Cronica de eveniment

Concert Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra la Sala Palatului: It's Unza Time!

de Cosmin Navadaru     HotNews.ro
Vineri, 12 decembrie 2008, 18:21 Life | Prin oraş

Batman (sursa: Cristi Mitrea)
Au fumat, au venit imbracati ca Popeye, Basescu, Batman sau chiar ca Ozzy Osbourne, oricum, numai in costum de smoching nu, au alergat, s-au plimbat prin Sala Palatului, au dansat cu fanele, s-au duelat cu ajutorul unui arcus de doi metri, au ingenunchiat in fata unei Juliete din Bucuresti si au incins hore alaturi de spectatorii urcati pe scena. Precedati de trupa Zdob si Zdub mai in forma ca oricand, Emir Kusturica si The No Smoking Orchestra au aratat, miercuri seara, ce inseamna un happening ca la balcanici.

La ora 20:00, formatia programata in deschidere, Zdob si Zdub, a aparut pe scena cu doua nume noi, Olga si Aliona, care au fost backing vocals. Dornica sa ridice lumea in picioare, trupa a venit la Sala Palatului cu un repertoriu compus mai ales din piese cunoscute, precum Nunta extremala, Vai s-amar de capul meu, Tiganul si OZN, Tractorul, Dj Vasile si Videli Noch.

Zdob si Zdub

"Sunteti cam obositi un pic, nu?" remarca, la un moment dat, solistul Zdob si Zdub. Reactia nu tocmai convingatoare a publicului a fost, treptat, combatuta cu multa voie buna, caci "unde joaca moldovenii, acolo pamantul geme".

"Eu azi nu am un smoching, am un maiou sportif: Moldova. Si suntem fericiti ca suntem pe aceeasi scena cu un regizor mare - am mai cantat cu el la Moscova - Emir Kusturica. El face un happening adevarat. Fara optimism nu putem trai. Zi, bai Valerica!" si tonul la veselie a fost astfel dat. Pana la urma, publicul a devenit mai putin "scortos". Ba chiar la final, zdubii au fost nevoiti sa reapara pe scena pentru un bis neprevazut. Asta cu toate ca intre timp in boxe se auzea deja muzica de fundal, iar asta inseamna, intotdeauna, ca respectiva formatie nu va mai canta. Everybody in the Casa Mare a incheiat repertoriul moldovenilor, dupa o ora de cantat in ritm alert.

Emir Kusturica

Seara a fost programata la secunda, astfel ca dupa numai 15 minute de pregatiri, isi faceau aparitia Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra. Adica un "Emir" nu tocmai emir si o formatie cu un nume ciudat si partial contrazis de realitatea de pe scena. Caci componentii ei, intr-adevar, nu au venit imbracati la costum, la "smoching", dar nici nu s-au abtinut de la fumat pe scena (to smoke = a fuma).

Kusturica a venit, miercuri seara, insotit de instrumentisti polivalenti, care au facut sa se auda pe scena vioara, tobele, percutia, trombonul, saxofonul, chitarele, basul. De altfel, insusi Kusturica a cantat ba la chitara, ba la percutie. Costumatia a fost pe masura: tricouri, haine a la "Popeye Marinarul".

Omul-liliac

"Buna seara, Bucuresti", a spus Nenad Jankovic, vocalul trupei, intr-o romana simpatica, mai ales datorita punerii accentului pe "i". Imbracat undeva la limita dintre Batman si Ozzy Osbourne, frontman-ul celor de la No Smoking Orchestra a alergat toata seara in costumul lui de liliac, cu niste culori alese deloc intamplator: albastru, alb si rosu, cele de pe steagul fostei Iugoslavii, devenite ulterior culorile "defunctei" Federatii Serbia si Muntenegru. Probabil nici Mick Jagger nu a alergat atat pe scena in tara noastra. Un lucru e sigur: Nenad s-a distrat de minune si a stiut sa transmita publicului aceasta stare. Atunci cand a simtit ca reactia nu este pe masura, a luat atitudine si a coborat in public, tragandu-l dupa el si pe trombonist.

Inceputul a fost facut in forta, caci a doua piesa a fost Unza Time, poate cel mai bun cantec al lui Emir Kusturica. "Multumesc Bucuresti" si "Mersi" au fost raspunsurile lui Nenad la aplauzele spectatorilor. De altfel, toate vorbele spuse pe scena au fost pline de umor: lui Emir i-a fost atribuita varsta de 45 de ani ("I have 45, but in euros", a replicat regizorul), in timp ce Nenad si-a declinat adevarata identitate - "I am Adrian Mutu".

