„Din măruntaiele unui munte, o creatură gigantică se trezește după 1.000 de ani și amenință să distrugă totul în drum spre Oslo”. De ce să nu aibă și norvegienii Godzilla lor?

Doamna din înalta societate și paznicul de vânătoareFoto: captura Netflix

Poate fi oprit ceva care a existat doar în folclorul norvegian? Este ceea ce se străduie să ne arate „Troll”, un nou succes fulminant al lui Netflix. Criticii de film au fost în general mulțumiți, chiar dacă unii au remarcat pe Rotten Tomatoes „absența valorii nutriționale” sau că „fiecare scenă este luată cu ridicata din alte filme, iar puține dintre acelea au fost bune de ceva”.

Probabil, le-a plăcut că este un film cu monștri bun de văzut în familie, cu efecte speciale de calitate, dezastre fără vărsări de sânge și puține scene de groază.

Publicul a fost însă mai exigent, marcându-l cu un lamentabil 49% (la fel de slab pe IMDb – 5,9/10). Dar la o săptămână de la lansare este consolidat pe locul 1 în Topul mondial al platformei, cu siguranță un nou lider la categoria „ne uităm chiar dacă nu ne place”.

Doar în România a fost detronat destul de repede și nu putea s-o facă decât „Lady Chatterleyʼs Lover / Amantul doamnei Chatterley”.

Este o adaptare pentru ecran a romanului omonim al lui D.H. Lawrence, publicat în 1928 și care a scandalizat opinia publică povestind idila tinerei doamne din înalta societate cu un bărbat din pătura de jos, într-o vreme când asemenea legături erau inacceptabile social și divorțul era ceva de negândit.

Descrierea amănunțită a scenelor de sex dintre protagoniști a fost cauza exploziei de indignare care s-a concretizat în interzicerea cărții în multe țări și într-un proces pentru obscenitate intentat lui Lawrence în Anglia natală, țară în care romanul n-a mai putut fi publicat până în 1960.

Dincolo de faptul că este fidel cărții, inclusiv în scene erotice fierbinți și fără perdea, filmul tratează diferite teme și personaje – diviziune de clasă, înrobirea femeii, acceptare a sexualității – cu o profunzime și sensibilitate care i-au fost prea puțin recunoscute lui Lawrence.

Se pare că publicul român a fost și el mai sensibil la calitatea creației cinematografice, apreciată de 87% din critici și 89% dintre spectatori pe Rotten Tomatoes și cu un scor mai onorabil pe IMDb (6,9/10). Ca urmare, România este printre cele 3 țări care l-au urcat pe primul loc, în timp ce în alte 65 este numai pe celelalte două trepte ale podiumului.

Surse: Comic Book,

CNN Edition