Hotnews utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care Hotnews.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele Dumneavoastra pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document.
Nu a studiat Conservatorul, dar a invatat singur sa cante la cobza si fluier. In prezent, isi imparte timpul intre Muzeul Taranului Roman, unde este etnomuzicolog, si formatia de muzica veche romaneasca Trei Parale, alaturi de care a lansat un prim album, intitulat "Bazar". Florin Iordan a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre folclorul comunist, despre aparitia manelelor in Romania si dezvoltarea lor pana in prezent, dar si despre muzicile traditionale romanesti, aflate "in cadere libera".
Intalnirea s-a incheiat
Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
Intalnirea online a fost urmata de un interviu in studioul HotNews.ro.
Întrebarea nr. 1 clujean un domn etnograf mi-a spus ca, din pacate, daca e sa judecam dupa toate canoanele (raspandire, influenta, prolificitate samd) manelele au luat deja locul folclorului romanesc traditional! care e parerea Dvs?
Florin Iordan Manele concurează la masa mare a nunţii - care rămâne prilejul cel mai important de performare a muzicilor de circulaţie orală - folclorul românesc "actual".
Cred totuşi că nu maneaua câştigă întotdeauna. Din contră, am avut prilejul să asist în ultimii trei ani la două nunţi din provincie, iar maneaua a fost aproape inexistentă. Mai mult, la una dintre ele - se petrecea la Târgu Jiu - oamenii dansau sârba şi hora cu o poftă nemaipomenită.
Mai trist este că muzica de acum nu mai are parfumul, rafinamentul şi bogăţia celei pe care o cunosc din materiale de arhivă.
Întrebarea nr. 2 LP Este popularitatea manelelor partial cauzata de faptul ca diferentele regionale din folclorul romanesc sunt suficient de mari ca sa nu permita folosirea acestuia ca un semn uniform de identificare nationala?
Florin Iordan Într-adevăr, muzicile tradiţionale româneşti sunt cât se poate de locale. Dar asta nu le-a împiedicat să aibă ecouri de popularite, la scară aproape naţională. Mă gândesc la succesul muziicii olteneşti din anii 60, iar mai târziu al celei maramureşene sau bănăţene. Dacă românii îşi doreau o muzică "naţională" aveau de unde alege. De la 1848 încoace au exista valuri diferite pentru creearea unei muzici naţionale, încheind cu festivalul Cântarea României. Deci cred că succesul manelei are alte cauze.
Întrebarea nr. 3 Adrian Ce intelegem prin muzica traditionala ? Muzica lautareasca ... cand apare maneaua jamparaua etc. poate incercati sa definiti cate ceva
Florin Iordan Mi-e greu să răspund în trei cuvinte la întrebări ce ţin de concepte fundamentale.
Întrebarea nr. 4 Laurentiu Sunt convins ca nu manelele ne reprezinta pe noi romanii. Totusi folclorul nostru a cazut foarte mult si uitam cu fiecare zi de unde am plecat. Totul in ziua de azi se rezuma la bani, iar daca folclorul, prin definitie, nu reprezinta o sursa de bani, atunci nu are rost ... Pacat! 1. Exista, dupa parerea dvs., solutii pentru a readuce in sufletele romanilor traditiile si folclorul autentic? 2. Credeti ca nu exista destula publicitate sau promovare a talentelor si bineinteles a folclorului in general? 3. Asa zisele serbari campenesti, Zilele orasului X si alte manifestari care "promoveaza" folclorul mai reprezinta in ziua de azi ceea ce era odata, sa zicem, "Hora satului" sau au ajuns sa fie o altfel de modalitate de campanie politica?
Laurentiu, 26 ani, Suceava
Florin Iordan Cred că mediile - adică televiziunile şi radiourile - s-au obişnuit să recurgă la formulele cele mai facile şi mai comerciale când e vorba de reprezentarea culturii tradiţionale. Aplează şi astăzi la vedete de muzică populară, şi nu-şi bat capul să invite oameni simpli, cântăreţi de la ţară sau lăutari de nuntă. În privinţa Zilelor Oraşelor, cele pe care le-am văzut eu sunt destul de odioase şi nu au nimic în ele din atmosfera unor sărbătorii ţărăneşti.
