Romania Mica. La Cozia.

de Mihai Morar     Viata si acordeoane
Joi, 10 aprilie 2008, 10:20 Life | Fun

Mi-am baut cafeaua intr-o schita a Romaniei. Benzinaria de la intrarea pe Valea Oltului, cum vii dinspre Ramnicu Valcea si lasi in dreapta Manastirea Cozia, e tara in miniatura. E dispusa strategic, la intretaiere de drumuri, exact cum pe vremuri se stabilea asezamantul hanurilor pentru drumeti. E locul unde se termina Regatul si unde incepi sa simti boarea Ardealului.

N-ai cum sa nu opresti acolo. Daca drumul te poarta inspre fostul Imperiu, adastezi in benzinarie ca sa-ti tragi sufletul si sa-ti limpezesti mintea inainte de a te lua in piept cu virajele de pe Valea Oltului. Daca vii dinspre Sibiu cu treburi la ses, te potolesti la un capuccino cu scortisoara dupa cei optzecisiceva de kilometri de depasit tiruri poloneze, dubite cu marfa si Aro-uri cu purcelusi de lapte in remorca.

Iti spuneam ca aici, in benzinaria asezata intre doua manastiri, Cozia si Turnu, se calculeaza media aritmetica a Romaniei. Faptul ca e strajuita de doua lacasuri de cult e singura umbra a evlaviei. In rest, noi si pacatele noastre.

Suntem o tara cu mese putine, unde comanda vine greoi, iar nota de plata trebuie sa o ceri de doua ori pana sa ti-o aduca. Pe terasa, cu belle view la Olt, un directoras bugetar imparte un sandvis cu salam de Sibiu cu soferul institutiei. Cu stanga tine telefonul la ureche si ii explica sotiei ca desi trebuia sa ajunga miercuri acasa a mai fost retinut pana vineri in Bucuresti, cu treburi pe la minister. Mana dreapta o flutura prin aer ca sa-i vada lumea Rolexul cu bratara aurie, fake procurat din China la 10 euro bucata, in timpul unei delegatii guvernamentale. Inauntru, la mese, se vorbeste cu gura plina, se mananca orice, inclusiv cartofi prajiti, cu paine, se injura tiristi si camionagii, se suna iubite, sotii si mame. In fata barului, plozi intepeniti pe bancheta din spate isi dezmortesc oasele improvizand jocuri galagioase. La cativa metri mai incolo, o casiera foarte vocala ridica octavele la un client care venise cu talonul completat pentru a-si ridica mingea de fotbal, premiu la promotie: ”Mata nu intelegi ca ni s-au terminat mingile? Stau sa-ti caut tie mingi, tu nu vezi ca in spatele tau s-a facut coada pana la usa de la intrare?” La toalete, acolo unde pana si regii isi gasesc tinha, nu se tipa, doar se zumzaie. La baieti, intra cate trei o data, merge repede. La fete, ca intotdeauna, e coada de trei-patru persoane. Afara, in parcarea din fata pompelor, un Logan rosu claxoneaza lung, ca de inmormantare, un Q7 alb care a parcat oblic, boiereste, pe doua locuri marcate.

Mi-am amagit foamea, mi-am potolit si celelalte nevoi de la baza piramidei, si parca inainte de a ma infige in pedala mi-as mai fi luat un ”coffee to go”. Ma asez la a patra coada din istoria ultimului meu sfert de ora. Ii vine randul la comanda unei doamne purii, cu ochelari de soare si coafura permanent. ”Domnisoara, ti prego, doi expreso! Aaaa, sorry, due expresii!!!” Parasesc coada, ma asez in tronul meu, mi-l potrivesc pe Chilian in difuzoare, imi pisc acceleratia si ma intorc in tara mea.


Comenteaza pe Viata si acordeoane.




















