Spectacol total. Acrobatie dusa la extreme. Adrenalina. Show-ul aviatic desfasurat pe plaja de la Mangalia pe 23-24 august, a adus doi dintre cei mai buni piloti de acrobatie din lume, campioni europeni si mondiali. Este vorba de lituanianul Jurgis Kairis si ungurul Zoltan Veres. Alaturi de acestia au evoluat Iacarii Acrobati din Romania, Ioan Postolache si Dan Stefanescu. Toti cei aflati azi pe plaja de la Mangalia au putut admira un spectacol de acrobatie aeriana oferit de aerodromul din Tuzla.

JURGIS KAIRYS

Lituanianul Jurgis Kairis este nascut in 1952 in Siberia. Impreuna cu echipa ruseasca de acrobatie, Kairys a castigat atat Campionatul European cat si Campionatul Mondial de Acrobatie Aviatica. Punctul lui forte este acrobatia freestyle, care i-a permis sa exploreze noi posibilitati de zbor, care sa puna la incercare rezistenta lui si a aeronavei.

Pentru acest scop si-a dezvoltat propriul avion, Juka. A inventat noi manevre aviatice, ca “Roata lui Kairys” sau “Micul Loop” si a fost primul pilot care a reusit sa execute o “Cobra” cu un avion cu elice si care poate sa pluteasca cu “Juka” asa cum numai un elicopter ar putea functiona.

ZOLTAN VERES

La cei 42 de ani ai sai, Zoltan Veres este un nume cu o reputatie bine stabilită în Ungaria, avand peste 10.000 de ore de zbor si peste 80 de tipuri de avioane pilotate. El detine toate tipurile de licente si brevete posibile in aviatie.

In 1995 a fost inclus definitiv in lista celor mai buni 12 piloti din lume. In prezent pilotează un Boing 737 pentru compania ungară Malev – dar acesta este doar modul în care se relaxează între zborurile acrobatice cu un Extra 300.

Lui Zoltan nu îi sunt străine medaliile pentru zbor de acrobatie în competitiile internationale. Figura sa favorită este trecerea pe sub un pod, iar dependenta de viteză îl face să se ia la întrecere cu orice se miscă în aer sau pe sol – de aceea, în timpul liber, îsi reglează nivelul adrenalinei cu una dintre motocicletele sale.

Iacarii Acrobati

Echipa Iacarii Acrobati - cunoscuta in lume sub numele de Aerobatic Yakkers zboara, anual, la peste 30 de demonstratii din Romania, Europa si, mai nou, Orientul Mijlociu.

Pentru Iacarii Acrobati, spectacolul este motivul pentru care exista.

Zborul demonstrativ de 15 minute al IACARILOR ACROBATI se desfasoara intre 100 si 800 metri fata de sol pe o raza de un km, cu viteze pana la 450 km/h, iar pilotii rezista la suprasarcini intre +5 si – 3G pentru zborul in formatie, iar pentru acrobatiile individuale intre +7 si -5G.

Anul acesta se implinesc 30 ani de cand se fabrica acest tip de avion in Romania. S-au produs peste 1.900 bucati iar modelul cu care zboara formatia sa produs in peste 30 bucati, majoritatea fiind in Statele Unite.

Pilotii au evoluat pe avioane tip YAK 52TW, productie 2006, cu o putere a motorului de 400HP si care pot atinge o viteza maxima de 460 km/h.

Cap Formatie: Ioan POSTOLACHE

– 44 ani, necasatorit

– peste 3.000 ore zbor

– Pilot Instructor la scoala de zbor Regional Air Services, fost component al Lotului National de Acrobatie al Romaniei, a zburat peste 10 tipuri de avioane, cel care a intemeiat formatia Hawks of Romania

– Locul 3 la AERO GP Mamaia 2007

Coechipier: Dan STEFANESCU

– 40 ani

– peste 6.500 ore zbor

- Pilot Instructor si Examinator pe Boeing 737 la Compania Aeriana Blue – Air

– fost component al Lotului National de Acrobatie, fost Campion National Acrobatie, Maestru al Sportului

La show-ul aviatic de la Mangalia a participat si Lotul National de Acrobatie – Hawks of Romania, format din pilotii Catalin Prumariu, Goger Attila, Rotaru George Florin si Dobre Tone Mihai.

Fiul primului roman care a iesit in spatiu, Dumitru Prunariu, Catalin Prunariu, are un portofoliu impresionant: adunat in cei 10 ani de parasutism si 12 de aviatie. In prezent este inspector al Autoritatii Aeronautice Civile, instructor de zbor si manager al formatiei de acrobatii aeriene Hawks of Romania, care ne reprezinta tara in toata lumea.

Formatia REVA formata din pilotii francezi Frederic Schwebel, Arnaud Moynet, Xavier Fontaneau a fost reprezentata doar de doi dintre piloti. Unul dintre avioane a suferit o defectiune in ultimul moment si nu a facut deplasarea in Romania. Pilotii au evoluat intr-o simetrie perfecta cu cele doua avioane care pareau doua bumeranguri aruncate spre cer.

Formatia de parasutism condusa de Adrian Constandache a fost si ea prezenta cu evolutii de precizie de aterizare la punct fix pe plaja de la Mangalia.