De ani buni, street art-ul nu mai este văzut ca o formă de vandalism, ci, dimpotrivă, ca o metodă foarte bună de promovare a orașelor. În loc să lupte cu graffiti-ul, autoritățile și-au dat seama că e mult mai benefic să transforme pereții orașului în galerii de artă.

Outline Streetart FestivalFoto: Outline Streetart Festival/ Facebook

În seria de weekend „Oamenii orașului”, explorăm lumea barurilor, a restaurantelor și a locurilor interesante din marile orașe, prin intermediul poveștilor reprezentative din acest domeniu.

Budapesta, Berlin sau Reykjavík sunt doar câteva exemple de orașe care au oferit artiștilor urbani fațadele clădirilor pentru ca aceștia să le transforme în picturi murale de mari dimensiuni. Mai mult, cu ajutorul street art-ului, zone mai puțin atractive din orașe au fost revitalizate, incluse în tururi ale orașelor, iar astfel în jurul lor s-au dezvoltat comunități care au transformat zone moarte în unele pline de viață.

Și în București, de exemplu, Interesting Times Bureau (ITB) organizează astfel de tururi de artă stradală care au devenit populare atât în rândurile străinilor, cât și în printre localnici:

„Este un tur popular și ne bucurăm mult să fie cerut și de foarte multe școli care folosesc acest prilej pentru a face educație prin artă.”, ne spun Anita Sterea, de la ITB.

Turul include zece picturi mari, plus multe alte mențiuni despre tehnici folosite în arta stradală, povești despre graffiti și evoluția acestui concept de-a lungul anilor.

„Turul se încheie la lucrarea pe care noi, împreuna cu prietenii noștri de la Hotel Epoque, am realizat-o anul în 2020, în plină stare de urgență. Lucrarea se numește Aurora și este semnată de Cristian Scutaru. E foarte apreciată de public.”, mai spun ei.

Aurora. FOTO: ITB/ Facebook

ITB are deja nouă ani de când face acest tur și cinci lucrări finanțate parțial sau total. „Credem că arta stradală poate face diferența și ajută la dezvoltarea orașului din punct de vedere cultural și social. Ne bucurăm să vedem că Bucureștiul începe sa devină o adevărată galerie urbană cu picturi murale semnate de artiști români sau străini, care dau culoare, dar și transmit mesaje pentru societatea actuală.”

În ceea ce privește cât de mult a reușit arta stradală să schimbe Bucureștiul până acum, ei spun că destul de mult: „Zone care până acum cinci-șapte ani nu reprezentau un interes pentru comunitate au ajuns să fie activate prin artă stradală. De exemplu, zona din vecinătatea Cișmigiului.”

„Artiștii ne spun că vin vecini din zonă care îi roagă să ajungă și pe strada lor, să le picteze”

Pictură murală București. FOTO: ITB/ Facebook

Despre cele mai de impact proiecte artistice care se întâmplă de obicei în oraș, ITB susține că acestea ar fi proiectele punctuale, care aduc arta murală în spatele blocurilor pe centrale termice, ghene etc.

„Astfel, într-un cartier gri și neprietenos aduci un pic de culoare și artă totodată.” Turiștii care aleg tururile ITB de artă stradală, devin parte din această schimbare la față a orașului, iar treaba asta îi face să se simtă, în mod evident, mai speciali.

„Noi le spunem că parte din ceea ce ei plătesc la tur merge către o pictură murală. Avem cinci picturi murale pe care le-am finanțat și cofinanțat în București, iar turiștii simt că sunt parte din ceva, că lasă un pic de moștenire în orașul ăsta.

Turul de artă murală este iubit de străini pentru că îți arată un București care nu e turistic încă, un București prin vechi cartiere de case, prin curțile liceelor sau universităților, prin zone industriale sau prin cartiere comuniste.”

Anita ne mai spune și că în București arta murală încă este într-un proces de dezvoltare.

„Vorbim cu artiști care uneori ne spun, în timp ce pictează, să spunem o centrală termică, că vin vecini din zonă care îi roagă să ajungă și pe strada lor, să le picteze și lor ceva. La această deschidere au ajutat festivalurile care au avut și componenta de artă stradală din București, tururile ghidate prin oraș, și chiar apariția unor artiști de artă stradală cu exponate în galerii sau expozții de artă consacrate. Încă este loc de mai bine și mai mult.”

Și cei de la Local Hosts organizează tururi ghidate prin București care au în centru arta stradală.

FOTO: Local Host/ Facebook

„Diferențierea dintre graffiti și street art este adesea legată de „tag-urile” ce apar în orice colț de stradă, clădire istorică (inclusiv vestitul tag de pe Ateneu de anul acesta), în contrapartidă fiind arta murală creată de artiști stradali consacrați, precum Sweet Damage Crew, John Dot S, Maria Bălan, Ortaku etc.

În ciuda faptului că mișcarea a început prin anii ’90, arta stradală rămâne un fenomen în continuă dezvoltare în România”, ne povestesc ei. În viziunea lor, unul dintre cele mai importante proiecte de street art rămâne fără îndoială Make-a-Point și proiectul „Uriașii de Pantelimon”.