Întrebarea nr. 5 Daniel De ce in muzica romanesca nu s-a dezvoltat curentul nu-jazz electronica pe fondul bogatului corpus de muzica etnica din regiune? Ma gandesc la modurile in care muzicile etnice de aiurea incepand cu bossa-nova si terminand cu hip-hop tercand prin reagge, afro, cuban, celtic, klezmer, oriental, indian etc. etc. au fost preluate de cateva trupe destepte (incepand cu Thievery Corporation) si adoptate de industriile muzicale. Aceste remixuri nu numai ca sunt de calitate dar au si succes comercial in cluburi si muzica ambientala (deci profitabil sub aspectul investirii). In afara de Shukar Kollektiv nu cunosc nici o trupa romaneasca de acest stil si nivel. Care este raportul vostru cu muzica electronica si daca nu va ganditi sa va orientati si intr-acolo? Va urez succes.
Florin Iordan În România muzicile tradiţionale sunt asimilate muzicii populare de televizor. Muzică care este - pe bună dreptate - detestată de întreg tineretul urban, fie el ascultător sau cântăreţ. Aceasta-i motivul pentru care noi nu am avut o mişcare revivalistă - aşa cum mă străduiesc eu şi colegii mei de la Trei parale să producem - şi nici nu am avut un curent world-music. Gustăm din muzică electronică, dar nu ne pricepem de loc la butoane. Totuşi colegii de ai se simt ataşati de diverse muzici de fuziune, aşa că ne-ar fi imposibil să o apucăm şi pe alte cărări.
Întrebarea nr. 6 eu Participarea romaniei la eurovision mi s-a parut reprezentativa pentru muzica romaneasca actuala: o cantatoare (sau cantator, cu sau fara talent) inconjurata de 1,2....10 pitzipoance semidezbracate tzopaind in jurul ei, ea insasi fiind semidezbracata.
Crezi ca e reprezentativa descrierea de mai sus? Cum s-a ajuns la asta? De ce?
Florin Iordan Nu mă miră de fel ceea ce-mi spuneţi, dar nu ştiu să vă dau un răspuns. Poate că interesele strict financiare ale celor care sunt implicaţi în piaţa muzicală românească nu mai lasă nici un loc celor ce caută să facă lucruri mai serioase.
Întrebarea nr. 7 mihai Spuneti ca muzicile traditionale sunt in cadere libera de mai mult timp.
Este acest fenomen tipic Romaniei, sau este ceva obisnuit in tarile in curs de dezvoltare?
Credeti ca vom reusi sa pastram o continuitate a muzicii noastre traditionale? Sau aceasta, in forma pe care o stim astazi, va ramane doar un capitol inchis in istoria culturii noastre?
Florin Iordan Da, muzicile tradiţionale sunt în prag de a se pierde în întreaga lume nu numai în lumea occidentală. În ceea ce priveşte viitorul, îmi place să mă gândesc că aşa cum muzica lui Bach, de pildă, a supravieţuit disparţiei lumii în care le a trăit şi creat, tot aşa şi muzicile tradiţionale vor supravieţui diverselor prefacerii ale lumii.
Întrebarea nr. 8 etnos Considerati ca tipologia cantaretilor / cantaretelor de muzica populara (si nu traditionala!) este vinovata pentru desuetudinea in care a cazut acest gen? Este nevoie de o educatie artistica, nu numai muzicala, pentru a iesi de sub imperiul prostului gust. Credeti posibila o strategie in acest sens? Muzeele au puterea de influenta discernamantul public, sau cei care vin acolo sunt deja formati corespunzator?
Florin Iordan Da. Cred că reiese şi din celelate răspunsuri ale mele că nu iubesc de loc muzica populară. La Muzeul Ţăranului publicăm CD-uri cu muzici de ţară, facem concerte. Din păcate nu avem vizibilitatea unei televiziuni.
Întrebarea nr. 9 gruia Nu credeti ca muzica traditionala romaneasca sufera printre altele si de marketing prost? Nu ar fi timpul sa intre cu curaj in categoria world music (ma refer la practici de marketing si PR, legaturi cu organizatorii de festivaluri si concerte prin strainatate etc)? Taraful din Clejani de exemplu are un public in afara Romaniei (cred ca si alte grupuri, AromaRoma de exemplu a avut mare succes la festivalul Balkan Trafik din Bruxelles anul asta) - dar artistii romani cunoscuti afara sunt totusi putini.
