Dan Honciuc este primul roman care dat ocol lumii cu motocicleta. S-a intors de cateva zile in Romania cu o lista impresionanta de cifre: in 3 luni a "bifat" 25 de granite, trecand prin Rusia, Mongolia, Alaska sau Kazachstan. A strabatut 27.000 de kilometri, pe parcursul carora si-a fracturat doua membre si a primit o singura amenda: in Turcia. "Acolo traficul este haotic, dar cred ca in Romania este, totusi, cel mai prost", spune motociclistul care, abia ajuns in tara, se pregateste de o noua plecare spre Austria si Norvegia.

Daca l-ai vedea pe strada, ai zice ca e un tip normal, "middle-age" (are 29 de ani) si cu o slujba obisnuita. Este firav si pare linistit. Abia cand incepe sa vorbeasca iti dai seama ca increderea si determinarea sunt cele care l-au ajutat in toata aceasta calatorie: "Nu exista nimic care sa nu se poata rezolva. Totul tine de aici (si isi duce mana la cap) si aici (aratandu-si inima)", crede Honciuc.

Calatoria lui a inceput pe 27 mai. "Am inceput sa ma pregatesc psihic cu 6 luni inainte", spune Honciuc, urmand ca in ultimele trei luni sa se pregateasca intens."Mi-am luat concediu, am vorbit cu cei de la firma si au fost foarte draguti cu mine. Oricine poate sa faca asta, iar daca nu obtii concediu, poti sa-ti dai demisia; pana la urma e doar o slujba", povesteste Dan. A vorbit cu "oamenii potriviti, la momentul potrivit si a avut determinarea potrivita". Si-a strans vizele necesare cu 4 luni inainte de plecare.

Insotit partial de Cristina Banciu, Honciu a parcurs urmatorul traseu: Romania-Bulgaria-Turcia-Georgia-Armenia-Nagorno Karabah -Armenia - Georgia- Azerbaijan-Turkmenistan-Uzbekistan-Kazachstan-Rusia-Mongolia-Rusia-Corea de Sud-Alaska-Canada-SUA-Canada-Franta-Germania-Austria-Ungaria-Romania. S-a gandit mult inainte sa isi aleaga motocicleta si a optat, pana la urma, dupa doua criterii: greutatea motocicletei si pretul acesteia. S-a hotarat la "Antilopa Gnu", o motocicleta marca KTM, deoarece "este mica, usoara si ieftina".

"Chiar daca sunt diferiti, oamenii se simt bine unii cu altii"...

...este lucrul principal pe care Honciuc l-a invatat din calatoria sa. Trecand prin Turcia, a avut surpriza sa afle ca locuitorii nu sunt la fel cu turcii pe care ii intalnise in strainatate. "Am lucrat in Germania 3 ani si pot sa spun ca turcii de acolo sunt cu totul diferiti de cei din Turcia". L-au primit cald si vesel si a baut ceai alaturi de un vanzator de pe sosea, langa care "am stat, am baut ceai si am tacut, pentru ca eram prieteni".

In Nagorno Karabah se vad inca semnele conflictului. Turistii sunt acceptati doar in anumite conditii, li se permite accesul doar in anumite zone si simt tot timpul ochii Politiei. "Sunt foarte multe mine si inca se mai vad tancuri", a povestit Honciuc. Oficial, regiunea apartine Azerbaidjanului, iata de ce Honciuc si Banciu s-au vazut nevoiti sa ascunda orice dovada a trecerii lor prin Nagorno Karabah atunci cand au ajuns la granita cu Azerbaidjan. Au scapat de fotografii, harti sau documentele de la granita care ar fi atestat trecerea lor prin Nagorno.

Turkmenistan
Foto: postcardsfromplanetearth.com
Daca birocratia romaneasca pare o padure incalcita, sistemul din Turkmenistan ar putea reprezenta jungla amazoniana. "Are cel mai complicat sistem birocratic pe care l-am intalnit vreodata. Aveai nevoie de o aprobare pentru ca ti se invarte roata din fata, una pentru roata din spate, una ca sa stai pe sa, care apoi ti se anula si tot asa", poveste Honciuc, intinzandu-si mainile pline cu un vraf gros de hartii. "Sunt doar cele de la granita cu Turkmenistan", spune acesta. S-a simtit insa bine printre turkmenii animisti, care se roaga spiritelor naturii. "Se asaza in fata unor pietre mari si se roaga pentru fertilitate, liniste si copii multi".

Cat despre Mongolia, cand ii rostesti numele "te gandesti doar hergheliile de cai, la calarie, la drumul pe care il ai de parcurs. Aici, trecerea timpului chiar nu are nicio importanta", a mai spus Honciuc.

Dupa fix 3 luni, 9 filtre de ulei schimbate si 20.000 de euro cheltuiti, Honciuc s-a intors in tara pe 27 august cu "un vis implinit". Acum se pregateste pentru urmatorul: maine, sambata - 30 august, va pleca din nou, tot pe doua roti, catre Austria si Norvegia.