Marile tranzacții au fost vedete în 2018 pe Wall Street, dar tot mai mulți se tem că economia a decolat ca să aibă de unde să cadă ● Scandalul emisiilor trucate ale motoarelor Diesel stârnește acum controverse aprige privind adaptarea sau înlocuirea a peste 12 milioane de automobile fără Euro 6 în Germania ● Donald Trump vede în integrarea învățământ-cercetare-producție secretul supremației tehnologice americane (unde și cînd am mai auzit asta?)

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Anul 2018 pe Wall Street: a fost grozav pentru marile tranzacții. Până când n-a mai fost.

Companiile au anunțat achiziții-record de 2,3 trilioane de dolari în prima jumătate a anului, conform datelor de la Refinitiv. Au fost alimentate de trei factori principali:

- O economie mai puternică. După aproape un deceniu de creștere anemică pe plan global, economia americană a părut a fi la cel mai bun nivel după ani de zile, iar optimismul a revenit în afaceri.

- Reducerea taxelor și menținerea dobânzilor la nivel mic au umplut conturile și creditele au fost ieftine.

- Temerile continue de Silicon Valley și ambițiile crescânde de acolo, în special în domenii ca sănătatea și industria media, au făcut consolidările să pară a fi vitale.

Cele mai mari 15 achiziții din 2018 (în miliarde $)

(Sursa grafic: New York Times / Refinitiv)

Dar incertitudinea poate pune capăt afacerilor mari, iar a doua jumătate a anului a fost dominată de ea. Piețele în contracție, un război comercial în escaladare între SUA și China, semnele de încetinire a economiei globale și trendul crescător al dobânzii fixate de Federal Reserve au adus semne de întrebare privind sănătatea economiei mondiale. Acestea au rezonat puternic în mințile executivilor din marile companii, care au devenit mai prudenți și ritmul afacerilor s-a încetinit. Tranzacții de doar 1,6 trilioane de dolari s-au mai înregistrat între 1 iulie și 21 decembrie. Așa că trebuie privit cu prudență recordul din 2018, deoarece numai prima jumătate a anului a fost cea care a atârnat greu. Iată două exemple:

- Afacerile trans-frontaliere au atins 1,54 trilioane, cu 33% mai mult decât anul trecut și cel mai ridicat nivel de mai bine de un deceniu. Dar în a doua parte a anului au fost anunțate achiziții de 500 de miliarde, în scădere cu 50% față de primul semestru.

- Marile afaceri au decolat. Cumpărătorii au anunțat 123 de achiziții de peste cinci miliarde în 2018, totalizând 1,5 trilioane, în creștere cu 70% față de 2017 și al doilea mare nivel înregistrat vreodată. Dar doar puțin peste 30% au fost efectuate în semestrul al doilea.

O notă finală de prudență: dacă istoria este un indicator, vârfurile în achiziții nu sunt neapărat un motiv de sărbătorire. Achizițiile și fuziunile au înregistrat recorduri în 1989, 2000 și 2007, dar fiecare vârf a fost urmat în mai puțin de un an de recesiune.

Unicornii au năvălit pe bursele americane. Anul a fost cel mai favorabil după 2014 pentru oferte publice inițiale (atunci, Alibaba a distorsionat totalul cu lansarea de 25 de miliarde). În total, companiile au adunat 209 miliarde prin oferte publice, în creștere cu 6% față de anul trecut, iar unicornii au făcut valuri. În SUA, 38 de companii s-au listat pe bursele americane la valori de peste un miliard, cele mai multe după boom-ul dot-com din 2009, ceea ce a făcut ca valoarea listărilor să se ridice la 61 de miliarde.

Procesul de lansare publică a unicornilor ar putea continua în 2019. Lista companiilor tech în căutarea debutului pe piețele publice este lungă. Printre ele se numără Uber, Lift, Airbnb, Pinterest, Slack și Palantir. Sunt de așteptat multe oferte publice inițiale în prima jumătate a anului. Dar recenta volatilitate a piețelor însoțită de aversiunea față de risc a investitorilor pot aduce dificultăți pentru unele. Iar fereastra de oportunitate pentru lansări publice se poate închide brusc dacă va lovi recesiunea. (New York Times)

  • Germania dă undă verde înlocuirii sistemelor de eșapament la automobilele Diesel mai vechi.

