De ce ajung urșii să fie loviți de mașini în România?

de Vlad Popovici, Gabriel Bejan     HotNews.ro
Duminică, 17 noiembrie 2019, 13:24 Life | Natural


Urs lovit de masina
Foto: DRDP Iasi
​Un urs din Harghita, lovit grav de o mașină, a agonizat pe marginea drumului 18 ore înainte ca autoritățile să ia o decizie în ceea ce-l privește. Nu este prima întâmplare de acest gen care are loc în România: animale sălbatice ajung cumva în calea mașinilor, sunt lovite și de multe ori sfârșesc în chinuri. De ce se întâmplă acest lucru?

Sunt numeroase cazurile în care animalele sălbatice ajung să fie lovite de mașini și-mi aduc aminte aici de o poveste citită recent pe Facebook despre un căprior accidentat tot pe un drum național. Șoferul a părăsit locul accidentului, iar ceilalți participanți la trafic și-au continuat traseul fără a oferi vreo mână de ajutor.

În urmă cu vreo doi ani, o altă imagine a devenit virală pe internet: un urs a fost lovit mortal în dreptul localității Mihai Viteazu și a rămas ore bune pe carosabil până când autoritățile au reușit să-l ridice de acolo.


Urs lovit de mașină pe un drum național extrem de circulat în județul Mureș. FOTO via contul de Facebook Andrei Bejan


Dincolo de bâlbăielile absolut ridicole ale autorităților care nu se știe din ce motive nu reușesc să ajute un animal implicat într-un accident de mașină se ridică o altă întrebare în astfel de cazuri: de ce ajung animalele sălbatice în calea mașinilor?

Am vorbit despre acest lucru cu domnul Cosmin Stinga, președinte al Asociației pentru Conservarea Diversității Biologice (ACDB).

Care considerați dvs. că sunt autoritățile responsabile de accidentele rutiere în care sunt implicate animale sălbatice pe carosabil?

Este foarte clar că reducerea numărului de coliziuni cu animalele sălbatice trebuie să aibă la bază realizarea unor zone de sub sau supra traversare adecvată a drumurilor/căilor ferate, dublate toate de realizarea unor îngrădiri eficiente în zonele cu vizibilitate redusă.

Cine poate face acest lucru? Autoritățile responsabile cu proiectarea/realizarea/întreținerea infrastructurii rutiere și feroviare din România.

Cât de eficiente sunt autoritățile în soluționarea unor astfel de cazuri?

Aproape ineficiente! Gardurile realizate în lungul autostrăzilor sunt prea scunde și prost realizate facilitând frecvent accesul animalelor sălbatice pe carosabil. În cea mai mare parte a țării există doar câteva semne de atenționare, de tip "atenție, animale sălbatice", care impun o conduită preventivă! Nu reușim asta cu radare și amenzi, dar cum să reușim o conduită de limitare a vitezei doar apelând la umanitatea șoferilor!?

Există o soluție reală, prin care să nu ne mai confruntăm cu un număr atât de mare de cazuri de accidente similare?

Da, există în toate țările europene numeroase bioducte/ecoducte proiectate să asigure accesul faunei sălbatice în zone monitorizate și dovedite că sunt esențiale pentru animalele sălbatice. De asemenea, avertizoarele luminoase și acustice tind să fie cât mai frecvent montate pe marginea drumurilor, semnalizând prezența unor animale pe carosabil.

Aveți statistici, care să ne arate care este numărul real al accidentelor și victimelor, atât oameni, cât și animale?

Din păcate nu avem date statistice, dar știm că preluăm la Centrul pentru Reabilitarea Faunei Sălbatice multe animale lovite pe carosabil.

O experiență personală de acest gen?

În 2015, un pui de urs de numai cateva luni își urmează mama, undeva în zona Malnas din Covasna, traversând calea ferată. Viteza trenului a fost prea mare pentru a se evita accidentul. Puiul este prins sub tren, pierde o labă din față și aproape un sfert din membru. Ajunge în coma la Centrul pentru Reabilitarea Faunei Sălbatice de la Focșani, medicul nostru îi amputează restul de labă, operația a fost grea și lungă.