„Acesta a creat artiștilor oportunități de colaborare permanente cu municipalitatea, proiectul fiind precedat de multe alte exemple în zona Tineretului, Eroii Revoluției, poduri și, mai nou, chiar mijloace de transport în comun ce încântă privirile bucureștenilor.”

Turismul asociat artei stradale a ajuns deja la maturitate în București, susțin Local Hosts. Ei ne spun că, în general, atât turiștii străini cât și localnicii sunt acomodați cu principiul artistic și doresc să descopere cât mai multe creații pe care să le poată poza pentru conturile lor de Instagram.

Pictură murală București. FOTO: ITB/ Facebook

„Problema artei stradale este că ea nu ține cont neapărat de traseele sau circuitele turistice. Aici intervenim noi, încercând să cuprindem cât mai multe astfel de opere într-un spațiu de timp rezonabil.”

Arta stradală poate contribui la promovarea imaginii Bucureștiului și a patrimoniului cultural local, național sau chiar internațional și, în același timp, participă la revitalizarea estetică a unor zone care erau cumva ignorate în trecut.

Cu toate acestea, cei de la Local Hosts spun că și-ar dori ca pe viitor să dispară obiceiul acelor tag-uri / mâzgălituri care acoperă inestetic aproape fiecare colț din centrul orașului.

„Au apărut, desigur, și branduri care susțin astfel de proiecte. Însă, din păcate, la nivel estetic aceste lucrări au o puternică componentă comercială. Este un prim pas pentru educarea celor care vandalizează imobile de patrimoniu fără un motiv concret. Deci, dacă s-ar face într-un mediu mai controlat, am avea, poate un oraș ceva mai curat la nivel vizual.”

În luna octombrie, Bucureștiul s-a îmbogățit cu 15 noi picturi murale

FOTO: Outline Streetart Festival/ Facebook

Apropo de festivalurile de street art care ajung să transforme fața orașului, Asociația E.D.I.T și Sweet Damage Crew au organizat la mijlocul lunii octombrie cea de-a doua ediție a festivalului Outline Streetart, în urma căruia Bucureștiul s-a îmbogățit cu 15 picturi murale realizate de 20 de artiști urbani.

Nouă centrale termice, două gang-uri și un întreg etaj al parcării supraetajate de la MegaMall au fost aduse la viață prin creativitatea artiștilor stradali, care au interpretat în stil propriu tema comună – ARTOGETHER. Festivalul a început din convingerea că Bucureștiul merită să fie pus pe harta capitalelor urbane, care încurajează arta stradală și care susține libertatea artistică.

FOTO: Outline Streetart Festival/ Facebook

„Încă de la așezarea schelelor, locatarii și trecătorii curioși au venit să întrebe ce urmează să facem. Explicându-le ideea proiectului, majoritatea s-au arătat încântați că blocul și clădirea din jurul lor vor prinde culoare și vor înveseli perimetrul locuinței lor. Cei reticenți la începutul lucrării au venit să ne mulțumească la final pentru arta care a luat naștere pe pereții gri și lipsiți de personalitate până atunci”, spune Loredana Bardas, coordonatoarea festivalului.

Tot ea ne spune că unul dintre rezultatele așteptate a festivalului a fost acela de a crește gradul de conștientizare al cetățenilor cu privire la arta urbană, reducerea vandalismului, dar și acela de înfrumusețare a cartierelor orașului și încurajarea turismului.

FOTO: Outline Streetart Festival/ Facebook

„Atunci când pereții unui oraș sunt pictați în mod organizat de artiști specializați, orașul se transformă într-un muzeu în aer liber. Acest lucru ar putea fi monetizat prin crearea unui tur alternativ dedicat turiștilor, atât locali, cât și din străinătate.

Contra-cost, turiștii pot beneficia de un ghid specializat care le poate prezenta acestora un tur complet al street art-ului bucureștean, dar și arhitectural, istoric și social al orașului.

Pictarea pereților mari într-un oraș poate crea o imagine pozitivă pe plan internațional, iar mediul on-line va contribui foarte puternic la acest aspect. Pereții vor apărea în spațiul virtual și se va afla despre ei că sunt realizați în București, lucru care va atrage turiști interesați de acest fenomen”, completează Loredana.

FOTO: Outline Streetart Festival/ Facebook

Pe Robert Obert, unul dintre artiștii urbani foarte activi și care a făcut parte din line up-ul festivalului Outline, l-am mai întrebat și în trecut despre importanța street art-ului în transformarea orașului. Iată ce ne-a răspuns atunci:

„Arta urbană sau intervențiile în spațiul public sunt esențiale pentru viața orașului. Suntem invadați de atâția stimuli care, de multe ori, au un efect sufocant, apăsator, de la advertising agresiv, la zgomote și poluare de multe tipuri.

Acestea pot fi contrabalansate prin prezențe ale expresiei artistice, fie că vorbim de murale, instalații, facelift-uri ale întregii infrastructuri de transport în comun sau simple intervenții de tip pasteup, sticker și tot așa.

Acestea depășesc uneori calitatea pur decorativă și creează un dialog informal, stimulează imaginația și scot oamenii din zona de confort. Chiar și atât de contestatul graffiti e extrem de important ca prezență și ca răspuns la dinamica orașului.”

FOTO: Outline Streetart Festival/ Facebook