2197 vizualizari

  • 0 (4 voturi)    
    Ce te frustreaza mai mult? (Joi, 10 aprilie 2008, 11:07)

    marius [anonim]

    Faptul ca nu poti sa depasesti pe Valea Oltului sau ca trebuie sa traiesti in Regat si mai ales sa fii platit de unii care nu fac parte din fostul Imperiu?
  • 0 (4 voturi)    
    complexe (Joi, 10 aprilie 2008, 11:43)

    andrei [anonim]

    Morar e exemplul tipic de ardelean in Bucuresti: vrea banii, vrea succesul dar priveste superior pe ceilalti din motive misterioase. El e ardelean, nu e din astia de aici, needucati! El vine din austro-ungaria, nu e regatean turcit! Daca ar stii Morar cate zeci si sute de mii poate de din astia de-l deranjeaza pe el sunt ardeleni in Bucuresti, s-ar cruci. Cunosc o multime care au venit aici, au cistigat bani si faima si surpriza: se poarta la fel de neplacut ca si cei pe care ai acuza! Sa vezi cum claxoneaza, depasesc pe linia de tramvai, fura, mint, etc. Da, dar ei au o scuza: ce, ma fac pe mine astia, bucurestenii? pe mine ardelean sadea?
    Acuma, sa le spui ca nu i-a chemat nimeni aici, ca se poarta exact ca orice bucurestean, ca acest oras e o mixtura romaneasca concentrata, ca trebuie sa lase mutrele si sa vada ce Face El altfel ca sa nu mai fie asa, poti? Sau sa-i spui: Mihai, ascult emisiunile si vad la tine acelasi comportament barfitor, fitos si de mahala bucuresteana de parca te-ai nascut aici? Nu poti, pentru ca el se uita undeva deasupra ta si-ti spune pe un ton superior: eu sunt ardelean! HA HA HA!
    • +1 (3 voturi)    
      Re: complexe (Joi, 10 aprilie 2008, 12:52)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui andrei

      Andrei,
      Ai exprimat foarte bine sentimentele pe care si eu le incerc la adresa ardelenilor, multumesc.
  • +1 (1 vot)    
    piramida (Joi, 10 aprilie 2008, 12:22)

    nashu_mare [utilizator]

    "Mi-am amagit foamea, mi-am potolit si celelalte nevoi de la baza piramidei, si parca inainte de a ma infige in pedala "

    Sa inteleg ca ai facut si sex in benzinarie sau doar se vrea o exprimare care sa dea bine la fraieri?
  • 0 (4 voturi)    
    Despre imperii...si locuitorii lor! (Joi, 10 aprilie 2008, 12:28)

    LakOmu' [anonim]

    Fostul imperiu...Ala chezarocraiesc sau cel al Inaltei Porti ca mie nu imi este clar...
    Fostii locuitori...
    Am umblat foarte mult prin Erdely...Si ce sa vezi? Locuitorii, toti, se uita la tine cu superioritate, ei sunt ALTFEL. Si daca esti naiv din nascare, chiar crezi ca sunt altfel...
    Cluj Napoca (in original Klausenburg) inima Transilvaniei (imi repugna Ardealul care este o stalcire a maghiarului ERDELY)...Am vrut sa angajez un economist. Au venit la consurs vreo 35 de doamne...TOATE (35!!!) aveau salariul minim pe cartea de munca, desi "in mana" primeau mai mult! Asta acum mai putin de 4 ani cand asemenea comportamnet era sanctionat cu ani grei de puscarie iar in Bucuresti gaseai asa ceva doar la sereluri de prin Ferentari!
    Care cinste? Care corectitudine? Care ALTFEL de oameni?
    Aud?
    • 0 (0 voturi)    
      za sa mori tu (Vineri, 11 aprilie 2008, 0:33)

      corbul [anonim] i-a raspuns lui LakOmu'

      acum 4 ani in bucuresti economistii aveau tot salariul in cartea de munca si nu minimul . Si mai mult, la patroni le tremurau chilotii pe ei de frica puscariei. HAHAHAHAHAHA hai ca m-ai facut sa rad pe cinste astazi
  • 0 (2 voturi)    
    Comentariu pt LakOmu' (Joi, 10 aprilie 2008, 13:27)

    Ovi [anonim]

    Meri ma la oi, lasa-ne cu raritatea sereleurilor tale ilegale, nu compara nivelul de civilizatie din capitala cu cel din Cluj, ca n-ai termeni de comparatie.

