Trendul apărut după pandemia de COVID-19 ca oamenii să călătorească mai mult în detrimentul altor tipuri de cheltuieli, situație descrisă de unii hotelieri drept „turism din răzbunare”, ar putea deveni o schimbare permanentă în comportamentul de consum, afirmă șeful „Dalata” cel mai mare lanț hotelier din Irlanda, citat de Reuters.

Hotel „Maldron” al lantului DalataFoto: Graham Bell / Alamy / Profimedia Images

Dalata este proprietarul brandurilor „Maldron” și „Clayton”, operând de asemenea 19 hoteluri din Regatul Unit. Compania a raportat o creștere cu 24% a profitului de bază comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, afirmând că deocamdată nu vede nicio scădere a ritmului cererii pentru camere de hotel.

„Cu 2, 3, 4 ani înainte de COVID oamenii cu vârsta între 20 și 30 de ani puneau cu certitudine călătoriile și experiențele mai presus decât cumpăratul lucrurilor. Acest trend a început deja și în rândul populației mai largi și îl vedem cum s-a extins”, a declarat Dermot Crowley, CEO-ul Dalata, într-un interviu acordat Reuters.

„Nu există niciun dubiu că o mare parte din asta se datorează situației post-COVID dar, cu cât persistă mai mult, cu atât te gândești mai mult că ar putea deveni de fapt o schimbare în obiceiurile de călătorie ale oamenilor”, a adăugat el.

Crowley afirmă de asemenea că pare să existe și o schimbare de durată ale rezervărilor „corporate”, oamenii reducându-și numărul de călătorii în interes de serviciu dar stând mai multe zile în deplasare în timpul acestora decât înainte de pandemie.

Număr record de turiști în multe țări europene

O problemă sesizată însă de hotelierii irlandezi este că marile companii multinaționale din țară cheltuie mult mai puțin pe călătorii de afaceri decât înainte de COVID.

În pofida acestui lucru, Dalata afirmă că se așteaptă ca venitul per cameră disponibilă (RevPAR) - un indicator cheie pentru hoteluri - să crească cu 5% în lunile iulie și august comparativ cu aceeași perioadă din 2022, după ce deja a crescut cu 23% în prima jumătate a anului curent.

Compania cu sediul la Dublin afirmă că are acum la dispoziție 750 de milioane de euro pentru construirea de noi hoteluri, Crowley spunând că Londra este una din țintele sale principale. Dalata și-a deschis deja două hoteluri noi în capitala britanică din luna iunie.

Comentariile lui Crowley vin în contextul în care numeroase țări europene, în special destinațiile populare din jurul Mediteranei, au raportat un număr record de turiști anul acesta.

Însă deși hotelierii sunt încântați de situație, ea a dus, alături de inflația înregistrată de majoritatea statelor europene, și la o explozie a prețurilor în unele țări, stârnind nemulțumirea localnicilor.