cealalta parlamentara, urmand ca acest protest sa fie adresat Presedintelui Romaniei si altor ministri.

In demersurile sale, UCMR-ADA este sustinuta si de CISAC si BIEM, doua organizatii ne-guvernamentale, care unesc peste 200 de societati din mai mult de 100 de tari din intreaga lume. Doua scrisori din partea presedintilor acestor doua organizatii internationale prezinta protestul vizavi de intentia de a exonera statul roman de plata drepturilor de autor. Conform directivelor UE (care sunt obligatorii pentru Romania) si Conventiei WIPO de la Berna (in care si Romania este semnatara), statul roman nu poate introduce scutiri de la datoria pentru drepturile de autor.

Prea multa muzica straina in Romania

Anul trecut, UCMR-ADA a facut peste 25 de milioane de euro, bani care s-au dus pe drepturi de autor. Din acestia, 19 milioane au plecat in strainatate. "Nimeni dintre cartitorii pe care ii vedeti nu i-au atitudine fata de radiourile particulare, fata de televiziuni, pentru folosirea repertoriului romanesc. Nu pe Moculescu, canta-l pe Moga, pe Duta, pe Ionita, pe cine vrei. Dar canta romaneste!" a cerut Horia Moculescu in cadrul conferintei de presa.

"Initiativele noastre din anii trecuti, incercarea de a ajunge la aceeasi protectie legislativa a statului - care in Franta se ridica la 40% de autori autohtoni care sunt cantati, in Belgia - 35% - au fost refuzate", a explicat Mihai Pocorschi, fiind completat de Adrian Iorgulescu. "In Italia, 70-80% din muzica transmisa pe retelele de radio si televiziune publice este italiana. Asta inseamna sustinerea fenomenului cultural national".

In '45, Italia a primit o cantitate inimaginabila de tonomate. Gratuit! Si cu discurile aferente pentru fiecare tonomat. Si s-a umplut Italia de tonomate si de muzica americana. Peste un an de zile, a venit ASCAP-ul (The American Society of Composers, Authors and Publishers n.r.) si a spus: "Nu va suparati, v-am dat tonomatele si discurile gratis. Dar vrem drepturile de autor." Cand au vazut italienii despre ce e vorba, primul reflex national al italienilor a fost ca, in urmatorii trei ani, s-au umplut toate tonomatele cu muzica italieneasca. Si asa a ramas din '48 pana astazi.

Horia Moculescu