    Pledez pentru Transilvania libera!
    • +1 (3 voturi)    
      Raspuns pentru ciobanu' de peste munti (Joi, 10 aprilie 2008, 14:02)

      LakOmu' [anonim] i-a raspuns lui Ovi

      Nu! Nu voi compara niciodata "nivelul de civilizatie" din Bucuresti cu cel de prin provinicie. Nu am sa fac niciodata prostia asta. Pentru ca sunteti cu muuuuult sub...noi! Mai aveti de lucrat pe la educatie!
      • 0 (0 voturi)    
        Raspuns pentru LakOmu' (Vineri, 11 aprilie 2008, 18:19)

        Alin [anonim] i-a raspuns lui LakOmu'

        LakOmule, lasa-te cu civilizatia bucuresteana. Este "sublima, dar lipseste cu desavarsire". Daca nu vezi singur chestia asta inseamna ca n-ai plecat niciodata din satul care se numeste Bucuresti, ca sa vezi si orase.
  • +2 (2 voturi)    
    Clisee, clisee, lipsa de inspiratie (Joi, 10 aprilie 2008, 13:33)

    David Iancu [anonim]

    Denota lipsa de originalitate sa scrii despre marunte contraste cotidiene observate in Romania. Asta fac toti.

    Vino cu ceva nou, macar cu o metafora, daca nu cu vreo perspectiva antropologica interesanta.

    Dar nu te apuca sa mazgalesti banalitati de tipul "masina parcata oblic" sau "Suntem o tara cu mese putine, unde comanda vine greoi, iar nota de plata trebuie sa o ceri de doua ori pana sa ti-o aduca" doar pentru ca iti inchipui ca iti asumi benignul mioritic ca observator-participant.

    Te rog nu mai fii redundant, amice. Mai ales in spatiul public, pe care tocmai l-ai poluat. Denota superficialitate sa te ocupi de liste, de listarea unor banalitati. Intelege ca asta fac mii in media romaneasca, incapabili sa faca altceva.

    Vino cu ceva nou, macar cu o gluma.
  • +1 (1 vot)    
    Suntem toti "o apa si un pamant"... (Joi, 10 aprilie 2008, 13:51)

    Cronicarul [anonim]

    Ei, fratilor regatzeni, ardeleni si ce veti mai fi! Suntem cu totii una! Romani suntem toti, cu fitzele, durerile si amaraciunea noastra! E de-ajuns ca suntem frustrati fata de ceilalti europeni, nu mai trebuie sa fim si unii fata vde altii! Fiti bineveniti ardeleni in Bucuresti!!! Fiti bineveniti bucuresteni in Ardeal!
  • +2 (2 voturi)    
    insista Niculino (Joi, 10 aprilie 2008, 14:04)

    creierul mic [anonim]

    sunt surprins sa constat ca desi mm se face de cacao de fiecare data cind posteaza cite o "inteligenta" si parerea majoritatii cititorilor este elocventa in acest sens, Hotnews nu renunta la colaborarea cu aceasta importanta personalitate a media
    in semn de protest o sa comentez la fel fiecare articol al lui mm pina o sa renunte si o sa se retraga la el la tara
  • -1 (1 vot)    
    asemanari, deosebiri (Joi, 10 aprilie 2008, 14:24)

    alt ardelean [anonim]

    asa cum pe voi, care ati trait toata viata in vechiul regat, va izbesc asemanarile imediat ce treceti muntzii in ardeal (pentru nu mai mult de cateva zile), tot asa pe noi ne izbesc deosebirile (mai ales dupa o perioada indelungata departe de casa). de ce va sare mushtarul? exista si asemanari si deosebiri. depinde cum ne raportam la ele... (pt diferentzele de raportare, a se face o comparatie intre text si comentarii)
    • 0 (0 voturi)    
      ai dreptate... (Joi, 10 aprilie 2008, 16:00)

      alt regatean [anonim] i-a raspuns lui alt ardelean

      ...exista si asemanari, si deosebiri - depinde cum ne raportam la ele: ardelenii sunt izbiti de deosebiri si se grabesc sa se dea superiori, desi continua sa stea in bucuresti... perioade indelungate...
      in vreme ce regatenii sunt satui de ardelenii care se considera superiori, asa ca insista mai degraba pe asemanari - de fapt, cum e mai bine: sa claxonezi din logan-ul rosu, sau sa parchezi boiereste q7-le alb? si, mai ales, care dintre ei o fi ardelean si care regatean?
      eu cred ca suntem romani - iar asta inseamna si ca suntem asemanatori, intr-adevar...
  • 0 (0 voturi)    
    PA,pa pa pa pa pa unde nu-i cap vai de............ (Joi, 10 aprilie 2008, 19:02)

    geta [anonim]

