​Joshua Redman Trio concerteaza pentru prima data in Romania, pe 24 martie la Sala Radio in cadrul seriei de concerte Jazz Night Out organizate de Twin Arts.

Joshua-RedmanFoto: webPR.ro

Saxofonistul american Joshua Redman este castigator al premiului Thelonious Monk, si are două nominalizari la premiile Grammy. Nascut in Statele Unite în 1969, Redman a colaborat de-a lungul carierei cu The Rolling Stones, Stevie Wonder, Chick Corea, The Dave Matthews Band, Branford Marsalis, Marcus Miller, Herbie Hancock, Quincy Jones, B.B. King sau Brad Mehldau.

Artistul a acordat un interviu in exclusivitate pentru Hotnews:

Ai simtit vreodata ca debutul un pic mai intarziat ti-a afectat cariera? Din afara, senzatia este ca ai reusit sa avansezi destul de repede in pofida acestui fapt.

Ei bine, cred ca putem vorbi de un impact muzical in cazul meu. Probabil as fi mai bun daca as fi luat muzica in serios mai devreme, dar nu pot schimba asta. Am incercat sa muncesc mult de-a lungul timpului ca sa-mi depasesc eventualele deficiente si sa devin cat pot de bun, avand in vedere istoricul meu personal, experientele si abilitatile. Nu pot fi altcineva, nu pot avea decat viata pe care am avut-o.

In ceea ce priveste impactul asupra carierei, cine stie? Cine stie ce oportunitati am ratat (sau nu) daca incepeam la o alta varsta? Ce stiu este ca am fost foarte norocos in cariera, am avut ocazii grozave si sunt recunoscator pentru ele, imi dau seama ca nu se intampla tuturor muzicienilor acest lucru, chiar daca sunt foarte buni.

Stiu ca pe langa muzicieni de jazz ca Coltrane, Sonny Rollins sau tatal tau, saxofonistul Dewey Redman, iti placeau Led Zeppelin,The Beatles, si probabil alte trupe de rock. In afara de structurile muzicale complexe ale pieselor care pot fi interesante pentru un amator de jazz, cat de important era (sau este) prezenta versurilor? Simti uneori lipsa versurilor in muzica?

Imi plac versurile, le apreciez, dar in marea majoritate a cazurilor am fost mai atras de melodie, armonie si ritm decat de versuri. Nu am o memorie grozava pentru muzica in general, dar cred ca am o memorie foarte proasta pentru versuri. Melodia, si nu versurile ma atrag la inceput, dar apreciez lirismul in jazz, cred ca e foarte important sa canti melodic, expresiv si narativ, ca si cum ai spune o poveste interesanta. Incerc sa fac asta cantand la saxofon.

Aminteai intr-un interviu ca ai refuzat cateva oferte de a compune muzica de film, dar totusi ai lucrat pentru celebra pelicula Vanya on 42 Street. Cum a fost experienta?

A fost o onoare nesperata sa lucrez cu marele Louis Malle pentru ce cred ca a fost ultimul sau film. Procesul a fost foarte natural si organic pentru mine. Am ales cateva teme, apoi am mers in studio si am inregistrat improvizatii pe acele teme in timp ce ne uitam la film.

Erai obisnuit sa repeti si sa compui intr-o maniera lipsita de constrangeri, cu o libertate creativa absoluta. Mai este acest lucru valabil si astazi sau ai un ritual anume pe care il urmezi?

Incerc sa repet cate putin in fiecare zi in care se poate, e ceva ce incerc sa transform intr-un fel de rutina cand sunt acasa si am timp. Dar nu, cu siguranta nu am o abordare formala, metodica cand vine vorba de repetat, nu am exercitii pe care le fac regulat. Nu am, desi as vrea, nici macar o metoda pe care sa ma pot baza pentru incalzire. Singurul meu avantaj cand e vorba de repetitii este ca sunt autocritic, imi identific imediat greselile si slabiciunile. Asadar, cand repet, de obicei lucrez la piese pe care urmeaza sa le cant, sau la piese care ma ajuta sa-mi corectez deficientele.

