FOTOGALERIE Cum au transformat suedezii o rusine nationala intr-unul din cele mai frumoase locuri din Nord
Un hangar intunecos isi dezvaluie rapid secretele captivante
Biletul nu este ieftin la Vasamuseet - aproape 15 euro, iar cand intri ramai uimit cat de intunecat e totul. Nava este intr-o cladire moderna terminata acum 25 de ani, nu ai cum sa urci pe epava, insa o poti vedea din toate pozitiile fiindca exista sapte nivele de observatie. Cu timpul, ochii se obisnuiesc cu lumina putina si iti dai seama ca reflectoarele sunt gandite sa scoata in evidenta partile mai importante ale navei care ar ramane in anonimat daca totul ar fi inundat de lumina.
O data pe ora exista un tur cu ghid in diverse limbi, iar ghizii, fara a fi plictisiti, explica incantati istoria navei si fac patru opriri in diverse locuri cheie. Nu e o prezentare plictisitoare sau o simpla recitire a unui text. Turistii pot pune intrebari, sunt pusi sa ghiceasca anumite raspunsuri si li se spun si lucruri anecdotice cum ar fi faptul ca la toaletele de pe vas exista statui cu polonezi (inamici de moarte ai Suediei din secolul 17) puse special pentru a arata umilinta fata de dusmani.
Nava are 50 de metri lungime si arata extraordinar mai ales daca te gandesti ca a stat 350 de ani pe fondul marii. A avut insa norocul sa fie intr-un loc unde apele sarate si cele dulci converg, fiind ferita de viermii de mare care au devorat atat de multe epave in toata lumea.
Muzeul unde poti face aproape tot ce vrei
Si turistii care platesc taxa piperata de acces au noroc de continut interesant la acest muzeu din Stockholm: chiar daca nu pot atinge epava si nu se pot sui pe ea, sunt totusi invitati sa atinga o bucatica din lemnul original al navei. Pot apoi sa stea in fata unei camere video care detecteaza caldura degajata de corp, astfel ca se pot simti ca-n filmele cu spioni. Un alt lucru placut este ca personalul muzeului nu sta pe tine cu ochi de vultur ca sa vada ce faci. Vzi rar angajati ai muzeului si nici nu prea poti sa atingi obiectele fiindca fie sunt prea departe, fie sunt in spatele unor vitrine, dar ai liberatea sa stai cat vrei, sa te plimbi unde vrei si sa faci poze.
In plus, explicatiile in engleza sunt interesante, descriu viata de zi cu zi pe vas, ce mancau marinarii, ce neplaceri aveau, ce le lipsea si cum se distrau. E reconstruita o parte de punte si au fost recreate cateva incaperi pentru a-i consola (probabil cu succes) pe cei care sunt dezamagiti ca nu pot urca pe nava.
Povestea care aduce milioane de euro: Cum s-a scufundat Vasa si din vina cui
Nava care astazi este vedeta unui muzeu vizitat anual de peste un milion de oameni a fost vedeta si in 1628 cand regele Gustav Adolph isi freca palmele de bucurie ca va avea una dintre cele mai moderne si mari nave de razboi din Europa. A vrut neaparat cat mai multe tunuri pe ea si s-a ajuns la 64 de tunuri de bronz si o greutate totala a navei de 1.200 de tone.
Insa la nici 25 de minute de la incepera primului voiaj, nava s-a inclinat si extrem de rapid s-a dus la fund, de vina fiind proportionarea gresita a formei navei, fapt ce a dus la o stabilitate precara. Din cei 150 de oameni de la bord, cam 30 si-au pierdut viata, iar jumatate dintre victime au fost aduse la suprafata, scheletele fiind expuse in muzeu. Au fost create mulaje ale fetelor, li s-au dat si nume si fiecaruia i s-a atribuit o poveste.
Vina dezastrului trebuia impartita: au fost greseli de proiectare si proportiile nu au fost cele corecte. S-au pus prea multe tunuri din dorinta de a-l multumi pe rege, iar un amiral a trecut cu vederea faptul ca la teste nava a aratat clar ca e instabila. Nimeni nu a avut curaj sa-i spuna asta regelui care ar fi fost furios la culme, mai ales ca isi punea sperantele ca Vasa va fi nava care va conduce ofensiva gandita sa puna la pamant inamicul de moarte: Polonia.
Acum, Vasa lupta sa atraga turisti si reuseste cu brio. Catargele originale sunt pe acoperisul cladirii, asa ca nu ai cum sa ratezi muzeul, iar inauntru gasesti lucruri interesante cum ar fi si mici ecrane la care poti schimba proportiile navei vasa si poti apoi vedea daca modelul construit de tine s-ar fi scufundat sau nu.

Povestea tinerei din Bacău care ține spectacole de stand-up comedy în Europa în patru limbi diferite și l-a făcut pe Seinfeld să râdă
INTERVIU Vestea bună și vestea proastă despre tulpina SARS-CoV2 din Africa de Sud, confirmată în premieră în România: Cât de ușor se transmite și cât de eficiente sunt vaccinurile împotriva ei?
Noua LISTĂ a țărilor din zona galbenă / Republica Moldova, Italia, Spania, Franța sau Marea Britanie, pe listă
Unul din cei doi pacienți din România infectați cu tulpina africană a SARS-COV2, fosta jurnalistă Liana Alexandru, povestește aventura sa COVID-19: cum s-au încurcat rezultatele testelor și cum voluntarii au salvat situația
CDC-ul american are un ghid cu sfaturi în cazul unei apocalipse zombi / Dr. Seuss, în topul vânzărilor Amazon după ce a fost acuzat de rasism / Nou film Star Trek, nou serial Terminator, confirmate
FOTOGALERIE Primăria Capitalei a montat anul trecut 500 de stații STB noi, de aproape 10.000 de euro bucata. Deși nu le-a plătit încă, o parte au fost deja vandalizate
oare nu s-ar putea vizita si la noi fundul lui radu cel frumos, care simbolizeaza atitudinea fata de dusmani a 70% dintre domnitorii nostri ?
oricum, gigi power
Noroc ca pe nava nu era tot echipajul, ar fi fost mult mai multi morti.
Totusi, proiectarea a fost corect realizata de constructorul olandez, doar ca suplimentarea numarului de tunuri la un moment avansat al constructiei a dus la destabilizarea centrului de greutate al navei.
In rest, pentru oricine are ocazia, recomand sa aiba acumulatorii incarcati la maxim!!! Nu doar pentru poze la Vasa Museum, ci pt intreg Stockholm-ul
Concluzie: Pretul pentru un serviciu/produs e un lucru subiectiv. Daca autorul articolului considera ca e scump, cred ca majoritatea oamenilor si mai ales localnicii nu ar fi de acord cu el.
...foarte bun articolul, direct la tinta :)))
impresionant, ce-i drept.
ce nu se mentioneaza e cat s-au straduit sa o scoata la suprafata si cat au cheltuit pt asta. de fapt, chiar in muzeu sunt expuse machete cu diversele momente (toata operatiunea a durat cativa ani)...
inca odata, noi NU avem turismul in sange.
In Stockholm sunt multe de vazut, Vasa fiind "a must"!