​Sunt in trenul rapid 826, care face legatura dintre orasul ala de langa Dej (Cluuuuj ii zice) si Bucuresti. Eu am urcat la Sinaia, respectand intarzierea cu care a ajuns bietul melc in gara. Un bilet Sinaia-Bucuresti costa 39 de lei si credeti-ma ca nu face. In compartiment e mizeria cat casa, toaleta cred ca a fost adusa dintr-un muzeu de dinainte de razboi, iar de circulat se circula cu 50-60 de km/ora, scrie Dan Popa pe blogul sau.

Oprim unde intalnim statii, dar mai ales unde nu intalnim. Cum dam de un copac, cum oprim. Zici ca rapidul asta e avatarul unui caine care musai e sa amusineze copacii, ca-l trece una-alta. Atmosfera din interourul melcului e insa una hazlie. Se rade si se face misto, ca asa-i romanul. In statia Comarnic am asteptat sa treaca vreo 5 trenuri. “Dupa asta, plecam si noi”, zic cu speranta, cativa tineri. Se inseala, mai asteptam ceva. La megafon se anunta intre timp venirea unui accelerat. Tinerii completeaza anuntul:”Sinucigasii sa se arunce aliniati in fata trenului” Si rad. Unul compune un imn al SNCFR, pe loc. “O treime din viata o dormim, o alta treime o muncim si restul o petrecem cu tineeeee, SNCFReeee…”

Mecanicii din gara Sinaia cu care am discutat mi-au spus ca toate lucrarile care se fac sunt la limita inutilitatii. “Au schimbat semiconductorii aia, au pus din cupru acum, de la nu stiu ce firma. Stalpii nu mai sunt de beton, ci niste “sfrijeli”, ca nu le pot spune altfel. Rezultatul? Pe unele tronsoane pe care mergeam cu 100 de km/h, acum abia pot merge cu 60. Dar se cheama ca le-au modernizat.”, povesteste unul dintre mecanici.

“Daca nici in urmatoarea ora nu ne da “verde”, o sa le spun cateva!”, incepe unul dintre tineri sa se enerveze.

In Belgia, daca trenurile intarzie, calatorii primesc o parte din banii dati pe bilet, inapoi. Despre trenurile japoneze si intarzierile lor nu mai scriu, ca se stie.

La noi, si din aceste motive, Comisia Europeană a obligat Romania sa includa în calculul deficitului bugetar consolidat cateva companii care timp de trei ani au avut mai multe de 50% din cheltuieli acoperite din fonduri publice, direct sau prin subvenţii. Printre ele, si CFR Călători. “Încercăm pentru 2012 să aducem foarte aproape deficitul pe cash cu cel ESA (medologia europeană – n.r.). Trebuie să avem grijă ca acele companii introduse în calculul deficitului consolidat să nu aibă pierderi”, a explicat Gherghina. Potrivit acestuia, există “un mare risc” ca Societatea Naţională a Căilor Ferate Române (SNCFR) să încheie la finele lui 2010 cel de-al treilea an în care cheltuielile sunt acoperite peste 50% din fonduri publice, astfel că din 2011 va fi inclusă în bugetul general consolidat, ceea ce ar putea avea un impact pe deficitul ESA de 0,1% din PIB.

Rezum. Bilete mai scumpe, conditii mai proaste de confort, pierderi mai mari. Nu stiu daca ideea care a existat, aceea de a o lasa sa falimenteze (discutam de SNCFR) si a ceda apoi altcuiva concesiunea, nu ar fi fost mai ok.

Comenteaza pe blogul lui Dan Popa.