Ursul este apoi ferit de boli și de contacte cu oamenii, primeste numele de "Cinci picioare", tocmai pentru abilitatea acestuia de a alerga și de face tot ceea ce face un urs normal. După doi ani este fericitul posesor al unui colar cu GPS și apoi merge în pădurile în care s-a nascut. E monitorizat, timp de 12 luni, pâna când colarul s-a desprins. Asta ne-a arătat ca integrarea lui în natură a fost un succes și că un astfel de urs s-a adaptat noilor condiții. Dar cu ce efort? Cu ce costuri? Câtă suferință?

În concluzie trebuie să mai amintim și situația specială în care se află România în ceea ce privește numărul de urși. România are cea mai numeroasă populație din toată Europa. Cifrele oficiale spun că în România sunt în jur de 6.300 de urși, potrivit ultimului recensământ. Nimeni nu crede însă aceste date.

ONG-urile specializate pe conservarea mediului suspectează că, în realitate, sunt mai puțini, iar cifrele au fost umflate pentru a motiva redeschiderea vânătorii (din 2016 ursul nu mai poate fi vânat în România decât în condiții speciale). De cealaltă parte, localnicii din zonele de munte sau vânătorii spun că numărul urșilor este cel puțin dublu.

Până se vor lămuri cele două părți, avem săptămânal știri în România în care oamenii sunt atacați de urși. Și, din ce în ce mai frecvent, știri că urșii sunt accidentați de mașini. Acestea sunt niște fapte care nu pot fi contestate de nimeni.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















8605 vizualizari

  • -11 (27 voturi)    
    Pentru ca (Duminică, 17 noiembrie 2019, 14:02)

    Kol, opusul lui Lok [utilizator]

    Nu poarta vesta reflectorizanta.
  • +5 (27 voturi)    
    Fals (Duminică, 17 noiembrie 2019, 14:34)

    Amerlocu [utilizator]

    Garduri, ecoducte și alte prostii sunt foarte puțin utile. Animalele vor continua să ajungă pe drumuri pri spărturile gardurilor, etc.. În America toate astea sunt piuse în practică de decenii. Cu toatea atea pe marginea autostrăzilor și drumurilor circulate sunt mereu cerbi, cărpioare, ratoni, iepuri sau coioți sau gâște canadiene (sunt imense) uciși de mașini.

    Chestia asta nu se întâmplă în Europa de vest (dată ca exemplu luminos) pentru că acolo animalele ălbatice au fost practic stârpite de mult.
    • +7 (11 voturi)    
      facepalm (Duminică, 17 noiembrie 2019, 17:42)

      tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

      Mai aberezi mult? Voua chiar nu scapati nicio ocazie sa aberati "in vest e nasol, la noi e bine" ?


      Asta e motivul pt care in vest nu vezi animale lovite de masini: tunele sau pasarele peste drumurile care sunt in calea traseelor folosite de animale

      Germany is living up to its environmentally-friendly image by spending millions of euros on building bridges just for animals. Humans caught crossing them face a €35 fine. More than a hundred wildlife bridges are to be built in the next decade.

      https://www.thelocal.de/20130918/51975
      • +4 (6 voturi)    
        În Germania urșii nu pot fi loviți de mașini ... (Luni, 18 noiembrie 2019, 8:07)

        BleahBleah [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

        Pt că ultimul a fost împușcat pe la 1800 ...
      • +5 (7 voturi)    
        Care ursi de Germania? (Luni, 18 noiembrie 2019, 8:10)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

        Astai nu mai au nici lupi. Nimic. Au ceva caprioare. Si daca asculti frumos radio Autobahn auzi de vreo 3 calcate pe zi si anuntate maret pe unda pentru a proteja masinile de spalatorie.
  • +6 (8 voturi)    
    Incompetența autorităților locale. (Duminică, 17 noiembrie 2019, 15:34)

    asavreau [utilizator]

    Iau banii degeaba.A fost un accident de circulație.Cineva trebuia să intervină,să acorde ajutor și să elibereze drumul redându-l circulației.Cineva!Cine?
  • +12 (12 voturi)    
    vrajeli (Duminică, 17 noiembrie 2019, 16:30)

    traiang [utilizator]

