​Alerg.ro by Marian Chiriac

De ce să alergăm. O nouă rubrică HotNews.ro pentru pasionații sau începătorii într-ale alergării

de Marian Chiriac     HotNews.ro
Vineri, 19 februarie 2016, 13:52 Life | Style Report

Alergare pe stadion
Foto: Alerg.ro
Alergarea tinde să devină mai mult decît o modă. Unii oameni aleargă pentru sănătatea lor, alții pentru a scăpa de cîteva kilograme în plus, tot mai mulți o fac pentru a găsi o alternativă la viața de birou, la stresul cotidian. Unii aleargă pentru a regăsi o stare de spirit simplă, în care nu contează decît să pui pas după pas pentru a ajunge la capăt. Alții, însă, fug pentru a își alunga demonii interiori sau, și mai adesea, pentru a primi confirmarea că limitele pot fi depășite. Aparent la nesfîrșit. Cu toții însă aleargă pentru endorfinele de la final, care induc o specială senzație de bucurie.

Oricum, indiferent de motive, indiferent de nivelul de pregătire sau de performanțele dorite, sperăm ca noua rubrică a Hotnews.ro – pe care o lansăm astăzi – să devină un spațiu în care să vă regăsiți. Aici vom schimba impresii și experiențe, vom discuta despre metode de antrenament, despre programe de pregătire, vom spune ce muzică ne place să ascultăm în timp ce alergăm, care e marca de echipament preferată, vom afla de ce merită să încerci (sau nu) să participi la o competiție anume etc, etc.

Rubrica va fi ținută de Marian Chiriac, jurnalist și alergător pasionat. El are la activ nu doar cîteva zeci bune de curse (inclusiv în Sahara sau în Himalaya) dar și editează siteul Alerg.ro și o revistă de specialitate cu același nume. Lui i se vor alătura însă, oricînd e nevoie, specialiști din atletism, din domeniul nutriției, al medicinei sportive dar mai ales sunteți așteptați voi, cititorii-alergători, cu impresii, experiențe și întrebări. Dar gata cu introducerea. A venit vremea să deschideți o ușă, să găsiți un drum pe care să porniți și să alergați... Pînă atunci, să vedem cîteva din lucrurile obligatorii înainte de a începe propriu-zis să alergi.

Fă un control medical. Mergi la doctorul de familie sau, dacă este posibil, la un specialist în medicină sportivă care să își dea acordul pentru a putea începe activitatea fizică.

Evaluează-ți necesarul de echipament. Chiar dacă se spune că alergatul este cel mai ieftin sport, încearcă să îți cumperi echipament cât mai performant. Asta presupune în primul rând achiziționarea unor pantofi speciali pentru alergare,care sunt astfel produși încât să îți protejeze cât mai bine picioarele. Există acum și în România câteva branduri internaționale care oferă încălțări potrivite, la prețuri rezonabile. O pereche bună de pantofi ar trebui să reziste la circa 500-600 km alergați.

Alege cu grijă locul unde vei alerga. Unii oameni preferă să meargă la o sală de fitness și să alerge pe bandă, în timp ce alții aleg să iasă în parc sau pe stadion. Tu decizi.





E de dorit totuși să știi lungimea traseului de alergare, pentru a-ți putea urmări evoluția. Dacă ești supraponderal sau ai probleme articulare, alege în primă instanță alergarea pe bandă, care are capacitatea să atenueze într-o oarecare măsură șocurile. Bun. Se poate spune că acum poți începe antrenamentele. Dar cum să te pregătești cât mai bine fără un program clar, util, dar în același timp simplu și eficient? La o simplă căutare pe internet poți găsi o mulțime de astfel de programe. Toate se bazează pe niște principii generale, pe care e recomandabil să le urmezi cât mai atent. Noi îți prezentăm în continuare câteva idei de bază.