World music (desi e un concept destul de nebulos)are un public fidel si o gramada de tineri muzicieni occidentali cauta surse de inspiratie in muzicile traditionale din Estul Europei si de prin alte parti; daca am scapa de fantoma Tezaurului folcloric de fiecare data cand auzim o doina am sti poate sa o ascultam cu urechi mai proaspete (si sa dam si altora sa asculte).
Apropo: folclorul a facut parte din aparatul ceausist de propaganda nationalista (si nu numai, cred ca fenomenul e mai vechi) Credeti ca nationalismul atasat in continuare muzicii traditionale romanesti e o problema?
Florin Iordan Da poate că este adevărat, dar marketingul occidental are şi el problemele lui. Sau poate am eu o problemă cu el. Mă gândesc la felul în care impresarii fanfarei Ciocârlia din Zece Prăjini i-ai forţat pe muzicanţi să înveţe muzica lui Bregovici sau la felul cum îi îmbracă pe lăutari în haine de ţiganii de şatră, etc. Adică, tot un pic de minciună şi acolo.
Cat priveşte tezaurul folcloric, da, singura şansă a muzicii tradiţionale româneşti este să lase în spate practicile comuniste.
Întrebarea nr. 10 TarafHaidouks inteleg ca ati facut ceva cercetari in domeniul fluierasilor: as dori sa intreb daca exista inregistrari vechi(la Instit Brailoiu de ex.) cu fluierasul Stanga Petre din Dobrotesti-Teleorman...multumesc
Florin Iordan În arhiva Muzeului Ţăranului - unde lucrez eu - sunt înregistrări cu câţiva fluieraşi din Dobtroteşti: Mihai Diniţă, Ion Costache. De Stanga Petre nu-mi amintesc. Trebuie sa verific.
Întrebarea nr. 11 Luke Vad ca discutia bate pe directia dominarii muzicii traditionale de catre manele, si uneori contopirea si confuzia lor. Desi sunt inpotriva manelelor doresc sa precizez de la inceput ca nu as fi de acord sub nici o forma cu intrezicerea lor fortata printr-o lege sau ceva. Totusi observ ca posturi tv si radio dedicate amesteca aceste doua genuri. Sunt televiziuni care numai aceste doua genuri muzicale le dau. Considerati ca ar fi rau o delimitare a lor? Atata vreme postul cat nu acopera o plaja mai mare de genuri sa se interzica cumva asocierea manele si populara? S-ar putea gasi o formula pt asta astfel incat sa nu zica cineva "discriminare"?
Florin Iordan De vreme ce există pe aceleaşi posturi înseamnă că oamenii şi le doresc pe amândouă. Ar însemnă să-i obligăm noi să aleagă. De ce?
4119 vizualizari
manele= folclor actual? (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:36) clujean [anonim]
un domn etnograf mi-a spus ca, din pacate, daca e sa judecam dupa toate canoanele (raspandire, influenta, prolificitate samd) manelele au luat deja locul folclorului romanesc traditional! care e parerea Dvs?
raspuns (Joi, 18 iunie 2009, 14:13) Florin Iordan [hotnews.ro] i-a raspuns lui clujean
Manele concurează la masa mare a nunţii - care rămâne prilejul cel mai important de performare a muzicilor de circulaţie orală - folclorul românesc "actual".
Cred totuşi că nu maneaua câştigă întotdeauna. Din contră, am avut prilejul să asist în ultimii trei ani la două nunţi din provincie, iar maneaua a fost aproape inexistentă. Mai mult, la una dintre ele - se petrecea la Târgu Jiu - oamenii dansau sârba şi hora cu o poftă nemaipomenită.
Mai trist este că muzica de acum nu mai are parfumul, rafinamentul şi bogăţia celei pe care o cunosc din materiale de arhivă.
O posibila cauza.. (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:52) LP [anonim]
Este popularitatea manelelor partial cauzata de faptul ca diferentele regionale din folclorul romanesc sunt suficient de mari ca sa nu permita folosirea acestuia ca un semn uniform de identificare nationala?
raspuns (Joi, 18 iunie 2009, 14:20) Florin Iordan [hotnews.ro] i-a raspuns lui LP
Într-adevăr, muzicile tradiţionale româneşti sunt cât se poate de locale. Dar asta nu le-a împiedicat să aibă ecouri de popularite, la scară aproape naţională. Mă gândesc la succesul muziicii olteneşti din anii 60, iar mai târziu al celei maramureşene sau bănăţene. Dacă românii îşi doreau o muzică "naţională" aveau de unde alege. De la 1848 încoace au exista valuri diferite pentru creearea unei muzici naţionale, încheind cu festivalul Cântarea României. Deci cred că succesul manelei are alte cauze.
