Violonistul Ara Malikian se intoarce in Romania dupa show-ul sold-out de la Bucuresti, de anul trecut. Acelasi caracter exploziv si salbatic, alt turneu -o noua fantezie. Subiectul ramane neschimbat: adoratia viorii. Profetul ei e virtuoz, fanatic, si odata urcat pe scena, performeaza in transa indusa de el insusi.

Concert_ARA_MALIKIAN_2017Foto: webPR.ro

Nascut in Liban, Ara Malikian descopera de mic obiectul sau de cult, vioara. E descoperit la randul sau la 14 ani, iar un an mai tarziu devine cel mai tanar student la prestigioasa Universitate de Muzica si Teatru din Hanovra. De-acolo incepe o cariera care il duce pe marile scene ale lumii, de la Carnegie Hall, NY, pana la Salle Pleyel din Paris. Desi traieste in Madrid, si poate fi luat drept spaniol, Malikian ramane tributar originilor sale orientale. E fascinat de muzica gitanilor, flamenco, tango, dar si de muzica araba sau klezmer. Incursiunile sale in diverse culturi il aduc si prin cea romana: Malikian canta in maniera proprie Ciocarlia lui Anghelus Dinicu.

Cititi in continuare un interviu acordat de artist in exclusivitate pentru Hotnews:

Cel mai recent disc al tau, ”LA INCREIBLE HISTORIA DE VIOLIN”, este inspirat de instrumentul pe care il iubesti atat de mult, vioara. O vioara care calatoreste in timp si spatiu, printr-o multitudine de genuri muzicale. Cum ai imaginat aceasta calatorie? Ce inseamna acest album

pentru tine?

E adevarat, atat noul disc, cat si turneul sunt inspirate de aceasta vioara, care a apartinut candva bunicului meu si care i-a salvat, la un moment dat, viata. Povestea viorii mele este una foarte emotionanta si, prin intermediul muzicii, incerc sa vorbesc despre parcursul ei in timp, calatoriile pe care le-a facut, oamenii la care a ajuns si muzica pe care a cantat-o. In acelasi timp, sunt foarte fericit sa spun ca acest nou disc pe care i l-am dedicat este primul meu album realizat in totalitate din compozitii proprii. ”LA INCREIBLE HISTORIA DE VIOLIN” sta la originea turneului, iar jumatate din playlist-ul concertului consta in compozitiile de pe acest album.

Calatorind, ai ajuns sa cunosti muzica din aproape toate colturile lumii, muzica pe care ai facut-o apoi cunoscuta si publicului, in concertele tale. Cat de mult a contat explorarea in cariera ta artistica?

Calatoriile ma inspira, iar sa descopar muzica altor popoare, a altor culturi, cu muzicienii si stilurile lor diferite de a canta, constituie in prezent cea mai importanta parte a profesiei mele. Consider ca e datoria mea, ca muzician, sa cercetez. Insa, multa vreme, pe cand studiam muzica in cadrul academic, nu am avut posibilitatea sa o fac. Atunci eram foarte concentrat sa-mi insusesc temeinic latura tehnica a instrumentului meu. Insa, imediat dupa terminarea Conservatorului, am inceput sa calatoresc si a devenit esential pentru mine sa-mi dezvolt personalitatea si modul de a intelege muzica, sa-mi stabilesc scopurile, iar azi pot spune ca pretuiesc enorm munca de cercetare, explorarea altor culturi.

De exemplu, Romania ma inspira in felul ei particular, prin bogatia traditiilor si istoria extinsa a muzicii ei. Astfel de modele ma fac fericit si ma determina sa iubesc si mai mult ceea ce fac.

Vara aceasta ai fost invitat sa sustii un concert pe scena Festivalului International Byblos, din Liban. Spune-ne cateva cuvinte despre emotia pe care o simte un muzician atunci cand canta in tara sa natala.