  • Începe orice antrenament cu 2-3 minute de exerciţii de încălzire a tuturor grupelor de mușchi folosite în alergare şi nu uita să mergi 2-3 minute, după ce ai terminat antrenamentul, pentru a relaxa muşchii. Nu fă exerciţii de stretching înainte de alergare, acestea sunt indicate la sfîrșitul antrenamentului.

  • Evaluează-ți cât mai onest nivelul de pregătire fizică. Nu forța, dar mai ales aleargă încet la început și nu te rușina să te oprești atunci când simți că nu mai poți.

  • Mersul în ritm rapid este prima formă de antrenament sugerată pentru începători. Nu îți propune de la început să alergi 5 km fără oprire, ci adoptă un program combinat de mers-alergare. Nu trebuie să te simți jenat dacă nu poți să alergi mult sau dacă trebuie să te mai oprești din când în când. Dacă ești perseverent și te ții de antrenamente poți ajunge să alergi chiar și un maraton.

  • Nu te grăbi. Regula general acceptată este să nu crești distanța alergată cu mai mult de 10% de la o săptămână la alta. Pare puțin, dar așa îți protejezi sănătatea și poți progresa fără problem. E recomandabil să alergi la început cel mult 20 km pe săptămână, pentru a ajunge la 40 de km (nivel suficient pentru a termina un maraton, dacă asta vrei) în circa 10-12 săptămâni.

  • Câteva luni de zile după începerea antrenamentelor nu e nevoie să te preocupe viteza cu care alergi. Important e să fii perseverant și să alergi în propriul ritm. Ca începător, unitatea ta de măsură este "conversația" - dacă poți să vorbești cu cineva in propozitii scurte, alergand sau mergand rapid, atunci ai o viteza adecvata. Respira ritmic, inspirand aerul pe gura si pe nas si expirand pe gura. In aceasta perioada de inceput, obiectivele tale se refera la timpul total de alergare, nu la viteza sau distanta pe care o alergi.


Așteptăm să ne zici cum au fost alergările tale. Și răspundem la orice întrebare.


Intre timp, ne gasesti oricand pe Alerg.ro pentru mai multe articole dedicate alergatului.


Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile Pro Tv

O femeie cu cetatenie romana, amendata in Austria cu 38.000 de euro dupa ce a cersit cu copilul pe strazi. Reactia tinerei

O femeie cu cetatenie romana care cersea in Austria a fost amendata cu 38.000 de euro pentru ca a cersit in mod repetat impreuna cu un copil, informeaza luni cotidianul austriac The Local, preluat de Agerpres.
3524 vizualizari
  • -5 (9 voturi)    
    Alergați ca să vă faceți praf genunchii (Vineri, 19 februarie 2016, 14:56)

    Harald [utilizator]

    Mai discutați și cu niște medici de la ortopedie, înainte de a vă lăsa pradă ”pasiunii”. Alergatul produce endorfine, creierul practic se droghează cu ele, așa apare ”pasiunea”. Endorfine înseamnă de altfel ”morfine produse intern de către organism”.

    Niciun on sănătos la cap nu și-ar face injecții cu morfină fără să aibă neapărată nevoie, dar există medici și asistente care se droghează cu asta. La fel și alergătorii ”din pasiune”.
    • +2 (2 voturi)    
      da (Vineri, 19 februarie 2016, 16:08)

      gelu antigelu [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      confirm treaba cu genunchii. am alergat constant din 1999 si pana in 2012. . asta insemna undeva intre 15 si 40 km saptamanal, de obicei in jur de 25. am alergat inclusiv in concedii pe unde mergeam sau pe durata burselor. nu alergam pe zapada sau gheata. am alergat exclusiv afara. alergatul pe banda, pe care l-am incercat, mi se pare cea mai trista chestie posibila.
      pantofii sunt foarte importanti. am preferat sa mi-i cumpar din State unde mai ales la promotii plateam mai putin de un sfert din pretul lor din Romania. despre nesimtirea preturilor din Romania nu sunt prea multe de spus.
      ce am remarcat.: alergatul timp indelungat pe asfalt iti toaca genunchii. incetul cu incetul. eu am avut probleme la menisc si am preferat sa reduc mult alergarea.
      ideal ar fi sa se alerge pe suprafata specializata (dar tot in natura) sau pe poteci de pamant, dar cine poate?
      • +6 (6 voturi)    
        Despre alergare (Vineri, 19 februarie 2016, 17:53)