Exista solutii? (Joi, 18 iunie 2009, 8:45) Laurentiu [anonim]
Sunt convins ca nu manelele ne reprezinta pe noi romanii. Totusi folclorul nostru a cazut foarte mult si uitam cu fiecare zi de unde am plecat. Totul in ziua de azi se rezuma la bani, iar daca folclorul, prin definitie, nu reprezinta o sursa de bani, atunci nu are rost ... Pacat! 1. Exista, dupa parerea dvs., solutii pentru a readuce in sufletele romanilor traditiile si folclorul autentic? 2. Credeti ca nu exista destula publicitate sau promovare a talentelor si bineinteles a folclorului in general? 3. Asa zisele serbari campenesti, Zilele orasului X si alte manifestari care "promoveaza" folclorul mai reprezinta in ziua de azi ceea ce era odata, sa zicem, "Hora satului" sau au ajuns sa fie o altfel de modalitate de campanie politica?
raspuns (Joi, 18 iunie 2009, 14:28) Florin Iordan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Laurentiu
Cred că mediile - adică televiziunile şi radiourile - s-au obişnuit să recurgă la formulele cele mai facile şi mai comerciale când e vorba de reprezentarea culturii tradiţionale. Aplează şi astăzi la vedete de muzică populară, şi nu-şi bat capul să invite oameni simpli, cântăreţi de la ţară sau lăutari de nuntă. În privinţa Zilelor Oraşelor, cele pe care le-am văzut eu sunt destul de odioase şi nu au nimic în ele din atmosfera unor sărbătorii ţărăneşti.
Sa cantam pentru a supravietui (Joi, 18 iunie 2009, 13:21) Ajutorul necesar [anonim] i-a raspuns lui olaru ionut
La vremuri grele , cum este si aceasta recesiune de acum, este cunoscuta din traditie orientarea spre activitati religioase ca o reactie naturala de a cere ajutor. Cine si cum poate organiza un "festival"al muzicii religioase? Este acest lucru posibil ?
De ce in muzica romanesca nu s-a dezvoltat curentul nu-jazz electronica pe fondul bogatului corpus de muzica etnica din regiune? Ma gandesc la modurile in care muzicile etnice de aiurea incepand cu bossa-nova si terminand cu hip-hop tercand prin reagge, afro, cuban, celtic, klezmer, oriental, indian etc. etc. au fost preluate de cateva trupe destepte (incepand cu Thievery Corporation) si adoptate de industriile muzicale. Aceste remixuri nu numai ca sunt de calitate dar au si succes comercial in cluburi si muzica ambientala (deci profitabil sub aspectul investirii). In afara de Shukar Kollektiv nu cunosc nici o trupa romaneasca de acest stil si nivel. Care este raportul vostru cu muzica electronica si daca nu va ganditi sa va orientati si intr-acolo? Va urez succes.
raspuns (Joi, 18 iunie 2009, 14:36) Florin Iordan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Daniel
În România muzicile tradiţionale sunt asimilate muzicii populare de televizor. Muzică care este - pe bună dreptate - detestată de întreg tineretul urban, fie el ascultător sau cântăreţ. Aceasta-i motivul pentru care noi nu am avut o mişcare revivalistă - aşa cum mă străduiesc eu şi colegii mei de la Trei parale să producem - şi nici nu am avut un curent world-music. Gustăm din muzică electronică, dar nu ne pricepem de loc la butoane. Totuşi colegii de ai se simt ataşati de diverse muzici de fuziune, aşa că ne-ar fi imposibil să o apucăm şi pe alte cărări.
Eurovision (Joi, 18 iunie 2009, 11:28) eu [anonim]
Participarea romaniei la eurovision mi s-a parut reprezentativa pentru muzica romaneasca actuala: o cantatoare (sau cantator, cu sau fara talent) inconjurata de 1,2....10 pitzipoance semidezbracate tzopaind in jurul ei, ea insasi fiind semidezbracata.