    Doamne cata dreptate aveti "creierul mic si alt ragatean",ce ati face daca ati sti caci o pers. ca aceasta "super Niculina",la varsta de juma de suta peste cateva luni ,se comporta mai rau ca la usa cortului,(scuipa ,sare la bataie,ameninta cu bataia pe o colega),minte mai mult decat copii aia mici de la gradinita,apoi atunci cand educatia lasa de dorit,lipsa celor 7ani de acasa (sau poate i-o fi primit ,dar i-a pierdut pe drum de la moldova la capitala)sau o fi ramas agatata in vro sarma (si bineinteles nu amestec pe toata lumea in aceeasi oala),asa ca intr-adevar M.M.s-a facut de ras cu acest articol imi pare nespus de rau pt. el si vreau sa va spun caci nu trebuie sa plece din capitala dar trebuie ajutat sa inteleaga caci oamenii sunt cu mai multe fete, in fata sunt mumu si in spate sunt susususususu an groooooooooo,si va trebui sa faca multe sondaje pana va afla adevarul asta pt.ca a refuzat sa accepte adevarul atunci cand a fost atentionat.Asta e viata dura dar daca nu sti sa lupti poti claca si mai ales cand nu este vina unora si e a celor care fac unele infractiuni .
  • +1 (1 vot)    
    imigrant USA (Joi, 10 aprilie 2008, 19:34)

    ginel [anonim]

    Ma intreb ce ar face Morar daca ar fii imigrant USA? Cum spuneau aia de la Timpuri Noi.
    Am intalnit o groaza de romani care nu s-au adaptat niciodata unde s-au dus, si asta e valabil si pentru chinezi, indieni si alte natii.
    Aia cu ceva mai multa educatie pun accentul pe asemanari nu pe deosebiri. Aia ca Becali sunt xenofobi cu oricine se nimereste, fie ei olteni, tigani, ardeleni, homosexuali, evrei, munteni. Eu zic ca toti sunt in gradina noastra, sunt ai nostri.
    Si ca idee daca lu' Morar ii pute poate sa faca doua lucruri:
    1. Sa se implice intr-un program care ar putea sa schimbe mentalitatea.
    2. Sa plece.
    Cam asa merge treaba pe lumea asta, ori te adaptezi, ori iti adaptezi mediul inconjurator. Ori critica de doi banii nu e de natura ca creeze decat critici sterile si sa creeze inca un conflict de care nu avem nevoie.
    • 0 (0 voturi)    
      hmmmm (Vineri, 11 aprilie 2008, 0:39)

      corbul [anonim] i-a raspuns lui ginel

      da, ai dreptate, trebuie sa te adaptezi. Dar te intreb, dupa acest teribil proces, daca stai sa te gandesti, cu cine semeni mai mult : regateam - vorbeste fara el, crede ca e buricul targului si tine sa o spuna la tot poporul, toleranta si rabdare 0 sau ardelean - crede ca e buricul targului, dar macar stie sa-si tina gura si sa-si vada de treaba???
  • 0 (0 voturi)    
    prostii! (Joi, 10 aprilie 2008, 22:14)

    un ardelean [anonim]

    A mai fost prin anii '90 un ardelean(aproape ca mi-e rusine ca sunt si eu unul!)pe nume Gherman care a întemeiat un partid(de buzunar) pentru dezlipirea Ardealului de "mitici".Multi dobi,mai ales din strainatate(si iar mai ales de o anumita nationalitate si etnie) au vazut cu bucurie începutul dezmembrarii României în asta(wishfull thinking am zice noi,cei ramasi rationali)La alegeri a luat uriasul procentaj de 0,6% din voturi(deci nici ungurii din Ardeal nu l-au ales)disparând astfel la proverbiala lada de gunoi a istoriei.Dar a ramas în urma sa cretinaria cu "miticii";din când în când câte un ardelean mai dobi si înfumurat vine iar cu gaselnita ca ce bine era pe timpul habsburgilor când Ardealul era pe mâinile ungurilor!!!O mai mare si aroganta uitare a istoriei nici ca se poate,dar dupa cum spune proverbul"prostul nu e prost destul daca nu e si fudul"!Si asta în conditiile în care se vorbeste tot mai insitent de reunificarea Basarabiei cu România.
    • 0 (0 voturi)    
      Transilvania autonoma, azi! (Vineri, 11 aprilie 2008, 11:08)