        Marian Chiriac [anonim] i-a raspuns lui gelu antigelu

        Într-adevăr, alergarea poate pune în pericol sănătatea, afectînd genunchii. După cum tenisul afectează mai toate ligamentele, fotbalul poate duce la întinderi, fracturi, ce să mai vorbim de handbal, baschet, hochei etc. Alergarea e totodată cifozantă, tasează vertebrele, iar efortul asociat duce la mărirea inimii. Sunt lucruri știute, dar la care se ajunge când nu se respectă un minim de reguli de protejare. Rubrica de față e adresată alergătorului mediu / recreațional, dorind să ofere experiențe, recomandări, inclusiv cum să te protejezi de astfel de situații neplăcute. Acum, pe scurt, problemele la genunchi pot fi cauzate de mulți factori, însă protecția lor se poate face printr-o bună încălzire, prin corectarea posturii de alergare, a fuleului (călcăturii), prin folosirea de încălțări adecvate, dar mai ales prin adaptarea volumului de efort la caracteristicile alergătorului propriu-zis. Graba (creșterea prea rapidă a distanțelor alergate) e una din cele mai mari greșeli care se fac. Desigur, e de dorit să se alerge cît mai puțin pe asfalt, însă nici tartanul nu e o suprafață moale, nici materialul din care e făcută banda de alergare. Sănătate.
    • +3 (3 voturi)    
      Pentru ca nu alergati bine (Vineri, 19 februarie 2016, 17:26)

      vlad_christian [anonim] i-a raspuns lui Harald

      Eu acum am invatat sa alerg correct desi sint un caz care are dubla ruptura de menisc int/ext cu completa de ligamente incrucisate anterioare, vizibil la 2 rmn-uri. De ce ? pentru ca ani de zile din 2003 in 2009 am dat cu calcaiul in pamant alergand. Apoi pe fond de condrilomatoza, genunchiul s-a rupt ... dansand salsa :) Ma rog, un an am umblat cu atele de aluminiu si orteza. Apoi am refuzat operatia, mi-am antrenat musculatura si am re-invatat sa alerg. PE VARFURI ! cautati pe net "chi-running". Si cautati despre minciuna producatrilor de incaltaminte aparuta in anii 80, ca aveti nevoie de protective la calcai. Eu mi-am cumparat "vibram fivefingers", cu care am alergat 21 km la MIB in 1:45. Alerg de 2 ori pe saptamina, cam 2000 km pe an. Si e bine. In parcul Carol, in Drumul Taberei, in Politehnica, duminica si miercurea. Sau pe munte, la Moieciu, la Cozia, la Ciucas ... Mai nou alegam cu caruciorul fetitei noastre de 2 luni. Invatati sa alergati correct oameni buni.
      • -2 (4 voturi)    
        Justificări ale dependenței de endorfine :) (Vineri, 19 februarie 2016, 20:34)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui vlad_christian

        Nu mă interesează producătorii de încălțăminte, corpul uman nu e construit pentru alergat. Asta era doar o soluție de forță majoră pentru fuga din fața unui pericol mortal sau pentru a prinde vânatul de care toată familia avea nevoie pentru supraviețuire.