Crezi ca e reprezentativa descrierea de mai sus? Cum s-a ajuns la asta? De ce?
raspuns (Joi, 18 iunie 2009, 14:41) Florin Iordan [hotnews.ro] i-a raspuns lui eu
Nu mă miră de fel ceea ce-mi spuneţi, dar nu ştiu să vă dau un răspuns. Poate că interesele strict financiare ale celor care sunt implicaţi în piaţa muzicală românească nu mai lasă nici un loc celor ce caută să facă lucruri mai serioase.
gusturile se discuta (Joi, 18 iunie 2009, 12:21) sorin [anonim]
Considerati ca un gust in materie de muzica in Romania se mai poate reeduca in acest punct ? Cum explicati lipsa totala de promovare mai ales in randul tinerilor a folclorului romanesc cu toate aspectele lui ? Ce parere aveti de genul muzical house si toate derivatele lui? Va multumesc.
caderea muzicii traditionale (Joi, 18 iunie 2009, 13:16) mihai [anonim]
Spuneti ca muzicile traditionale sunt in cadere libera de mai mult timp.
Este acest fenomen tipic Romaniei, sau este ceva obisnuit in tarile in curs de dezvoltare?
Credeti ca vom reusi sa pastram o continuitate a muzicii noastre traditionale? Sau aceasta, in forma pe care o stim astazi, va ramane doar un capitol inchis in istoria culturii noastre?
Ati spus mai spus (Joi, 18 iunie 2009, 14:46) Frumos si corect [anonim] i-a raspuns lui mihai
"In privinţa Zilelor Oraşelor, cele pe care le-am văzut eu sunt destul de odioase" mai bine de asa nu se putea spune! Sa nu patiti ceva, Dne fereste! Acestea sunt organizate "bine de tot "de UNIII pe INVERSUL natural ( se va dansa in sens invers (rotiri spre dreapta cu instructori la locul respectiv)), se vor pune femeile la dreapta barbatilor, muzica de manele, fanfara, dresuri de animale ,talcioc, bodegi adhoc cu bauturi ,etc...Asa se pare ca se preconizeaza la sarbatoarea oraselor si satelor de viitor. Cum vedeti Dvstra adaptarea Muzeul Taranului Roman la aceasta posibila tendinta moderna?
raspuns (Joi, 18 iunie 2009, 14:52) Florin Iordan [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai
Da, muzicile tradiţionale sunt în prag de a se pierde în întreaga lume nu numai în lumea occidentală. În ceea ce priveşte viitorul, îmi place să mă gândesc că aşa cum muzica lui Bach, de pildă, a supravieţuit disparţiei lumii în care le a trăit şi creat, tot aşa şi muzicile tradiţionale vor supravieţui diverselor prefacerii ale lumii.
muzica populara (Joi, 18 iunie 2009, 13:26) etnos [anonim]
Considerati ca tipologia cantaretilor / cantaretelor de muzica populara (si nu traditionala!) este vinovata pentru desuetudinea in care a cazut acest gen? Este nevoie de o educatie artistica, nu numai muzicala, pentru a iesi de sub imperiul prostului gust. Credeti posibila o strategie in acest sens? Muzeele au puterea de influenta discernamantul public, sau cei care vin acolo sunt deja formati corespunzator?
raspuns (Joi, 18 iunie 2009, 15:07) Florin Iordan [hotnews.ro] i-a raspuns lui etnos
Da. Cred că reiese şi din celelate răspunsuri ale mele că nu iubesc de loc muzica populară. La Muzeul Ţăranului publicăm CD-uri cu muzici de ţară, facem concerte. Din păcate nu avem vizibilitatea unei televiziuni.
problema de marketing? (Joi, 18 iunie 2009, 13:47) gruia [anonim]
Nu credeti ca muzica traditionala romaneasca sufera printre altele si de marketing prost? Nu ar fi timpul sa intre cu curaj in categoria world music (ma refer la practici de marketing si PR, legaturi cu organizatorii de festivaluri si concerte prin strainatate etc)? Taraful din Clejani de exemplu are un public in afara Romaniei (cred ca si alte grupuri, AromaRoma de exemplu a avut mare succes la festivalul Balkan Trafik din Bruxelles anul asta) - dar artistii romani cunoscuti afara sunt totusi putini.
