72% dintre barbatii din Romania se incadreaza in categoria "traditionalist, tata de familie", arata un studiu european efectuat de Discovery Networks EMEA. Studiul a fost realizat de numerosi experti in comportamentul barbatului pe 12.000 de tineri din toata Europa, cu varste cuprinse intre 25 si 39 de ani.

Dintre acestia, 1083 de romani aflati in floarea varstei au raspuns intrebarilor cercetatorilor. „Barbatul traditionalist, tata de familie” tine la obiceiuri, este foarte mandru de rolul sau de cap de familie si nu simte nevoia sa se implice in activitatile casnice de zi cu zi. Barbatii care se incadreaza in aceasta categorie in Romania isi doresc o familie si copii, dar nu vor neaparat sa se implice in cresterea lor.

Specialistii Discovery Channel au clasificat barbatii in patru tipologii:

  • Barbatul traditionalist, tata de familie’ este un barbat familist, traditionalist care are o perspectiva conservatoare asupra rolului lui in familie si in societate. Cel mai reprezentativ segment este in Romania (72%).
  • Barbatul modern, interesat de toate’ are o viziune moderna asupra rolului sexelor, fiind capabil sa jongleze cu numeroase angajamente. Suedia este in topul clasametnului (57%), urmata de Franta (42%). In Romania aces segment reprezinta 12%. 
  • Barbatul egocentric’ pune propria persoana mai presus de relatiile in care este implicat si este mai putin centrat pe familie. Germania ocupa primul loc in acest sens (48%), urmata de Olanda (43%). In Romania acest segment reprezinta 5%.  
  • Barbatul neimplicat, concentrat pe nevoile lui’ traieste numai pentru ziua de azi si nu vrea sa isi asume angajamente sau responsabilitati serioase. In Romania acest segment reprezinta 11%.

Avem traditie, avem valoare

Studiul arata ca sapte din zece romani se incadreaza in tipologia „Barbatul traditionalist, tata de familie”. Acesta reprezinta cel mai numeros grup care acopera 72% dintre tinerii din Romania, cat si cel mai puternic dintre toate grupurile din toate tarile participante in studiu. Romania este urmata de Turcia – 29% , Italia – 28%, Polonia – 25% si de Marea Britanie – 24%.

"Barbatul traditionalist, tata de familie" tine la obiceiuri si traditii atunci cand vine vorba de rolul de parinte si partener. Se simte responsabil pentru familia sa si obligat sa isi sustina rudele apropiate. In opinia lui, este de datoria sa sa aiba grija de rudele apropiate astfel incat de multe ori isi concentreaza atentia asupra acestora. Este de asemenea foarte traditionalist cand vine vorba de rolul femeii in societate; dupa parerea sa femeile nu ar trebui sa se duca la serviciu, ci ar trebui sa isi dedice viata familiei si cresterii copiilor.

Acest tip de barbat este foarte mandru de rolul sau de cap de familie si nu simte nevoia sa se implice in activitatile casnice de zi cu zi. In opinia sa curatenia si bucataria sunt strict responsabilitatea femeilor. Bineinteles ca acest tip de barbat nu va refuza niciodata atunci cand partenera sa il va ruga sa repare ceva prin casa, sa schimbe becurile sau sa bata cuie.

Barbatii care se incadreaza in aceasta categorie in Romania isi doresc o familie si copii, dar nu vor neaparat sa se implice in cresterea lor. Doar 46% dintre respondenti sunt de parere ca “Este mai important ca tatal sa ofere sprijin emotional copiilor decat sprijin financiar” – acest grup situandu-se sub media studiului (50%).

Romanii - cel mai slab reprezentanti pe segmentul „Barbatul modern, interesat de toate”. 12% dintre romani apartin acestui segment. Cei mai multi reprezentanti se gasesc in Suedia si Franta (Suedia -57%, Franta – 42%), urmate de Norvegia – 44%, Polonia – 48% si Rusia – 36%.