        Așa se și explică producerea de endorfine, ele anesteziau organismul, făcându-l să suporte trauma de a alerga. Iar tu recunoști deja că ți-ai făcut genunchiul praf. Orice calcule pe bază de fizică de clasa a IX-a te pot convinge că articulațiile n-au cum să suporte forțele care apar în alergare. Dar când vorbește endorfina, niciun argument logic nu mai contează :)
        • +1 (3 voturi)    
          echilibru (Sâmbătă, 20 februarie 2016, 9:09)

          vlad_christian [anonim] i-a raspuns lui Harald

          E corpul uman facut pentru stat la birou si la volan ? Alergarea CORECTA este o forma de echilibru si sanatate mintala. Intre recompensa naturala a endorfinelor si senzatia dureroasa ca tot corpul e ruginit dupa o saptamina de birou eu aleg sportul. Si inainte procedam gresit, acum e bine. Dupa un an de pauza totala nu mai eram dependent de nimic, eram doar ruginit.
          • -4 (4 voturi)    
            A alerga de nebun nu e sport (Sâmbătă, 20 februarie 2016, 15:13)

            Harald [utilizator] i-a raspuns lui vlad_christian

            Faptul că omul are și alte activități incompatibile cu o formă fizică bună nu e o scuză pentru a alerga ca scop în sine. Poate ar trebui să te întrebi de ce nu alegi să te relaxezi la volei sau la tenis cu piciorul? Cum de îți acaparează dorința de face sport doar alergarea ? :)
            • +1 (1 vot)    
              trist (Sâmbătă, 20 februarie 2016, 18:07)

              vlad_christian [anonim] i-a raspuns lui Harald

              Pentru ca alea presupun miscari laterale si intoarceri si am meniscul si lia rupte. Si pentru ca e greu sa gasesti parteneri de volei de 100 ori pe an. Esti doar un troll trist amice. Poate daca ai alerga ai face ca mine, sa daruiesti si altora bucuria asta.
    • 0 (2 voturi)    
      infirm (Vineri, 19 februarie 2016, 17:31)

      Cheie primara [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      Sunt oameni care au alergat toata viata si au ajuns la varste inaintate pe tot globul, Este celebru maratonistul de 100 de ani. Oricum sunt nenumarate cazuri de varstnici maratonisti.
      In occident oamenii alearga in masa. Si la noi fenomenul a inceput de vreo 5 ani.
      Accidentarile apar cand omul obisnuit isi doreste performanta. Nu poate apela la facilitatile de recuperare profesioniste si apar probleme cu articulatiile, tendoanele aheliene, fasciita plantara, etc. Dar in sport asa e, accidentarile fac parte din viata.
      Pe de alta parte participarea la concursuri constituie motivatia pregatirii. Fiecare se pregateste pentru a fi mandru ca este mai bun ca ceilalti.
      Never give up!
    • +2 (6 voturi)    
      praf.. (Vineri, 19 februarie 2016, 18:25)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      1. care este procesul anatomic prin care ti se fac praf genunchii in timpul alergarii?
      2. sa intelegem de aici ca trebuie sa folosim cat mai putin picioarele?.. :))
      3. dopamina, serotonina, oxitocina si endorfine.. sute de milioane de ani de evolutie prin care natura ne rasplateste cand facem ceea ce trebuie. incearca sa le elimini pe toate.. vezi cu ce ramai.
      • -3 (7 voturi)    
        Mania contrazicerii (Vineri, 19 februarie 2016, 20:40)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Toate postările tale sunt pline de inepții, indiferent de subiect. La tine albul e negru și negrul e alb. Natura nu te răsplătește, te anesteziază ca să poți supraviețui. Dar asta depășește nivelul tău de înțelegere.