Da, este adevarat, dupa aproape 30 de ani, m-am intors in Liban pentru a sustine un concert. Ultimul fusese demult, pe cand eu aveam 12 ani, in Beirut. De atunci am trecut prin Liban doar in vizita, de 3 sau 4 ori. Asadar, revenirea a avut o semnificatie speciala pentru mine, iar Byblos este un loc minunat. Pe de alta parte a fost si o reintalnire extrem de emotionanta, plina de momente intense, pentru ca am avut ocazia sa cant in fata unui public numeros, printre care se aflau si prieteni de-ai mei sau persoane pe care le-am cunoscut candva. Am fost extrem de fericit. Sper sa nu mai astept alti 30 de ani pana cand ma voi reintoarce in Liban pentru un nou concert.

Cum te-ai simtit cantand in onoarea marelui tenor Placido Domingo, pe stadionul Santiago Bernabeu?

A fost o experienta de neuitat din cel putin doua motive. In primul rand - ocazia de a canta la aniversarea unui mare artist pentru care am o profunda admiratie. Placido Domingo este un muzician celebru in intreaga lume, in orchestrele caruia am avut sansa sa ma aflu si eu de cateva ori, de-a lungul timpului. Apoi, nu in fiecare zi ti se ofera oportunitatea de a canta pe stadionul Santiago Bernabeu, in fata a peste 70.000 de spectatori. A fost un moment extraordinar.

De la Bach la Radiohead, versiunile interpretate de tine, cu vioara in prim plan, pastreaza vibe-ul initial al compozitiilor. Cum reusesti acest lucru?

Intr-adevar, poate fi complicat sa interpretezi la vioara piese Radiohead, Led Zeppelin, David Bowie etc. Vioara poate imita foarte usor vocea, insa nu totul consta in a canta linia melodica. Dificultatea apare atunci cand trebuie sa realizezi aranjamentul muzical, pentru ca a-i gasi vocea viorii inseamna a incerca sa te folosesti si de virtuozitatea proprie acestui instrument, fara sa o pierzi. Deci, daca in cazul unor compozitii clasice, pe care Bach, Paganini sau Mozart le compuneau avand in vedere vioara si cunoscand-o foarte bine, in cazul artistilor rock situatia se schimba radical, pentru ca ei nu au compus acele cantece pentru vioara. Eu intotdeauna incerc sa aleg piese unde vioara sa aiba posibilitatea de a-si etala atributele, de a se pune in valoare, si ii scriu partitura cu scopul de a-i pastra personalitatea. De fapt, inventez de fiecare data ceva nou, iar acest lucru, pe cat este de dificil de realizat, pe atat este de captivant.

Esti atras de foarte multe genuri muzicale. Nu ai fost tentat niciodata sa le mixezi?

Pentru mine nu este foarte important sa mixez un gen cu altul. Desi imi place fusion, nu abordez aceasta metoda. Consider ca a fuziona genurile este un lucru relativ simplu de facut. Nu e foarte greu sa canti Beethoven in stil reggaeton sau salsa etc. Mie mi se pare mult mai interesant sa decoperi muzicienii experti in stiluri diferite de al tau si sa incerci sa comunici cu ei, sa-ti imbogatesti cunostintele facand schimb de experienta cu ei, astfel incat sa inveti de la ei si ei de la tine. A fuziona genurile nu este unul dintre scopurile mele, desi as putea sa fac si acest lucru. Eu prefer sa interpretez muzica in stilul meu, sa-i imprim propria-mi personalitate.

Pe parcursul carierei tale artistice, ai avut un dublu obiectiv: de a apropia publicul de muzica clasica si de a-i propune traditiile folclorice ale culturilor din Orientul Mijlociu, Europa Centrala sau Asia. Care au fost barierele pe care le-ai avut de indepartat in demersul tau?

Desigur, am intampinat unele dificultati si am intalnit niste bariere, dar acest lucru s-a intamplat acum 20 de ani. La inceputul carierei mele, pentru ca traiam intr-o lume in care a canta diferite genuri de muzica nu era ceva de apreciat, intentia mea, pe atunci, era sa fiu un violonist de muzica clasica si sa ma acomodez astfel in aceasta lume inchisa, a muzicienilor clasici. Insa, in momentul in care am putut iesi din acest cerc, am descoperit o cu totul alta lume, mi-am dat seama ce muzica voiam sa cant si ca drumul pe care imi doream sa-l urmez, ca violonist, trebuia sa tina cont de personalitatea mea. Din acel moment, nimic nu mi-a mai stat in cale, am inceput sa fac lucrurile in felul meu si am observat ca publicul aprecia si se bucura mai mult de noul gen de concerte pe care le sustineam, decat de rigiditatea conceptului de muzica clasica. Azi, muzica mea se concentreaza foarte mult asupra libertatii, pentru ca, in opinia mea, muzica inseamna libertate.