World music (desi e un concept destul de nebulos)are un public fidel si o gramada de tineri muzicieni occidentali cauta surse de inspiratie in muzicile traditionale din Estul Europei si de prin alte parti; daca am scapa de fantoma Tezaurului folcloric de fiecare data cand auzim o doina am sti poate sa o ascultam cu urechi mai proaspete (si sa dam si altora sa asculte).
Apropo: folclorul a facut parte din aparatul ceausist de propaganda nationalista (si nu numai, cred ca fenomenul e mai vechi) Credeti ca nationalismul atasat in continuare muzicii traditionale romanesti e o problema?
raspuns (Joi, 18 iunie 2009, 14:58) Florin Iordan [hotnews.ro] i-a raspuns lui gruia
Da poate că este adevărat, dar marketingul occidental are şi el problemele lui. Sau poate am eu o problemă cu el. Mă gândesc la felul în care impresarii fanfarei Ciocârlia din Zece Prăjini i-ai forţat pe muzicanţi să înveţe muzica lui Bregovici sau la felul cum îi îmbracă pe lăutari în haine de ţiganii de şatră, etc. Adică, tot un pic de minciună şi acolo.
Cat priveşte tezaurul folcloric, da, singura şansă a muzicii tradiţionale româneşti este să lase în spate practicile comuniste.
fluier (Joi, 18 iunie 2009, 14:18) TarafHaidouks [anonim]
inteleg ca ati facut ceva cercetari in domeniul fluierasilor: as dori sa intreb daca exista inregistrari vechi(la Instit Brailoiu de ex.) cu fluierasul Stanga Petre din Dobrotesti-Teleorman...multumesc
raspuns (Joi, 18 iunie 2009, 15:01) Florin Iordan [hotnews.ro] i-a raspuns lui TarafHaidouks
În arhiva Muzeului Ţăranului - unde lucrez eu - sunt înregistrări cu câţiva fluieraşi din Dobtroteşti: Mihai Diniţă, Ion Costache. De Stanga Petre nu-mi amintesc. Trebuie sa verific.
tv si radio (Joi, 18 iunie 2009, 14:52) Luke [anonim]
Vad ca discutia bate pe directia dominarii muzicii traditionale de catre manele, si uneori contopirea si confuzia lor. Desi sunt inpotriva manelelor doresc sa precizez de la inceput ca nu as fi de acord sub nici o forma cu intrezicerea lor fortata printr-o lege sau ceva. Totusi observ ca posturi tv si radio dedicate amesteca aceste doua genuri. Sunt televiziuni care numai aceste doua genuri muzicale le dau. Considerati ca ar fi rau o delimitare a lor? Atata vreme postul cat nu acopera o plaja mai mare de genuri sa se interzica cumva asocierea manele si populara? S-ar putea gasi o formula pt asta astfel incat sa nu zica cineva "discriminare"?
totusi... (Joi, 18 iunie 2009, 15:23) Luke [anonim] i-a raspuns lui Florin Iordan
Nu cred ca i-am forta sa aleaga, doar sa afle ca nu-s acelasi lucu. Sincer nu ma dau in vant dupa muzica populara dar prefer sa o ascult la o nunta in loc de altceva. Totusi constat la aceste ocazii ca incepe sa se perverteasca si muzica populara, adopta tot mai multe sintagme, cliesee sa le zic asa din manele de genu "dusmanii mei". Poate tocmai ca sa prinda un loc la aceste posturi de nisa se intampla asta, o incercare disperata si foarte daunatoare a unor interpreti care pierd teren de a intra sub pielea unui public. Nu credeti ca ar fi mai bine sa se reusasca cumva o delimitare a lor, pentru ca asa au toate sansele sa ajunga echivalente in cativa ani?
După înscrierea pe site-ul HotNews.ro, poţi deschide secţiunea MyHotNews ca să completezi sau să schimbi profilul de utilizator.
Atenţie! Logarea pe site se face cu adresa de email, nu cu nickname-ul. Adresa ta de email va rămâne confidenţiala şi nu va fi niciodată dată unor terţe persoane sau instituţii.
Înainte de a te înscrie pe site te rugăm să parcurgi „termenii şi condiţiile” ataşate unui cont HotNews.ro.