        Studiază un schelet de cal sau de antilopă și vezi dacă seamănă articulațiile cu cele ale omului. Câte gorile sau cimpanzei ai văzut alergând în curse de zeci de km, ca la maraton?
        • +3 (3 voturi)    
          argumente?.. (Vineri, 19 februarie 2016, 23:29)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          de ce vorbim de cimpanzei. tu alergi ca o maimuta?..

          un maraton inseamna 3-4 ore de alergat continuu. stii cat poate sa alerge o antilopa?.. practic, stramosii tai au evoluat din maimute tocmai ca sa poata alerga dupa antilopa pana bietul animal oboseste si nu se mai poate misca. daca pastram proportiile, nici macar un cal nu poate galopa cat poate un om sa alerge.

          ai scris ca alergatul iti face praf genunchii. eu te-am trebat care este efectiv procesul anatomic? daca ai fi stiut raspunsul, ai fi inteles ca nu alergarea in sine e problema, ci aterizarea gresita. toti copiii aia care alearga desculti prin africa si ajung dup-aia sa castige toate maratoanele din lume, de ce nu au niciodata probleme cu genunchii? ai auzit de tarahumara? alearga toata viata si totusi nu-si fac "praf" genunchii.

          ai scris ca alergatul produce endorfine si, practic, ne drogam. ti-am raspuns ca sunt multe activitati umane cu care ne "drogam". care este diferenta?.. alergam de placere. mancam ciocolata de placere. facem sex de placere. si tu esti troll tot de placere.. in caz ca nu te-ai prins, o faci doar ca sa-ti iei doza de serotonina.
          • -3 (3 voturi)    
            Scopurile evoluției și definiția troll-ului (Sâmbătă, 20 februarie 2016, 13:27)

            Harald [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            Când începi să vorbești despre scopurile evoluției, e clar cât înțelegi tu conceptul de evoluție. ”Evoluția” care a avut un target e creaționism, dacă te întreabă cineva. Sau ”intelligent design”, dacă ți-e jenă să-i spui creaționism și folosești termenul evoluție doar pentru a-ți masca adevărata capacitate de înțelegere.

            Când te referi ostentativ la interlocutor (”strămoșii tăi”) pentru a discuta despre un aspect care de fapt privește întreaga speciei umană, ar fi cazul să mai aprofundezi definiția troll-ului. Și recitește-ți ultimele câteva sute de comentarii pe platforma asta, dacă mai ai dubii.
            • +3 (3 voturi)    
              la subiect.. (Sâmbătă, 20 februarie 2016, 22:10)

              pehash [utilizator] i-a raspuns lui Harald

              este un articol care indeamna publicul sa alerge.. tu vii si spui ca nu e bine sa alergi pentru ca iti faci genunchii praf fara sa aduci nici un argument (correlation does not imply causation), apoi raspunzi la toate celelalte comentarii cu aceeasi afirmatie neargumentata sau cu atacuri la persoana. concluzia? troll.
      • -3 (3 voturi)    
        cu o pereche de incaltaminte scumpa... (Vineri, 19 februarie 2016, 21:12)

        kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        omul nu e construit anatomic pt. alergat...da' ce ma bag eu !?
        • +1 (1 vot)    
          poti sa alergi si in picioarele goale.. (Vineri, 19 februarie 2016, 23:32)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

          nu suntem "construiti" sa alergam non-stop pe asflat. de acord. dar suntem 7-8 miliarde si probabil ca mai putin de 1 miliard avem bani de incaltaminte de alergat. totusi nu crezi ca restul merg toata viata, nu?
  • 0 (0 voturi)    
    diferente (Sâmbătă, 20 februarie 2016, 0:14)

    Ionut [anonim]