Batman sexos?

Adevarat argint viu, vocalistul a coborat de pe scena in mai multe randuri si a dansat cu tinerele pe care a reusit sa le "inhate". De altfel, tot spectacolul s-a axat pe ideea de happening, pe improvizatii. Ideea de teatralitate a fost surprinsa prin diverse mini-scenete.

La un moment dat, Kusturica a ales o tanara din public, pe care a chemat-o pe scena pentru a juca rolul Julietei. Dupa ce toti componentii formatiei au ingenunchiat in fata ei, Nenad a pus-o sa strige catre public "Sunteti gata?", dar a fost nevoie de interventia "noului Mutu" pentru ca intrebarea sa se auda cu putere. Pana la urma, tanara a demonstrat ca si Julietele noastre pot fi descurcarete si l-a pupat cu foc pe Emir Kusturica.

O alta sceneta interesanta a fost cea in care "Batman" este pus la pamant nu de pumni, ci de sunetele trombonului. Emir a simtit nevoia sa-si etaleze virtuozitatea si a lasat chitara in detrimentul percutiei. Colegii i-au raspuns pe masura, prin solo-uri de saxofon ("sexy saxophone", cum l-a numit frontman-ul trupei) si de tobe.

arcus

Dupa un scurt moment de strip-tease din partea lui Nenad, a venit vremea duelurilor. Mai intai Emir, apoi violonistul au aratat ca stiu sa cante cu instrumentele deasupra capului, apoi un alt membru al formatiei si-a rotit chitara de doua ori cu ajutorul unui brau special.

Capul rautatilor, ca intotdeauna, "Batman" a luat intre dinti un capat al arcusului, in timp ce violonistul s-a ocupat de celalalt capat si a inceput sa-si miste vioara pe firele instrumentului. Nemultumiti de efectul obtinut, cei doi au chemat pe scena doua fete din public si le-au pus sa tina deasupra capului un arcus de aproape doi metri. Cu ajutorul lui, Kusturica s-a intrecut cu violonistul in a "smulge" note, dupa ce, in prealabil, Nenad speriase pe toata lumea, mimand ca va incerca saritura in inaltime peste arcusul-gigant.

"It was amazing being here. Multumesc Bucuresti, Romania", zicea Nenad, poreclit Dr. Nele Karajlic, catre sfarsitul serii. Emir Kusturica si colegii sai nu au scapat insa de bis. Pentru ca spectacolul sa fie desavarsit, au mai fost chemate cateva persoane din public, iar finalul l-a gasit pe Emir in mijlocul unei hore improvizate de tinerii de pe scena, hora in care apoi s-a implicat si "Omul-liliac".

solo Kusturica

Asa s-a incheiat concertul, dupa o ora si 40 de minute de dans, improvizatie si voie buna, de indemnuri neortodoxe la adresa unor posturi TV ("fuck you MTV!"), dar mai ales de cantece. Din repertoriu nu au lipsit piese precum Life is a miracle, Upside down, Meine Stadt, Pitbull Terrier, Was Romeo Really a Jerk?, Devil in the business class, EvergreenWanted Man si celebra Bubamara. "Dar eu nu vreau sa plec!" se plangea, ca un copil, o persoana din public.

"Mi-a placut foarte tare Zdob si Zdub. Cel putin la fel de mult ca Emir, asta desi am fost pe scena, la final. Ma enerveaza ca publicul roman e necomunicativ. Tipul ala si-a fluturat aripile, a alergat, i-a ridicat cu forta, iar ei s-au pus la loc jos. El zice mainile sus, iar toata lumea sta si se uita. Ce e asta? Danseaza, omule! Afara publicul e formidabil. O fi si sala de vina. Dar daca vrei, te ridici. Nu de la inceput, dar macar la bis. Mi-a placut momentul cu bagheta aia lunga, a fost un moment chiar unic. Caci de urcat pe scena, am mai urcat. La Thievery Corporation nu am apucat, ca eram prea departe, nu am avut timp sa ajung sus, dar la Tricky am reusit. Oricum, la Emir au fost mai multe emotii, ca eram putini si toata lumea se uita la noi, ma gandeam sa nu ma impiedic, Doamne fereste!" (Mihaela)

Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra - Upside Down (Bucuresti, 10.12.2008)

1750 vizualizari

Draga Cosmin (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 12:40)