Germania a îndepărtat vineri obstacolele din calea înlocuirii sistemelor de eșapament la automobilele Diesel mai vechi, drept cale de a evita interdicții de circulație, dar nu a reușit să elimine și dubiile producătorilor și furnizorilor privind eficacitatea procedeului. Controversa este cea mai recentă consecință a scandalului generat de trucarea testelor de către Volkswagen în 2015, când a recunoscut oficial că ascundea sistematic oficialităților nivelurile ilegale de poluare. A urmat o puternică reacție negativă din partea ecologiștilor și legiuitorilor, iar ultimii se confruntă acum cu fabricanții asupra metodelor de purificare a aerului în interiorul orașelor. Producătorii vor ca oamenii să cumpere mașini noi cu motoare mai curate, în timp ce ecologiștii și grupurile de consumatori spun că adaptarea mașinilor mai vechi poate să fie mai rentabilă.

Ministerul Transporturilor a emis un document de 30 de pagini care conține reglementări privind instalarea de dispozitive îmbunătățite de filtrare pe mașinile mai vechi. „Acum este rândul industriei să dezvolte sisteme eficace, care să corespundă standardelor și reglementărilor”, a declarat Andreas Scheuer, ministrul transporturilor, adăugând că Autoritatea Federală pentru Transporturi Auto va emite operativ aprobările necesare pentru ca sistemele de adaptare să fie oferite pe piață cât mai repede. Marcus Hausser, directorul lui Baumot Grup, care produce kituri de adaptare a eșapamentelor, a salutat inițiativa, spunând că livrările pot începe la timp în 2019.

Dar grupul de lobby auto VDA încurajează clienții să cumpere automobile noi și să nu cheltuiască cu modificări la cele vechi; „Nu putem garanta vehiculele în care s-au instalat sisteme de purificare fabricate de terți. Dacă un client și-a modificat vehiculul, atunci el și furnizorul pieselor sunt singurii responsabili de eventual consecințe negative”, a declarat Bernhard Matthes, președintele VDA.

Orașele germane se pregătesc să interzică vehiculele care nu sunt conforme standardului Euro 6d. Hamburg a și făcut-o, iar Berlin și Stuttgart sunt pe cale să se alăture. Între timp, producătorii de automobile sunt împărțiți în privința suportării costurilor de adaptare, deoarece mașinile mai vechi corespundeau standardelor în vigoare la vremea achiziției. În Germania sunt în circulație 15 milioane de automobile Diesel, din care numai 2,7 sunt Euro 6. Se estimează că numai adaptarea celor Euro 5 va costa 14,5 miliarde euro.

Volkswagen și Daimler au anunțat că vor suporta o parte din costuri, în timp ce BMW refuză, propunând doar stimulente pentru cumpărarea mașinilor noi la schimb cu cele vechi. Adaptările care să nu mărească consumul de combustibil și să nu accelereze uzura vor avea nevoie de trei ani pentru concepere și autorizare, pretinde BMW, în vreme ce stimulentele pentru mașinile noi și dezvoltarea stațiilor de încărcare a celor electrice vor permite mai repede îmbunătățirea calității aerului în orașe. (Reuters)

  • Executivii companiilor tech concep la Casa Albă idei pentru supremația americană.

Executivi de top de la Google (Sundar Pichai, CEO), Microsoft (Satya Nadella, CEO), Oracle (Safra Catz, co-CEO), IBM (Ginni Rometty, CEO) și Qualcomm (Steven Mollenkopf, CEO) s-au întâlnit recent la Casa Albă în contextul strângerii legăturilor cu administrația americană și al războiului comercial cu China. Oficialitățile au descris întâlnirea ca o sesiune de consultare pentru generarea de idei care să consolideze dominația americană în domenii ca inteligența artificială, quantum computing, tehnologii avansate și conexiune wireless mai rapidă, cunoscută drept 5G. Trump a făcut doar o scurtă vizită, dar fiica și consiliera Ivanka Trump a avut un rol activ în coordonarea discuțiilor.

Unele din politicile anti-imigrație ale lui Donald Trump au nemulțumit companiile, iar controversele cu China amenință să scumpească produse ca iPhone. Departamentul Comerțului explorează noi restricții de export în domenii în care China speră să ia conducerea, ca inteligența artificială și robotica.

Dar mai mulți participanți au descris reuniunea drept una care a urmărit ca guvernul și companiile să conlucreze mai îndeaproape pentru accelerarea tehnologiilor emergente ca inteligența artificială (AI). La ea a participat fostul secretar de stat Henry Kissinger, care și-a declarat recent interesul pentru AI, alături de președinți ai unor universități tehnice de top, precum Carnegie Mellon și Massachusetts Institute of Technology. Absenți notabili au fost Jeff Bezos de la Amazon și Washington Post, Tim Cook de la Apple și Mark Zuckerberg de la Facebook. Oficialii de la Casa Albă nu s-au arătat însă dezamăgiți, apreciind că a fost doar prima dintr-o serie de întâlniri private menite să colecteze opinii ale experților tech care să fie prezentate președintelui Trump. (Associated Press)