    Desi este un pic offtopic, vin cu o intrebare:
    Ar fi mai indicat pedalatul pe o bicicleta in aer liber sau alergatul ? Acum sa vin si cu precizarile de rigoare : am 34 ani, 95 kg, 1,75m, cu ruptura de tendon ahile (de aprox 1an) si hernie lombara minora. Un prim motiv este pentru a mai scapa de kilogramele extra, deci sanatate si nu as dori sa-mi rup mai multe... Multumesc!
    • 0 (0 voturi)    
      orbital (Sâmbătă, 20 februarie 2016, 9:03)

      vlad_christian [anonim] i-a raspuns lui Ionut

      Ideal pentru tine e un orbital, cu 2 talpici ca de skiuri si miscare ovala si bete pentru maini. Cauta care iti e mai comod cu roata inertiala in spate sau in fata, sali de fitness diferite. Va sustine talpa pe toata miscarea. Bicicleta e insuficienta ca lasa juma de corp pe loc. Alergarea neantrenat are risc de calcat gresit
    • +2 (2 voturi)    
      va trebui sa-ti revizuiesti motivele. (Sâmbătă, 20 februarie 2016, 22:02)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Ionut

      orice forma de miscare este benefica, dar trebuie sa tii cont si de faptul ca miscarea iti creste pofta de mancare. daca iti pastrezi aceleasi obiceiuri alimentare care te-au dus la 95kg, s-ar putea sa nu slabesti deloc. cu siguranta miscarea iti va influenta pozitiv sanatate, dar nu neaparat si greutatea.

      revenind la intrebarea ta, chiar daca vei alerga, nu cred ca poti momentan sa alergi suficient ca sa-ti atingi scopul. probabil medicul tau ti-a explicat deja ce exercitii trebuie sa faci ca sa-ti refaci tendoanele. treptat, vei putea alerga din nou, dar la inceput distantele vor fi foarte mici. am vazut maratonisti supraponderali care termina maratonul fara dureri. daca alergi corect si ai toti muschii dezvoltati ca sa compenseze kilogramele in plus, nu vei avea probleme. eu la ~88kg / 1.77 nu am reusit pana acum sa-mi rup nimic si dupa o tura mai serioasa ma dor doar muschii, nimic altceva. alerg de obicei cu incaltaminte cu talpa foarte subtire (la greutatea asta oricum faci praf orice forma de amortizare dupa 2-300km).
      deci eu nu cred ca trebuie sa alegi.. fa-ti un program de alergare care sa tina cont de riscurile tale, ia-o treptat si stabileste-ti clar tintele. daca stii din ziua 1 ca 5km este o tinta rezonabila peste 6 luni, nu vei fi descurajat dupa 2 saptamani cand ai ajuns sa alergi doar 500 de metri. compensezi cu 30 de minute de pedalat si gata... 45 de minute de activitate intensa.
    • +1 (1 vot)    
      in cazul tau (Luni, 22 februarie 2016, 10:22)

      Cheie primara [utilizator] i-a raspuns lui Ionut

      bicicleta si inotul sunt recomandate.
  • 0 (0 voturi)    
    sanatate mintala (Joi, 25 februarie 2016, 6:58)

    vlad_christian [anonim]

    http://mobile.nytimes.com/blogs/well/2016/02/17/which-type-of-exercise-is-best-for-the-brain/?_r=0
    Interesant, alergarea moderata de distanta mare produce efecte pozitive majore asupra dezvoltarii creierului. Majore si comparand cu alte feluri de sport ! Inseamna ca prostii ar trebui pusi si ei intr-o rotita de hamster :)


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...


Life
Live in Gradina prezinta Balkanik Fusion
L-am denumit simplu, Balkanik Fusion, pentru ca invitatii nostri vor aborda muzica lautareasca intr-un mod original...
Bancul zilei: Elevul Bula in fata unui cabaret
Domnisioara Piti ii duce pe elevii sai in excursie la Paris. Viziteaza ei tot felul de locuri, pana cand profesoara isi da seama ca Bula lipseste. Ii lasa pe elevi in muzeu si pleaca sa-l caute; dupa o vreme il gaseste pe micut in fata unui cabaret, plangand.- De ce plangi? il intreaba profesoara.
Clipul zilei: Un caine care se simte apasat de vinovatie
Stapanul il cearta pentru ca tot roade lucruri. Reactia cainelui e de tot hazul :)
citeste mai multe articole din LIFE

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version