Pe 26 septembrie, ora 17.00 in Bucuresti, Parcul Tineretului, Intrarea Sincai incepe calatoria in lumea stiintei la Noaptea Cercetatorilor 2014. Toti calatorii sunt invitati sa isi ocupe locul dorit si sa parcurga un traseu aventuros in lumea cercetatorilor adevarati. Editia din acest an provoaca toti vizitatorii sa devina calatori implicati in lumea stiintei in toate cele patru mari zone ale evenimentului.

Afis Noaptea Cercetatorilor 2014 BucurestiFoto: noapteacercetatorilor.eu

In zona Hands On cercetatori independenti si institute de cercetare arata si demonstreaza cum evolueaza experimentele si lucrarile lor de cercetare. Printre institutele de cercetare prezente la eveniment se numara Institutul National de Cercetare-Dezvoltare de Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiilor, Institutul de Fizica Atomica, Institutul de Stiinte Spatiale, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie Nucleara "Horia Hulubei", Institutul Geologic al Romaniei, dar si Facultatea de Fizica si multi alti invitati.

Ateliere de fizica, experimente, observatii prin microscop sau telescop, demonstratii de control mental, vizualizari 2D si 3D, calatorii virtuale prin sistemul solar, realizarea de mini-comete, demonstratii de robotica si inventica, toate vor prezenta cele mai noi descoperiri si inventii, dar si cele mai interesante concepte stiintifice, iar cei prezenti vor putea iscodi cercetatorii despre cum functioneaza fiecare lucru in parte. Dupa cum ii spune si numele, este zona in care participantii au voie sa atinga exponatele, sa contribuie la experimente, sa interactioneze cu cercetatorii.

In zona dedicata cercetarii in Uniunea Europeana, participantii vor afla cele mai noi tendinte in cercetare la nivel european, isi vor testa cunostintele de cultura generala si vor putea participa la o tombola europeana.

Cei mici se vor delecta si vor invata prin joc o multime de lucruri interesante despre sistemul solar, fizica, chimie, roboti si multe altele, in zona SCI FUN. In aceasta zona sunt programate intreceri, curse cu roboti, desene cu cerneala vizibila in intuneric si alte experimente distractive.

Salonul Cercetatorilor Neconventionali SCeNe, ajuns la a doua editie, va fi reprezentat anul acesta mai puternic in zona Agora. Sunt programate prezentari, dezbateri, sesiuni de intrebari si raspunsuri. Printre vorbitorii care si-au confirmat prezenta se numara Dr. Florin Munteanu - Centrul pentru Studii Complete, Pierre de Hillerin - Institutul National pentru Cercetari in Sport, Roxana Dinca - Digi World, echipa de olimpici la Olimpiada Internationala de Lingvistica.

Calatoria in lumea stiintei va fi intretinuta de momente de adrenalina si forta cu echipa RebornED, care va realiza un spectacol de Freerunning si Parkour si momente de emotie vizuala cu un spectacol de lumini si lasere.

De pe scena principala a evenimentului, vizitatorii vor calatori pana la acceleratorul de particule de la CERN, printr-o conexiune live facilitata de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie Nucleara "Horia Hulubei". Tot de aici vor pasi in domeniul gaurilor negre cosmologice si microscopice alaturi de Octavian Micu - Institutul de Stiinte Spatiale, vor parcurge istoria laserilor in Romania impreuna cu Ioan Dancus - Institutul National de Cercetare-Dezvoltare de Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiilor, dar si alte subiecte precum vanatoarea de raze cosmice sau implicatiile fuziunii nucleare asupra viitorului nostru.

Scena va fi animata de maestrul de ceremonii, actorul Catalin Neamtu, cercetator in arta improvizatiei inca din 2002. Il cunoasteti ca extraterestrul Obibug de la Neatza cu Razvan si Dani. Cei mai curajosi spectatori vor urca pe scena si vor fi recompensati pentru participarea la scurte exercitii haioase de improvizatie. Editia din acest an a Noptii Cercetatorilor propune doua abordari diferite dictate de cele doua echipe organizatoare - a stiintei privita prin prisma impactului asupra vietii de zi cu zi #researchers4humanity si a stiintei care uneste oamenii dincolo de granitele lingvistice sau geografice si care se dezvaluie printr-un limbaj pe intelesul tuturor #doyouspeakscience.

Noaptea Cercetatorilor 2014 va avea loc pe 26 septembrie in Bucuresti si alte 14 orase: Arad, Bacau, Brasov, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Galati, Iasi, Oradea, Piatra Neamt, Sibiu, Suceava, Targu Jiu, Timisoara. Curiosii, cercetatorii, copiii de toate varstele pot verifica programul evenimentului la noapteacercetatorilor.eu/orase/bucuresti/ sau www.facebook.com/NoapteaCercetatorilor.

Noaptea Cercetatorilor este un eveniment finantat de catre Comisia Europeana, prin actiunile Marie Skodowska-Curie. Evenimentul isi propune sa arate publicului larg ce inseamna sa fii cercetator si cat de interesanta poate fi munca de cercetare. Primul eveniment european Noaptea Cercetatorilor a fost organizat in 2005 si a atras pana acum 1,5 milioane de vizitatori. Evenimentul ofera oamenilor de stiinta sansa de a intra in legatura cu publicul, iar publicului sansa de a descoperi universul stiintei si oamenii din spatele experimentelor. Editia 2013 a atras peste 40.000 de vizitatori in Romania.

Aceasta editie Noaptea Cercetatorilor este organizata in Romania, sub egida Uniunii Europene si patronajul Ministerului Educatiei Nationale de catre cele doua echipe:

#Researchers4Humanity - Asociatia Invenio, Target Active Training, Centrul de Studii Complexe, Institutul National de Cercetare in Sport.

#doyouspeakscience - Universitatea"Alexandru Ioan Cuza" din Iasi, Universitatea din Bucuresti, Universitatea "Babes Bolyai" din Cluj, Universitatea din Craiova, Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu, Universitatea de Vest din Timisoara, Institutul National de Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei, Institutul de Fizica Atomica, Institutul de Fizica si Ministerului Educatiei Nationale.

In Bucuresti, cele doua echipe ii vor avea drept invitati pe: Academia de Stiinte Agricole si Silvice, Administratia Nationala de Meteorologie, Agentia Nationla Anti-Doping, Asociatia Astronomica URANIA, Astroclubul Bucuresti, Centrul International de Biodinamica, Centrul de Informare Europe Direct, Inspectoratul General al Politiei Romane, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, Institutul de Cercetare Dezvoltare pentru Microtehnologie, Institutul European din Romania, Institutul Geologic al Romaniei, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice, Institutul National de Fizica Pamantului, Institutul de Cercetari Electrotehnice, Institutul National pentru Masini si Instalatii destinate Agriculturii si Industriei Alimentare, Institutul National pentru Protectia Plantelor, Muzeul National Tehnic "Prof. Ing. Dimitrie Leonida", Universitatea Copiilor.

Parteneri si sustinatori ai stiintei in Bucuresti sunt: apa Bucovina, Anticipatia, FunGadgets, Dwyn, Hotnews, Digi si DigiWorld, RATB, Euronews, Radio ZU, Blitz TV, Radio Romania Cultural, Intuitext, Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, Revista BIZ, Austral, ArtOut, Ed4lead.