Octavian Ion [utilizator]

Am fost in sala de la inceput pana la sfarsit inclusiv la Zdob si Zdub.
    Da-mi voi sa adaug si opinia mea cu privire la acest spectacol:
    Zdob si Zdub - no comment, ii stiam, sunt minunati.
    Ei, Emir Kustica, marele regizor - niste filme minunate de asemenea. Cat despre cantat, va propun sa fim mai rezervati... Numele lui era mare si lat pe bilet, care bilet a costat 100 RON la locurile low-budget din partea de sus a salii hat in spate. Ma asteptam la banii si renumele asta sa il vad pe om ca presteaza, sa cante sa face ceva pe scena aia. Ma mir cum de fotograful a apucat sa traga un cadru cu Kusturica cantand la chitara, daca adunam minutele cantate, mai mult de 5 nu ies. omul avea niste impresii de mega-vedeta de mi-a intors stomacul pe dos. Abia impletea cateva acorduri la chitara si imediat se retragea in coltul lui de fildes al scenei de unde primea uralele exaltate ale multimii... cam penibil.
    Nu pot sa ma pronunt daca multimea a fost dinamica sau nu, dar pot sa spun ca multi din jurul meu impartaseau aceleasi asteptari cu privire la prestatia marelui regizor.
    Practic omul si-a pus numele pe bilet si a umplut sala. Restul teapa. La cat a costat biletul ala spectacolul ar fi trebuit sa dureze cam de doua ori mai mult.
    Repet, Kusturica era primul nume pe bilet, nu No Smoking, nu Zdob si Zdub. Entertainmentul din acea seara a fost asigurat de moldoveni si un pic de trupa sarba. Kusturica a depasit pragul psihologic de ZERO numai pentru 5 minute.
    Imi pare rau...
      Daca nu stii ce cumperi nu-i vanzatorul de vina (Duminică, 14 decembrie 2008, 18:47)

KingSnake [anonim] i-a raspuns lui Octavian Ion

Kusturica e in primul rand regizor si apoi compozitor si abia la urma regizor. Cum ai acces la internet, era suficienta o cautare cu "Kusturica live" pentru a vedea ce inseamna concertele de genul asta. Si era Kusturica&No smoking orchestra pe afis si doar Kusturica. Daca ai venit doar pentru ca era Kusturica pe afis si nu pentru ca-ti place muzica lui, ei bine ai primit ce ai cerut. Daca iti place muzica, atunci nu e asta scuza pentru ca dosul e prea pretios pentru a fi miscat din scaun.
      vai de noi (Duminică, 14 decembrie 2008, 23:38)

Andrei [anonim] i-a raspuns lui Octavian Ion

Pacat toata lumea s-a luat de "plictiseala" lu Kusta, de faptul ca nu a fost activ, cred ca nici concertele sex pistols nu erau atat de controversate in 77, imi pare rau ca toata lumea se asteapta sa-l vada pe kusta dansand, probabil sa dea putin din cur sa se rastigneasca pentru voi, intr-o formatie exisat un frontman, ala se ocupa de sala in timp ce ceilati ies in fata doar in momenturile solourilor lor, nu stiu daca ai observat ca te iei ca nici macar n-a cantat, omul e la armonie nu la chitara solo, de ce nu zice lumea de malcom young de ce nu face ca angus? cat despre faptul ca e pe bilet, el e cel mai cunoscut de acolo, 2 a venit mai tarziu si s-au unit cand i-a pus sa faca muzica pt filmele lui. 3 imi pare rau ca multi din sala au fost la fel de derutati ca tine
    Sa cantam si sa dansam! (Luni, 15 decembrie 2008, 15:23)

Coco [anonim]

Nici eu nu stiu ce ii costa pe unii sa se ridice de pe scaun si sa aplaude si sa cante. Caci in fond si la urma urmei au dat banii pe bilet sa se distreze alaturi de alti oameni, nu sa stea pe scaun. Si Emir vine rar pe la noi. Macar pentru atmosfera merita sa facem show. Eu m-am dus mai in fata si am fost in picioare mai tot concertul si la Zdob si Zdub si la Emir. Poate ca ar fi mers la Polivalenta. Oricum a fost beton!
    Super Concert (Luni, 29 decembrie 2008, 9:29)

Music lover [anonim]

eu zic ca Zdob sii Zdub au meritat toti banii si astept un concert numai cu ei la Sala Palatului. Au cantat live perfect ! au facut show si o super atmosfera.