    Atata timp cat ai stricat un ecosistem chelind padurile la ce sa te astepti?Sistemele acestea sunt bine reglate in timp omul inca nu le cunoaste regulile si ajungi in situatii incredibile Exemplu starpirea lupilor in Yellowstone a dus la disparitia unor specii de arbori Peste tot locul omul a intervenit ''cu bata'' in natura !!!
  • +9 (9 voturi)    
    Nu putem da vina doare pe autoritati (Duminică, 17 noiembrie 2019, 16:47)

    cristi_an [utilizator]

    "un căprior accidentat tot pe un drum național. Șoferul a părăsit locul accidentului, iar ceilalți participanți la trafic și-au continuat traseul fără a oferi vreo mână de ajutor."...
    chiar asa carcase ambulante am devenit? fara pic de compasiune? fara pic de initiativa in a da o mana de ajutor?
  • +7 (7 voturi)    
    'De ce ajung urșii să fie loviți de mașini în Româ (Duminică, 17 noiembrie 2019, 19:25)

    gica_ultra [utilizator]

    1. conduc pe contrasens
    2. traverseaza prin locuri nepermise
    3. autoritati idioate
    ... eu as alege 3. voi ?
  • -1 (15 voturi)    
    Iata de ce: fiindca sunt prea multi (Duminică, 17 noiembrie 2019, 21:41)

    Sparafucile [utilizator]

    In 1950 in Romania existau doar 850 de ursi iar astazi avem peste 6000. Cifra exacta ar putea fi usor cunoscuta dar NU SE VREA. Ca sa justifice pasivitatea autoritatilor. Ce-i de facut? Garduri, subtraversari, canale? Astea sunt prostii cit timp ei se inmultesc in continuu nemaifiind impuscati. Si de ce sa cheltuim noi, oamenii, ca sa le fie bine lor, ursilor, dupa ce s-au inmultit in ultimul hal? Ce ne propunem, sa transformam toata tara intr-o gigantica Gradina Zoologica si apoi sa ne mindrim ca niste DESCREIERATI cu marea noastra realizare? Cum e in Europa? Ursii au fost stirpiti in mod deliberat fiindca puneau in pericol zootehnia de altitudine. Noi trebuie sa fim pe dos doar fiindca avem contingente numeroase de ecologisti de canapea care vor ursi. Ceterum censeo, ursii ar trebui imputinati drastic. 1000 de bucati ne ajung. Restul, vinati si scosi bani frumosi de pe urma lor.
    • -1 (1 vot)    
      Oare pentru ăștia ca tine cât s-ar scoate? (Luni, 18 noiembrie 2019, 10:27)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui Sparafucile

      Mărunțiș.
  • +4 (6 voturi)    
    ... (Luni, 18 noiembrie 2019, 6:53)

    cartograful [utilizator]

    pt. ca acelasi lucru se intampla in Alaska sau Canada su Rusia doar ca romanii sunt suficient de nebuni ca sa faca o problema nationala din asta. Americanii au inventat si un termen, se cheama "roadkill" e din pacate un fenomen cunoscut la intalnirea dintre zonele salbatice si sosele.
  • +2 (4 voturi)    
    Eu cred... (Luni, 18 noiembrie 2019, 8:42)

    Gigi Kent [utilizator]

    Eu cred ca Dragnia e de vina ...
  • +3 (5 voturi)    
    asteptam tragedia (Luni, 18 noiembrie 2019, 8:46)

    piticu_enigmatic [utilizator]

    Sunt prea multi de-aia nu-ti trebuie multa minte ca sa-ti dai seama. Si faptul ca intra pe strazi nu-i cel mai mare rau ci ca nu mai poti sa mergi in natura ca te musca sau iti fac alte lucruri urate. Au ajuns ca si cainii vagabonzi. Va trebui o tragedie ca sa facem ceva ca numai asa putem. Si tragedia va veni si-o sa ne vaitam si-o sa cautam iar vinovati iar cu coruptia ucide cu PSD cu toate cliseele. E ditamai planeta sunt atatea paduri de ce trebuie sa-i omoram in loc sa-i mutam?
  • +3 (3 voturi)    
    ursii s-au inmultit (Luni, 18 noiembrie 2019, 11:13)

    MG [utilizator]

    oamenii din management s-au tampit


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by