Primeşti pe email, în fiecare dimineaţă, o sinteză a ştirilor din ziua precedentă
Daca doriti sa va personalizati newsletter-ul si sa primiti alerta pe mail pentru aparitia acelor articole care va intereseaza sau doriti sa va dezabonati de la newsletter intrati dupa logare pe MyHotnews.
Cred totuşi că nu maneaua câştigă întotdeauna. Din contră, am avut prilejul să asist în ultimii trei ani la două nunţi din provincie, iar maneaua a fost aproape inexistentă. Mai mult, la una dintre ele - se petrecea la Târgu Jiu - oamenii dansau sârba şi hora cu o poftă nemaipomenită.
Mai trist este că muzica de acum nu mai are parfumul, rafinamentul şi bogăţia celei pe care o cunosc din materiale de arhivă.
1. Exista, dupa parerea dvs., solutii pentru a readuce in sufletele romanilor traditiile si folclorul autentic?
2. Credeti ca nu exista destula publicitate sau promovare a talentelor si bineinteles a folclorului in general?
3. Asa zisele serbari campenesti, Zilele orasului X si alte manifestari care "promoveaza" folclorul mai reprezinta in ziua de azi ceea ce era odata, sa zicem, "Hora satului" sau au ajuns sa fie o altfel de modalitate de campanie politica?
Laurentiu, 26 ani, Suceava
În privinţa Zilelor Oraşelor, cele pe care le-am văzut eu sunt destul de odioase şi nu au nimic în ele din atmosfera unor sărbătorii ţărăneşti.
Gustăm din muzică electronică, dar nu ne pricepem de loc la butoane. Totuşi colegii de ai se simt ataşati de diverse muzici de fuziune, aşa că ne-ar fi imposibil să o apucăm şi pe alte cărări.
Crezi ca e reprezentativa descrierea de mai sus?
Cum s-a ajuns la asta? De ce?
Poate că interesele strict financiare ale celor care sunt implicaţi în piaţa muzicală românească nu mai lasă nici un loc celor ce caută să facă lucruri mai serioase.
Este acest fenomen tipic Romaniei, sau este ceva obisnuit in tarile in curs de dezvoltare?
Credeti ca vom reusi sa pastram o continuitate a muzicii noastre traditionale? Sau aceasta, in forma pe care o stim astazi, va ramane doar un capitol inchis in istoria culturii noastre?
În ceea ce priveşte viitorul, îmi place să mă gândesc că aşa cum muzica lui Bach, de pildă, a supravieţuit disparţiei lumii în care le a trăit şi creat, tot aşa şi muzicile tradiţionale vor supravieţui diverselor prefacerii ale lumii.
La Muzeul Ţăranului publicăm CD-uri cu muzici de ţară, facem concerte. Din păcate nu avem vizibilitatea unei televiziuni.
Taraful din Clejani de exemplu are un public in afara Romaniei (cred ca si alte grupuri, AromaRoma de exemplu a avut mare succes la festivalul Balkan Trafik din Bruxelles anul asta) - dar artistii romani cunoscuti afara sunt totusi putini.
World music (desi e un concept destul de nebulos)are un public fidel si o gramada de tineri muzicieni occidentali cauta surse de inspiratie in muzicile traditionale din Estul Europei si de prin alte parti; daca am scapa de fantoma Tezaurului folcloric de fiecare data cand auzim o doina am sti poate sa o ascultam cu urechi mai proaspete (si sa dam si altora sa asculte).
Apropo: folclorul a facut parte din aparatul ceausist de propaganda nationalista (si nu numai, cred ca fenomenul e mai vechi) Credeti ca nationalismul atasat in continuare muzicii traditionale romanesti e o problema?
Cat priveşte tezaurul folcloric, da, singura şansă a muzicii tradiţionale româneşti este să lase în spate practicile comuniste.
Desi sunt inpotriva manelelor doresc sa precizez de la inceput ca nu as fi de acord sub nici o forma cu intrezicerea lor fortata printr-o lege sau ceva.
Totusi observ ca posturi tv si radio dedicate amesteca aceste doua genuri. Sunt televiziuni care numai aceste doua genuri muzicale le dau. Considerati ca ar fi rau o delimitare a lor? Atata vreme postul cat nu acopera o plaja mai mare de genuri sa se interzica cumva asocierea manele si populara? S-ar putea gasi o formula pt asta astfel incat sa nu zica cineva "discriminare"?