Exista scriitori, regizori, actori, muzicieni care odata ce au terminat o opera, nu o pot revizita, contempla. Cat de greu iti este sa asculti propria muzica, sa descoperi eventuale scapari si sa le accepti?

Este extrem de greu, este dureros, de nesuportat, de fapt. Dar e necesar.

Cat de mare era ambitia ta cand conduceai un trio sau un quartet? Ai pornit la drum cu aspiratia constienta de a fi cel mai bun grup de jazz?

Nu, niciodata nu am vrut sa fiu cel mai bun, ceea ce e ok, pentru ca nici daca as fi vrut nu as fi reusit. Vreau doar sa fiu cat de bun pot eu sa fiu. Vreau sa cant bine, onest si creativ o muzica autentica impreuna cu muzicieni cu care rezonez si care ma inspira. Pentru mine, a canta jazz e despre improvizatie colectiva, crearea unei povesti comune, spontan, organic. Este despre clipa.

Cum a fost experienta inregistrarii cu The Bad Plus. Ai fost implicat si in compozitie? Esti fericit de rezultat si nominalizarea la Grammy?

Ador sa cant cu The Bad Plus, sunt instrumentisti grozavi, dedicati muzicii de grup. Am invatat mult lucrand cu ei si legatura noastra a devenit tot mai profunda cu trecerea anilor. Cred ca acest disc ne-a ajutat sa ne dezvoltam un sound si o identitate unice. Nu dorim sa sunam ca o combinatie a doua abordari muzicale diferite, vrem sa fim o entitate singulara.

Nu sunt niciodata ,,fericit’’ cu ce fac muzical, dar cred ca am scos un album destul de bun. Am fost desigur onorat de nominalizarea la Grammy, desi mi-ar fi placut sa fie pentru album si nu doar pentru un solo de-al meu de pe o piesa.

Mai ai timp sa asculti muzica, sa mergi la concerte? Ce artisti tineri ne-ai recomanda?

Nu ascult atata muzica pe cat ar trebui. Am doi copii mici, asa ca atunci cand sunt acasa sunt prins in responsabilitatile de familie. Cand plec in turneu, oboseala e atat de mare incat ma surprind cautand alte metode de relaxare si energizare, in detrimentul muzicii.

Sunt multi muzicieni tineri care merita urmariti, nici nu stiu cu cine sa incep. In urma cu cateva luni am ascultat pentru prima data grupul lui Christian Scott, la clubul Moods din Zurich si am fost foarte impresionat. Mult suflet, energie si carisma. Imi mai place albumul Still Casual al lui Walter Smith III si Ambassador- Gabrielle Kahane.

Cum e viata de turneu si cum te-a schimbat industria muzicala?

Sunt mai batran, e mai greu.

Este primul tau concert in Romania, cu ce sentimente te pregatesti de acest eveniment?

Sunt nerabdator sa cant pentru prima data in Romania. Gregory Hutchinson si Joe Sanders, colegii mei de Trio sunt doi dintre muzicienii mei favoriti din intreaga lume. Abia asteptam sa ajungem in Bucuresti!!

Concertul Joshua Redman Trio are loc pe 24 martie, ora 20’00 la Sala Radio din Bucuresti. Accesul in sala se face incepand cu ora 19:30. Nu este permis accesul cu camere foto profesionale. Filmatul este interzis pe toata durata concertului.

Bilete

Biletele pentru acest eveniment costa 105, 135, 165 de lei in functie de categorie, si pot fi cumparate din reteaua Eventim (magazinele Germanos, magazinele Carrefour, Orange Shop, Vodafone, librăriile Carturesti si Humanitas, benzinăriile OMV) si online pe www.eventim.ro.

Detalii pe www.twinarts.ro si paginile de Facebook Twin Arts şi Jazz Night Out.

Video