Intr-o zi de august in anul 1628 nava de razboi Vasa - una dintre cele mai moderne ale vremii - isi incepea prima calatorie in portul Stockholm, dar la nici 25 de minute se scufunda din cauza unor greseli de proiectare. Acum jumatate de secol, nava era adusa la suprafata, iar in 1990 s-a deschis muzeul care gazduieste epava aproape intacta si alte mii de obiecte gasite in ea. Suedezii au reusit sa faca dintr-un loc intunecos, unul dintre cele mai profitabile muzee din Nord si pana si cei mai superficiali turisti ies multumiti, in ciuda celor 15 euro dati la intrare.

Foto:

Un hangar intunecos isi dezvaluie rapid secretele captivante

Biletul nu este ieftin la Vasamuseet - aproape 15 euro, iar cand intri ramai uimit cat de intunecat e totul. Nava este intr-o cladire moderna terminata acum 25 de ani, nu ai cum sa urci pe epava, insa o poti vedea din toate pozitiile fiindca exista sapte nivele de observatie. Cu timpul, ochii se obisnuiesc cu lumina putina si iti dai seama ca reflectoarele sunt gandite sa scoata in evidenta partile mai importante ale navei care ar ramane in anonimat daca totul ar fi inundat de lumina.

O data pe ora exista un tur cu ghid in diverse limbi, iar ghizii, fara a fi plictisiti, explica incantati istoria navei si fac patru opriri in diverse locuri cheie. Nu e o prezentare plictisitoare sau o simpla recitire a unui text. Turistii pot pune intrebari, sunt pusi sa ghiceasca anumite raspunsuri si li se spun si lucruri anecdotice cum ar fi faptul ca la toaletele de pe vas exista statui cu polonezi (inamici de moarte ai Suediei din secolul 17) puse special pentru a arata umilinta fata de dusmani.

Nava are 50 de metri lungime si arata extraordinar mai ales daca te gandesti ca a stat 350 de ani pe fondul marii. A avut insa norocul sa fie intr-un loc unde apele sarate si cele dulci converg, fiind ferita de viermii de mare care au devorat atat de multe epave in toata lumea.

Muzeul unde poti face aproape tot ce vrei

Si turistii care platesc taxa piperata de acces au noroc de continut interesant la acest muzeu din Stockholm: chiar daca nu pot atinge epava si nu se pot sui pe ea, sunt totusi invitati sa atinga o bucatica din lemnul original al navei. Pot apoi sa stea in fata unei camere video care detecteaza caldura degajata de corp, astfel ca se pot simti ca-n filmele cu spioni. Un alt lucru placut este ca personalul muzeului nu sta pe tine cu ochi de vultur ca sa vada ce faci. Vzi rar angajati ai muzeului si nici nu prea poti sa atingi obiectele fiindca fie sunt prea departe, fie sunt in spatele unor vitrine, dar ai liberatea sa stai cat vrei, sa te plimbi unde vrei si sa faci poze.

In plus, explicatiile in engleza sunt interesante, descriu viata de zi cu zi pe vas, ce mancau marinarii, ce neplaceri aveau, ce le lipsea si cum se distrau. E reconstruita o parte de punte si au fost recreate cateva incaperi pentru a-i consola (probabil cu succes) pe cei care sunt dezamagiti ca nu pot urca pe nava.

Povestea care aduce milioane de euro: Cum s-a scufundat Vasa si din vina cui

Nava care astazi este vedeta unui muzeu vizitat anual de peste un milion de oameni a fost vedeta si in 1628 cand regele Gustav Adolph isi freca palmele de bucurie ca va avea una dintre cele mai moderne si mari nave de razboi din Europa. A vrut neaparat cat mai multe tunuri pe ea si s-a ajuns la 64 de tunuri de bronz si o greutate totala a navei de 1.200 de tone.

Insa la nici 25 de minute de la incepera primului voiaj, nava s-a inclinat si extrem de rapid s-a dus la fund, de vina fiind proportionarea gresita a formei navei, fapt ce a dus la o stabilitate precara. Din cei 150 de oameni de la bord, cam 30 si-au pierdut viata, iar jumatate dintre victime au fost aduse la suprafata, scheletele fiind expuse in muzeu. Au fost create mulaje ale fetelor, li s-au dat si nume si fiecaruia i s-a atribuit o poveste.

Vina dezastrului trebuia impartita: au fost greseli de proiectare si proportiile nu au fost cele corecte. S-au pus prea multe tunuri din dorinta de a-l multumi pe rege, iar un amiral a trecut cu vederea faptul ca la teste nava a aratat clar ca e instabila. Nimeni nu a avut curaj sa-i spuna asta regelui care ar fi fost furios la culme, mai ales ca isi punea sperantele ca Vasa va fi nava care va conduce ofensiva gandita sa puna la pamant inamicul de moarte: Polonia.

Acum, Vasa lupta sa atraga turisti si reuseste cu brio. Catargele originale sunt pe acoperisul cladirii, asa ca nu ai cum sa ratezi muzeul, iar inauntru gasesti lucruri interesante cum ar fi si mici ecrane la care poti schimba proportiile navei vasa si poti apoi vedea daca modelul construit de tine s-ar fi scufundat sau nu.