Principala trasatura a "Barbatului modern, interesat de toate” este atitudinea sa fata de relatii. Acest tip isi respecta partenerele si este adeptul drepturilor egale intr-o relatie. Acasa isi asuma unele sarcini „feminine”; stie sa spele si sa gateasca si nu ii este rusine sa faca aceste lucruri sau chiar sa discute despre asta. Ii face placere sa petreaca timp cu familia si vrea sa joace un rol activ in cresterea copiilor. Relatia stransa cu familia sa este foarte importanta pentru acest tip si este de parere ca manifestarea sentimentelor este un lucru normal.

Ii place sa petreaca timp cu prietenii. Pentru ca este centrat pe familie, nu are prea mult timp pentru hobby-uri. Totusi, acest lucru nu ii provoaca frustrari si nu naste tensiuni. Reprezentantii acestui grup nu sunt impresionati de noutatile tehnologice si nu colectioneaza dispozitive. Pentru tipul „Modern, interesat de toate” este mult mai important sa isi petreaca timpul cu familia si prietenii. De aceea acesta nu permite serviciului sa ocupe locul central in viata sa. Acest tip de barbat incearca sa mentina stresul asociat vietii profesionale acolo unde ii este locul, adica la birou.

La distractie stam bine

In ceea ce priveste segmentul "Barbatul neimplicat si relaxat", Romania se situeaza pe aceeasi pozitie cu Germania, Suedia si Franta. 11% dintre romani apartin acestui segment. Spania si Turcia au cei mai multi reprezentanti pe segmentul „Neimplicat” – Turcia (30%) si Spania (26%), urmate de Polonia – 21%, si Marea Britanie – 19%. Pentru tarile din Europa care au fost incluse in studiu, media este mult mai mica - numai 14%.

Barbatii care apartin acestui segment sunt de obicei necasatoriti, independenti si centrati pe propria persoana, evitand orice fel de responsabilitate. Ei nu se simt pregatiti pentru o relatie serioasa. Chiar daca ajung la varsta de 25-39 de ani, se vad casatoriti peste cativa ani cel devreme, uneori chiar peste zece sau mai multi ani. Pentru ei este foarte important sa se distreze.

Barbatul egocentric - specie subdezvoltata in Romania

O alta categorie o reprezinta "Barbatul egocentric”. Reprezentantii acestui segment constituie grupul cel mai mic de barbati din Romania. Numai 5% dintre romani apartin acestui grup, in timp ce in Europa media este de 26%. Procentul de reprezentanti ai acestui tip este cel mai mare in Germania - 48%, urmata de Olanda - 43%, Spania – 40% si Danemarca – 36%.

“Barbatul egocentric” este de parere ca nu este inca pregatit sa aiba o familie. Se concentreaza pe sine si pe numerosii sai prieteni si cunostinte. Munca este importanta pentru el si depune eforturi foarte mari pentru a mentine un echilibru intre timpul petrecut la serviciu si timpul liber. Identifica succesul cu statutul financiar si cunostintele de specialitate, fiind bun in domeniul sau de activitate. Are incredere in sine si vrea sa-i impresioneze pe cei din jur.

Acest tip de barbat are mare grija de propria persoana si depune eforturi substantiale pentru a-si mentine imaginea si forma fizica. Totusi nu ii place sa fie categorisit ca efeminat, astfel incat incearca sa nu arate eforturile pe care le face in acest sens. De obicei acest tip este interesat de multe lucruri si are tendinte ecologice. Este genul de barbat extrovertit, deschis si prietenos caruia ii place sa intalneasca oameni.

Despre proiectul "Discovery Species"

Discovery Species este cel mai mare studiu de acest fel centrat pe tinerii barbati si a fost elaborat pe baza unor jurnale centrate pe stilul de viata al tinerilor barbati din 10 tari, un sondaj online a peste 12.000 de barbati din 15 tari si interviuri detaliate privind stilul de viata acasa.

In realizarea lui au fost consultati peste 50 de specialisti - profesori, economisti, comercianti, jurnalisti si comentatori sociali.Studiul, efectuat intre 2007 si iunie 2008, a fost comandat de Discovery Networks EMEA, care a colaborat cu Sense si Holden Pearmain.