Proiectul ”Incredibilul Turneu al Viorii” a inceput cu lansarea discului si a pornit apoi in jurul lumii. Publicul de pretutindeni este cucerit de virtuozitatea, explozia ta de energie si realele tale calitati de entertainer. Cat de important este pentru tine acest turneu mondial? Vorbeste-ne despre el.

Am inceput ”Incredibilul Turneu al Viorii” in decembrie, anul trecut, si am fost foarte fericiti si surprinsi sa observam ca interesul fata de acest turneu a crescut din ce in ce mai mult pe parcurs, iar reactia publicului a fost fantastica. Practic, turneul merge prin toata lumea - am fost in Mexic, Argentina, statele din America de Sud, vom ajunge in Europa, in orase ca Berlin, Londra, Italia, Elvetia, apoi si in China etc. De asemenea, ne bucuram sa ne intoarcem in Romania si sa redescoperim publicul de aici, care data trecuta ne-a cucerit in asa masura incat sa ne dorim foarte mult sa revenim si sa-i oferim acest nou proiect.

Cine sunt muzicienii care te vor insoti pe scena Salii Palatului, in show-ul tau de la Bucuresti?

In mare parte vor fi aceiasi muzicieni care au cantat alaturi de mine si in concertul de anul trecut, de la Bucuresti: Humberto Armas (viola), Hector El Turco (percutie), Cristina Lopez (violoncel), Jorge Guillen Del Castillo (vioara), Tania Bernaez Abad (contrabas),

Nantha Kumar (table indiana). Insa avem si un muzician nou venit in orchestra, un chitarist pe care am fost norocosi sa-l atragem in grupul nostru, Tony Carmona, care va canta la mai multe tipuri de chitara, de la chitara clasica si flamenco, la chitara electrica, ceea ce ne va permite sa abordam si un repertoriu rock. Cooptarea lui este un avantaj pentru noi in acest turneu.

Revii in Romania dupa concertul sold-out din primavara anului trecut. Ai un mesaj pentru publicul ce te va astepta pe 7 noiembrie la Sala Palatului?

Asa cum va imaginati, sunt foarte nerabdator sa revin in Romania, datorita experientei extrem de placute pe care am avut-o data trecuta cand am fost aici. In acelasi timp insa simt si multa presiune, pentru ca sunt un admirator al traditiilor voastre si am avut multe de invatat, atat de la violonistii romani traditionali, cat si de la cei clasici. Eu consider ca violonistii romani sunt unii dintre cei mai valorosi violonisti ai lumii. Deci, pentru noi, sa cantam in Romania si sa va oferim proiectul nostru este o bucurie. Personal, as vrea sa multumesc publicului roman pentru caldura cu care ne-a primit anul trecut si imi doresc sa ne revedem la concert cu aceeasi emotie cu care ne-am intalnit si prima oara.

Program

Concertul ”Ara Malikian-The Incredible Tour of Violin” are loc pe 7 noiembrie 2017, ora 20`00, la Sala Palatului.

Accesul publicului se face incepand cu ora 19`00.

Biletele se gasesc in format electronic pe www.iabilet.ro si in reteaua fizica iabilet.ro/retea : Magazinele Flanco, Metrou Unirii 1 langa casa de bilete Metrorex, Magazinul Muzica, Magazinele IQ BOX - Telekom, Cafe Deko, Club Vintage, Club Quantic, Hard Rock Cafe, Beraria H, Agentiile Perfect Tour, Magazinele Uman, pe terminalele self-service ZebraPay din toata tara si pe aplicatiile de Android si IOS iaBilet.

Online pe www.iabilet.ro, puteti plati cu cardul prin Paypal, pe factura Vodafone sau Orange cu plata la sfarsitul lunii sau ramburs cu plata cash prin FanCurier oriunde in tara.

Video

Detalii pe www.twinarts.ro si pe pagina de Facebook Twin Arts