Ideea a fost simpla: au cumparat patru biciclete a cite 250 de euro, le-au personalizat, le-au promovat pe Twitter si au asteptat rezultatele. Campania celor de la Fietserbond (Olanda) a creat unele valuri in "twittosfera", in retelele sociale si in presa. Astfel, mai multi oameni au inceput sa pedaleze in oras, chiar si in conditii atmosferice considerate in general nefavorabile ciclismului urban.

Martijn van Es de la Fietserbond, asociatia olandeza a ciclistilorFoto: George Hari Popescu

Twitter face lucrurile sa se miste

In cadrul unui workshop de la conferinta Velo City 2011 (Sevilla, 23 - 25 martie), Martijn van Es de la Fietserbond a aratat ca se poate promova bicicleta cu resurse putine, dar cu multa istetime si ceva munca. Fietserbond este asociatia olandeza a ciclistilor, cu peste 35.000 de membri cotizanti si 150 de filiale locale in toata tara.

Avind sediul in Utrecht, asociatia militeaza pentru promovarea ciclismului urban in Olanda. Va intrebati ce folos ar avea o asemenea campanie intr-o tara unde 25% din transporturi se face cu bicicleta? Ei bine, dupa cum spunea Gro Harlem Brundtland, fosta prim-ministra a Norvegiei pentru trei mandate, intr-o prezentare de deschidere a conferintei, este important ca tarile dezvoltate sa dea exemple bune constante statelor mai putin evoluate din punctul de vedere al transportului alternativ in orase.

Cele patru biciclete din campanie s-au numit "Twitter bikes" si au fost initial oferite politicienilor, liderilor de opinie, vedetelor. Timp de o saptamina, aceste persoane trebuiau sa pedaleze in oras, pentru transportul zilnic si sa raporteze din cind in cind pe Twitter experientele. Nu toti au facut acest lucru, cel mai reticent fiind un politician olandez liberal, care a sustinut ca i se pare mai amuzant sa mearga pe jos.

Faza a doua a campaniei a constat in deschiderea catre public. Oricine se poate acum inregistra pe site-ul oficial al asociatiei, pentru a testa Twitter bike, dar asociatia olandeza prefera oamenii activi in social media (minimum 100 de persoane care sa urmareasca fluxul celui care candideaza) si cu o motivatie destul de puternica. Cei care scriu pe Twitter despre cum e sa pedalezi prin Olanda cu bicicleta speciala trebuie sa foloseasca eticheta #twitterfiets.

Lectii invatate

Citeva observatii din timpul campaniei in curs de derulare:

  • nu toti cei care au primit bicicleta au scris pe Twitter
  • in general, nu au fost impresii negative
  • demonstratiile video publicate pe Youtube au fost foarte apreciate
  • presa locala a fost interesata de campanie si a scris mult pe acest subiect
  • firma Gazelle s-a oferit sa sponsorizeze campania, la un moment dat

Aceasta campanie a fost un exemplu elocvent de activitate pe care asociatiile de profil din toata lumea o pot derula fara a cheltui prea mult si fara a investi mult timp (cam o ora pe zi in total dureaza publicarea replicilor pe Twitter si republicarea mesajelor de la biciclistii implicati).

In prezentarea sa, Martijn van Es a evidentiat cinci lucruri pe care el si echipa sa le-au invatat in timpul campaniei Twitter Bike:

  • Fa totul simplu. Cumperi bicicletele, le oferi pe Twitter, republici mesajele biciclistilor.
  • Vorbeste permanent cu participantii, pastreaza comunicarea, fii activ.
  • Gidila orgoliul oamenilor pentru a-i convinge sa participe. Lauda-i, foloseste-le vanitatea.
  • Sa nu ai mari asteptari, pentru ca vei fi dezamagit. Multumeste-te cu pasi mici.
  • Nu poti multumi pe toata lumea, nu te speria de critici.

Campania asociatiei va continua, chiar daca olandezii pedaleaza mult mai mult decit restul bicilistilor urbani din lume. In cadrul conferintei Velo City 2011, se prefigureaza deja o concluzie: nimic nu e exagerat cind trebuie promovata folosirea bicicletei ca mijloc de transport.