Vânzătorii cu amănuntul din Franța vor trebui să le indice clienților care produse alimentare și de altă natură au fost reduse ca dimensiune fără o scădere corelată a prețului, fenomen cunoscut sub denumirea de „shrinkflation”, relatează Reuters.

Cumparaturi la Carrefour in FrantaFoto: SYSPEO / Sipa Press / Profimedia

Ministerul francez al finanțelor a declarat vineri că, începând cu luna iulie, vânzătorii cu amănuntul vor fi nevoiți să indice timp de două luni care alimente și alte produse de uz curent precum detergentul au fost reduse ca dimensiune într-o manieră în care a dus la o creștere a prețului raportat la gramaj.

„Shrinkflation este o jecmăneală, îi vom pune capăt. Vreau să reclădesc încrederea consumatorilor iar încrederea merge mână în mână cu transparența”, a declarat ministrul finanțelor Bruno Le Maire într-un comunicat.

Prețurile la alimente au devenit un subiect politic major în Franța anul trecut, după ce inflația la produsele alimentare a atins un nivel record de 16% în 2023.

În luna august Bruno Le Maire a anunțat că a ajuns la un acord cu principalii retaileri și producători de alimente pentru a reduce prețurile la 5.000 de produse de uz curent, ca măsură pentru intensificarea luptei împotriva inflației.

Franța încearcă să reducă prețurile la alimente și alte bunuri de uz curent

De asemenea, guvernul francez a devansat pentru septembrie 2023 negocierile anuale cu retailerii și furnizorii, care trebuiau să aibă loc în 2024. Măsurile au venit după ce un alt acord cu furnizorii și vânzătorii, anunțat în luna martie a anului trecut, nu a dus la scăderea prețurilor, deși a oprit în mare măsură creșterea lor.

În luna mai guvernul de la Paris a amenințat industria alimentară inclusiv cu introducerea unei taxe de tip „clawback”, dacă nu scade prețurile.

„Dacă industria alimentară nu se întoarce la negocieri (...) vom folosi toate măsurile la dispoziția noastră, inclusiv taxe, pentru a recupera din profiturile înregistrate pe nedrept pe spatele consumatorilor”, a declarat la momentul respectiv Bruno Le Maire, înaintea unei întâlniri cu marii jucători de pe piața de retail.

În luna septembrie gigantul francez Carrefour a decis voluntar să pună autocolante pe produsele care au scăzut în dimensiuni, dar care costă mai mult chiar și după ce prețurile materiilor prime au scăzut. Măsura a fost luată pentru supermarketurile sale din Franța.

Fenomenul „shrinkflation” a ajuns o durere de cap pentru consumatorii și guvernele din întreaga lume, inclusiv România, în contextul în care gospodăriile se confruntă cu o erodare puternică a puterii de cumpărare din cauza inflației persistente.