Uneori luam trenul, de bicicleta am mai auzit, dar ce este un "drum verde"? La conferinta Velo City 2011 (Sevilla, 23-25 martie), proiectele Greenways si Eurovelo au atras atentia. Este vorba despre drumuri speciale pentru biciclisti, rolleri, persoane cu mobilitate redusa si alergatori, amenajate pe traseele fostelor cai ferate (Greenways) sau care unesc toate tarile Europei (Eurovelo).

Carmen Aycart prezinta GreenwaysFoto: George Hari Popescu

Drumuri verzi, pedalari usoare

Vias Verdes (Greenways) inseamna 1.700 km de rute cicliste gata de folosit. Sunt fostele linii ferate, iesite din uz sau nefolosite vreodata. Liniile propriu-zise au fost scoase, s-a reamenajat terasamentul, s-a plantat mobilier stradal minimal, s-au igienizat drumurile si s-au creat retele de transport rapid sau de placere cu bicicleta. Acum in Spania exista peste 70 de astfel de drumuri si munca este in continua desfasurare, pentru a extinde reteaua.

Sunt moduri excelente de a te bucura de o pedalare linistita, departe de zgomotul si poluarea autostrazilor, de a organiza plimbari familiale, de a continua educatia copiilor din mediul preuniversitar in afara scolii. Turism, cultura si educatie, dar si socializare si sport, toate acestea gratie unor investitii. Un kilometru de drum verde costa aproximativ 45.000 de euro, dar o parte din bani se intorc prin infuzia de turisti interesati de aceste trasee.

Cele 69 de foste gari au fost sau sunt in curs de renovare, pentru a fi transformate in hoteluri, pensiuni, restaurante sau simple locuri de odihna. Pe traseu, exista puncte de popas, panouri informative, dar cel mai important lucru este furnizat de natura insasi: munti strapunsi de mici tunele prin care se strecoara biciclistii, drumuri umbrite de copaci si traversate uneori grabit de veverite si vulpi, circa 1.700 de poduri si viaducte readuse la viata.

Prezentarea lui Carmen Aycart, directoarea programului Vias Verdes, din cadrul conferintei Velo City 2011, a fost presarata cu fotografii de tipul "Inainte si dupa" care pareau incredibile: gari lasate in paragina si transformate in centre de recreere, linii ferate ruginite care au disparut si au facut loc unor piste ciclabile asfaltate sau pietruite, poduri darapanate care au devenit puncte de observatie pentru biciclisti.

Proiectul Vias Verdes a pornit in Spania in 1993, ca o cooperare intre zeci de institutii guvernamentale, asociatii si companii private. La acea vreme, s-au inventariat 7.600 km de cai ferate abandonate si 954 de gari si statii de oprire. Spania s-a inspirat din modelele altor tari de promovare a cicloturismului, dar a avut si unele inovatii, mai ales in modul de transformare a fostelor gari. Astfel, astazi nu sunt neobisnuite spatiile de cazare din caramida care au fost construite sub forma unor vagoane de tren.

In 1998, Asociatia Europeana a Drumurilor Verzi a luat nastere la Namur (Belgia) si proiectul spaniol din domeniu a obtinut in 2000 premiul pentru bune practici Habitat International din partea Natiunilor Unite. Semn ca Spania stie ce face si face bine. Raspunsul pozitiv constant in presa, mesajele din partea oamenilor, numeroasele excursii organizate de scoli si companii pe traseele de tip Vias Verdes, toate sunt motive in plus de a continua investitiile. Cam 60 de milioane de euro s-au cheltuit pina acum si programul continua cu deschiderea a inca 350 km de rute pentru cicloturism.

Eurovelo, drumul ce uneste Europa

Intrebat despre momentul care l-a impresionat cel mai mult pe un traseu din cadrul retelei Eurovelo, Adam Bodor, directorul Federatiei Europene a Ciclistilor, n-a ezitat deloc: era la granita dintre Ungaria si Austria, drumul era liber, nici un ciclist in zare si doua vulpi de virsta mica se jucau pe marginea pistei, fara sa fie deranjate de prezenta lui si a bicicletei lui. Experienta negativa evocata de Bodor este insa una care apare tot mai des: utilizatorii retelei Eurovelo din anumite tari nu stiu sa respecte infrastructura si li se pare un efort prea mare sa arunce gunoiul in locurile special amenajate.

Aspecte care reflecta spiritul acestui proiect: multiculturalismul, explorarea, cicloturismul european. Proiectul are acum 12 trasee europene (vezi prezentarea si harta - PDF), totalizind peste 66.000 km, din care 45.000 sunt deja practicabili. Federatia asigura managementul central si ofera consultanta locala partenerilor sai din fiecare tara prin care trece un traseu. Bodor a estimat veniturile totale pe an din turismul Eurovelo la cinci miliarde de euro. Pina la sfirsitul acestui an, programul beneficiaza de finantare din partea Comisiei Europene. Romania este inclusa in ruta nr. 6 Atlantic - Marea Neagra (4.500 km in total).

In prezent, exista doua proiecte in desfasurare: Eurovelo 13 (traseul Cortinei de Fier, in care este implicata si Romania) si Eurovelo 15 (Rhein Route). Cel mai interesant proiect, Eurovelo 13, consta intr-o ruta ce va trece prin 20 de tari, dintre care 14 membre ale Uniunii Europene. Traseul Cortinei de Fier are o lungime de 6.800 km, adica peste 10% din distanta totala existenta in EuroVelo.

Dincolo de descrierile tehnice ale celor doua proiecte, importanta este atmosfera creata prin implementarea acestor rute: liniste, natura, socializare, miscare, pedalare relaxata. Pentru aceste lucruri, orice tara care se respecta trebuie sa cheltuiasca fara nici un regret. La conferinta Velo City 2011, initiativele de acest gen au fost prezentate si laudate. Din pacate, Europa de Est lipseste in cea mai mare parte, atit de la conferinta cit si de la proiecte europene comune. Dar, cine stie, poate ca lucrurile se vor schimba o data cu inmultirea biciclistilor din regiunea noastra!

Daca vreti sa simtiti o frintura din atmosfera conferintei de la Sevilla, cititi si Spania o are pe regina Sofia, Sevilla are regina Bicicleta la Bicla.ro.