De azi si pana in 27 iunie, Romania e pentru prima data prezenta cu o delegatie de 17 oameni la cea mai importanta platforma europeana de film documentar, „Sunny Side of the Doc”, gazduita de localitatea franceza La Rochelle. Participarea a fost initiata de Asociatia DocuMentor, infiintata in 2007 de cativa documentaristi cunoscuti, „strans uniti” in jurul lui Alexandru Solomon si Florin Iepan.

Delegatia romana e destul de mare, din ea facand parte 17 persoane, printre care: Alexandru Solomon, Thomas Ciulei, Tudor Giurgiu, Hanno Höfer, Anca Berlogea, Adina Bradeanu, Stéphane Luçon, Calin Meda, Gabriel Achim, Anca Puiu sau Razvan Radulescu.

Proiectul e sprijinit de Centrul National al Cinematografiei si de Institutul Cultural Roman (care i-a oferit, prin programul Cantemir, 167.710 RON).

Romanii vor organiza o masa rotunda cu participare internationala, isi vor proiecta filmele (printre care „Podul de flori”, „Razboi pe calea undelor” sau „Bela Lugosi. Vampirul cazut”) si, poate mai important, vor avea ocazia sa stabileasca si sa-si intareasca contactele. Ei au editat o brosura si un DVD de prezentare si sunt pregatiti cu un portofoliu care cuprinde 20 de proiecte.

La „Sunny Side of the Doc” participa aproximativ 2000 de profesionisti din toata lumea, precum si aproape 400 de cumparatori de filme. Elegantul Espace Encan à la Rochelle gazduieste proiectii pentru profesionisti si public, precum si o videoteca digitala si un spatiu de intalnire. Incepand cu acest an, Romania are un stand propriu, asa cum a inceput sa aiba la festivalurile de la Cannes si Berlin. „Sunny Side of the Doc” e o ocazie si pentru a vinde filme, dar si pentru a antama posibile coproductii internationale.

Alcatuita din profesionisti romani, Asociatia DocuMentor a fost infiintata pentru a ajuta productia de documentar din Romania, mai lenta decat productia filmului de fictiune. Prima mare actiune a fost intalnirea Discovery Campus de la Timisoara, prima de acest gen organizata vreodata in Romania.

Tot anul trecut, DocuMentor a contestat, pe buna dreptate - dar fara succes -, prezenta dramaturgului Denis Dinulescu in juriul de documentar si animatie al concursului de finantare al CNC, si a facut cateva sugestii referitoare la organizarea acestui concurs, printre care renuntarea la jurizarea comuna a proiectelor de film documentar si a celor de animatie, respectiv cresterea procentului de finantare acordat productiilor de film documentar.

Desi exista cateva titluri, cativa autori si prezente & premii tot mai numeroase la festivaluri internationale, productia de film documentar – viciata de perioada comunista – este in continuare suferinda si slab sustinuta de stat. Singura solutie care exista in acest moment sunt coproductiile, dovada filmele lui Alexandru Solomon, Thomas Ciulei sau Florin Iepan, care au putut fi facute pentru ca au primit finantari prin case de productie sau televiziuni straine.

O alta problema a documentarului este aceea a vizibilitatii sale. Alexandru Solomon si-a luat inima-n dinti si a lansat anul trecut - cu o campanie destoinica de marketing - „Cold Waves. Razboi pe calea undelor” in sali, dar rezultatele (adica numarul de spectatori) au fost sub asteptarile sale.

Pe langa festivaluri, documentarele ar mai putea fi difuzate la televiziune, si bine ar fi daca TVR ar face un efort sa sprijine productia si difuzarea de documentar profesionist. Insa anul trecut TVR n-a dorit sa se mai implice in Atelierul Aristoteles de la Sibiu (care a produs „Nu te supara, dar...” de Adina Pintilie sau „Bar de zi si alte povestiri” de Corina Radu), desi postul franco-german ARTE aproape ca-l rugase. In momentul de fata nu se stie daca TVR se va implica in editia din acest an a Atelierului Aristoteles.

De ce e atat de important „Sunny Side of the Doc” pentru Romania incat sa impanziti toata presa cu comunicatul vostru?, l-am intrebat (in gluma, fireste) pe Alexandru Solomon, care deja e in La Rochelle. „E important pentru ca documentaristii romani sa existe in primul rand pe harta internationala a producatorilor si televiziunilor din toata lumea, care vaneaza subiecte si proiecte”, a raspuns Solomon, care tocmai avusese doua intalniri cu reprezentantii BBC, respectiv Gaumont-Pathé.

„Si e important si pentru ca, pentru prima data, la aceeasi masa rotunda, maine vor sta reprezentantul CNC cu cei de la TVR si cu producatorii independenti. Au anuntat ca vor veni maine si Lena Pasanen, directorul European Documentary Network, Hanka Resková de la Institutul de Film Documantar din Praga, precum si producatori de toate felurile din Est.”

„Nu toate tarile participante organizeaza mese rotunde, dar noi suntem foarte vizibili, atmosfera e foarte busy, toata lumea are intalniri din jumate in jumate de ora”, adauga Alexandru Solomon. Nu pot sti cate din cele 20 de proiecte din portofoliu vor gasi finantare. Coproductiile nu se intampla de maine, dar macar stai ochi in ochi cu oamenii aia.” Evenimentul ia sfarsit pe 27. Atunci vom sti mai multe despre proiectele care au avut succes.