Două proiecte Hi Film urmau să intre în producţie în această perioadă - lungmetrajul de debut al lui Ştefan Constantinescu, „Om - câine”, şi lungmetrajul „Somnambulii” al lui Radu Jude.
Filmările pentru alte două proiecte majoritare erau programate tot acum, iar un proiect din Serbia în care companie era partener minoritar a fost oprit în mijlocul filmărilor.
Măsuri speciale pentru tot ce va fi filmat în acest an
Reluarea filmărilor, posibil în august - septembrie
În elaborarea planului de măsuri de siguranţă, Ada Solomon - membru al mai multor organizaţii europene şi internaţionale de profil - s-a consultat cu colegii din breaslă. „Avem aproape săptămânal videoconferinţe şi schimbăm între noi materiale şi planuri de măsuri făcute în diverse ţări. Sigur că e diferit ce se întâmplă în Islanda faţă de România sau Spania şi că fiecare producţie are specificitatea ei”.
În prezent, Hi Film continuă lucrul la proiectele aflate în post-producţie. „Fluxul este acum regândit, astfel ca el să se desfăşoare de la distanţă. Lucrăm, de exemplu, la montajul unui documentar cu un regizor care se află la Bucureşti, unul care se află în Ucraina şi monteurul care se află în Croaţia.
„Încerc să văd, împreună cu colegii şi avem discuţii, care ar fi pârghiile cele mai puţin împovărătoare pentru bugetul de stat, dar care ar da un suflu sectorului, astfel încât să se poată mişca şi să poată rezista, pentru că impactul, în ceea ce priveşte domeniul cinematografic, este unul pe termen lung. Domeniul cinematografic este în aceeaşi situaţie ca turismul. Nu poate produce şi nu poate vinde produsele pe care le produce”.
Ce măsuri s-ar impune pentru ajutorarea industriei cinematografice
Din partea Centrului Naţional al Cinematografiei nu a venit „niciun fel de semnal, nicio invitaţie la dialog, de propunere de măsuri, de alocări de resurse pentru situaţii punctuale”.
„Până la urmă, nu suntem o ţară care să aibă 1.000 de filme sau 100 de filme care sunt oprite. Probabil că sunt 20 de proiecte care sunt într-o situaţie delicată şi suntem o ţară care are nevoie de o strategie pe termen scurt şi mediu. Trebuie văzut care sunt paşii de urmat. Ştim ce ne aşteaptă, ştim că nu e vorba numai vorba despre faptul că stăm acum în casă şi că suntem într-o criză sanitară. Suntem într-o criză economică. Va urma una care ne va afecta pe toţi. În acelaşi timp, vrem să contribuim la repornirea economiei, dar ne trebuie un pic de sprijin pentru asta”.
Despre măsurile luate până acum la nivel general, ea afirmă că „nu funcţionează în domeniile noastre”. Închiderea cinematografelor, spre exemplu, „opreşte o parte importantă din ceea ce înseamnă expunerea, vânzarea, veniturile pe care le face sectorul nostru”. Digitalizarea, informaţiile reprezintă lucruri „extrem de importante şi care au rămas mereu în urmă”.
„Există o lipsă cronică de date privind dimensiunea sectorului, impactul economic al lui, iar nivelul de contribuţie la PIB al industriilor creative este cvasi-necunoscut. El e mare, dar există doar calcule empirice”.
Trei ani, varianta optimistă pentru criză
Solomon a făcut o paralelă cu criza din 2008 - 2009 şi a impactului ei asupra domeniului publicităţii. „Un raport al Asociaţiei publicitarilor a arătat că industria de profil din România şi-a revenit în aproximativ 12 ani. Iar impactul prezentei situaţii la nivel global, nu doar la noi, va fi mult mai mare, după părerea mea”.
Legat de cifrele de afaceri şi de dimensiunea ocupării forţei de muncă, „presupun că vor scădea în următorul an spre 50%, iar în următorii 2 - 3 ani să rămână undeva mai jos, la cel puţin 25%”.
„Nu înţeleg diferenţierea asta. Poate că turismul este mai vocal decât industria cinematografică, doar că problemele sunt similare. Şi impactul asupra PIB este similar. Ăsta este un lucru care nu se ia în seamă. Suntem un domeniu mic ca număr de companii, dar ce generează e mare şi are impact în multe ramificaţii economice. Sunt multe locuri de muncă şi domenii conexe care sunt implicate, chiar turismul”.
Ada Solomon a vorbit şi despre impactul asupra producţiilor străine filmate în România. „Va fi greu ca filme străine să vină aici şi îi putem convinge prin această schemă de ajutor de stat care este blocată din noiembrie, de când a trecut de la Comisia Naţională de Statistică şi Prognoză la Ministerul Economiei. Începe foarte uşor să de deblocheze, în sensul că ne-au fost cerute nişte documente, dar e un mod care nu e viabil încă şi care iar nu ţine cont de consultările cu breasla”.
Această schemă şi un set de măsuri de securitate pentru filmări ar fi „singurele două elemente” care ar putea genera venirea producţiilor străine în continuare în ţară. „Este un efort financiar chiar mic faţă de ce generează”, a concluzionat Ada Solomon.