      Ian van Transyl [anonim] i-a raspuns lui un ardelean

      Si? Ar fi chiar asa rau daca deciziile privind Ardealul s-ar lua in Ardeal? Daca impozitele platite de ardeleni ar ramane in Ardeal? De fapt, nu ar fi mai bine sa se intample acelasi lucru in toate provinciile istorice? Nu vorbesc de secesionism, vorbesc de autonomie locala, de landuri asa cum sunt in Germania, de comunitati autonome asa cum sunt in Spania. Cum poate sti mai bine ce trebuie facut un birocrat de la 800 de km, decat un om care se afla la fata locului? Asta e tendinta peste tot in Uniunea Europeana, si pe buna dreptate.

      In alta ordine de idei, toate injuriile astea impotriva ardelenilor, toate spumele la gura si coltii ranjiti, pot duce la o singura concluzie: exista un foarte real complex de inferioritate al muntenilor fata de ardeleni. Ca e justificat sau nu, asta e alta poveste...
  • 0 (0 voturi)    
    Civilizatie (Vineri, 11 aprilie 2008, 0:18)

    Dackro [anonim]

    Are dreptate Morar. Nu se compara Ardealul cu Regatul. E altfel. Sa faci o plimbare prin Sibiu intr-un weekend si apoi una prin Craiova si-ti dai seama de diferenta. Si apropo, sunt oltean get beget.
    • 0 (0 voturi)    
      yoy (Vineri, 11 aprilie 2008, 10:08)

      scharke [anonim] i-a raspuns lui Dackro

      Da cand era Sibiu capitala europeana si era coada la cuptoru de covrigi din centru ai fost?
  • 0 (0 voturi)    
    Diferente (Vineri, 11 aprilie 2008, 14:29)

    Sibianu [anonim]

    Sunt sibian si pe la noi se intampla uneori sa ne credem mai buni ca altii (mai ales cand vorbim intre noi, ardelenii). Jenant, zic io, ca sunt destul deovezi contra (la fel de multe ca pro).
    Sibiul e oras fain, si mare noroc am avut c-am fost capitala europeana, ca ne-am mai aranjat orasu', ca altfel zona istorica se ducea naibi.
    Da' sa credem ca avem un merit din chestia asta e dovada de prostie. Singurul merit ar putea fi (mai mult un noroc) ca ne-am ales un primar sas. Nu c-ar fi extraordinar (ca are si el petele lui negre, ca noi toti), dar parca-i mai bun ca altii. Si nu ma deranjaza ca-i sas, ca si sasii-s ai nostri.
    In alta ordine de idei, si io cred ca Bucurestiu-i varza. Da' am cunoscut multi oameni faini si-acolo, si tare mi-ar place sa fie un loc mai bun. Din partea mea, io as fi de acord sa se bage in Bucuresti niste miliarde bune, sa-l fac mai locuibil, mai respirabil, mai circulabil. Da' miliardele sa mearga acolo unde traba, nu in buzunarele "deshteptilor" din administratia locala sau centrala.
    Imi place ca-s ardelean, da' daca-s mai bun tre' sa zica altii, nu io. Asa-i frumos!
    • 0 (0 voturi)    
      despre bucuresti (Vineri, 11 aprilie 2008, 15:58)

      ginel [anonim] i-a raspuns lui Sibianu

      Ce-mi place mie e ca despre Bucuresti isi dau cu parerea in general aia care sunt din alta parte. Mie imi place in Bucuresti.
      Da, stiu ca sunt probleme cu caru. Pe de alta parte Bucurestiul are 2 milioane de locuitori. Ori nu se compara cu nici un alt oras din Romania, plus ca a crescut foarte repede si fara sa existe suficienti banii de infrastructura.
      • 0 (0 voturi)    
        E si nu e asa (Miercuri, 16 aprilie 2008, 13:05)

        modestu [anonim] i-a raspuns lui ginel

        De frumos, e frumos, dar, fara sa traiesti aici, sa te plimbi prin parcuri, sa stai pe terase, sa iesi in cluburi, restaurante ti se pare o nenorocire de oras. Daca esti din provincie si ajungi in Bucuresti odata pe luna sau mai rar, si atunci cu cine stie ce treaba urgenta si trebuie sa traversezi orasul de 2 ori, normal ca o sa ti se para iadul pe pamant.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Ultimele articole din Life | Fun

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version