Oameni dificili sunt peste tot. De la vanzatoarea snoaba de la magazinul din colt, pana la doamna nepoliticoasa de la salonul de manichiura. Bineinteles, poti sa mergi sa-ti faci cumparaturile la alt magazin si iti poti gasi o alta manichiurista, dar este o specie de care nu poti fugi: colegul barfitor. Se intampla adesea sa nu te intelegi prea bine cu toti colegii si asta, datorita faptului ca anumite persoane nu stiu sa pastreze distanta necesara unei bune relatii de colegialitate.

Stresul ne inconjoara in toate felurile si modurile, iar cand spun asta nu ma refer doar la deadline-urile care iti fac viata un calvar, ci si la acei colegi toxici care joaca un rol important cand vine vorba de nivelul tau de stres. Este vorba de cei vesnic nemultumiti, necooperanti, bagaciosi, dezagreabili. Pe scurt - a nu te intelege cu colegii inseamna ca trebuie sa faci fata stresului cat e ziulica de lunga.

Nu imi place sa aud ca cineva saboteaza cariera unui coleg. O astfel de metoda oricum nu va functiona niciodata pentru mult timp, la un moment dat distrugand cariera persoanei respective. Din pacate nu exista nici o vraja care sa o transforme pe colega antipatica in vreo zana, dar exista cateva lucruri pe care poti sa le faci ca sa-i contracarezi "sapaturile".

De cele mai multe ori, colegii gelosi pe succesul tau isi varsa frustrarile vorbindu-te pe la spate deoarece se simt amenintati de tine. Nu te lasa prada tentatiei de a te implica in astfel de schimburi negative de idei, fereste-te cat poti.

Cel mai bun lucru in acest caz e sa-ti pastrezi profesionalismul si sa continui sa-ti indeplinesti obligatiile cat mai bine cu putinta. Prefa-te ca nu exista, pentru ca la inceput o sa incerce sa-ti atraga atentia, dar apoi se vor plictisi si vor trece la urmatoarea victima.

Sunt situatii in care colegii te pot critica pentru tot felul de lucruri. Din dorinta de a da bine cu orice pret, sunt in stare sa te puna intr-o lumina nefavorabila, oferind informatii in mod "voluntar". Comentariile pot fi de ordin profesional si chiar, de ce nu, de ordin personal.

Nu uita ca orice discutie la un ceai sau o cafea in care oferi informatii picante din viata ta, ti s-ar putea intoarce candva, impotriva.Tocmai de aceea incearca sa eviti discutiile care au caracter personal sau cele despre nemultumirile pe care le ai pe plan profesional. Un sfat ar fi sa incerci sa nu iei in nume personal barfele rautacioase si nici sa nu arunci, la schimb, cuvinte taioase.

Mergi direct la sursa si intreaba de ce spune lucrurile respective despre tine. Incercati sa clarificati problema pe cale amiabila, pastrand un ton prietenos si respectuos. Daca lucrurile scapa de sub control, poate ar fi bine sa instiintezi Departamentul de Resurse Umane, mai ales daca simti ca s-a ajuns prea departe.

Indiferent ce se spune, tu stii cel mai bine adevarul despre cine esti cu adevarat. Nu apela la insulte sau sarcasm si nu intra in joc pentru ca, asa cum se spune, "Cand te certi cu un neghiob, lumea nu mai face diferenta".

Din pacate, pe colegi nu prea ai cum sa ii alegi, dar nu uita ca dusmanii se pot ascunde in spatele unui zambet fals si a unei prietenoase strangeri de mana.

Sursa: Ozana Matiuc

Consultant HR