Mos Craciun si barza care aduce copiii sunt in topul preferintelor parintilor romani cand vine vorba sa-si cuminteasca sau sa-si pacaleasca odraslele.

Sondajul exclusiv prezentat de revista Reader’s Digest in editia de decembrie arata ca 85% dintre parinti le spun copiilor minciuni nevinovate. Scopul acestor minciunele este, in general, acela de a-i determina pe copii sa fie mai cuminti si mai ascultatori.

Pe locul trei in topul pacalelilor parintilor din Romania - dupa Mos Craciun (67%) si barza (66%) - se situeaza, cu 56%, urmatoarea minciunica: "Daca minti ti se lungeste nasul". Alte nascociri folosite de parintii romani sunt: “Daca nu mananci, o sa ramai mic”, “Unde pupa mama trece”, Zana Maseluta sau Bau-Bau, care ii ia pe copiii neascultatori.

Conform rezultatelor studiului, inventiile parintilor nu difera de la o zona a tarii la alta. Diferentele tin, mai degraba, de frecventa acestora: cei din Bucuresti isi pacalesc cel mai des copiii, iar cei din Moldova ii pacalesc cel mai rar. Dr. Mihaela Ghircoias, psiholog la spitalul de copii "Sf. Maria" din Iasi, explica: "Moldovenii sunt mai directi si mai putin sofisticati".

In ceea ce priveste varsta, sondajul arata ca persoanele care acum au intre 18 si 29 de ani au fost cel mai des mintite in copilarie. In grupul de varsta de peste 60 de ani se gasesc respondentii care au fost cel mai rar pacaliti de parinti.

Un alt aspect interesant: peste 80% din parinti le-au spus copiilor unele dintre minciunile care li s-au spus si lor cand erau mici.

Dr. Elena Branaru, medic psihiatru la Spitalul de Copii "Grigore Alexandrescu", comenteaza pentru revista Reader's Digest: "Minciunelele inofensive prind copilul in mrejele unui joc cu rezultat benefic, constructiv". Ea avertizeaza insa ca aceste pacaleli ale parintilor nu trebuie sa aiba alte scopuri manipulatorii in afara de "impachetarea unor adevaruri care pot fi greu intelese la o anumita varsta in povesti spuse frumos, in care invinge mereu binele".

Sondajul a fost realizat de revista Reader's Digest prin intermediul IMAS – Marketing & Sondaje, pe un esantion reprezentativ la nivel national de 1249 persoane si are o marja de eroare de 2,8%.